Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Valvoja: Ville K
Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Enempää en tiedä mutta uusimassa mobilistissa juttua tuosta. Trafi lähestynyt harrastejärjestöjä ja palaveerannut mm.seuraavien kanssa: SAHK, FHRA, Autoliittto ja Autoharrastajat ry.
Tiedä sitten mitä moinen täällä peräpohjolassa tarkoittaisi, saisiko esim omavalmisteita rekkariin?
Sverigessä kai aika toimiva systeemi...
Tiedä sitten mitä moinen täällä peräpohjolassa tarkoittaisi, saisiko esim omavalmisteita rekkariin?
Sverigessä kai aika toimiva systeemi...
Kettu 
Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin ensin kerätään rekisteri ja hetken päästä (haitta)verotetaan.
Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Ymmärrän pessimismin asiaa kohtaan. Ollaan me niin lintattuja ja niistettyjä näiden auto asioiden suhteen täällä peräpohjolassa, mutta sukupolvet vaihtuu ja samalla ajatusmaailma, joten ei heitetä kirvestä kaivoon ihan vielä. 
Niin ja 70 luvulla jenkit oli kiven alla, ei niitä oikein tahtonut löytyy....

Niin ja 70 luvulla jenkit oli kiven alla, ei niitä oikein tahtonut löytyy....
Kettu 
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Vaan tällä kertaa tässä saattaisi olla yhteiset intressit harrastajilla ja valtiovallalla. Suomen autokantahan on tilastojen valossa sysivanhaa EU:n muihin maihin verrattuna. Harrasterekisterillä saataisiin ilmeisesti siivottua sitä vanhinta ja laskennallisesti saastuttavinta kalustoa niistä tilastoista pois, käyttöautokannan keski-ikää nuorennettua ja sitäkautta helpotettua kiristyviä päästötavotteita.
Pessimisti ei pety, mutta tässä valossa tämä asia saattaisi olla lähempänä toteutumista kuin koskaan ennen.
Pessimisti ei pety, mutta tässä valossa tämä asia saattaisi olla lähempänä toteutumista kuin koskaan ennen.

Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Jotenkin tuntuu, ettei mun kuukausipalkalla saa katsastettua jenkkiä. Sillä hinnalla saa pelkän romun!!
Suurkaupunkien ajokiellossa on hiukan puuhaa, siihen tuo peltipoliisi on hiukan huono. Ei varmaan ohjelmat osaa vielä tunnistaa vanhoja jenkkejä, varsinkaan rakennettuja, kun ei ole minkään standarin mukaisia. Tuntuu muutenkin, että TRAFIssa vaikutta vain pelkkiä vanhoja kaavoihin kangistuneita jääriä.
Nooh... toivotaan ja pelätään. Pessimisti ei pety....

Suurkaupunkien ajokiellossa on hiukan puuhaa, siihen tuo peltipoliisi on hiukan huono. Ei varmaan ohjelmat osaa vielä tunnistaa vanhoja jenkkejä, varsinkaan rakennettuja, kun ei ole minkään standarin mukaisia. Tuntuu muutenkin, että TRAFIssa vaikutta vain pelkkiä vanhoja kaavoihin kangistuneita jääriä.
Nooh... toivotaan ja pelätään. Pessimisti ei pety....

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Ootan jo kovasti koska trafi vaihteeksi vaihtaa nimensä...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?
Noihin 70 luvun jenkkiauto hintoihin pieni korjaus. Vanhoja jenkkiautoja lojui käyttämättöminä lähes joka kolkassa hinnat oli hyvin alhaisia kun kyseessä oli 50 luvun autot, 60 luvun jenkit oli aika uusia ja kalliita 70 luvun autot oli uusia 70 luvulla, vertaa 2000 - 20115 hintoja tänäpäivänä.
Valinnan varaa oli, mutta kyseessä oli yleensä joku neliovinen malli.
70 luvulla ostettiin kavereiden kanssa 62 Chevy II hinta noin 3000 mk ja kun olin paperitehtaalla töissä niin liksakin oli yli 3000 mk/kk. Miksi Chevy koska se oli täysin ajokuntoinen ja katsastettu. Varaosien saanti oli todella hankalaa joka suuresti hankaloitti jenkkiauto harrastusta 70 luvulla. Siitä huolimatta auto oli ajossa lähes 24/7 koska kaverit oli myös kolmivuorossa ja kuski vaihtui aina tehtaan portilla.
Mielestäni TRAFI on toiminut hyvin asiallisesti ja toiminta kehittynyt vuosien saatossa harrastaja ystävälliseksi / ystävällisemmäksi.
Esimerkiksi nykyinen autoni 65 fb ei 70 - 80 luvulla olisi ikinä mennyt läpi senaikaisesta katsastus käytännöstä, nyt kiitoksella heittämällä läpi.
65 fb Mustangi maksoi 90 noin $2 500 (vajaa 10 000 mk tämän päivän rahassa noin 2 000€) + maahantuontikulut, verot, ym. kulut (nyt ko. auto + 30000€ hieman muuteltuna). Kauppa oli aika helppo koska myin alta 66 122 S Volvo Amazonin 17 000 mk. Mustangi katsastettuna noin saman hintainen kuin Matsoni. Mustangi meni todella pienin muutoksin katsastuksesta 91 läpi koska kyseessä täysin vakio kulkupeli.
1990 1 US dollari vastasi lienee noin 5-6 suomen markkaa mk.
En usko, että TRAFI tai jokin muu instanssi yrittäisi tuhota tai jotenkin hankaloittaa harraste ajoneuvotoimintaa Suomessa.
Valinnan varaa oli, mutta kyseessä oli yleensä joku neliovinen malli.
70 luvulla ostettiin kavereiden kanssa 62 Chevy II hinta noin 3000 mk ja kun olin paperitehtaalla töissä niin liksakin oli yli 3000 mk/kk. Miksi Chevy koska se oli täysin ajokuntoinen ja katsastettu. Varaosien saanti oli todella hankalaa joka suuresti hankaloitti jenkkiauto harrastusta 70 luvulla. Siitä huolimatta auto oli ajossa lähes 24/7 koska kaverit oli myös kolmivuorossa ja kuski vaihtui aina tehtaan portilla.
Mielestäni TRAFI on toiminut hyvin asiallisesti ja toiminta kehittynyt vuosien saatossa harrastaja ystävälliseksi / ystävällisemmäksi.
Esimerkiksi nykyinen autoni 65 fb ei 70 - 80 luvulla olisi ikinä mennyt läpi senaikaisesta katsastus käytännöstä, nyt kiitoksella heittämällä läpi.
65 fb Mustangi maksoi 90 noin $2 500 (vajaa 10 000 mk tämän päivän rahassa noin 2 000€) + maahantuontikulut, verot, ym. kulut (nyt ko. auto + 30000€ hieman muuteltuna). Kauppa oli aika helppo koska myin alta 66 122 S Volvo Amazonin 17 000 mk. Mustangi katsastettuna noin saman hintainen kuin Matsoni. Mustangi meni todella pienin muutoksin katsastuksesta 91 läpi koska kyseessä täysin vakio kulkupeli.
1990 1 US dollari vastasi lienee noin 5-6 suomen markkaa mk.
En usko, että TRAFI tai jokin muu instanssi yrittäisi tuhota tai jotenkin hankaloittaa harraste ajoneuvotoimintaa Suomessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.