Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

Avatar
ranger
Mega-addikti
Viestit: 878
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Viesti Kirjoittaja ranger »

Enempää en tiedä mutta uusimassa mobilistissa juttua tuosta. Trafi lähestynyt harrastejärjestöjä ja palaveerannut mm.seuraavien kanssa: SAHK, FHRA, Autoliittto ja Autoharrastajat ry.
Tiedä sitten mitä moinen täällä peräpohjolassa tarkoittaisi, saisiko esim omavalmisteita rekkariin?
Sverigessä kai aika toimiva systeemi...
Kettu 🦊
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin ensin kerätään rekisteri ja hetken päästä (haitta)verotetaan.
Avatar
ranger
Mega-addikti
Viestit: 878
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Viesti Kirjoittaja ranger »

Ymmärrän pessimismin asiaa kohtaan. Ollaan me niin lintattuja ja niistettyjä näiden auto asioiden suhteen täällä peräpohjolassa, mutta sukupolvet vaihtuu ja samalla ajatusmaailma, joten ei heitetä kirvestä kaivoon ihan vielä. :haba:

Niin ja 70 luvulla jenkit oli kiven alla, ei niitä oikein tahtonut löytyy....
Kettu 🦊
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Late »

Vaan tällä kertaa tässä saattaisi olla yhteiset intressit harrastajilla ja valtiovallalla. Suomen autokantahan on tilastojen valossa sysivanhaa EU:n muihin maihin verrattuna. Harrasterekisterillä saataisiin ilmeisesti siivottua sitä vanhinta ja laskennallisesti saastuttavinta kalustoa niistä tilastoista pois, käyttöautokannan keski-ikää nuorennettua ja sitäkautta helpotettua kiristyviä päästötavotteita.

Pessimisti ei pety, mutta tässä valossa tämä asia saattaisi olla lähempänä toteutumista kuin koskaan ennen. :roll:
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Jotenkin tuntuu, ettei mun kuukausipalkalla saa katsastettua jenkkiä. Sillä hinnalla saa pelkän romun!! :devilhehe:
Suurkaupunkien ajokiellossa on hiukan puuhaa, siihen tuo peltipoliisi on hiukan huono. Ei varmaan ohjelmat osaa vielä tunnistaa vanhoja jenkkejä, varsinkaan rakennettuja, kun ei ole minkään standarin mukaisia. Tuntuu muutenkin, että TRAFIssa vaikutta vain pelkkiä vanhoja kaavoihin kangistuneita jääriä.
Nooh... toivotaan ja pelätään. Pessimisti ei pety.... :asking02:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ootan jo kovasti koska trafi vaihteeksi vaihtaa nimensä...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Harrasteajoneuvorekisteriä puuhataan Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noihin 70 luvun jenkkiauto hintoihin pieni korjaus. Vanhoja jenkkiautoja lojui käyttämättöminä lähes joka kolkassa hinnat oli hyvin alhaisia kun kyseessä oli 50 luvun autot, 60 luvun jenkit oli aika uusia ja kalliita 70 luvun autot oli uusia 70 luvulla, vertaa 2000 - 20115 hintoja tänäpäivänä.
Valinnan varaa oli, mutta kyseessä oli yleensä joku neliovinen malli.
70 luvulla ostettiin kavereiden kanssa 62 Chevy II hinta noin 3000 mk ja kun olin paperitehtaalla töissä niin liksakin oli yli 3000 mk/kk. Miksi Chevy koska se oli täysin ajokuntoinen ja katsastettu. Varaosien saanti oli todella hankalaa joka suuresti hankaloitti jenkkiauto harrastusta 70 luvulla. Siitä huolimatta auto oli ajossa lähes 24/7 koska kaverit oli myös kolmivuorossa ja kuski vaihtui aina tehtaan portilla.

Mielestäni TRAFI on toiminut hyvin asiallisesti ja toiminta kehittynyt vuosien saatossa harrastaja ystävälliseksi / ystävällisemmäksi.
Esimerkiksi nykyinen autoni 65 fb ei 70 - 80 luvulla olisi ikinä mennyt läpi senaikaisesta katsastus käytännöstä, nyt kiitoksella heittämällä läpi.

65 fb Mustangi maksoi 90 noin $2 500 (vajaa 10 000 mk tämän päivän rahassa noin 2 000€) + maahantuontikulut, verot, ym. kulut (nyt ko. auto + 30000€ hieman muuteltuna). Kauppa oli aika helppo koska myin alta 66 122 S Volvo Amazonin 17 000 mk. Mustangi katsastettuna noin saman hintainen kuin Matsoni. Mustangi meni todella pienin muutoksin katsastuksesta 91 läpi koska kyseessä täysin vakio kulkupeli.

1990 1 US dollari vastasi lienee noin 5-6 suomen markkaa mk.

En usko, että TRAFI tai jokin muu instanssi yrittäisi tuhota tai jotenkin hankaloittaa harraste ajoneuvotoimintaa Suomessa.
Liitteet
66 Volvo Amazon 122S vuonna 1990
66 Volvo Amazon 122S vuonna 1990
65 FB Mustangi vuonna 1991
65 FB Mustangi vuonna 1991
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin