Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

Talvella pitäisi tiputtaa 302 moottori 65- koppaseen. Kannattaako vaihteisto ruuvata konee perään jo valmiiksi vai olisiko helpompaa tiputtaa kone paikalleen ja vasta sitten ruuvata T5 alakautta paikalleen. Tämä edellyttää myös uuden vaihteiston kannakkeen paikalleen asennusta. Moottori tulee roikkumaan imusarjaan kiinnitetystä laipasta. Saattanee ehkä tulla liian painava laatikon kera. Pakosarjat ovat tri y:t jotka asennan vasta kun kone on
nokalla.
Miten muuten, kannattaako asentaa alkuperäinen flekti vai asentaa sähköflekti kiinni jäähdyttimeen. Jäähdytintä en ole vielä hankkinut.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Minä olen aina laittanut koneen paikalleen ilman lootaa. Tietty helpottaa jos auton saa nosturille. Lootan kansaa jumppaaminen on aika tuskaa tunkin kanssa kylmällä betonilattialla...

Mulla on omassa '66:ssa visko flekti ilman tuulitunnelia, hyvin on 3-rivisen syylärin kanssa jäähdyttämyt. Ja jos tuntuu että lämmöt nousee kovin niin tuulitunneli parantaa asiaa.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Niin se on, molemmat toimii. Riippuu käytössä olevista välineistä ja tilasta. Koko paketti on melko pitkä ja pitää nostaa lähes pystyyn.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

Kiitos mielenkiintoisista vastauksista vastauksista. Mulla ei ole nosturia eikä monttua, mutta tukeva palkki rullalla talli katossa. Saatta olla että imusarjassa kiinni oleva nostolaippa ts. lähinnä imusarjan jengat ei tykkää hyvää jos nostaa laatikon kera. Toi painopisteen siirrin olisi kyllä kätevä, mutta tuskin kannattaa hankkia yhtä nostoa varten. Koneen varmaan saa yläkautta kettinkitaljalla paikalleen ja sitten nostaa auton ylös pukkien varaan ja alakakautta laatikko paikalleen. Toi T5 ei ole niin kauhean painava ettei sitä miehissä saa ujutettua paikalleen lattiallakin maaten. Kuvassa näkyy imusarjaan kiinnitetty nostolevy. Tallissa on muuten lattialämmitys :) .
Tuo flekti osio olin aika mielenkiintoinen. Auton käyttö tullee olemaan ihan normaalia liikenne käyttöä, joten olisi tavallaan sitten kolme vaihtoehtoa eli orkkistyyppinen kiinteä ropelli, tai sitten viskotyyppinen tai sähköflekti. Padassa on sen verran tehoja (365 hp)että visko saattaisi korkata, jos innostuu kierrättämään. 3 rivinen sähvöllä kiinnostaa.
Liitteet
P1050821.JPG
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

Lähinnä mä ajattelin tuota alumiini imusarjaa ettei kierteet korkkaa siitä kun koneessa on kiinni huimapyörä, kytkin ja loota. Ei tota konetta varmaankaan tulla niin hullun lailla kierrättämään, joku 6.5 max ja harvemmin sitäkään. Täytyy miettiä. Jotenkin tuo visko olisi mukavemman näköinen earlyssa. Pitänee vähän vaklata jotta tuollaisen ruuvattavan nostolaitteen saisi lainaksi jostain kun sen aika tulee.
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

Joo, onhan näitä tullut nosteltua mutta yleensä jostain pakosarjan pulteista, niistä on ollut helpompaa hiivata kone paikalleen. Kyllä mä ton nostimen jostain lainaksi saan, tällä hetkellä asun vielä (toistaiseksi) Pohjanlahden länsipuolella siis Ruotsissa. :sorry13:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos rautainen isolohko nousee alumiini imusarjasta, niin eiköhän tuollainen pikku mootorikin.
Minä olen lähes aina nostanut nostolaipasta ja alla joku vanha alumiini imusarja, ei vielä ole pettänyt kierteet eikä pultit.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
ikiliikkuja
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Juu, ite nostin fe + topladerin yhtenä pakettina ja kun ei ollut sitä nostolaippaa niin pujottelin imusarjan aukosta parikytämillisen tangon pätkän poikittin ja ketju sen ympärille. Auto oli 20 cm nostettuna pukkien päälle niin mahtui paremmin touhuamaan
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

No hyvä, uskotaan :D Parasta kuitenkin aina varmistaa kokeneemmilta, vaikka onkin "pikku kone."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Itse laitoin koneeni, kattoon kiinnitetystä nostorenkaasta, ketjutaljalla. Onnistuu yhden miehen orkesterilla vallan mainiosti, tähtää vaan auton oikeeseen kohtaan ja nostaa pukeille. Laatikon laitossa helpottaa aputunkki tai toinen käsipari, mulla ainakin oli aika sovittamista T5.n kanssa, öörliin.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

Moikka, eli nostit koneen ensin siään ja vasta sitten laatikon alta päin. Mä olen vähän haaveillut jotta sais ne sisään yhdessä paketissa, mutta
sattaa mennä vaikeeks, joten täytyynee asentaa erikseen. Mä saan kyllä hyviä apuja, eli se ei ole ongelma.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Jos 302+T5 sujahti hyvin yhtenä pakettina euro-Caprin 0,5m lyhyempään konehuoneeseen, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia.
Mach1 -71
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Menee ne yhdessäkin, C4n kanssa on tullut laitettua, jos korkeudessa on tilaa!! Zemppiä!!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

Joo kiitos kannustuksesta. Ihan vielä ei ole ajankohtainen, mutta kyselen tässä etukäteen viisaammilta. Sellainen tuli vielä mieleen että kardaania täytyy lyhentää. Erään ohjeen mukaan tuuma pitää pätkäistä pois. Toisaalta taas neuvotaan pistämään kardaani paikalleen ja sitten mittaamaan poistettava pätkä. Niinikään tulee myös ristinivelet uusittavaksi. Onko rasvanipattomat kestävämpiä vai onko tämä vaan sellaista mutu tietoa :?
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Viesti Kirjoittaja Becker »

Kiitos, tässä tulikin paljon tietoa. Eli pata ja laatikko paikalleen ja sitten mittailemaan. Tuohon tuli mukaan uusi myös uusi yoke. Mun täytyy tuota alustaa sitten vielä tutkailla kun autossa on kokonaa uusi alakerta jousineen päivineen. Jostain syystä takajousien ja perän väliin on laitettu pirun paksut alennuspalat jotka myös vaikuttavat kardaanin kulmiin. Syytä en jaksa muistaa kun siitä on niin paljon aikaa. Itse en ollut aikoinaan autoa tekemässä. Mutta alusta kuuluukin sitten toiselle alueelle.
Vastaa Viestiin