virranjakaja
- mankku80
- Aktiivi
- Auto: Ford Mustang FoxBody 347 procharger
virranjakaja
Mikä olisi hyvä virranjakaja ahdettuun 302 moottoriin,itte kun en ymmärrä näistä mitään.Piti ostaa joku Msd jakaja minkä tuttu suositteli mutta se on loppuu myyty suomessa......
Re: virranjakaja
Minäkin luulen, että alkuperäinen on hyvä ja halvin ratkaisu.
Mikä alkuperäisessä on vikana?
Mulla tossa 65 autossa on alkuperäinen kärkijakaja (kunnostettu) ja se pelaa oikein hyvin. Ihmettelen jopa miksi kärkijakaja pitäisi vaihtaa johonkin muuhun. Mutta sinun tapauksessa ei kyse ole kärkijakajasta, joten vaihdon syy on vieläkin ohuempi.
Mikä alkuperäisessä on vikana?
Mulla tossa 65 autossa on alkuperäinen kärkijakaja (kunnostettu) ja se pelaa oikein hyvin. Ihmettelen jopa miksi kärkijakaja pitäisi vaihtaa johonkin muuhun. Mutta sinun tapauksessa ei kyse ole kärkijakajasta, joten vaihdon syy on vieläkin ohuempi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Oliko kyseessä 5.0 efin TFI jakaja? Jos on, niin minusta ei mitään tarvetta vaihtaa, jos ecu vaan pystyy ohjaamaan sitä.
Mach1 -71
- mankku80
- Aktiivi
- Auto: Ford Mustang FoxBody 347 procharger
kiitos taas vastauksista,sitten laitan alkuperäisen sinne(oli ennenkin alkuperäinen mutta vähän huonossa hapessa),neuvottiin vaan parempi laittaa kun ahdettu ja tehoja nostettu.Taas ois rahat mennyt kankkulan kaivoon ilman teidän apua.

Mitäs olet mieltä, onnistuuko tuon öljyreiän poraaminen akseli paikallaan? Mulle tuli uusi tarvikejakaja enkä viittisi sitä purkaa sen kasaamisen epävarmuuden vuoksi.
Orkkisjakaja täytyy sitten purkaa sen HALL-anturin takia jokatapauksessa.
Orkkisjakaja täytyy sitten purkaa sen HALL-anturin takia jokatapauksessa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Hyvä, kiitti. Täytynee vkl. porailla.
Millä olet tulpannut ne? Joku semmonen kokonaan uppoava lukitusmutteri (6-kolo) vai ihan normipultti? Ainiin, ja moottoriöljyä?
EDIT: sori, luin nyt tarkemmin tosta ylhäältä. Kirjoitit siellä, että poista tulppa ja 8mm kierre? Eli ei välttämättä tarvis porata jos on jo tulppa? Tarkoitatko tota peltitulpan näköistä juttua tossa keskellä kuvaa?

Millä olet tulpannut ne? Joku semmonen kokonaan uppoava lukitusmutteri (6-kolo) vai ihan normipultti? Ainiin, ja moottoriöljyä?
EDIT: sori, luin nyt tarkemmin tosta ylhäältä. Kirjoitit siellä, että poista tulppa ja 8mm kierre? Eli ei välttämättä tarvis porata jos on jo tulppa? Tarkoitatko tota peltitulpan näköistä juttua tossa keskellä kuvaa?

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Joo, ei mitään - kiitti vaan vinkeistä. Mulle tää on eka irtonaisena kädessä oleva Ford-jakaja, joten kaikki tää on mulle uutta.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Mitäs jos siihen laittaisi vain M8-rasvanipan sopivalla kulmalla tai ilman? Jatkonipalla, jossa 90° kulma (tai suora jatko +45° rasvanippa) olisi mahdollista jopa tuoda rasvanippa jakajan alareuna yli, jolloin siihen voisi syöttää öljyä tai sopivaa rasvaa yläkulmista.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Olet varmasti oikeassa, mutta "rasvoja" on muitakin kuin vaseliineja. Esim. jotain Super Luben synteettisiä jne. jotka pärjäävät hienomekaniikassakin. Puhumattakaan kelloseppien rasvoista
Mutta, en ole sinne väkisin rasvaa tunkemassa. Öljy käy sekin minulle vallan mainiosti.
Rasvanippa pitää jarrunesteen, joten eiköhän se pidä öljytkin. Meinaan, että olis helpompi löytää moisia, kuin vintagetyylisiä öljykuppinippoja - luulen.

Rasvanippa pitää jarrunesteen, joten eiköhän se pidä öljytkin. Meinaan, että olis helpompi löytää moisia, kuin vintagetyylisiä öljykuppinippoja - luulen.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Jos öljyämisväli on 25v tai vaikka vain 5v niin ehkä jakajan voi ottaa käteen, propun/nipan pois ja voidella ilman erikoista öljyämistyökaluakin. Lienee ~10min homma?
Hmm...toimiskohan jos epoksoisi rasvaprässin letkun isoon injektioruiskuun (liian veltto?) tai johonkin öljykannuun? Pelkkiä suuttimiakin saa irtona, semmonen suoraan öljykannun nokkaan?
Sittenhän on vielä ne minirasvanipat, joita on esim. pulttipyssyissä. Tommonen rasvatuubi tyhjäksi ja öljyä tilalle ja ko. aparaatilla painamaan?
Hmm...toimiskohan jos epoksoisi rasvaprässin letkun isoon injektioruiskuun (liian veltto?) tai johonkin öljykannuun? Pelkkiä suuttimiakin saa irtona, semmonen suoraan öljykannun nokkaan?
Sittenhän on vielä ne minirasvanipat, joita on esim. pulttipyssyissä. Tommonen rasvatuubi tyhjäksi ja öljyä tilalle ja ko. aparaatilla painamaan?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Nyppäsin sen tulpan veks. 3mm poralla keskelle reikä, siihen puuruuvi ja tongilla pois. Väännän siihen aamusta jenkan ja etin pultin tai rasvanipan tulpaksi.
Paljonko sinne laitetaan öljyä? Pari tippaa, niin kauan ettei enää enempää mene vai siihen asti, että tulee jostain (alapäästä?) ulos?
Paljonko sinne laitetaan öljyä? Pari tippaa, niin kauan ettei enää enempää mene vai siihen asti, että tulee jostain (alapäästä?) ulos?

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Mulla on myös nahkean oloinen, ei kyllä pyörähdä yhtään vapaasti jos yrittää sormilla antaa vauhtia. Mulla tuntuu imevän öljyä vaikkei akselissa tunnukaan klappia. Tuolla reiässä näkyy joku huopamainen juttu, jonka vissiin on tarkoitettu imevän sitä öljyä. Jätän sen imeytymään/valumaan yöksi ja annan lisää huomenna.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Pelkällä painovoimalla ei tapahtunut mitään yön aikana. Mutta, en ehkä laittanut öljyä tarpeeksi, jotta se olisi huovasta valunut pidemmälle(?). Nimittäin nyt, kun pistän reiän täyteen öjyä niin sieltä tupsahtelee ilmakuplia ja pinta laskee hissukseen - tilaa siis tuntuu olevan. Täytyy varmasti antaa sille vielä vähän lämpöä, jotta se imaisee öljyn pienempiinkin rakoihin.
Päädyin pistämään siihen tavallisen rasvanipan tulpaksi, kun niitä oli lootassa.
Päädyin pistämään siihen tavallisen rasvanipan tulpaksi, kun niitä oli lootassa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Tuollainen 52 vuotta vanha jakaja toimii moitteetta ilman mitään kommervenkejä.
No onhan siihen puslat kerran vaihdettu eli saattaa toimia moitteetta vielä seuraavat 50 vuotta.
Kärkiä eikä muitakaan osia ole vielä vaihtanut kun pelittää hyvin, eikä nikottele vaikka välillä ajettaisiin hieman kovempaa. Hyvin pysyy tahdissa vielä 8000 rpm asti, korkeammalla ei mielestäni vielä ole käyty. Toi jakaja on mulla ollut käytössä noin 4 vuotta.
Tosin noita kärkiä joutuu varmaan joskus vaihtamaan mutta ei vielä, se siitä jatkuvasta kärkien vaihtamisesta ja säätämisestä.
Pyöriä ja koppa suoraan paketista samoin muut osat, ei vaadi mitään jälki työstö toimenpiteitä.
Voi olla jossain tapauksissa jos huoltotoimet on laiminlyöty, niin jakaja saattaa piiputtaa tai jumittaa.
No onhan siihen puslat kerran vaihdettu eli saattaa toimia moitteetta vielä seuraavat 50 vuotta.
Kärkiä eikä muitakaan osia ole vielä vaihtanut kun pelittää hyvin, eikä nikottele vaikka välillä ajettaisiin hieman kovempaa. Hyvin pysyy tahdissa vielä 8000 rpm asti, korkeammalla ei mielestäni vielä ole käyty. Toi jakaja on mulla ollut käytössä noin 4 vuotta.
Tosin noita kärkiä joutuu varmaan joskus vaihtamaan mutta ei vielä, se siitä jatkuvasta kärkien vaihtamisesta ja säätämisestä.
Pyöriä ja koppa suoraan paketista samoin muut osat, ei vaadi mitään jälki työstö toimenpiteitä.
Voi olla jossain tapauksissa jos huoltotoimet on laiminlyöty, niin jakaja saattaa piiputtaa tai jumittaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"
Se ei llene yllätys kenellekään, että 50v sitten tehtiin keskimäärin laadukasta kamaa vrt nykyajan halpatuotanto. On mullakin 47v vanhassa Chevyssä ja 51v Land Roverissa orkkis kärkijakajat. Eikäku Lantikkaan laitoinkin kärkien tilalle Ignitorin viime vuosikymmenellä. Se piisaa 15 tonniin asti, autossa joka hyvänä päivänä kiertää 4 tonnia 

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73