Imusarjan tiiviste

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Tahavo
Mega-addikti
Auto: Ford Mustang HT 64½

Re: Imusarjan tiiviste

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Vaihdan imusarjan tiivisteet kun taitaa vuotaa sieltä klygolia. Vaatiiko päädyt korkkitiivistettä vaan käytetäänkö nykyään pelkkää tiivistemassaa päädyissä? Kerran mulla pullahti korkkitiiviste ulos ja paikkasin vuodon laittamalla ulkopuolelta vaan tiivistemassaa. Mikä olisi paras ja varmin tapa varmistaa päätyjen pitävyys?
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tahavo kirjoitti: 18 Heinä 2017, 19:40 Vaatiiko päädyt korkkitiivistettä vaan käytetäänkö nykyään pelkkää tiivistemassaa päädyissä? Kerran mulla pullahti korkkitiiviste ulos ja paikkasin vuodon laittamalla ulkopuolelta vaan tiivistemassaa. Mikä olisi paras ja varmin tapa varmistaa päätyjen pitävyys?
Korkkitiivisteet päätyihin tulee setin mukana, mutta itse olen jättänyt ne tähän mennessä kaikista tekemistäni (kaksi kertaa tähän mennessä :D ) remonteista pois ja laittanut pelkällä massalla - ei ole vuotanut.
Arto65FB
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Ford Racingin tiivistesetissä tuli kumiset tiivisteet, jotka pienten silikonitäppien kanssa kulmiin laitoin viimeksi tai sitten en mutta kerran olen laittanut. Olen laittanut myös pelkällä silikonilla, ei se kauhean paksua palkoa tarvitse.
Tahavo
Mega-addikti

Taidat jättää korkit hyllyyn ja laittaa pelkällä silikonilla. Kylläpä oli vanha tiiviste litistynyt vesiaukkojen viereltä. Tiivisteen riekaleet olivat osittain imuaukkojen tukkeena. Kuinkahan se niin? Liekkö olleet liian tiukalla.
Tahavo
Mega-addikti

Laitoin massaa vesiaukkojen ympärille ja laskin imusarjan paikoilleen ja laitoin pultit kiinni mutta en kiristänyt. Ajattelin kiristää huomenna. Onko tämä hyvä tapa, eli antaa massojen kuivua yön yli ennen kiristystä?
starsky
Aina äänessä

Tahavo kirjoitti: 19 Heinä 2017, 20:02 Laitoin massaa vesiaukkojen ympärille ja laskin imusarjan paikoilleen ja laitoin pultit kiinni mutta en kiristänyt. Ajattelin kiristää huomenna. Onko tämä hyvä tapa, eli antaa massojen kuivua yön yli ennen kiristystä?
Kiristit kuitenkin varmaan hieman pultteja, että tiivistemassa puristui riittävästi? Jos massa ei puristu riittävästi ja sitä on laitettu vain vesiaukkojen kohtiin, niin keskialueet jäävät pienemmälle puristukselle (kun alat niitä massan kuivumisen jälkeen kiristämään) ja saattaa tulla imuilmavuotoa esim. nostajalaaksosta (kuten tuli minulla ensimmäisessä konerempassa).

Kaara tuossa aikaisemmin kirjoittelikin, että tasot eivät välttämättä ole kohdillaan ja tasapaksu tiiviste ei siten jossain tilanteessa tiivistä kunnolla pintoja.

Laitoin toisessa konerempassa ohuelti tiivistemassaa ihan koko tiivisteen alueelle ja molemmin puolin - on tuntunut pitävän tähän mennessä.

Päätyjen tiivistys siis pelaa ok tuolla palkomenetelmällä ja sen kanssa ei ole ongelmia ainakaan minulla ole ollut.

Noita tapoja laittaa tiivisteet löytyy paljon ja löytyy esim. google haulla "installing ford small block intake manifold gasket".

Lopputuloksen kannalta on varmaan muutama yleissääntö:
-Kaikki vanha tiivistemateriaali pitää poistaa ja tiivistepintojen on oltava rasvattomia.
-tiivistemassaa ei saa pursottaa liikaa, koska ylimääräinen tavara pursuaa varmasti täyttämään imu- ja vesikanavat.
-Esisovita tiivistettä kuivana ja katso, että sopii reikien koon ja asemoinnin suhteen omaan kokoonpanoosi.
-Asennusvaiheessa varo ettei tiiviste liikahda pois paikoiltaan.
-Kiristä imusarja oikeassa järjestyksessä oikeaan momenttiin.

Jos neste- ja/tai imuilmavuotoja ei esiinny, niin tiiviste on "oikein" asennettu.
Tahavo
Mega-addikti

Taidanpa ottaa homman uusiksi. Kyllä mulla muuten tulee liian paksut tiivistepinnat vesikanavien kohdalle. Kiitos ohjeista.
Pertti
Mega-addikti
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä silikoni senverran antaa periksi, ettei rakoja jää.
Siksihän se massa juuri on elastista, tai sitten olen jotakin ymmärtänyt väärin...
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
starsky
Aina äänessä

Pertti kirjoitti: 22 Heinä 2017, 00:14 Kyllä silikoni senverran antaa periksi, ettei rakoja jää.
Siksihän se massa juuri on elastista, tai sitten olen jotakin ymmärtänyt väärin...
Tahavolta tuota juuri varmistelin, että jos laittoi vain vesikanavien kohtiin silikonia, että kiristikö löysät pois käsipelillä heti asennuksessa, että liika massa poistui. Jos löysiä ei vedä pois asennusvaiheessa ja alkaa vedellä momenttiin seuraavana päivänä, niin massa on kiinteytynyt paksuhkoksi alueeksi näihin kohtiin:
tiiviste.JPG
ja keskialueelle jää pienempi puristus kun aletaan kunnolla kiristämään -> imuilmavuotomahdollisuus kasvaa.
ak72
Mega-addikti
Auto: Ford Mustang '66 289 HT

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Suosittelen panostaa hieman enempi imusarjan tiivisteisiin, esim tämä:
https://www.summitracing.com/int/parts/fel-1250s3

Huomattavasti parempi tiiviste kuin perus 1250 joka saattaa helposti mennä läjään kun kiristää imusarjan pultteja.

Itse laitoin vain vesikanavien ympärille ohuelti silikonia ja sitten päätyihin paksun "makkaran" ,korkkitiivisteet saa heivata mäkeen ainakin jos imusarja on jotain muuta kuin alkuperäinen patarauta. Ja momenttiin heti kun laskee imusarjan paikalleen kiristäen oikeassa järjestyksessä.
Tahavo
Mega-addikti

Mulla vanha tiiviste oli litistynyt vesikanavien kohdalta ja varmaan oli ilmavuotojakin. Uuteen laitoin vain ohuet silikonikerrokset joka kohtaan. No nyt ainakin vesivuoto loppui. Päätyihin pelkät silikonit.
Vastaa Viestiin