Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja starsky »

6 asteen kiilat asennettu. Etupäässä menee 2,5 cm yli ja takapäässä 1,5 cm ali:
lopull1.JPG
lopull2.JPG
3 cm oli se 1 aste, eli kardaanikulmissa on eroa noin 0,3 astetta (etupää noin 0,8 ja takapää 0,5 astetta).
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kardaanikulmien säädollä ei tärinä kadonnut. Kevään ensimmäisillä ajoilla täryytys ihan samanlainen kuin syksyllä. Seuraavaksi keskityn tutkimaan kardaania. Vaihdan myös varmuuden vuoksi laatikon hännän holkin, kun pientä klappia on tuossa havaittavissa.
Vanha Rakuuna
Hiljaisempi
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Loka 2016, 20:15
Auto: Ford mustang coupe 1996

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja Vanha Rakuuna »

On ollut mielenkiintoista lukea kardaanikulmien säädöistä ja rupesin miettimään kuinka kohdallaan ne omassa ponissa.
Yritin netistä löytää mallikohtaisia arvoja mutta en löytänyt. Onko vinkkejä sivustoista tai hakusanasta? Minulla on 1996 V6.
PS. Tietysti jyrinä voi loppua kunhan pääsisi pois urista ajamaan uudelle asfaltille.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja starsky »

Vanha Rakuuna kirjoitti: 26 Touko 2017, 23:28 On ollut mielenkiintoista lukea kardaanikulmien säädöistä ja rupesin miettimään kuinka kohdallaan ne omassa ponissa.
Yritin netistä löytää mallikohtaisia arvoja mutta en löytänyt
Kardaanikulmien säätöarvoja tuskin löytyy kovin helposti painettuna mallikohtaisesti ja sinänsä ei tarvitsekaan löytyä. Kulmien säätöarvot ovat yleensä samat kaikissa kardaaniakselilla varustetuissa rakenteissa:

-Kardaanikulma pitäisi olla samansuuruinen molemmissa päissä ja vastakkaisiin suuntiin (jotta molempien päiden kulma pysyy suunnilleen samanlaisena perän joustossa).
-Kardaanikulma mahdollisimman pieni, asteen luokkaa.
-Kulma ei saisi olla 0, koska neulat eivät silloin pyöri (tässä kannattaa miettiä onko harrasteautossa väliä vaikka ei pyörisi- kilometrejä ei tule yleensä kovin paljoa kesässä).

Jos auto ei täristä ajaessa missään tilanteessa, niin kardaanikulmat eivät yleensä kaipaa säätöä.
Vanha Rakuuna kirjoitti: 26 Touko 2017, 23:28 PS. Tietysti jyrinä voi loppua kunhan pääsisi pois urista ajamaan uudelle asfaltille
Kerro lisää, onko minkälainen jyrinä/täristys?
Vanha Rakuuna
Hiljaisempi
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Loka 2016, 20:15
Auto: Ford mustang coupe 1996

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja Vanha Rakuuna »

Tärinää on lähinnä voimakkaan kiihdytyksen jälkeen.
Mikä on ajoneuvon vinkoodin antama "Axle Ration: 2,73"?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Perävälitys
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vanha Rakuuna
Hiljaisempi
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Loka 2016, 20:15
Auto: Ford mustang coupe 1996

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja Vanha Rakuuna »

Niimpä tietenkin pitääpä tarkistaa.
Kiitos
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja starsky »

starsky kirjoitti: 21 Huhti 2017, 16:36 Kardaanikulmien säädollä ei tärinä kadonnut. Kevään ensimmäisillä ajoilla täryytys ihan samanlainen kuin syksyllä. Seuraavaksi keskityn tutkimaan kardaania. Vaihdan myös varmuuden vuoksi laatikon hännän holkin, kun pientä klappia on tuossa havaittavissa.
kaara91 kirjoitti: 23 Huhti 2017, 16:12 Näissä on mahdollista myös jokessa oleva heitto, varsinkin jos ne ei ole alkuperäisiä, vaan itätuontia. Rihloissa voi olla myös ylimääräistä väljää ja rihlat ei ole välttämättä keskeisesti helaan tulevan liukupinnan kanssa, jolloin joke pääsee muljaamaan ja vemputtamaan helassa. Myöskään uuden helan vaihto ei välttämättä tällöin pienennä klappia, kuin hetkeksi.
Pari olen noita heloja vaihtanut ja molemmat mielestäni jäivät väljäksi jo valmiiksi, vaikka kahdella eri joukilla niitä kokeilinkin. Nää helat on nykyisin tarkoitettu suoraan vaihdettavaksi ilman viimeistelyjä, kun olisin olettanut, että viimeistely tehdään hieman reikää väljentäen hoonaamalla reikä oikeaan mittaan. Nyt molemmat sitten tuntuu paikallaankin käteen kokeilemalla, että niissä on jo valmiiksi klappia.
Nyt on ajeltu jonkin aikaa (3 viikkoa) 20 mm pidennetyllä kardaanilla (koko putki vaihdettiin ja tehtiin dynaaminen tasapainotus).

Tilanne parani selkeästi, mutta vielä on tärinä olemassa.

Jutut menevät alkuperäisen otsikon ohi, mutta katkaisen viestiketjun sopivasta kohdasta jossain välissä uudeksi ketjuksi.

Nyt voi ajaa 80 km/h saakka ilman tärinöitä. Tärinää havaittavissa 80-100 noin välillä ja vaimenee sitten nopeuden kasvaessa olemattomiin.

Hännän holkkia en vielä vaihtanut. Yoke heiluu aika holtittomasti tuolla laatikon takaosassa sivusuunnissa + ylös/alas. Kaaran teksti on hyvä. Kokeilin uutta laakerioholkkia yokeen ja voisi tosiaan olla ehkä tiukempi sovitus. Rihlojen ja yoken välillä on melko selkeä välys. Yoke silmämääräisesti heilahtaa vinoon suuntaan ja toiseen kun heiluttelee sitä laatikossa. Vetää väljät pois aina suuntaan ja toiseen.

Tärinä on myös jollain tavalla riippuvainen onko veto päällä. Ylämäkeen ajaessa täristys erittäin pientä - jopa olematonta. Moottorijarrutuksessa tärinä kasvaa (siis 80-100 nopeudella).

Ajot tällä hetkellä melkein pelkkää kaupunkiajoa 0-60 km/h, joten tutkimukset edistyvät tämän tärinän suhteen hitaahkosti. Isompi testi tuli tehtyä toissapäivänä meetin jälkeen kun kiersin Kuopiosta Vehmersalmen kautta ympyrälenkin (http://www.jalki.fi/routes/316) ja reitillä vaihtelevaa ylä- ja alamäkeä + mutkat mausteeksi.

Huomiona oma perävälitykseni 3,25 ja C4 laatikko 1:1. 2,70 aavikkoperällä alkaisi täristys 96 km/h nopeudessa (jos kuvittelisi, että vaihtaisi omaan setuppiin välityksen).
Avatar
KariO
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Elo 2019, 23:06
Auto: Mustang vm. 66, 289 at

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja KariO »

Hm, tuliko tähän tarinaan joku loppu?
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla

Viesti Kirjoittaja starsky »

KariO kirjoitti: 03 Loka 2019, 17:15 Hm, tuliko tähän tarinaan joku loppu?
Ei vielä. Omat ajot olleet suomessa tauolla (allekirjoituslinkistäni pääsee projektiketjuuni jos on jäsenoikeudet) tämän kesän ja v2018 oli niin vähän kilometrejä, että ei kerennyt omaan tapaukseen paneutua. Katsotaan mitä ensi kesä tuo tullessaan. :D
Vastaa Viestiin