Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
6 asteen kiilat asennettu. Etupäässä menee 2,5 cm yli ja takapäässä 1,5 cm ali:
3 cm oli se 1 aste, eli kardaanikulmissa on eroa noin 0,3 astetta (etupää noin 0,8 ja takapää 0,5 astetta).
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Kardaanikulmien säädollä ei tärinä kadonnut. Kevään ensimmäisillä ajoilla täryytys ihan samanlainen kuin syksyllä. Seuraavaksi keskityn tutkimaan kardaania. Vaihdan myös varmuuden vuoksi laatikon hännän holkin, kun pientä klappia on tuossa havaittavissa.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17 Loka 2016, 20:15
- Auto: Ford mustang coupe 1996
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
On ollut mielenkiintoista lukea kardaanikulmien säädöistä ja rupesin miettimään kuinka kohdallaan ne omassa ponissa.
Yritin netistä löytää mallikohtaisia arvoja mutta en löytänyt. Onko vinkkejä sivustoista tai hakusanasta? Minulla on 1996 V6.
PS. Tietysti jyrinä voi loppua kunhan pääsisi pois urista ajamaan uudelle asfaltille.
Yritin netistä löytää mallikohtaisia arvoja mutta en löytänyt. Onko vinkkejä sivustoista tai hakusanasta? Minulla on 1996 V6.
PS. Tietysti jyrinä voi loppua kunhan pääsisi pois urista ajamaan uudelle asfaltille.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Kardaanikulmien säätöarvoja tuskin löytyy kovin helposti painettuna mallikohtaisesti ja sinänsä ei tarvitsekaan löytyä. Kulmien säätöarvot ovat yleensä samat kaikissa kardaaniakselilla varustetuissa rakenteissa:Vanha Rakuuna kirjoitti: ↑26 Touko 2017, 23:28 On ollut mielenkiintoista lukea kardaanikulmien säädöistä ja rupesin miettimään kuinka kohdallaan ne omassa ponissa.
Yritin netistä löytää mallikohtaisia arvoja mutta en löytänyt
-Kardaanikulma pitäisi olla samansuuruinen molemmissa päissä ja vastakkaisiin suuntiin (jotta molempien päiden kulma pysyy suunnilleen samanlaisena perän joustossa).
-Kardaanikulma mahdollisimman pieni, asteen luokkaa.
-Kulma ei saisi olla 0, koska neulat eivät silloin pyöri (tässä kannattaa miettiä onko harrasteautossa väliä vaikka ei pyörisi- kilometrejä ei tule yleensä kovin paljoa kesässä).
Jos auto ei täristä ajaessa missään tilanteessa, niin kardaanikulmat eivät yleensä kaipaa säätöä.
Kerro lisää, onko minkälainen jyrinä/täristys?Vanha Rakuuna kirjoitti: ↑26 Touko 2017, 23:28 PS. Tietysti jyrinä voi loppua kunhan pääsisi pois urista ajamaan uudelle asfaltille
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17 Loka 2016, 20:15
- Auto: Ford mustang coupe 1996
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Tärinää on lähinnä voimakkaan kiihdytyksen jälkeen.
Mikä on ajoneuvon vinkoodin antama "Axle Ration: 2,73"?
Mikä on ajoneuvon vinkoodin antama "Axle Ration: 2,73"?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Perävälitys
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17 Loka 2016, 20:15
- Auto: Ford mustang coupe 1996
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Niimpä tietenkin pitääpä tarkistaa.
Kiitos
Kiitos
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Nyt on ajeltu jonkin aikaa (3 viikkoa) 20 mm pidennetyllä kardaanilla (koko putki vaihdettiin ja tehtiin dynaaminen tasapainotus).kaara91 kirjoitti: ↑23 Huhti 2017, 16:12 Näissä on mahdollista myös jokessa oleva heitto, varsinkin jos ne ei ole alkuperäisiä, vaan itätuontia. Rihloissa voi olla myös ylimääräistä väljää ja rihlat ei ole välttämättä keskeisesti helaan tulevan liukupinnan kanssa, jolloin joke pääsee muljaamaan ja vemputtamaan helassa. Myöskään uuden helan vaihto ei välttämättä tällöin pienennä klappia, kuin hetkeksi.
Pari olen noita heloja vaihtanut ja molemmat mielestäni jäivät väljäksi jo valmiiksi, vaikka kahdella eri joukilla niitä kokeilinkin. Nää helat on nykyisin tarkoitettu suoraan vaihdettavaksi ilman viimeistelyjä, kun olisin olettanut, että viimeistely tehdään hieman reikää väljentäen hoonaamalla reikä oikeaan mittaan. Nyt molemmat sitten tuntuu paikallaankin käteen kokeilemalla, että niissä on jo valmiiksi klappia.
Tilanne parani selkeästi, mutta vielä on tärinä olemassa.
Jutut menevät alkuperäisen otsikon ohi, mutta katkaisen viestiketjun sopivasta kohdasta jossain välissä uudeksi ketjuksi.
Nyt voi ajaa 80 km/h saakka ilman tärinöitä. Tärinää havaittavissa 80-100 noin välillä ja vaimenee sitten nopeuden kasvaessa olemattomiin.
Hännän holkkia en vielä vaihtanut. Yoke heiluu aika holtittomasti tuolla laatikon takaosassa sivusuunnissa + ylös/alas. Kaaran teksti on hyvä. Kokeilin uutta laakerioholkkia yokeen ja voisi tosiaan olla ehkä tiukempi sovitus. Rihlojen ja yoken välillä on melko selkeä välys. Yoke silmämääräisesti heilahtaa vinoon suuntaan ja toiseen kun heiluttelee sitä laatikossa. Vetää väljät pois aina suuntaan ja toiseen.
Tärinä on myös jollain tavalla riippuvainen onko veto päällä. Ylämäkeen ajaessa täristys erittäin pientä - jopa olematonta. Moottorijarrutuksessa tärinä kasvaa (siis 80-100 nopeudella).
Ajot tällä hetkellä melkein pelkkää kaupunkiajoa 0-60 km/h, joten tutkimukset edistyvät tämän tärinän suhteen hitaahkosti. Isompi testi tuli tehtyä toissapäivänä meetin jälkeen kun kiersin Kuopiosta Vehmersalmen kautta ympyrälenkin (http://www.jalki.fi/routes/316) ja reitillä vaihtelevaa ylä- ja alamäkeä + mutkat mausteeksi.
Huomiona oma perävälitykseni 3,25 ja C4 laatikko 1:1. 2,70 aavikkoperällä alkaisi täristys 96 km/h nopeudessa (jos kuvittelisi, että vaihtaisi omaan setuppiin välityksen).
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Hm, tuliko tähän tarinaan joku loppu?
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien kohdistus 3d-tulosteilla
Ei vielä. Omat ajot olleet suomessa tauolla (allekirjoituslinkistäni pääsee projektiketjuuni jos on jäsenoikeudet) tämän kesän ja v2018 oli niin vähän kilometrejä, että ei kerennyt omaan tapaukseen paneutua. Katsotaan mitä ensi kesä tuo tullessaan.
