BW-364 kirjoitti:Sain tänään himmelin käyttöön. G-Tech Pro RR. Kaverin kanssa sitä tuossa pyöriteltiin eikä saatu mitään aikaiseksi. Liian monimutkainen laite kielitaidottomille urpoille.
Ei kellään sattuisi olemaan suomenkielistä käyttöohjetta?
Pitääkö siihen asettaa lukema, millä kierrosalueella on paras vääntö ym?? aagh..liikaa olisi kysymyksiä..
Laitteet ovat nykyään tehdaskalibroituja, eli ei tarvi/saa kalibroida g-antureita vaikka ainakin mun ohjekirja kehoittaa niin tekemäänkin.
syötettävät tiedot että mittailu voi alkaa:
-RPM -kalibrointi auton oman kiekkamittarin mukaan, samalla annetaan maksimikierrokset että näyttö skaalautuu oikein.
Samalla purkki alkaa näyttää kirkkailla ledeillä myös vaihtokohdat tyyliin "vormula1" 1led vilkkuu -> 2led vilkkuu -> 3 -> 4 -> ja kun kaikki syttyy eikä enää vilku niin ollaan vaihtokohdassa.
RPM -tietoa tarvitaan myös vääntömomentin laskentaan.
-Auton paino, tästä lasketaan sitten takapyöräteho, tai paremminkin se teho jonka saat siirrettyä auton eteenpäinviemiseen.
Siinäpä ne, mittauksen alussa voit valita ajetaanko RR -vai Drag Race tilassa. RR -puolella purkki kerää moottorin kierrostiedot ja ns "g-ympyrän" tiedon 2h ajalta. Kisan voi sitten myöhemmin ajaa uudelleen PC:llä, kuuluu moottorin pärinät ja kaikki "uusintana".
Tuo G-ympyräpiirturi on tismalleen sama systeemi mitä käytettiin formuloissa 60 -luvun alusta alkaen. Näkee sivukiihtyvyydet sekä jarrutus -ja kiihdytysvoimat kätevästi yhdestä kuvasta koko kisan ajalta.
Kertonee paljon jarrujen, alustan ja renkaiden toiminnasta koko kisan aikana.
Drag -race -puolella voit ajaa lähdön joulukuusella tai ihan vapaalla lähdöllä.
Joulukuuseen voi valita kaikki käytössä olevat lähettämistavat, ja purkki sitten näyttää reaktiot ym 0.001s tarkkuudella.
lähtökennojen "virtuaali"etäisyyden voi säätää, tämähän kun vaikuttaa oikeastikin reaktioihin loppuajoista puhumattakaan.
Vapaalla lähdollä laite liipaisee mittauksen käyntiin auton nytkäyksestä ja tätä on tullut eniten käytettyäkin.
Purkin ollessa päällä näpätään yhtä nappia ja hetken tuumaksen jälkeen purkki sanoo "launch when ready".
Eli lähteä saa kun haluaa.
Sitten vaan kihdytetään haluttu matka tai nopeus ja kun hölläät niin purkki katkaisee ajanoton automaattisesti.
Poikkeuksena vaikka sellainen tilanne että kiihdytät vaikka 125kmh asti ja polkaiset jarrut pohjaan niin että auto pysähtyy.
Silloin mitataan mm. 0-100kmh, 0-40, 0-60, 0-60, 60-100, 80-100, 80-120 ja 0km/h-100km/h-0km/h.
Kaikki tapahtuu automaattisesti, ainoastaan kaasua tarttee painaa ja tietenkin painaa napista purkki "hereille" ensin.
Purkkiin voi myös asettaa "milestoneja" eli nopeus -tai etäisyyskohta jolloin mittaus on valmis.
Purkki sytyttää merkkivaloja esim 100km/h tai 400m kohdalla jos näin halutaan. Ei tartte "vedättää" turhaan yhtään.
Useimmat lisukkeet avautuvat tosin vasta PC -ohjelmalla joten se kannattaa asentaa.
Itse käyttöä on tosi hankala näin kirjallisesti neuvoa, mutta jos olet tulossa kalajoelle Beach Pony Partyihin, niin mielelläni annan pikakurssin ilmaiseksi pienellä oluella...

Tässä mallikuva PC -ohjelmasta.
Kokeilin omaa Dodge Ramia tannoin.
tuplaklikkaa kuvaa niin näkyy tarkkana.
