65 ht ilmanottokaukalot

On sulla muodot Mustangin...
3913
Aktiivi
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Helmi 2012, 20:05
Auto: 65 ht 200

65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja 3913 »

Jos kokeneemmat osaisi antaa vinkkiä/neuvoa.

Auto tuotu 90-luvun alussa suomeen, jolloin peltityöt tehty+maalaus. Ilmanottokaukaloille ei silloisen omistajan mukaan ole tehty mitään kun ei ollu tarvetta. Uskon kyllä, tehdyt peltityö on hyvin tehty, ja auto on hyvinkin ruosteeton. Autoa kun pesee/sateella työntää vettä repsikan jalkatilaan. Ei paljoa, mutta mielellään sitä vähääkään vettä ei tarvisi.

Cowlin sauma konehuoneesta paikkapaikoin repsottaa, irvistää ja pientä ruostetta. Ritilöistä kun katsoo pohjalla näkyy pintaruostetta. Yritin jalkatilasta tiirata mistä se vesi tulee, kun ritilöistä kaadettiin vettä, ei nyt tullut sisälle asti. Ämpäri kaupalle en kerinnyt alkaa kaatamaan. Sen verran sain lämppärikotelosta tiirattua, että ruostetta tötterössä on, mutta ei läpi ruostunut, vielä.

Osaisiko joku viisaampi kuvista sanoa, olisiko aika irroittaa kaukalo? Ilmeisesti kaukaloa ei ole ikinä vaihdettu. Tarkoitus olisi maalata autoa, ja fiksuinta olisi hoitaa tämäkin pois alta.

Toinen kysymys, sen verran olen täältä katsellut, että moni on vaihtanut pelkät tötteröt. Kuinka näissä tapauksissa on maalaus onnistunut? Lähinnä tarkoitan koko kaukalon pohjaa? Tötteröt jos vaihtaa niin onnistuuko siinä hioa koko kaukalon pohja niin että sinne saa maalin ja työstä tulee hyvä. Vai onko maali vaan ruiskutetu ritilän läpi, ja pohjalle on mennyt mitä on mennyt.. Ilmaisinko selkeästi... Alla parit kuvat

Kiitos vinkeistä ja neuvoista!
Liitteet
konehuone
konehuone
ritilästä
ritilästä
lämppärinkotelosta kuva
lämppärinkotelosta kuva
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Aika monessa on menty helpomman kautta, eli rälläköity ulkopelliin reikä ja hoideltu ilmanottoaukot siitä.
Itse laiskana mötläsin nuo putkien saumat sialla käsin aukkojen kautta sisältä päin. Sottaista, mutta on pitänyt.
Molemmissa reunoissa on vesikanavat, jotka kannattaa ensimmäisenä rassata rautalangalla auki. Onnistuu ritilän kautta.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 676
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mun '66:seen tehtiin oikeaoppinen korjaus eli ritiläpellistä porailtiin pistehitsit pois, sen pellin sisäpinta oli kanssa ihan ruosteessa. Sitten vaan rälläköitiin ruostuneet tötteröt veks ja korjauspalat tilalle. Kuvia en enää löydä työvaiheista ovat vuosien saatossa hävinneet :( mutta eräässä Corralin numerossa oli mun juttu aiheesta kuvien kera. Ja tietty netistä löytyy varmaan hyvät ohjeet rempalle kuvien kera.
3913
Aktiivi
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Helmi 2012, 20:05
Auto: 65 ht 200

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja 3913 »

Pertti tarkoitit ilmeisesti näin:

Tuo kävi itselläni kanssa mielessä. Siinähän samalla näkee missä kunnossa se pohjankaukalo on, ja tarpeen vaatiessa voi avata koko ritilikön.

ak72, sulla taisi olla siitä sun korjauksesta tuolla projekteissa/kuvagalleriassa, jommassakummassa. Bongasin kyllä, kuvia ei enää näkynyt, taisi olla reilu 10 vuotta vanha postaus :) Ohjeita kyllä löytyy, täältäkin aika kattavasti. Itse peukalo aika keskellä kämmentä näiden kanssa, mutta jostainhan se on aloitettava.Mahdollisesti auton maalaus edessä, niin olisi fiksu se nyt hoitaa alta pois, vaikka ei isoa vuotoa olekkaan.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja starsky »

Omasta leikkasin tötteröistä alapuolelta Dremelin pikkulaikalla yläosan pois. Jätin pari senttiä tötteröä. Oli tilaa sitten rassailla alakautta sisäpuolen pohjaa.

Etulokasuojat oli poissa samaan aikaan, joten sain aika hyvin cowl-sisukset puhtaaksi. Lopuksi suihkutin vahapohjaista kotelomassaa sisälle.

Vesi saattaa vuotaa myös etulasin tiivisteen välistä ja päätyy sitten tietysti jalkatilaan.
3913
Aktiivi
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Helmi 2012, 20:05
Auto: 65 ht 200

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja 3913 »

Toi leikkaus voisi olla aika fiksu, nyt siellä ei kyllä mitään mahdu tekemään vaikka tällainen naruranne olenkin.. Kiitos vinkistä. Saitko massan levitettyä koko kaukalon alueelle? Ja ilmeisesti on hyvin toiminut.. Itsekkin epäilen tuota tuulilasia, että vuoto voisi tulla sieltä. Jatketaan tutkimusta.
66poni
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja 66poni »

starsky kirjoitti:
Vesi saattaa vuotaa myös etulasin tiivisteen välistä ja päätyy sitten tietysti jalkatilaan.
Jos ritilästä kaadettu vesi ei tule sisään niin vuoto on luultavasti tuulilasin tiivisteessä, kuten starsky ehdotti.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja starsky »

3913 kirjoitti: Saitko massan levitettyä koko kaukalon alueelle? Ja ilmeisesti on hyvin toiminut.
Suihkuttelin poistoreiästä ja kaukalon ritilöiden välistä minkä kykenin. Täydelliseen täyttöön en kyllä päässyt enkä hirveästi murehdi vaikka pelti olisi jossain kohdassa kaukalon sisällä paljaanakin.

Oma auto kun tuli 2012 syksyllä pihaan oli jalkatilat märkiä ja hattuhyllyllä vettä. Minulla oli vesi tullut tuuli- ja takalasin tiivisteen välistä ja vedin butyylimassat ikkunatiivisteisiin. Tänä kesänä esim. sattui yksi ainoa isompi sadekelin ajo (tulomatka Kajaanin Fun Runista) ja vettä tuli melkomoisesti - Sisälle ei mitään. Muuten on tullut vähän katsottua millä keleillä ponia ulkoiluttaa kun tuo sateella ajaminen ei tahdo onnistua muutenkaan kun perä karkaa koko ajan johonkin suuntaan :D

Butyylimassan etu silikoneihin on purkumahdollisuus - lämmitettynä menee pehmeäksi. Silikonipohjaiset tiivisteaineet kovettuvat ja lasin saa sitten vain vasaralla pois.

Mainittakoon vielä, että minulla ei ole koristelistoja ikkunoissa toistaiseksi.
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

Piti vastailla tähän jo aikaisemmin mutta ajattelin vastata kunnolla ja linkata samalla vähän kuvia. Itsellä oli kanssa mielessä, että olisin vain vähän leikannut päitä auki ja siten vaihtanut korjauspalat, mutta onneksi tuli tehtyä tuo kunnolla. Olen aika varma, että omassa autossani noita ei tarvitse (ainakaan minun) enään korjata. Suosittelen myös sinulle, varsinkin jos olet auton viemässä jo muutenkin maalaukseen/korjaukseen.

Eli yksinkertaisuudessaan homma meni näin. Lasi irti -> poraamalla pistehitsit auki -> kansi pois -> sitten pehmeät pois ja korjauspalat tilalle -> maalaus ja kansi takaisin päälle -> ja sitten kun auto maalattiin niin ritilästä suihkittiin vielä vähän väriä tuonne lisää.

Edit. Sen verran vielä jäi sanomatta, että jos/kun teet tuon, niin tue auto. Minulle joku sanoi, että auto pitää tukea pohjasta ennen kun lähtee leikkaamaan mitään paloja pois. Ja vaikka omassa autossani ei ollut edes moottoria paikoillaan, niin kyllä tuo aika heppoisen oloinen oli, eli suosittelen tuota tukemista, ettei nokka notkahda..
Poraamalla kansi auki
Poraamalla kansi auki
Tältä näytti kanne alla
Tältä näytti kanne alla
Näyttökuva 2017-01-04 kello 19.57.42.png
Viimeksi muokannut Juke66, 04 Tammi 2017, 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

Lisää kuvia
Palat pois
Palat pois
Uudet palat tilalle
Uudet palat tilalle
Näyttökuva 2017-01-04 kello 20.00.05.png
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

Vielä muutama kuva
Maalaus, ennen kasaamista
Maalaus, ennen kasaamista
Näyttökuva 2017-01-04 kello 20.03.57.png
Kansi kiinni
Kansi kiinni
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja poikelin »

On hienoa ja perusteelista työtä.

Missä noissa kuvissa näkyy ne auki rassattavat reiät?

Ja mikä reikä tossa päässä on? Antennin?
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

poikelin kirjoitti:Missä noissa kuvissa näkyy ne auki rassattavat reiät?
Tossa kuvassa näkyy vähän paremmin.
Näyttökuva 2017-01-04 kello 22.26.38.png
poikelin kirjoitti:Ja mikä reikä tossa päässä on? Antennin?
Kummassakin päädyssä on tuollainen reikä. En tiedä mikä noiden tarkoitus on. Omassa autossa noissa oli kummassakin kumitulpat.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 676
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Eikös nuista reiistä just vesi valu pois tuolta ilmanottokaukaloista kun sataa tai pesee auton? Tai mikkä lie tuuletus holet :)
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: 65 ht ilmanottokaukalot

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

ak72 kirjoitti:Eikös nuista reiistä just vesi valu pois tuolta ilmanottokaukaloista kun sataa tai pesee auton? Tai mikkä lie tuuletus holet :)
Vähän epäselvästi kirjoitin. Eli kuvassa punainen ympyrä = valuu vedet pois ja sininen ympyrä = En tiedä tarkoitusta ja nämä olivat tulpattu.
Liitteet
Sieppaa7.JPG
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Vastaa Viestiin