65 ht ilmanottokaukalot
65 ht ilmanottokaukalot
Jos kokeneemmat osaisi antaa vinkkiä/neuvoa.
Auto tuotu 90-luvun alussa suomeen, jolloin peltityöt tehty+maalaus. Ilmanottokaukaloille ei silloisen omistajan mukaan ole tehty mitään kun ei ollu tarvetta. Uskon kyllä, tehdyt peltityö on hyvin tehty, ja auto on hyvinkin ruosteeton. Autoa kun pesee/sateella työntää vettä repsikan jalkatilaan. Ei paljoa, mutta mielellään sitä vähääkään vettä ei tarvisi.
Cowlin sauma konehuoneesta paikkapaikoin repsottaa, irvistää ja pientä ruostetta. Ritilöistä kun katsoo pohjalla näkyy pintaruostetta. Yritin jalkatilasta tiirata mistä se vesi tulee, kun ritilöistä kaadettiin vettä, ei nyt tullut sisälle asti. Ämpäri kaupalle en kerinnyt alkaa kaatamaan. Sen verran sain lämppärikotelosta tiirattua, että ruostetta tötterössä on, mutta ei läpi ruostunut, vielä.
Osaisiko joku viisaampi kuvista sanoa, olisiko aika irroittaa kaukalo? Ilmeisesti kaukaloa ei ole ikinä vaihdettu. Tarkoitus olisi maalata autoa, ja fiksuinta olisi hoitaa tämäkin pois alta.
Toinen kysymys, sen verran olen täältä katsellut, että moni on vaihtanut pelkät tötteröt. Kuinka näissä tapauksissa on maalaus onnistunut? Lähinnä tarkoitan koko kaukalon pohjaa? Tötteröt jos vaihtaa niin onnistuuko siinä hioa koko kaukalon pohja niin että sinne saa maalin ja työstä tulee hyvä. Vai onko maali vaan ruiskutetu ritilän läpi, ja pohjalle on mennyt mitä on mennyt.. Ilmaisinko selkeästi... Alla parit kuvat
Kiitos vinkeistä ja neuvoista!
Auto tuotu 90-luvun alussa suomeen, jolloin peltityöt tehty+maalaus. Ilmanottokaukaloille ei silloisen omistajan mukaan ole tehty mitään kun ei ollu tarvetta. Uskon kyllä, tehdyt peltityö on hyvin tehty, ja auto on hyvinkin ruosteeton. Autoa kun pesee/sateella työntää vettä repsikan jalkatilaan. Ei paljoa, mutta mielellään sitä vähääkään vettä ei tarvisi.
Cowlin sauma konehuoneesta paikkapaikoin repsottaa, irvistää ja pientä ruostetta. Ritilöistä kun katsoo pohjalla näkyy pintaruostetta. Yritin jalkatilasta tiirata mistä se vesi tulee, kun ritilöistä kaadettiin vettä, ei nyt tullut sisälle asti. Ämpäri kaupalle en kerinnyt alkaa kaatamaan. Sen verran sain lämppärikotelosta tiirattua, että ruostetta tötterössä on, mutta ei läpi ruostunut, vielä.
Osaisiko joku viisaampi kuvista sanoa, olisiko aika irroittaa kaukalo? Ilmeisesti kaukaloa ei ole ikinä vaihdettu. Tarkoitus olisi maalata autoa, ja fiksuinta olisi hoitaa tämäkin pois alta.
Toinen kysymys, sen verran olen täältä katsellut, että moni on vaihtanut pelkät tötteröt. Kuinka näissä tapauksissa on maalaus onnistunut? Lähinnä tarkoitan koko kaukalon pohjaa? Tötteröt jos vaihtaa niin onnistuuko siinä hioa koko kaukalon pohja niin että sinne saa maalin ja työstä tulee hyvä. Vai onko maali vaan ruiskutetu ritilän läpi, ja pohjalle on mennyt mitä on mennyt.. Ilmaisinko selkeästi... Alla parit kuvat
Kiitos vinkeistä ja neuvoista!
-
- Mega-addikti
- Viestit: 703
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Aika monessa on menty helpomman kautta, eli rälläköity ulkopelliin reikä ja hoideltu ilmanottoaukot siitä.
Itse laiskana mötläsin nuo putkien saumat sialla käsin aukkojen kautta sisältä päin. Sottaista, mutta on pitänyt.
Molemmissa reunoissa on vesikanavat, jotka kannattaa ensimmäisenä rassata rautalangalla auki. Onnistuu ritilän kautta.
Itse laiskana mötläsin nuo putkien saumat sialla käsin aukkojen kautta sisältä päin. Sottaista, mutta on pitänyt.
Molemmissa reunoissa on vesikanavat, jotka kannattaa ensimmäisenä rassata rautalangalla auki. Onnistuu ritilän kautta.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 676
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Mun '66:seen tehtiin oikeaoppinen korjaus eli ritiläpellistä porailtiin pistehitsit pois, sen pellin sisäpinta oli kanssa ihan ruosteessa. Sitten vaan rälläköitiin ruostuneet tötteröt veks ja korjauspalat tilalle. Kuvia en enää löydä työvaiheista ovat vuosien saatossa hävinneet
mutta eräässä Corralin numerossa oli mun juttu aiheesta kuvien kera. Ja tietty netistä löytyy varmaan hyvät ohjeet rempalle kuvien kera.

Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Pertti tarkoitit ilmeisesti näin:
Tuo kävi itselläni kanssa mielessä. Siinähän samalla näkee missä kunnossa se pohjankaukalo on, ja tarpeen vaatiessa voi avata koko ritilikön.
ak72, sulla taisi olla siitä sun korjauksesta tuolla projekteissa/kuvagalleriassa, jommassakummassa. Bongasin kyllä, kuvia ei enää näkynyt, taisi olla reilu 10 vuotta vanha postaus
Ohjeita kyllä löytyy, täältäkin aika kattavasti. Itse peukalo aika keskellä kämmentä näiden kanssa, mutta jostainhan se on aloitettava.Mahdollisesti auton maalaus edessä, niin olisi fiksu se nyt hoitaa alta pois, vaikka ei isoa vuotoa olekkaan.
Tuo kävi itselläni kanssa mielessä. Siinähän samalla näkee missä kunnossa se pohjankaukalo on, ja tarpeen vaatiessa voi avata koko ritilikön.
ak72, sulla taisi olla siitä sun korjauksesta tuolla projekteissa/kuvagalleriassa, jommassakummassa. Bongasin kyllä, kuvia ei enää näkynyt, taisi olla reilu 10 vuotta vanha postaus

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Omasta leikkasin tötteröistä alapuolelta Dremelin pikkulaikalla yläosan pois. Jätin pari senttiä tötteröä. Oli tilaa sitten rassailla alakautta sisäpuolen pohjaa.
Etulokasuojat oli poissa samaan aikaan, joten sain aika hyvin cowl-sisukset puhtaaksi. Lopuksi suihkutin vahapohjaista kotelomassaa sisälle.
Vesi saattaa vuotaa myös etulasin tiivisteen välistä ja päätyy sitten tietysti jalkatilaan.
Etulokasuojat oli poissa samaan aikaan, joten sain aika hyvin cowl-sisukset puhtaaksi. Lopuksi suihkutin vahapohjaista kotelomassaa sisälle.
Vesi saattaa vuotaa myös etulasin tiivisteen välistä ja päätyy sitten tietysti jalkatilaan.
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Toi leikkaus voisi olla aika fiksu, nyt siellä ei kyllä mitään mahdu tekemään vaikka tällainen naruranne olenkin.. Kiitos vinkistä. Saitko massan levitettyä koko kaukalon alueelle? Ja ilmeisesti on hyvin toiminut.. Itsekkin epäilen tuota tuulilasia, että vuoto voisi tulla sieltä. Jatketaan tutkimusta.
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Jos ritilästä kaadettu vesi ei tule sisään niin vuoto on luultavasti tuulilasin tiivisteessä, kuten starsky ehdotti.starsky kirjoitti:
Vesi saattaa vuotaa myös etulasin tiivisteen välistä ja päätyy sitten tietysti jalkatilaan.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Suihkuttelin poistoreiästä ja kaukalon ritilöiden välistä minkä kykenin. Täydelliseen täyttöön en kyllä päässyt enkä hirveästi murehdi vaikka pelti olisi jossain kohdassa kaukalon sisällä paljaanakin.3913 kirjoitti: Saitko massan levitettyä koko kaukalon alueelle? Ja ilmeisesti on hyvin toiminut.
Oma auto kun tuli 2012 syksyllä pihaan oli jalkatilat märkiä ja hattuhyllyllä vettä. Minulla oli vesi tullut tuuli- ja takalasin tiivisteen välistä ja vedin butyylimassat ikkunatiivisteisiin. Tänä kesänä esim. sattui yksi ainoa isompi sadekelin ajo (tulomatka Kajaanin Fun Runista) ja vettä tuli melkomoisesti - Sisälle ei mitään. Muuten on tullut vähän katsottua millä keleillä ponia ulkoiluttaa kun tuo sateella ajaminen ei tahdo onnistua muutenkaan kun perä karkaa koko ajan johonkin suuntaan

Butyylimassan etu silikoneihin on purkumahdollisuus - lämmitettynä menee pehmeäksi. Silikonipohjaiset tiivisteaineet kovettuvat ja lasin saa sitten vain vasaralla pois.
Mainittakoon vielä, että minulla ei ole koristelistoja ikkunoissa toistaiseksi.
- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Piti vastailla tähän jo aikaisemmin mutta ajattelin vastata kunnolla ja linkata samalla vähän kuvia. Itsellä oli kanssa mielessä, että olisin vain vähän leikannut päitä auki ja siten vaihtanut korjauspalat, mutta onneksi tuli tehtyä tuo kunnolla. Olen aika varma, että omassa autossani noita ei tarvitse (ainakaan minun) enään korjata. Suosittelen myös sinulle, varsinkin jos olet auton viemässä jo muutenkin maalaukseen/korjaukseen.
Eli yksinkertaisuudessaan homma meni näin. Lasi irti -> poraamalla pistehitsit auki -> kansi pois -> sitten pehmeät pois ja korjauspalat tilalle -> maalaus ja kansi takaisin päälle -> ja sitten kun auto maalattiin niin ritilästä suihkittiin vielä vähän väriä tuonne lisää.
Edit. Sen verran vielä jäi sanomatta, että jos/kun teet tuon, niin tue auto. Minulle joku sanoi, että auto pitää tukea pohjasta ennen kun lähtee leikkaamaan mitään paloja pois. Ja vaikka omassa autossani ei ollut edes moottoria paikoillaan, niin kyllä tuo aika heppoisen oloinen oli, eli suosittelen tuota tukemista, ettei nokka notkahda..
Eli yksinkertaisuudessaan homma meni näin. Lasi irti -> poraamalla pistehitsit auki -> kansi pois -> sitten pehmeät pois ja korjauspalat tilalle -> maalaus ja kansi takaisin päälle -> ja sitten kun auto maalattiin niin ritilästä suihkittiin vielä vähän väriä tuonne lisää.
Edit. Sen verran vielä jäi sanomatta, että jos/kun teet tuon, niin tue auto. Minulle joku sanoi, että auto pitää tukea pohjasta ennen kun lähtee leikkaamaan mitään paloja pois. Ja vaikka omassa autossani ei ollut edes moottoria paikoillaan, niin kyllä tuo aika heppoisen oloinen oli, eli suosittelen tuota tukemista, ettei nokka notkahda..
Viimeksi muokannut Juke66, 04 Tammi 2017, 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Lisää kuvia
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Vielä muutama kuva
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
On hienoa ja perusteelista työtä.
Missä noissa kuvissa näkyy ne auki rassattavat reiät?
Ja mikä reikä tossa päässä on? Antennin?
Missä noissa kuvissa näkyy ne auki rassattavat reiät?
Ja mikä reikä tossa päässä on? Antennin?
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Tossa kuvassa näkyy vähän paremmin.poikelin kirjoitti:Missä noissa kuvissa näkyy ne auki rassattavat reiät?
Kummassakin päädyssä on tuollainen reikä. En tiedä mikä noiden tarkoitus on. Omassa autossa noissa oli kummassakin kumitulpat.poikelin kirjoitti:Ja mikä reikä tossa päässä on? Antennin?
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 676
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Eikös nuista reiistä just vesi valu pois tuolta ilmanottokaukaloista kun sataa tai pesee auton? Tai mikkä lie tuuletus holet 

- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: 65 ht ilmanottokaukalot
Vähän epäselvästi kirjoitin. Eli kuvassa punainen ympyrä = valuu vedet pois ja sininen ympyrä = En tiedä tarkoitusta ja nämä olivat tulpattu.ak72 kirjoitti:Eikös nuista reiistä just vesi valu pois tuolta ilmanottokaukaloista kun sataa tai pesee auton? Tai mikkä lie tuuletus holet
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21