Mulla on kiinni omassa 347:ssa AFR 205cnc kannet, Lunatin 256/262 0.050" mekaaninen rulla ja aika pliisuna itse pidän tätä keppiä ( dynolappujen mukaan paras teho on tullut 7200-7300 rpm). Eikä tuo kanavan tilavuuden ilmoittaminen oikeastaan kerro vielä paljon mitään itsessään. Näissä AFR kansissa on ahtain kohta imupuolella melko pieni, eli jos niillä haluaa saada tehoa kunnolla päälle 7000rpm:n, niin ahtainta kohtaa joutuu kasvattamaan, että kanava rauhoittuu. On nimittäin sen verran pyörteiset kamppeet että.
Sitten kun nämä kötökset on vielä tärvelty jättisuurella imulautasella ja imurenkaan alapuolelta puuttuu Joen jälkeen riittävästi alumiinia, jonka jälkeen seoksen pitäisi pystyä kääntymään lopussa jyrkän mutkan, niin arvaatte varmaan mitä tapahtuu...? Pienillä ja keskisuurilla nostoilla kansi sekoilee pyörteilyn vuoksi melko paljon. Imulautasen pinta-alasta saisi tuolla tyylillä poistaa 1/5 osan, koska kansi ei vain millään voi sitä hyödyntää. Tämän vuoksihan harkitsin omalla kohdalla seetirenkaiden irroittamista, lisäaineen hitsausta, sekä n.3mm pienempää imuventtiiliä.
Sitten kun vielä käytetään noin yleisesti ottaen jotain haistapaskan pakosarjoja, niin soppa on valmis.
Mutta tässä on taas kerran menty roimasti yli, mitä luultavimmin alunperin tarkoitetun otsikon mukaiset kannet olisivat olleet 302 koneeseen.... ellei sitä ollut tarkoitus pyörittää kymppiin saakka

Mutta tällaiseen katu 302 pannuun varmaan menisi oikein hyvin esim. suht halvat Edelbrockit alle 2" imuvenalla. Olikohan ne jotkut E Streetit jotka voisi laittaa vaikka vähän hiposteltuna/teknisesti toimivana 5L kiukaan päälle.
Olettekos muuten pistänet merkille seikkaa, etteivät nuo kansiartikkelit käsittele pakokanavaa, eikä pakosarjoja juurikaan samoissa yhteyksissä. Vaan suurimmaksi osaksi kuinka suuri imukanavan tilavuus on ja kuinka paljon ne virtaavat. Ja puhutaanko niissä artikkeleissa kanavien sekoilusta/pyörteilystä, en ole pahemmin sellaista löytänyt. Toki kielitaito ei ole kummoinen, mutta ed. mainittuihin ei ole silmä tarttunut.
Mutta näihin seikkoihin itse törmään vääjäämättä lähes joka kerta, kun kasin kannet tulevat huoltoon tms. muutoksiin. Kumma kyllä, miten eurokone pukkaa lähempänä 3L:aa jopa pienemmällä kanavalla ja venalla 100-110 hp/L. Jaksaa myös kiertää vaivatta +8500 rpm. Eikö olekin outoa

. Ja sitten muka V8 ei jaksaisi hengittää, jokin ei nyt täsmää näissä jutuissa.
Luulen tietäväni ainakin osa syyn, pulttaa kiinni idealla ei olekaan tarkoitus ilmeisesti paneutua tehokkaaseen kaasunvaihtoon edes kesyimmilläkään osilla, vaan katsoa mitä saa aikaiseksi suoraan paketista ottamalla ja kiinni pulttaamalla, unohtaen sovittaa kaikki palaset toimimaan mahdollisimman hyvin keskenään tehden tärkeiden asioiden kohdalla hölmöjä kompromisseja joista lopputuote eli kone kärsii. Puhumattakaan itse harrastajasta ja harrastuksen mielekkyydestä.
Mutta tämän palopuheen ei missään nimessä kannata antaa lannistaa harrastamista, mieluummin lisätä sitä