Oleellisena asiana tiivisteen kestoon liittyy moottorin oikeat säädöt. Normaali virranjakaja asettaa melkoisia haasteita toisinaan miedostikin viritetyssä vaparissa ennakkokäyrän oikeaksi saamisessa. Jakaja ei oikein tahdo mukautua sen suhteen kovin hyvin, miten alipaine muuttuu moottorin kierrosten ja rasituksen mukaan. Se kun tuppaa olemaan kompromissi. Eri kierrosten ja erisuuruisen alipaineen vallitessa, tahtoo monesti esiintyä nakutusta. Ja vaikka varsinaista nakutusta ei vielä esiintyisikään, niin esim. jos ennakkoa tulee liikaa alakuolokohdan jälkeen ( työpaine nousee liian suureksi), se tekee moottorin toiminnasta hyvin nahkean ja raskaan. Siis suomeksi herkkyys puuttuu. Myös pakolämmöt saattavat nousta hetkellisesti liian suuriksi. Voi myös olla niin, että ennakkoa ei tule tarpeeksi, mutta sitä ei voi nostaa, kun moottori nakuttaa tultaessa parhaan väännön alueelle.
Parhaan väännön lähelle saavuttaessa ennakkoa pitäisi pystyä tiputtamaan, mutta kuten todettu, jakaja ei tahdo oikein mukautua siihen kovin hyvin. Esim. kiihdytät autoa täyskaasulla ( paras vääntö 4800 rpm) kierroslukuun 6500 rpm ( paras tehoa vaikka 7000 rpm) ja alat ajamaan tämän jälkeen osakaasulla moottorin jaksaessa vetää suurinpiirtein samalla kierrosluvulla. Siinä kohtaa alipaine on kohtuullisen suuri ja moottori voi pyrkiä nakuttamaan juuri osa/pintakaasulla.
Ehkä vähän epäselvästi selostettu, mutta pääpointti on se, että eri kierrosluvuilla, eri kaasuläppien asennolla alipaine ei pysy vakiona. Tähän vaikuttaa esim. tien pinta, mäkisyys yms yms.
Ja tästä pääsen siihen, miksi suosittelen laittamaan ohjelmoitavat sytytyspuolen laitteet normi jakajan tilalle viritetyssä vaparissa jossa käytetään kaasutinta/kaasuttimia. Koska jos se kone pääsee nakuttamaan, ei ole niinkään väliä, millaiset tiivisteet on asennettu. Ne tulevat jokatapauksessa pettämään, kuten myös männänrenkaat ja männänrenkaan välitkin. Puhumattakaan mitä vaurioita nakutus aiheuttaa esim. kansille.
Moni ei pidä näitä asioita kovin tärkeinä, mutta näihin juttuihin perehtymällä siitä jo olemassa olevasta moottorista tulee vielä huomattavasti parempi niin tehoiltaan, kuin vääntömomentiltaan. Ts. käyttöalue laajenee entiseen verrattuna, sekä koneen sisäinen kiihtyvyys paranee, jonka huomaa erittäin herkkänä kaasuunvastaavuutena aikaisempaan verrattuna.
Ja tämä pätee myös erittäin hyvin ahdettuihin moottoreihin. Pultit ja momentit ovat sitten taas ihan oma juttunsa ja kuinka kansi kestää kovemmat pultit/momentit pysyen mitoissaan.
Ahdetuissa ollaan käytetty monikerrosmetalli tiivisteitä, teräsrenkaat, urat lohkossa ja kuparilevy. Mutta myös käytössä ollut hyvälaatuisia massatiivisteitä normi liekkirenkailla, sekä irtokynsillä.
Ja syy, miksi kirjoitan näistä jutuista on se, että näiden asioiden kanssa olen joutunut painimaan euro/japsi koneiden kanssa aiemmin ja vieläkin toisinaan. Polttoaine ei tiedä mihin tankkiin sitä lirautetaan, nelitahtikone toimii aina samalla tavalla olipa valmistusmaa mikä tahansa
