Lehtijousitetun perän tuenta.

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Mitä tuollaiselle lehtijousitetulle perälle kannattaisi budjetti ratkaisuna tehdä että sen saisi edes jollain tapaa siedettävästi toimivaksi?

Nyt vakiona akseli kiertyy ihan saatanasti kiihdytttäessä ja jarruttaessa joka lienee isoin ongelma? Tuumailin ittekseni että joku tukitanko akselin alta lehtijousen alapuolella about jousen etunorran kohdalle koriin varmaan tekisi ihmeitä? tai joku tukeva tanko jonka etupää toppaisi lehden alapintaan kiihtyksessä ja lenkki jousen yli joka rajoittaisi liikettä jarrutuksessa? Jotain muuta ratkaisua?
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Erilaisilla tuilla ja tangoilla saa akselin kiertymistä rauhoitettua.
Mutta jos ei mitään erikoista halua tai muusta syystä rakentaa niin käyttää samoja ratkaisuja kuin MK I Mustangissa ja Falcon Sprint rata-autoissa.
Vaihdetaan alkuperäinen lehtijousi sellaiseksi jonka etuosa on niin jäykkä ettei se juurikaan kierry.
Kyseisen jousen voi ostaa tai teettää, Suomessa yleensä teetetään tuon tyyppiset jouset.
Viimeksi muokannut Mexico65, 30 Loka 2016, 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja starsky »

Foorumille hakua "Traction bar".
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

1966 HT 347 Stroker
micow

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja micow »

Mulla on tollaset. En osaa sanua, vähentääkö ne jousien vääntymistä (autossa nyt vääntymättömät ja sivuttaisliikkeettömät komposiittijouset), mutta ainakin wheel hop, eli akselin hyppiminen eliminoitui käytännössä ihan totaalisesti.
Perän sivuttaisheijaaminen johtui alkup. jousten lehtipakkain väljyydestä.

Jarrutuspomppimista ei oo (onneks) koskaan ilmennyt. Voisko johtua liian jäykistä iskareista?
Viimeksi muokannut micow, 11 Huhti 2017, 11:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Tuhannen kilsaa Fordilla jo ajeltu. Lakewoodin traction barssit toimii kiihdytyksessä hyvin mutta siinä ainoassa kovemmassa jarrutuksessa 100mph->0mph takapää alkoi pomppia villisti ja samalla hakea ihan saatanasti puolelta toiselle oli aivan täysi työ pitää tuo lossi ylipäätään tiellä.

Liian vähän vaimennusta iskareissa? Vai mikä?

Nuo vakiojarrut on toki niin onnettomat ettei tuo ongelma toistu kuin kerran. Vähän ko painais rasvattua puupalikkaa peltilevyä vasten.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

"Soutaminen" saattaa johtua takapainoisuudesta, pomppimisesta en tiijä mitn..
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja r.z. »

En ole tutkinut tuota vielä eteenpäin mutta takaakseli tosiaan pomppi ja auto sen verran poikittain että 2 kaistaa riitti juuri ja juuri ettei koko rotisko olisi ollut pajukossa. Takarenkaat piirti tosi harvaa mustaa katkoviivaa.. joka oli jälkikäteen kyllä aika hauskan näköistä :D
Täytyy käydä jossain isommalla kentällä testaamassa ja palata aiheeseen.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

r.z. kirjoitti: 05 Huhti 2017, 09:36 Lakewoodin traction barssit toimii kiihdytyksessä hyvin mutta siinä ainoassa kovemmassa jarrutuksessa 100mph->0mph takapää alkoi pomppia villisti ja samalla hakea ihan saatanasti puolelta toiselle oli aivan täysi työ pitää tuo lossi ylipäätään tiellä.
Minkälaiset traction barit ne ovat?
https://eb9239d2b3c1bda1d53d-6b4eb89691 ... /20475.jpg

Jos tuollaiset, niin tuo etulenkki nappaa kiinni ja aiheuttaa brake hopin. Kokeile vähän pidempää u-pulttia tuohon etulenkkiin.
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Lehtijousitetun perän tuenta.

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Arto65FB kirjoitti: 11 Huhti 2017, 14:13
r.z. kirjoitti: 05 Huhti 2017, 09:36 Lakewoodin traction barssit toimii kiihdytyksessä hyvin mutta siinä ainoassa kovemmassa jarrutuksessa 100mph->0mph takapää alkoi pomppia villisti ja samalla hakea ihan saatanasti puolelta toiselle oli aivan täysi työ pitää tuo lossi ylipäätään tiellä.
Minkälaiset traction barit ne ovat?
https://eb9239d2b3c1bda1d53d-6b4eb89691 ... /20475.jpg

Jos tuollaiset, niin tuo etulenkki nappaa kiinni ja aiheuttaa brake hopin. Kokeile vähän pidempää u-pulttia tuohon etulenkkiin.
Tuollaiset;
http://www.ebay.com/itm/Lakewood-21602- ... y2&vxp=mtr

Tuota U-pulttia epäilin itsekin jo syylliseksi. Tuollaisena tuo on tosiaan lähinnä hengenvaarallinen kapine, en halua edes ajatella mitä olisi käynyt jos joku kokemattomampi olisi ollut ratissa. Anyhoo.. tuossa U-pultissa on aika hyvä säätövara joten helppo kokeilla..
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Vastaa Viestiin