Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Onko sakilla kokemuksia Iridium tulpista earlyissa?

Kattelin että Rockautosta saisi kohtuu hintaan Autoliten tämmöset:

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Ja nuohan tulisi Edelbrock kansiin ja mietoon viriviri mottiin.

Mulla on nyt Autoliten 3924:set koneessa ja normiajossa on kyllä ihan mustat. Rikkaalla taitaa motti käydä mutta parin viikon päästä sekin selviää kun pääsee dynoon.

edit: starsky 161016 muutin otsikkoa Kaaran pyynnöstä.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Minä en noista tulpista paljoa tiedä.
Yleensä käytän valmistajan suositusten mukaisia tulppia, virikoneeseen hieman kylmempää.
Jos näyttää siltä, että tulpat mustuvat niin pykälää kuumempi jos aivan puhtaat ja pientä sulamisen merkkiä niin pykälää kylmempi.
Tuollaisella vakio tulpalla ajelee noin 10 000 - 20 000 km. Minun tapauksessa noin 5 - 10 vuotta. Tosin vaihdan tulpat vuosittain. Käyttämäni tulpat löytyy lähes jokaisen varaosa myyjän hyllystä ja maksaa pari euroa / kpl.
Noilla tuo 289 on oikein hyvin kipittänyt. Vai johtuuko tulppien hyvä kesto koneessani sytkä vehkeistä?
Kärkijakaja + 1,5 omin perus puola, ohuet perus tulpanjohdot.
Toisaalta nykyään katu vehkeissä on kovempaa kamaa kuin kilpa-autoissa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jovain, laitoin sitten Rockautosta 3926:set tilaukseen, euron zipale niin kokeilen niitä vaikkakin epäilen seosta. Tuossa eilen ruuvailin idle mixture ruuveja, ensin 1 1/4 jengaa auki molemmat ja sitten kiinnipäin seuraten miten tyhjäkäynti muuttuu. Molempia sai ruuvata ainaki 1/4 kierrosta sisäänpäin eli laihempaan suuntaan. Dynossa sitten katellaan tarkemmin ja kun putkeen hitsattiin lambda anturille paikka niin eiköhän seokset saada kohilleen 2 lootallisella suuttimia ;-)
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

kaara91 kirjoitti:Tässä on myös toinenkin pointti. Vaikka vaihtaisit normaalia kuumempiin tulppiin, niin jos seos ei ole hohdillaan mustaat ja nokeat palotiloja kuitenkin, mikä sitten jossain vaiheessa ilmenee hehkusytytyksenä ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa nakutusta, kun noki ja karsta sitten hehkuu palotilan pinnassa.

Kerrattakoon vielä, että matka-ajossa seokset voidaan virittää parhaimmillaan 14,2 -15,5 hujakoille jos sinne päästään ilman nykimisiä alle 120 nopeuksissa. Ja sitten kun kaasu auki täyskiihdytyksessä 12,5 -13,0 hujakoille. Osakaasu ajo sitten vaatii myös sytkän optimoinnin eli missä kone käy parhaiten matka ajossa stökiömetristä seosta parhaiten.

Yhden kierroksen auki tyhjäkäyntiruuvit viittaa turhan isoihin tyhjäkäyntisuuttimiin tai liian rikkaaseen tyhjäkäynnin seosputkeen. Optimaalinen tyhjäkäyntiruuvien asento hakeutuu 2-4 kierroksen välille. Jos ruuveja joutuu avaamaan enemmän kuin 4 kierrosta tyhjäkäyntisuuttimet on liian pienet ja ajossa kevyellä kaasulla kaasutin myös helposti aivastelee, varsinkin viileillä ilmoilla.

Mulla on vaan jemmassa pääsuuttimia ensiö ja toisiopuolelle. Noi tyhjäkäyntisuuttimet tai seosputket pitäs hommata erikseen? Ja kaasarihan oli Quick Fuel Slayer 600cfm.
Eikös ensiopuolen pääsuutinta pienentämällä saa seosta laihemmalle normi cruisinkivauhdissa?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kävin säätään uudemman kerran idle mixturea, nyt vacuumimittarin kanssa. Parhaan lukeman noin 11hq sain kun oikeanpuolen ruuvi 3/4 kierrosta auki ja vasempi 1/4. Eli todella vähän tarvii aukasta ruuveja, ehkä niitä Idle Air Bleed suuttimia pitää alkaa tilailla tuohon... Katoin että rasia eri kokoja Summitilla 50USD ja pari erilaista joutunee ottamaan.
Vieläkön löytäs pikaseen tähän hätään sen laajakaista lambdamittarin niin oispa hyvä.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Otimpa piruuttaan kuvan kahdesta tulpasta jotka samasta koneesta, toisen väri kertoo että seokset ois kohillaan toisen taas...
Nuita nätinnäkösiä tulppia on koneessa 5-6 ja sitten mustia loput, voikohan tuon aihetuttaa esim tulpan heikko kipinä joka taas voisi johtua esim huonosta virranjakajan kannesta tai tulpanjohdoista?
Liitteet
tulpat.JPG
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Huomasin tuossa kun kävin tallissa että kaasarin molemmat bensakammiot tyhjiä, parissa viikossa tyhjentyneet ittestään, onko se normaalia?
Meinaan jos kaasari vuotaa imusarjaan niin voihan sekin jotenkin sekottaa seokset ja osa tulpista mustenee?

Pitää tehä tuo puristustesti vielä vaikka sen teetätin korjaamolla pari vuotta sitten ja sillon muistaakseni pyttyjen max ero oli 8%.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

1/2" spaceri välissä, semmosta "puuta"

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Vois koittaa ilman tuota spaceria jos kone tykkää kyttyrää siitä, tosin välissä oli ensin samanlainen spaceri mutta jaettua mallia ja silti osa tulpista mustu.

Entäs sitten tuo PCV venttiili, mulla on keräyssäiliöllä ja filtteri pöntön päällä ja siitä kaasariin, eikait se voi tommosta aiheuttaa?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu tuohan on hieno, tosin mulla on Air-Gap imari sekin jonkun verran viilentää.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Nonnii kävin tekemässä puristuspainemittauksen tosin vain kylmälle koneelle ja nuilla kahdelle pytylle joista kuvan tulpat oli.
Molemmat näytti aika tarkalleen vähä reilua 10:tä Baria, eli heittoa ei ollut edes % vertaa.
Aika mielenkiintoiseksi menee mistä johtuu tuo että 2 sylinterin tulppa on ihan puhdas ja 7:n ihan musta??? :asking02:
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Siinäpä vaihtoehtoja, ei oikein voi enää tehdä kummenpia säätöjä kun auto jo seisonnassa, aattelin vielä tiputtaa tulppien kärkivälin 80:iin nyt oli lähempän 100:aa. Vaihdan myös uuden jakajan kannen ja sitten tulpan johdon ainakin tuohon 7 pyttyyn joka mustaa eniten. Kiitos Kaara neuvoista jälleen kerran :peukku:
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Laitoin 0.8mm kaikkiin nyt, tuossa on MSD Ready-to-run jakaja ja MSD blaster 3 puola. Keskinastan kärkiväli voi olla aika mielenkiintonen juttu, mistä sen tietää onko sitä pyörijän metalli-liuskaa taivuteltu joskus johonkin suuntaan... pitäskö se olla ihan vaakasuorassa?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Oho, ompa meleko rako. Ei ihme jos ei ihan pelaa toivotulla tavalla.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Iridium tulpat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti: Saatan kuvitella miten 2 kärki jakaja toimii 7000 1/min kiekalla, jos painotusta ei ole toteutettu. Ja kun välystä tulee laakeriin voi vaan arvailla milloin ja miten tarkkaan se katkoja tärisevällä akselilla antaa tulppiin paukkuja.
Hyvin toimii ja hyvin voi mennä aina 7800 (3900) rpm asti (pidemmälle ei ole kokeiltu, kuinka korkealle noissa uudemmissa on menty mennään?).
Noissa vanhoissa on jakajan kehä pienempi ja näin voimat myös. Tosin on noissa pyörijöissä toi tasapaino limppu. Kai noi jakajat seuraavat 50 vuotta kestää kun nyt vasta on kunnostettu. Pitää jättää perillisille testamenttiin huomautus jakajan kunnostuksesta vuonna 2065.
Liitteet
Rotor_Cap__98533__81320_1399578186_1280_1280.jpg
289 Distributor Rotor.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Vielä tulpista, mitä eroa on käytännössä resistor / non-resistor tulpissa? Mulle suositeltiin että jos koittas non-resistor tulppia esim NGK BCP4ES-11, voisiko tuosta olla ratkaisuksi tulppien mustumiseen jne?
Vastaa Viestiin