Ilmastoinnin toimintakatkokset?

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
16V
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2005, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Ilmastoinnin toimintakatkokset?

Viesti Kirjoittaja 16V »

Autossani -91 GT Ilmastoinnin toiminta epäilyttää, järjestelmään täytettiin ja ilmastointi toimii seuraavasti: Liiikkeelle lähdettäessä ilmastointi toimii usein noin tunnin jonka jälkeen se kytkeytyy pois päältä ( kompura pysähtyy ). Ilmastointilaite pitää taukoa 15 - 30 min. ja sitten se taas lähtee käyntiin. Voisiko kennon jäätyminen aiheuttaa moista ilmiötä? Kun ilmastointi pysähtyy niin sisään tuleva haju ainaskin viittaisi tähän ilmiöön
kennon sulamisesta. Onko anturia ko. kennossa joka valvoo kennon toimintaa / lämpötilaa. Vai kuuluuko nämä vanhemmat ilmastointilaitteet toimia em tavalla?
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

kuivaimessa oleva paineantura,sähköpistoke pois,pohjalla ruuvi.
sisälle ei saa tulla alle 6asteista.tälläinen vastaus alan liikkeestä
annettiin mulle juuri vastaaviin oireisiin.tiedä sitten totta vai tarua.
16V
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2005, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 16V »

Kuivaimen pojalla ruuvi? Onko se jokin tyhjennysruuvi ylimmääräisen / kertyneen kosteuden poistoon. Mites itse kokeilitko omastasi tyhjennystä?
Vähän kyllä arvelluttaa noiden ilmastointilaitteiden ruuvien aukaisu.
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

siis pyöreä pönttö apparin puolella,josta menee sisälle
kennolle putki ja toinen kompuralle.
siinä oleva painekytkin,päällä oleva motikka.tulee sähkö piuha.kun otat pikaliittimen
auki,niin alla on talttapää säätö.
seuraa paineen nousua ja ilmeisesti säätää kiertonopeutta.
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

nyt ilmastointi täytetty ja toistaseksi toimii :)

kysyin ongelmastasi ja sanoi että kannattaa vaihtaa painekytkin.
ei tarvii ruuvia käännellä ,on tehtaalla oikeaan arvoon laitettu.
kytkin väsyy ajan myötä ja alkaa kenno jäätyä.
jos uudella kytkimellä samat oireet,sit kannattaa tarkistaa onko arvo
kohdillaan.
16V
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2005, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 16V »

Kiitoksia vaivannäöstä, täytyy tilata uusi painekytkin niin sit nähdään
käykö kenno viellä pakkasella.
16V
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2005, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 16V »

Homma jatkuu, Vaihdoin painekytkimen josta säädettiin arvot oikeaksi.
Vika edelleen voimassa eli kun ilmastointi on päällä noin puoli - tunnin niin se pysähtyy tai kun sen aikaisemmin kytkee käyttökytkimestä pois päältä niin sitä ei saa päälle uudestaan kun on odotellut noin vartin - puolituntia. Vika vaikuttaa mittauksen mukaan sähköpuolen vialta kun ilmastointi on kytkeytynyt pois päältä ja se kytketään käyttökytkimestä uudestaan päälle niin painekytkin kyllä ohjaa sähköt eteenpäin mutta kompuran mangneettikytkin ei saa sähköa kunnes on tovi taas odoteltu. Kysymys kuuluuklin onko painekytkimen ja magneettiventtiilin välissä jokin aikahidastettu rele tai jokin muu komponentti joka hidastelemalla aiheuttaa moista viivettä. Lämpötilakytkinhän siellä on tietääkseni, mutta ei sen moista luulisi aiheuttavan.
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

Onko syy selvinnyt?kun asiasta kentällä kyselee,niin loppu tuloksena
pitäis näköjään suunnilleen kaikki vaihtaa??
16V
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2005, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 16V »

Ei ole selvinnyt vielä, Olen kyllä kysellyt ilmastointihuolloista asiasta mutta kyllä ainakin soittokierroksen jälkeen jää aika huono kuva alan tekijöistä kun arvailevat ihan mitä sattuu. Katselin tuota kytkentäkaaviota ilmastoinnista, siellä on mm. rele (sijaintia en ole löytänyt vielä ) ja Powertrain Control Module joka sinänsä voi aiheuttaa viivettä uudelleen kytkentään tai pois päältä kytkentään. Toi rele on helposti tarkistettu kunhan vain sijainti selviää mutta Modulin sielun elämään taitaa olla vaikea puuttua. Ei luulis isosta asiasta olevan kyse kun painekytkin antaa virran kulkeakseen kompuralle mutta kun se ei saavu perille.
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

PCM on itsessään muutama rele juotettu piirikortille. Se antaa virtaa ilmastoinnin lisäksi jäähdyttimen tuulettimelle ja muille paljon virtaa vaativille apulaitteille. Tuskin nyt on vika siinä, koska se yleensä pimenee tyystin kyseisen toiminnon osalta.
Vaihdoitko kytkimen kuivaimessa, vai putkessa lauhduttimen lähellä olevan 4-napaisen?
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
16V
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2005, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 16V »

Vee8 kirjoitti:PCM on itsessään muutama rele juotettu piirikortille. Se antaa virtaa ilmastoinnin lisäksi jäähdyttimen tuulettimelle ja muille paljon virtaa vaativille apulaitteille. Tuskin nyt on vika siinä, koska se yleensä pimenee tyystin kyseisen toiminnon osalta.
Vaihdoitko kytkimen kuivaimessa, vai putkessa lauhduttimen lähellä olevan 4-napaisen?
Vaihdoin Painekytkimen kuivaimessa joka ensin säädettiin kylmäaineelle sopivaksi. Mitään 4-napaista lauhduttimen lähellä autossani -91GT en ole löytänyt.
Vastaa Viestiin