Kaasari ongelma

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Tuli sitten tehtyä dynoreissu ja aika paljon piti kaasarin säätöjä muuttaa.
Ensiöt 68 --> 62 ja toisiot 74 --> 76, ennakoksi tuli 17 idle ja 38 kierroksilla.
Auto pelittää hyvin, AF-suhde saatiin nuilla säädöillä aika hyväksi. Ainoa pieni ongelma jäi, eli kun ajaa maantiellä ja kiihdyttää ihan kevyesti pienillä kierroksilla 3 tai 4 vaihteella niin havaittavissa on nykimistä. Kun pedaalia painaa hieman syvemmälle niin nykiminen loppuu. Mitähän tuota Quick Fuel Slayer 600:sta pitää vielä säätää että sais tuon nykimisen pois?

Tehoa koneesta tuli 311hp ja vääntöä 416nm. Rajotin oli mulla karvan alle 5700rpm:ssä ja käyrä oli vielä nousussa tuossa vaiheessa mutta en alkanut rajotinta nostamaan.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ennakot 17 - 38 astetta? Ompa rajut!
Minä olen omissa koneissa saanut max. tehon 27 - 34 asteella, alukansilla pienemmällä ja rautakansilla suuremmalla ennakolla.

Mitenköhän tuo ennakkokäyrä käyttäytyy tuossa nykimiskohdassa? Onko alipaine säädin jakajassa?
Veikkaan ennakko ongelmaa, voi olla myös kaasutin joka selviää helposti seosmittarilla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu meillä oli alipaine kytkettynä. Dynottaja kuunteli tarkkaan nakutusta ja tuolla ennakolla sitä ei ollut yhtään. Jakaja antaa 21 keskipakoennakkoa valmiiksi. Voisi yrittää muuttaa hieman ennakkokäyrää jousilla ja sitten voisi primarypuolelle laittaa pykylää isomman suuttimen. Myös power valven aattelin tilata, nyt 6.5 ja uusi olisi 5.5 koska vacuumia on tuolla nokalla 11hq.
Liitteet
dyno.jpg
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Nyt jakajassa 2 kevyttä sinistä jousta:
http://documents.msdperformance.com/8352.pdf

tuolta ohjeesta kun katsoo näkee kierrosalueet.

Jos koittas tuota 1-silver (heavy) / 1- blue (light) seuraavaksi?

Soitin dynottajalle niin sano että juuri 1700-1900rpm paikkeilla vetää vielä rikkaalle eli juuri tuossa vaiheessa kun nykimistä on havaittavissa.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu pitää koittaa vielä pykälää pienempää suutinta samalla kun vaihdan sen 5.5:sen power valven. Ajettiin tasakaasulla ja D setuppi oli jakajassa ja vakio sinisellä painolla.
Eli vaikuttas siltä että kaasarin hienosäädöistä johtuu tuo vika. Miten paljon idle mixture vaikuttaa vielä tuossa reilussa 1500rpm:ssä?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

En vaihtanut tyhjäkäynti/ilmasuuttimia kun ei ollut niitä mulla. Nyt idle ruuvit on aikalailla kiinni, toinen jotain puolikierrosta auki ja toinen 3/4. Katoin alipainemittarilla että paras vacuumi 11hq tulee kun tuon verran ovat auki. Mun pitää kyllä vielä tarkistaa nuo kunhan käyn ajamassa koneen kuumaksi. Luultavasti pitäs vaihtaa "idle air bleed" suuttimia hieman isommiksi että saa säätövaraa idle mixture ruuveihin.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kiitos tuosta bensa kaaviosta, se selittää kyllä paljon. Laitan tilaukseen nuita ilmasuuttimia nyt ainakin että pääsee kokeilemaan mitä vaikuttaa.
Ongelma on juurikin nuissa idle ja transfer circuit:ssa.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Eipä auttanu ainakaan idle mixturen uudelleen säätö, tosi vähä tarvii olla ruuvien auki että tulee paras vacuumi ja kierrokset. Toisaalta huomasin että toisiopuolen läppien avautuminen saattoi olla liian aikanen, ruuvi oli 3 kierrosta auki vaikka ohje sanoo että alottaa sen säätäminen vain puolikierrosta auki ja 1/4 kerrallaan kunnes alkaa nykiä. Nyt avaisin ruuvin vain yhden kierroksen niin ehkä parani nykiminen ainakaan ei tuntunut ajossa enää niin pahalta. Tuolla tosiaan säädetään vacuumi kaasarissa toisioläppien avautumisen. Quick fuelissa se on ruuvilla, Holleyssa kalvoilla joita joutuu sitten vaihtamaan jos haluaa muutosta.
Liitteet
VacuumSecondaryAdjustment.jpg
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ak72 kirjoitti:Quick fuelissa se on ruuvilla, Holleyssa kalvoilla joita joutuu sitten vaihtamaan jos haluaa muutosta.
Kätevä säätö tuossa QF:ssä. Holleyssa vaihdetaan jousta, joka on kalvon ja kannen välissä. Jousia on erilaisia.

http://theamcforum.com/forum/uploads/11 ... -CHART.jpg
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Onko kaasuläppien (ensiö ja toisio) perussäätö oikein, eli läpät kiinni niin että tyhjäkäyntipiirin slottia näkyy vain pieni neliö, tai siten kun tuon kaasutinmallin ohjeessa sanotaaan? Kun tuo perussäätö on pielessä eli yleensä kaasuläpät liikaa auki niin tyhjäkäyntikierrokset ovat liian korkealla ja/tai seosruuvit eivät vaikuta toivotulla tavalla.

Toisioläppien avautumisella ei minusta ole mitään tekemistä tässä käsitellyn ongelman kanssa, jossa käsittääkseni on kyse pintakaasuajelusta tehtävän kevyen kiihdytyksen nykiminen?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

En oo tarkistanut läppien asentoa, pitää tsekata. Tyhjäkäynti on mielestäni ok, noi 900rpm eikä itse tyhjäkäyntiruuvia ole tarvinut pyörittää yhtään.

EDIT: Joo elikkä tuo kuva niin reikä on siksi niin iso kun ryyppy oli päällä :D

Eli reikä on neliö sillon kun ei ryyppy ole päällä, eli sekin mahdollisuus on nyt sitten pois suljettu.





Sent from my iPhone using Tapatalk
Liitteet
idlecircuit.JPG
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Testiajoa suoritettu. Edelleen moottori pykii kun esmes 4 vaihteella antaa kaasua vauhdissa jostain alle 2000:sta rpm:stä. Juuri se kohta josta dynottaja sano että vetää vielä rikkaalle. En kyllä ymmärrä miten sitä saa enää laihemmalle, tuntuu että ennemminkin pitäisi kiihdytyspumpun suutinta suurentaa... näin ainakin Quick Fuel:n tech supportista ehdotettiin.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

En oo vaihtanut tyhjäkäyntisuuttimia vielä, odottelen että TuumaTeppo tulee lomilta ja soittelen ja tilaan. Hommaan samalla kertaa nuo air bleeds ja "idle restrictors" suuttimet, eiköhän niillä saada seokset kohdalleen. Mieli tekis hommata myös se laajakaista lambda jotta sais itekki katella missä mennään. Onko suosituksia hyväksi havaittuun ja suht edulliseen wärkkiin?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Taas selvis jotain pientä, oli kaasarissa 2 pykälää pienemmät ilmasuuttimet ku vakiokoko. Toi kaasari oli käyny ennen mulle tuloa dynossa jossain eri moottorissa niin oli tainnu unohtua väärät suuttimet paikalleen ;-) Saapa nähä onko tyhjäkyntisuuttimet kanssa väärät, pitäs alkaa purkaa ja kattoa.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasari ongelma

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jep, lambda oli kiinni dynossa kun ajettiin, siksi saatiin kaikki muut kohdilleen paitsi juuri tuo 1600-2000rpm alue joka jäi rikkaalle. Meillä ei ollu paikalla muutakuin mun mukana viemät pääsuuttimet mutta niillä saatiin jo paljon aikaan. Nyt sitten itse wärkkään tuon rikkaan alueen kuntoon kunhan saan tilattua puuttuvat suuttimet. Kyseisen Quick Fuelin mikä mulla on Idle Air bleed suuttimet ovat tehtaalta lähtiessä 26-70 ja paikallaan oli 26-68 kun ostin tuon. Suunta sinänsä väärä kun rikkaalle vetää juuri tuon Idle Circuitin osalta. Mutta kunhan saan suuttimet ja hommaan sen laajakaista lambdan mittarilla niin eiköhän hommasta selvitä.

Pitää vielä yrittää dynottajalta saada se AFR käppyrä, voin laittaa sen tänne sitten jos sen saan.
Vastaa Viestiin