Levoton perä
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Levoton perä
Oisko jollain tietoa miten sais korjattua "levottoman perän" '66 Mustangista? Eli kun kiihdyttää reilusti niin perä niikun pyrkii sivulle, mulla oli autossa takana vakaaja pitkän aikaa muttakun vaihdettii isompi putkisto niin vakaaja otti kiinni jatkuvasti putkeen niin otin sen pois. Onko olemassa sellaista vakaajaa joka tulisi taka-akselin sivulle tai alle? Mitään eksoottisia ratkaisuja en viitsi alkaa väsäämään.
Autossa on Konin classic iskarit ja mid-eye jouset.
Autossa on Konin classic iskarit ja mid-eye jouset.
- Kiesi
- Mega-addikti
- Viestit: 899
- Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
- Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man. - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Levoton perä
Panhard tanko. Sillä saat akselin pysymään siinä missä pitääkin. Myös jäykät lehtien puslat välttää, itsellä tällähetkellä nailonia mutta ensi talvena tulee panhard kaveriksi.ak72 kirjoitti:Oisko jollain tietoa miten sais korjattua "levottoman perän" '66 Mustangista? Eli kun kiihdyttää reilusti niin perä niikun pyrkii sivulle, mulla oli autossa takana vakaaja pitkän aikaa muttakun vaihdettii isompi putkisto niin vakaaja otti kiinni jatkuvasti putkeen niin otin sen pois. Onko olemassa sellaista vakaajaa joka tulisi taka-akselin sivulle tai alle? Mitään eksoottisia ratkaisuja en viitsi alkaa väsäämään.
Autossa on Konin classic iskarit ja mid-eye jouset.
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet
He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet
He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Levoton perä
Alko epäilyttää että lehtijousien takapuslat ois tiensä päässä. Ainakin kun autoa heiluttaa sivusuunnassa takakulmasta niin melko kauan auto heiluu hervottomasti ees taas. Vissiin ne puslat pitää kanssa tilata, nyt vaan sitte kysymys kumiset vai uretaanit? Moogit ois varmaan hyvät mutten saanut mistään selville keskireiän kokoa kun mun autossa on tuo harvinaisempi 9/16" pultti. Tosin pultit pitää varmaan kanssa uusia, yleensä nuo saa irti vain rälläkällä.
Re: Levoton perä
Eiköhän tuo levottomuus johdu kuluneista / väsyneistä lehtijousien puslista, olettaen, että akseli on tiukasti kiinni jousissa. Ehkä uretaani puslat olisi nopein ratkaisu.
Yllättävän hyvä tuosta lehtijousi perästä saa kun hieman ajatusta uhraa siihen. Suurin ongelma ilmenee kuitenkin kiihdytys ja etenkin jarrutus pomppimisena. Olen aika usein viime vuosina katsellut parin Falkonin ja yhden Mustangin takaosan liikeitä eikä niissä juuri moitteen sijaa ole ollut, vain lehtijouset ja iskunvaimentajat.
PS. Falconin taka-akselin ripustus on täysin samanlainen kuin early (64½ - 66) Mustangissa.
Yllättävän hyvä tuosta lehtijousi perästä saa kun hieman ajatusta uhraa siihen. Suurin ongelma ilmenee kuitenkin kiihdytys ja etenkin jarrutus pomppimisena. Olen aika usein viime vuosina katsellut parin Falkonin ja yhden Mustangin takaosan liikeitä eikä niissä juuri moitteen sijaa ole ollut, vain lehtijouset ja iskunvaimentajat.
PS. Falconin taka-akselin ripustus on täysin samanlainen kuin early (64½ - 66) Mustangissa.
- Liitteet
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Levoton perä
Jep laitoin uretaanit tilaukseen kiitosta Tuumacid:lle että löytyi suoraa hyllystä [emoji106] Pittää kahtua sitä vakaajaa vielä myöhemmin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Re: Levoton perä
Toi takavakaaja asia on aika jännä kun ei yhdessäkään Mustangissa tai Falconissa jotka on kilpakäytössä Suomessa ole takavakaajaa. Lisäksi nuo tuntemani autot on melko nopeita eikä yksikään ääneen ole valittanut aliohjautuvuutta tai huonoa kääntyvyyttä. Taitaa koko homma olla markinamiesten juttuja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Levoton perä
Mexico65 kirjoitti:Toi takavakaaja asia on aika jännä kun ei yhdessäkään Mustangissa tai Falconissa jotka on kilpakäytössä Suomessa ole takavakaajaa. Lisäksi nuo tuntemani autot on melko nopeita eikä yksikään ääneen ole valittanut aliohjautuvuutta tai huonoa kääntyvyyttä. Taitaa koko homma olla markinamiesten juttuja.
Voipi hyvin pitää paikkaansa, mut jonkin verran se perää tukee kun noi huonot puslat alko oirehtimaan vasta sen jälkeen kun otin vakaajan pois. Mutta katsotaan ensin mimmonen tuosta tulee kunnon uretaaneilla.
Re: Levoton perä
Vai kuskit ovat nopeita. Tokihan sitä oppii ajamaan yli- tai aliohjaavalla autolla eikä tarvi valitella sen jälkeen.Mexico65 kirjoitti:Toi takavakaaja asia on aika jännä kun ei yhdessäkään Mustangissa tai Falconissa jotka on kilpakäytössä Suomessa ole takavakaajaa. Lisäksi nuo tuntemani autot on melko nopeita eikä yksikään ääneen ole valittanut aliohjautuvuutta tai huonoa kääntyvyyttä. Taitaa koko homma olla markinamiesten juttuja.
Vakaajat ovat säätötyökaluja.
Re: Levoton perä
Vakaajalla ei pidä korjata vikaa tai virhettä minkä on toisaalla tehnyt tai aiheutunut jostain toisesta syystä. Toistaiseksi muut säätö osa-alueet ovat riittäneet lähes neutraalin käytöksen saavuttamiseen tai ainakin siihen, että auto voi saada painon siirrolla (kaasulla) ohjaamaan joko yli tai aliohjaavasti.
Ettenkö olisi takavakaajaa koskaan käyttänyt, olen jopa kahteen otteeseen. Molemmat kerrat on päättyneet vakaajan poistamiseen, koska auto on ollut nopeampi ilman takavakaajaa. Vaikka kuinka löysälle olin takavakaajan säätänyt auto käyttäytyi liian yliohjaavasti eikä kaasulle päässyt riittävän aikaisin eikä riittävällä voimalla. Auto kääntyi mutkaan hyvin, mutta lähti hitaasti ulos mutkasta.
Yleensä takavakaaja heikentää takapitoa ja auto lähtee yliohjaamaan.
Muistakaa, että yli ohjaava auto on hieman hankalampi hallita kuin aliohjaava.
"you have to turn right to turn left"
Ettenkö olisi takavakaajaa koskaan käyttänyt, olen jopa kahteen otteeseen. Molemmat kerrat on päättyneet vakaajan poistamiseen, koska auto on ollut nopeampi ilman takavakaajaa. Vaikka kuinka löysälle olin takavakaajan säätänyt auto käyttäytyi liian yliohjaavasti eikä kaasulle päässyt riittävän aikaisin eikä riittävällä voimalla. Auto kääntyi mutkaan hyvin, mutta lähti hitaasti ulos mutkasta.
Yleensä takavakaaja heikentää takapitoa ja auto lähtee yliohjaamaan.
Muistakaa, että yli ohjaava auto on hieman hankalampi hallita kuin aliohjaava.
"you have to turn right to turn left"
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.