Levoton perä

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Levoton perä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Oisko jollain tietoa miten sais korjattua "levottoman perän" '66 Mustangista? Eli kun kiihdyttää reilusti niin perä niikun pyrkii sivulle, mulla oli autossa takana vakaaja pitkän aikaa muttakun vaihdettii isompi putkisto niin vakaaja otti kiinni jatkuvasti putkeen niin otin sen pois. Onko olemassa sellaista vakaajaa joka tulisi taka-akselin sivulle tai alle? Mitään eksoottisia ratkaisuja en viitsi alkaa väsäämään.

Autossa on Konin classic iskarit ja mid-eye jouset.
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

ak72 kirjoitti:Oisko jollain tietoa miten sais korjattua "levottoman perän" '66 Mustangista? Eli kun kiihdyttää reilusti niin perä niikun pyrkii sivulle, mulla oli autossa takana vakaaja pitkän aikaa muttakun vaihdettii isompi putkisto niin vakaaja otti kiinni jatkuvasti putkeen niin otin sen pois. Onko olemassa sellaista vakaajaa joka tulisi taka-akselin sivulle tai alle? Mitään eksoottisia ratkaisuja en viitsi alkaa väsäämään.

Autossa on Konin classic iskarit ja mid-eye jouset.
Panhard tanko. Sillä saat akselin pysymään siinä missä pitääkin. Myös jäykät lehtien puslat välttää, itsellä tällähetkellä nailonia mutta ensi talvena tulee panhard kaveriksi.
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Alko epäilyttää että lehtijousien takapuslat ois tiensä päässä. Ainakin kun autoa heiluttaa sivusuunnassa takakulmasta niin melko kauan auto heiluu hervottomasti ees taas. Vissiin ne puslat pitää kanssa tilata, nyt vaan sitte kysymys kumiset vai uretaanit? Moogit ois varmaan hyvät mutten saanut mistään selville keskireiän kokoa kun mun autossa on tuo harvinaisempi 9/16" pultti. Tosin pultit pitää varmaan kanssa uusia, yleensä nuo saa irti vain rälläkällä.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Eiköhän tuo levottomuus johdu kuluneista / väsyneistä lehtijousien puslista, olettaen, että akseli on tiukasti kiinni jousissa. Ehkä uretaani puslat olisi nopein ratkaisu.
Yllättävän hyvä tuosta lehtijousi perästä saa kun hieman ajatusta uhraa siihen. Suurin ongelma ilmenee kuitenkin kiihdytys ja etenkin jarrutus pomppimisena. Olen aika usein viime vuosina katsellut parin Falkonin ja yhden Mustangin takaosan liikeitä eikä niissä juuri moitteen sijaa ole ollut, vain lehtijouset ja iskunvaimentajat.
PS. Falconin taka-akselin ripustus on täysin samanlainen kuin early (64½ - 66) Mustangissa.
Liitteet
65 Mustangin perä lehti jouset ja KYP vaimentimet. Tällä ajettiin uusi kierrosennätys Kemoraan.
65 Mustangin perä lehti jouset ja KYP vaimentimet. Tällä ajettiin uusi kierrosennätys Kemoraan.
Tuo Falconin perä ainakin toimi moitteettomasti lehtijousilla ja KYP iskunvaimentajilla.
Tuo Falconin perä ainakin toimi moitteettomasti lehtijousilla ja KYP iskunvaimentajilla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jep laitoin uretaanit tilaukseen kiitosta Tuumacid:lle että löytyi suoraa hyllystä [emoji106] Pittää kahtua sitä vakaajaa vielä myöhemmin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Toi takavakaaja asia on aika jännä kun ei yhdessäkään Mustangissa tai Falconissa jotka on kilpakäytössä Suomessa ole takavakaajaa. Lisäksi nuo tuntemani autot on melko nopeita eikä yksikään ääneen ole valittanut aliohjautuvuutta tai huonoa kääntyvyyttä. Taitaa koko homma olla markinamiesten juttuja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mexico65 kirjoitti:Toi takavakaaja asia on aika jännä kun ei yhdessäkään Mustangissa tai Falconissa jotka on kilpakäytössä Suomessa ole takavakaajaa. Lisäksi nuo tuntemani autot on melko nopeita eikä yksikään ääneen ole valittanut aliohjautuvuutta tai huonoa kääntyvyyttä. Taitaa koko homma olla markinamiesten juttuja.

Voipi hyvin pitää paikkaansa, mut jonkin verran se perää tukee kun noi huonot puslat alko oirehtimaan vasta sen jälkeen kun otin vakaajan pois. Mutta katsotaan ensin mimmonen tuosta tulee kunnon uretaaneilla.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Mexico65 kirjoitti:Toi takavakaaja asia on aika jännä kun ei yhdessäkään Mustangissa tai Falconissa jotka on kilpakäytössä Suomessa ole takavakaajaa. Lisäksi nuo tuntemani autot on melko nopeita eikä yksikään ääneen ole valittanut aliohjautuvuutta tai huonoa kääntyvyyttä. Taitaa koko homma olla markinamiesten juttuja.
Vai kuskit ovat nopeita. Tokihan sitä oppii ajamaan yli- tai aliohjaavalla autolla eikä tarvi valitella sen jälkeen.

Vakaajat ovat säätötyökaluja.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Levoton perä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vakaajalla ei pidä korjata vikaa tai virhettä minkä on toisaalla tehnyt tai aiheutunut jostain toisesta syystä. Toistaiseksi muut säätö osa-alueet ovat riittäneet lähes neutraalin käytöksen saavuttamiseen tai ainakin siihen, että auto voi saada painon siirrolla (kaasulla) ohjaamaan joko yli tai aliohjaavasti.
Ettenkö olisi takavakaajaa koskaan käyttänyt, olen jopa kahteen otteeseen. Molemmat kerrat on päättyneet vakaajan poistamiseen, koska auto on ollut nopeampi ilman takavakaajaa. Vaikka kuinka löysälle olin takavakaajan säätänyt auto käyttäytyi liian yliohjaavasti eikä kaasulle päässyt riittävän aikaisin eikä riittävällä voimalla. Auto kääntyi mutkaan hyvin, mutta lähti hitaasti ulos mutkasta.
Yleensä takavakaaja heikentää takapitoa ja auto lähtee yliohjaamaan.

Muistakaa, että yli ohjaava auto on hieman hankalampi hallita kuin aliohjaava.

"you have to turn right to turn left"

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin