302 sietokyvystä (taas Dart vs Boss)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

302 sietokyvystä (taas Dart vs Boss)

Viesti Kirjoittaja Markus »

Moro,
Minä kun en tunne näitä Hopan 8 koneita niin kysympä täältä. Onko 302 lohkoissa isoja eroja. Onko joku haluttavampi ja/tai tukevampi kuin toinen? Tarkoitus olisi tulevaisuudessa rakentaa 331 moottori ja saattaa se sellaseen sanotaan vaikka luotettavaan ratapäivä /mietoon ratavireeseen. Kannattaako suunnitella jostain vakiolohkosta vai suunnitella suoraan repro Boss lohkoon?

Kiitos taas ajastanne.

-Markus
Viimeksi muokannut Markus, 06 Heinä 2016, 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Tutulla vakio puntittamaton E7TE lohko ja itseasiassa koko kellari kestänyt nipussa ahdetussa n. 650hv 900Nm motissa, mutta rajoitin onkin 6000rpm kantturoissa.

Vapaastihengittävän kanssa taitaa tulla aiemmin raja vastaan.
Mach1 -71
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Markus »

Strokkeri ei ainakaan paranna lohkon kestoa kun pitkäheittosta mutkarautaa vimputetaan ahtamattomana vähä korkeimmilla kierroksilla. Tästähän alkaa muodostumaan toimintasuunnitelma. Kivijalka lienee syytä olla kunnossa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos olet vakavissasi ja säännöt sallii, käytä jotain jälkituotanto lohkoa.
Lohko on perusta ja sen tulisi olla hyvä.
Vaihtoehtoja on muutamia vahvoja ja vahvempia.
Jos ajatuksissa on vapari 327 -> up strokkeri niin, minun valintani olisi:

Dart 31364175 - Dart SHP (Special High Performance) Blocks Details

Small Block Ford

Specifications:
Material: Superior iron alloy
Bore: 4.000" (unfinished)
Bore/Stroke: 4.185" x 3.500" (max recommended)
Cam Bearing Bore ID: SVO 2.203" - 2.205"
Cam Bearings: Specially-coated & grooved with three oil holes
Cam Bearing OS: +.010", +.020", +.030"
Cam Bearing Press: .002" - .003"
Cam Journal OD: Standard Ford Small Block
Cam Plug: 2-3/8" Dia. cup plug
Cylinder Wall Thickness: .250" minimum @ 4.185" bore
Cubic Inch: 385ci max recommended
Deck Height: 8.200"
Deck Thickness: .675" minimum
Fuel Pump: N/A
Freeze Plugs: Standard Ford Press-in cup plugs 1-1/2" O.D.
Head Bolts: 1/2" Blind holes
Lifter Bores: Standard Ford .876" - .8765" Honed to size
Lifters: Standard Ford Hydraulic roller compatible
Main Bearing Size: 2.249" (302)
Main Bearing Bore: Standard Ford 2.441" - 2.442" Honed to size
Main Thrust Width: .926" - .928"
Main Caps: Steel- 4 bolt splayed center 3 and 2 bolt front and rear
Main Cap Register: Deep stepped register on each side (no need for dowels)
Main Cap Press: .003" - .004"
Main Cap Bolts: Inners #1 - #5: 1/2"-13 x 3.250" (10); Outers #2, #3 & #4: 7/16"-14 x 2.750" splayed (6)
Main Cap Torque: #1 - #5 inners: 100 ft/lbs (1/2" bolts); #2, #3 & #4 outers 65 ft/lbs (7/16" bolts)
Oil System: Standard Wet sump
Oil Filter: Standard Ford filter
Oil Pan: Aftermarket Ford 302 with dipstick in pan required
Rear Main Seal: 4.250" x 3.625" Standard 1-Piece seal - Felpro #2922 or #2941
Serial Number: On Right front and main caps
Starter: Standard
Stud Hole/Head: 1/2" Standard SVO with Blind holes
Timing Chain/Gears: Standard SBF components
Timing Cover: Uses stock 302 aluminum cover
Weight: 175 lbs
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Markus »

Noo sanontahan kuuluu "Näissä hommissa pitää budjetti ja aikataulu kertoa kolmella."

Kyllä mä paljon mielummin syön makaronia vähän pidempään kun teen alvariinsa koneremonttia. Tarkoitus olis yrittää tehdä kerralla edes lähelle tavoitetta oleva moottori. Ja taalereita on aikaa jemmailla sillä välin kun koppaa hitsailee. itse olin silmäni iskenyt Ford Racing tuotteeseen
http://www.uspartsperformance.fi/lohko-for-302-boss onko FR:n ja Dartin lohkoissa oleellisia eroja?

Kiitos avusta sällit, tästä alkaa jo suunnitelmat muodostumaan.


Lisäksi, kun kerran on vauhtiin päästy, voisin kysyä onko joku stroker kitti jota olisi hyvä vältää? Tai joku kitti jota vastaavasti olisi suotavaa suosia?
Kaikkihan nuo kuitenkin pitää tasapainottaa ja mitata. Ja halvimmista vaihtaa väitetyt ARP:it ihan oikeisiin.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:Jos olet vakavissasi ja säännöt sallii, käytä jotain jälkituotanto lohkoa.
Lohko on perusta ja sen tulisi olla hyvä.
Vaihtoehtoja on muutamia vahvoja ja vahvempia.
Jos ajatuksissa on vapari 327 -> up strokkeri niin, minun valintani olisi:

Dart 31364175 - Dart SHP (Special High Performance) Blocks Details

Small Block Ford

Specifications:
Material: Superior iron alloy
Bore: 4.000" (unfinished)
Bore/Stroke: 4.185" x 3.500" (max recommended)
Cylinder Wall Thickness: .250" minimum @ 4.185" bore
Cubic Inch: 385ci max recommended
Hyvin on varaa sylinterien seinämissä 4,185" porauksella vielä 1/4". Katukoneille miniminä seinämävahvuutena pidetään tekijästä riippuen 0,140"-0,180" niin melkoisen porauksen saa tälläiseenkin aikaiseksi tietysti bore spacing johtuvat käytännön rajoitukset huomioiden. Olis tuollainen mataladekkinen 8,2" vähän alle 400 cid motti aikas asiallinen johonkin ultrakevyeen autoon kuten sierra, maverick, earlyt tai jopa sn/foxit joita on 260/289/302:lla tehty (tietysti jos korissa on lisenssiä niin en aikailisi sadasosaakaan ja siirtyisin suoraan 351w pohjaiseen lohkoon).

Markuksen profiilin kuvaa kun katsoo niin onko menossa escorttiin?!? Uudessa lohkossa on aina etunsa, mutta jos tiedät ette ikinä tarvitse esim. yli 400 hv niin miksei vanhallakin lohkolla pärjää.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

BOSS lohko käy oikeinhyvin, saatavuus alkaa olla heikkoa koska niitä ei enää tietääkseni valmisteta.
Hae pois kun vielä näyttää olevan hyllyssä.

Jos ja kun päädyt hyvään lohkoon niin pyörivät samaa tasoa.
"0" balansoitu setti
-takoakseli
-hyvät kiertokanget
-kevyet takomännät
Vaihtoehtoja on paljon niistä pitää valita vaan sopivat.
Tai eri osista kasata itselleen sopiva, tämä teettää vähän enemmän töitä koska akselin joutuu tilaamaan vasta kuin tietää mäntien ja kankien painot jolloin voi tilata akselin oikealla "bob weight" painolla
Mutta kannattaa pitää kiinni tuosta "0" tasapainosta, tulee nimittäin siististi käyvä kone joka kestää kierroksia.

Kyllähän nuo vakio lohkot kestää ainakin hetkellisesti +400 hp, mutta hyvän lohkon etsimisessä menee oma aikansa.
Vakio lohko vaatii samat tai jopa enemmän koneistuksia kuin after market lohkot.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Markus »

Ei oo ei oo Escorttiin tulossa. Kaluston muutos on tulossa Escortista Foxiin. Tulossa kuulosti ehkä vahvalta, mutta osien kerääminen on jo aloitettu.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Markus »

No, paljon on vettä virrannut Vantaasta tämä topicin avaamisesta. Asiat on ednnyt siihen pisteeseen että tilasin jo Dartin lohkon joka ei sitten koskaan saapunutkaan. Päädyin Darttiin koska mainospuheissa mainostettiin paranneltua kampiakselin voitelua. Ei kuulemma ole tarvetta suurempituottoisille pumpuille tai rajoittimelle ylös menevään kanavaan.
Onko tosiaan niin että 302 lohkossa paine menee ensin nokalle ja sieltä vasta kampiakselille? Onko tämä ihan todellinen ongelma? Ja onko siihen olemassa luotettavaa kunnollista korjausta?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Markus kirjoitti:No, paljon on vettä virrannut Vantaasta tämä topicin avaamisesta. Asiat on ednnyt siihen pisteeseen että tilasin jo Dartin lohkon joka ei sitten koskaan saapunutkaan. Päädyin Darttiin koska mainospuheissa mainostettiin paranneltua kampiakselin voitelua. Ei kuulemma ole tarvetta suurempituottoisille pumpuille tai rajoittimelle ylös menevään kanavaan.
Onko tosiaan niin että 302 lohkossa paine menee ensin nokalle ja sieltä vasta kampiakselille? Onko tämä ihan todellinen ongelma? Ja onko siihen olemassa luotettavaa kunnollista korjausta?
Sb windsor Fordissa öljy menee aina ensin kampiakselille ja siltä siten nokka-akselille. Lohkossa on koolme kanavaa joista yksi syöttää öljyn kammelle ja sieltä edelleen nokalle, kanavan pääty jakautuu kahteen kanavaan jotka antavat voitelun nostajille ja edelleen työntötankoja pitkin venttiilikoneistoon.

Joitakin muutoksia voi vielä tehdä jos näkee sen tarppeliseksi, sama pätee myös kaikkiin Ford aftermarket lohkoihin (Ford Racing, BOSS, Dart, World).
Liitteet
Windsor_Lube-1.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Markus kirjoitti:No, paljon on vettä virrannut Vantaasta tämä topicin avaamisesta. Asiat on ednnyt siihen pisteeseen että tilasin jo Dartin lohkon joka ei sitten koskaan saapunutkaan. Päädyin Darttiin koska mainospuheissa mainostettiin paranneltua kampiakselin voitelua. Ei kuulemma ole tarvetta suurempituottoisille pumpuille tai rajoittimelle ylös menevään kanavaan.
Onko tosiaan niin että 302 lohkossa paine menee ensin nokalle ja sieltä vasta kampiakselille? Onko tämä ihan todellinen ongelma? Ja onko siihen olemassa luotettavaa kunnollista korjausta?
Mihin se lohko hävisi??
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kiitos. Tämä auttoi päätöksen teossa melkoisesti. Ja koska kyseessä on pikkuiskuinen kampi niin ehkä se Bossilaisen sylinteri riittää tukemaan mäntää vielä alakuolokohdassakin.

Onko tarkempaa tietoa mikä tämä on tämäDartin mainostama improved main oiling system?







-Markus
Mexico65 kirjoitti:
Markus kirjoitti:No, paljon on vettä virrannut Vantaasta tämä topicin avaamisesta. Asiat on ednnyt siihen pisteeseen että tilasin jo Dartin lohkon joka ei sitten koskaan saapunutkaan. Päädyin Darttiin koska mainospuheissa mainostettiin paranneltua kampiakselin voitelua. Ei kuulemma ole tarvetta suurempituottoisille pumpuille tai rajoittimelle ylös menevään kanavaan.
Onko tosiaan niin että 302 lohkossa paine menee ensin nokalle ja sieltä vasta kampiakselille? Onko tämä ihan todellinen ongelma? Ja onko siihen olemassa luotettavaa kunnollista korjausta?
Sb windsor Fordissa öljy menee aina ensin kampiakselille ja siltä siten nokka-akselille. Lohkossa on koolme kanavaa joista yksi syöttää öljyn kammelle ja sieltä edelleen nokalle, kanavan pääty jakautuu kahteen kanavaan jotka antavat voitelun nostajille ja edelleen työntötankoja pitkin venttiilikoneistoon.

Joitakin muutoksia voi vielä tehdä jos näkee sen tarppeliseksi, sama pätee myös kaikkiin Ford aftermarket lohkoihin (Ford Racing, BOSS, Dart, World).
Viimeksi muokannut Markus, 06 Heinä 2016, 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Markus »

Homer65 kirjoitti:
Markus kirjoitti:No, paljon on vettä virrannut Vantaasta tämä topicin avaamisesta. Asiat on ednnyt siihen pisteeseen että tilasin jo Dartin lohkon joka ei sitten koskaan saapunutkaan. Päädyin Darttiin koska mainospuheissa mainostettiin paranneltua kampiakselin voitelua. Ei kuulemma ole tarvetta suurempituottoisille pumpuille tai rajoittimelle ylös menevään kanavaan.
Onko tosiaan niin että 302 lohkossa paine menee ensin nokalle ja sieltä vasta kampiakselille? Onko tämä ihan todellinen ongelma? Ja onko siihen olemassa luotettavaa kunnollista korjausta?
Mihin se lohko hävisi??

Se teki reilun kuukauden tuloaan jonka jälkeen rahat palautui tilille. Ebay global shipping program lähetti viestin että "item you ordered is undeliverable". Suunnitelma B tuntui perustellulta.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mexico65 kirjoitti: Joitakin muutoksia voi vielä tehdä jos näkee sen tarppeliseksi, sama pätee myös kaikkiin Ford aftermarket lohkoihin (Ford Racing, BOSS, Dart, World).
Tulis mieleen että tehokkaampi pumppu ja ympäriuritetut runkolaakerit vois olla ne tarvittavat muutokset moottoriin joka viettää paljon aikaansa siellä kuuden tonnin haminoilla.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 sietokyvystä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Markus kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti: Joitakin muutoksia voi vielä tehdä jos näkee sen tarppeliseksi, sama pätee myös kaikkiin Ford aftermarket lohkoihin (Ford Racing, BOSS, Dart, World).
Tulis mieleen että tehokkaampi pumppu ja ympäriuritetut runkolaakerit vois olla ne tarvittavat muutokset moottoriin joka viettää paljon aikaansa siellä kuuden tonnin haminoilla.
Minä ole käyttänyt Blueprinted Melling Ford 302, 5.0 Standard Volume Race Pumppua, 3/4 uritettua kilpasarjan runkolaakeria ja saman sarjan kk laakereita. Lisäksi ym. pikku parantelua öljykiertoon.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin