Akselivälin toleranssit 65-66

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
jussih
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Loka 2011, 21:39
Auto: 1966 convertible
1969 sportsroof

Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja jussih »

Terve,

Minkälaisella toleranssilla akseliväli pitäisi olla suunnilleen molemmilta puolilta mitattuna?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kyllähän raidevälin tulisi olla sama molemmilla puolilla. 65 - 66 Mustang 108 " tai 274,32 cm.
Jos ei nyt ihan millilleen ole niin ei varmaan haitta menoa.
Muistaakseni minulla jokunen milli eroa. Eron syyt voivat olla moninaiset.
Liitteet
320px-Wheelbase_and_Track.png
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ja tuo akseliväli saattaa heittää vähän, mut jos etupyörät kulkee tasan rinnan nii eikös taka-akselia saa säädettyä lehtijousia pitkin?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Firebolt kirjoitti:Ja tuo akseliväli saattaa heittää vähän, mut jos etupyörät kulkee tasan rinnan nii eikös taka-akselia saa säädettyä lehtijousia pitkin?
Kyllä jos jousen ja akselin liitoskohta on väljä. Ongelma syntyy, jos tuo liitoskohta on väljä niin akseli voi liikkua jousta pitkin itsekseen. Tästä syystä on syytä tarkastaa U-pulttien kireys aika-ajoin. Tehokkaissa autoissa esiintyy tuota U-pulttien löystymistä aika usein.

Minä mittasin tuon raidevälin ja heiton korjasin etupää muutoksella, koska taka-akselin siirtäminen muuttaa akselin kulkusuuntaa.

Joissakin tapauksissa etupäätä voi säätää reaktiotangoilla mikäli ne on säädettävät muutoin keinot jää vähiin ja/tai ohjauskulmat muuttuu casteria ei välttämättä saa kohdilleen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
jussih
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Loka 2011, 21:39
Auto: 1966 convertible
1969 sportsroof

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja jussih »

Terve,

Kyllä se akseliväli loppupeleissä tulee ok mittaan takapäätä säätelemällä.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

jussih kirjoitti:Terve,

Kyllä se akseliväli loppupeleissä tulee ok mittaan takapäätä säätelemällä.
Huolehdi, ettei taka-akseli tule vinoon. Silloin auto kulkee kuin ajokoira hieman pokittain.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Mikäli auton alusta on kumipuslilla, ja alustassa ei kaikki ole uutta, niin pienet vinoumat eivät tunnu missään. Tolenranssi vaihtelee vähän auton mukaan...

Auton lehtijouset ovat hieman kaarella suuntaan tai soiseen, joten akseli ei ole ajossa ihan millilleen suorassa. Saattaa olla että kuljettajan paino jo vähän kääntää akselia vanhoilla jousilla.

Onko auton ajokäyttäytymisessä jotain vikaa? Jos ei ole niin sitten kovaa ajoa. kaara varmaan jatkaa.
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Antti66HT kirjoitti:Mikäli auton alusta on kumipuslilla, ja alustassa ei kaikki ole uutta, niin pienet vinoumat eivät tunnu missään. Tolenranssi vaihtelee vähän auton mukaan...

Auton lehtijouset ovat hieman kaarella suuntaan tai soiseen, joten akseli ei ole ajossa ihan millilleen suorassa. Saattaa olla että kuljettajan paino jo vähän kääntää akselia vanhoilla jousilla.

Onko auton ajokäyttäytymisessä jotain vikaa? Jos ei ole niin sitten kovaa ajoa. kaara varmaan jatkaa.
Samaa mieltä. Jos tuohon just eikä melkein tarkkuuteen on tavoite niin se on kyllä vakion kumipusla alustaisen earlyn kanssa loputonta säätämistä. Eihän siellä valmistusmaassakaan ole kuin tuumamitat käytössä. :D
Mustang -67HT
jussih
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Loka 2011, 21:39
Auto: 1966 convertible
1969 sportsroof

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja jussih »

Miten early yleensäkkin kiinnitetään koripenkkiin, sitomalla tukivarsista vai? Yleensähän monet autot saa helmassa olevasta kantista puristamalla penkkiin kiinni.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

jussih kirjoitti:Miten early yleensäkkin kiinnitetään koripenkkiin, .
Perhana, enpä tullut katsoneeksi, kun omaa oikaistiin.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Akselivälin toleranssit 65-66

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Kyllä musti kiinnitetään helmankanteista koripenkkiin, itsellä on käytössä autorobot xls 2 koripenkki ja oma musti ollut 2 kertaa penkissä siinä on hyvä mittailla akselistot paikoilleen. Ja tuetaan apupalkeilla eturuko ettei veltto etupää retkota tyhjänpäällä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Vastaa Viestiin