Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Ei toi alhaalta vedättäminenkää kovin viistasta loppuunsa ole, menee loota pienemmilläki tehoilla jos ylivaihteella ajetaan tyhjäkäynnillä kun ei laakerit saa voitelua. Näin kerto isot pojat töissä...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Freakin F:ät
BS skannerini hälytti jo aikaisemmin, mutta se viesti poistettiin. Katotaan nyt millä tuulella sensuurikoneisto on.kaara91 kirjoitti:Mä kerran täällä kertoilin Viperin välityksistä. 6 vaihteella 1200 1/min ja 100km h. Ja silti pesee tehtaan asussa lähes meidät kaikki. Kulutus 11L satasella ja hiljainen kuin tyyni ulappa matka-ajossa. Perävälitys 3.07 ja 6 vaihde 0.50.
Viper on teoriassa varmasti noin hieno kuin annetaan ymmärtää. Jos Viperillä ei ole ajanut tai istunut kyydissä, niin tuon voisi vaikka uskoa. Sitten kun ensikäden kokemusta autosta, niin ei voi kuin nauraa tehtaan kehuille. Viper 1200 rpm matka-ajossa kakoo, yskii, nielee ja rykii. Siitä on kaikki nuo ihanuudet oikeasti kaukana, kun ajetaan moottorilla alikierroksilla 0,50 ylivaihteella, kierroksilla jossa sitä ei ole suunniteltu toimimaan tai sitten pitää pystyä jatkuvasti pitämään selkeää vetoa yllä – muuten ryskää heti. Jos selkeää vetoa pitää yllä, niin alkaa nopeus kiihtyä yli sallittujen. Mutta hei Viper on urheiluauto, se ei ole jokapojan kaupunki poni auto. Se on peruslähtökohtaisesti tehty kovaan ajoon ja sen moottoria ei ole suunniteltu 850-2500 rpm käyttöön, näin se vain on.
Jos nyt joku väittää vastaan tässä Viper asiassa, niin perustuu pelkkään mielipiteeseen eli musta tuntuu juttuihin kunnes on tuollaisella autolla ajanut tai istunut kyydissä. Siihen asti paljon meteliä tyhjästä.
Alkuperäiseen topiciin, niin Futuragen viestissä lienee se paras totuuden siemen tiivistettynä yhteen viestiin.
-----------
edit:
totuutena = korjattu - annetaan ymmärtää
kaaran juttu = korjattu - tehtaan kehuille
Viimeksi muokannut Fastback, 20 Joulu 2015, 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Jep mulla on Futurassa T56 Magnum.
Ei tollanen iso moottori kuten mulla 408 oikeasti tarvitse kuutta vaihdetta, jaksaa kyllä mennä vaikka viidellä /pitkähköllä peräruuvilla..ihan turha tiheä perävälitys kun vielä motarilla alkaa sutia kolmosella kun lähdet ohittamaan ( sahapukkialusta..).
Ei tuo 30-40 kg tosiaan vaikuta kulutukseen mitään, mutta saatanan raskas se loota on yksin nostella, ja tehohäviö on varmasti suurempi kuin T5:ssa.Lisäksi monessa autossa kardaanitunnelin tila on ongelma( -80 Fox Futuraan mahtuu siis).
Seuraavan Futuran moottorin ( 427- pikkulohko) kanssa harkitsen vakavasti 4-vaihteista automaattia.Nykyiset tehot pystyy vielä hallitsemaan hyvin manuaalillakin...
Ei tollanen iso moottori kuten mulla 408 oikeasti tarvitse kuutta vaihdetta, jaksaa kyllä mennä vaikka viidellä /pitkähköllä peräruuvilla..ihan turha tiheä perävälitys kun vielä motarilla alkaa sutia kolmosella kun lähdet ohittamaan ( sahapukkialusta..).
Ei tuo 30-40 kg tosiaan vaikuta kulutukseen mitään, mutta saatanan raskas se loota on yksin nostella, ja tehohäviö on varmasti suurempi kuin T5:ssa.Lisäksi monessa autossa kardaanitunnelin tila on ongelma( -80 Fox Futuraan mahtuu siis).
Seuraavan Futuran moottorin ( 427- pikkulohko) kanssa harkitsen vakavasti 4-vaihteista automaattia.Nykyiset tehot pystyy vielä hallitsemaan hyvin manuaalillakin...
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Seuraavan Futuran moottorin ( 427- pikkulohko) kanssa harkitsen vakavasti 4-vaihteista automaattia.Nykyiset tehot pystyy vielä hallitsemaan hyvin manuaalillakin...[/quote]
Mitäs laatikkoa Ville suunnittelet?
Mä taidan ostaa seuraavaks lukollisen Turbiinin tohon omaani.
Juha
Mitäs laatikkoa Ville suunnittelet?
Mä taidan ostaa seuraavaks lukollisen Turbiinin tohon omaani.
Juha
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
kaara91 kirjoitti:Taas tuon Viperin kohdalla sitten olkoon asiat noin huonosti. Eipähän harmita sitten kun tuollaisen kadulla näkee. Täytyy sitten vaan polkasta rykijästä ohi niin että soi. Ihmettelen vaan tuon hintaisen tehdas auton huonoa ajettavuutta, kun sitä vielä erikseen mainnostetaan. Oletan että kyseisessä yksilössä ei ole säädöt ollu kohdalla. Kaukaa haettua olisi myös se että 6 vaihde olisi tehty vain saksan myyntiä ajatellen. Eihän sitä 6 vaihdetta muutoin tarvittaisi missään muualla. Tosin 2013 mallissa perävälitys on 3,55 ja 100 vauhdissa kone kiertää nykyisin 1300 kiekkaa. Samoin tehot on nousseet 640hp joten alapään väännöstä on jouduttu näin tinkimään. Se on selvää että sitä ei sokeakaan luokittelisi perheautoksi. Mutta vanhakin 400 heppanen 8 litranen motti V10 kyllä vääntää oli siitä mitä mieltä hyvänsä. No se siitä. Jos tuo auto olisi tehty tehtaalla jo kovaan ajoon, olisi siihen tehty välitykset kuten tehokkaisiin Porcheen. Kaikki vaihteet on vetäviä ja huiput suurimmalla vaihteella syntyy punaviivalla kiekkakellossa. Ajellaan me vaan hevosilla ja "pyyhkäistään" ohi.
Tuntia aikaisemmin kirjoitin tämä lainauksen:
Välitys on auttamatta liian harva, 0,50 kutonen tappaa useammat vehkeet aivan sama vaikka on 8 litran kymppi pellin alla. Testaa Viperilla 80kmh kutosella. Testaa 150 kmh kutosella niin ero on merkittävä, motti on jo ihan eri lailla "alueella". 3,07 perävälitys ja 0,50 kutonen tekee 1,535 kokonaisvälityksen... Tämä vastaisi vakio foxin T5:n kanssa 2,43 takaruuvia. Etsi jostain moinen välitys ja testaa miten toimii.Fastback kirjoitti:Jos nyt joku väittää vastaan tässä Viper asiassa, niin perustuu pelkkään mielipiteeseen eli musta tuntuu juttuihin kunnes on tuollaisella autolla ajanut tai istunut kyydissä. Siihen asti paljon meteliä tyhjästä.
F1:lläkin ajetaan kovaa, Nitrodragsterilla ajetaan kovaa - ovat välitykset siitä huolimatta hieman erilaiset. Sitä meinaa aina välillä huolestua kerhomme keskustelupalstan tilasta, mutta on se hienoa huomata että täällä on oikeasti kaikkitietävää viisautta. Sitä voi hyvin seurata muiden esimerkkiä ja jättäytyä taka-alalla.
Pater noster.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Nyt vähän aiheen sivusta. Meinasin itse laittaa 4,62:1 välityksen 670-680mm renkaan halkaisijalla, muutetun T5 lootan 0,79-0,8 vitosella. Matka-ajossa kiekat jossain 2800-2850 rpm. Useimmille liian tiuha, mutta omaan käyttöön taitanee olla varsin passeli kuitenkin. Tuleva pannu herännee henkiin 4500 eteenpäin.
Nelosella 10,5"x27" (26") maalikennoilla kaavailemillani tehoilla vauhtia +220 km/h ja kiekat 8000+ rpm. Varsinainen katuauto
.

Nelosella 10,5"x27" (26") maalikennoilla kaavailemillani tehoilla vauhtia +220 km/h ja kiekat 8000+ rpm. Varsinainen katuauto


Anti -Histamiini 65
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Hyvältä kuulostaa.Välitykset kohdallaan. 2800 ei ole mielestäni paha matka-ajossaporttari kirjoitti:Nyt vähän aiheen sivusta. Meinasin itse laittaa 4,62:1 välityksen 670-680mm renkaan halkaisijalla, muutetun T5 lootan 0,79-0,8 vitosella. Matka-ajossa kiekat jossain 2800-2850 rpm. Useimmille liian tiuha, mutta omaan käyttöön taitanee olla varsin passeli kuitenkin. Tuleva pannu herännee henkiin 4500 eteenpäin.
Nelosella 10,5"x27" (26") maalikennoilla kaavailemillani tehoilla vauhtia +220 km/h ja kiekat 8000+ rpm. Varsinainen katuauto.

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Mielenkiintoista keskustelua... Jokainen rakentaa oman tarpeen mukaan. Luin V8 lehteä ja siinä oli Blacklist Buick. Jos teksti pitää paikkansa, niin kisabensaa tarvitsee ja kuluttaa rauhallisessa ajossa n 30l/20km, eli n 150l/100km. Veikkaan että tuossa välitykset on optimoitu... Itselle ainakaan tuommoinen ei toimi. Mulla ainakin loppuu rahat, kun yrittäisin ajella kesällä reilut 10000km. Pöllyttää meidät kaikki mennen tullen, mutta minä veikkaan, että olisin silti ajamalla nopeammin ensi syksynä Saariselällä, kuin tuo Buick
Eli itselle ei tosiaan ole tärkeitä maksimaalinen suorituskyky. Olen samaa mieltä kaaran kanssa, että aina ei ole tärkeintä saada autosta maksimaalista tehoa irti joka tilanteessa. Itselle se tarkoittaisi tällä hetkellä sitä, että maanteillä en tarvitse kolmosta suurempaa. Lähtee ihan ok kahdeksasta kympistä ja kelaa nopeutta sen noin 170km/h. Olisin aika lailla parhaalla vääntöalueella tuossa 100 pinnassa ja vähän päälle. Omassa autossa tosiaan nyt noin 2000 kierroksia kun ajelee sen 100km/h. Haluaisin tiputtaa matkakiekkoja n 200 - 400. Hiukan epäilen, että jos mennään lähelle 1600, ollaan jo hiukan liian alhaalla. 1700 - 1800 vaikuttaisi tällä hetkellä aika hyviltä. Nyt puhun vain omasta koneesta. On todellakin totta, että mikäli on todella tiukaksi viritetty, niin eihän se toimi ollenkaan noin alhaalta. Se alkaa elämään kun meikäläisen kone kuolee ja sylkee sisuskalut pihalle ( Nyt toive moottorien jumalille, että säästä mut... ). No, ensi kesä mennään olemassa olevilla eväillä ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Eli itselle ei tosiaan ole tärkeitä maksimaalinen suorituskyky. Olen samaa mieltä kaaran kanssa, että aina ei ole tärkeintä saada autosta maksimaalista tehoa irti joka tilanteessa. Itselle se tarkoittaisi tällä hetkellä sitä, että maanteillä en tarvitse kolmosta suurempaa. Lähtee ihan ok kahdeksasta kympistä ja kelaa nopeutta sen noin 170km/h. Olisin aika lailla parhaalla vääntöalueella tuossa 100 pinnassa ja vähän päälle. Omassa autossa tosiaan nyt noin 2000 kierroksia kun ajelee sen 100km/h. Haluaisin tiputtaa matkakiekkoja n 200 - 400. Hiukan epäilen, että jos mennään lähelle 1600, ollaan jo hiukan liian alhaalla. 1700 - 1800 vaikuttaisi tällä hetkellä aika hyviltä. Nyt puhun vain omasta koneesta. On todellakin totta, että mikäli on todella tiukaksi viritetty, niin eihän se toimi ollenkaan noin alhaalta. Se alkaa elämään kun meikäläisen kone kuolee ja sylkee sisuskalut pihalle ( Nyt toive moottorien jumalille, että säästä mut... ). No, ensi kesä mennään olemassa olevilla eväillä ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Tuo oma heppa hörppi noin 15L sataselle menneenä ajokautena ja käytössä tosiaan kaasari+virranjakaja ehkä noin max 450hp ( T5 loota harvalla vitosella+3,8:1 välitys ja 225/45/16"). Vaikka jatkossa koneen luonne muuttuu täysin, sekä välityssuhdekin, uskon että maantiellä sekventiaali ruiskutuksella+suorasytkällä läppä per pytty kulutus tippuu jonkun litran aiemmasta.
Ja siksi sekventiaalinen ruiskutus, ettei soppaa tarvitse suotta hukata suuremman overlapin takia pakosarjaan. Annetaan vain kauraa sen verran, kuin se sitä pienillä tehoilla tarvitsee matkanopeuksissa. Koneesta tulee pienillä kierroksilla jalkaan herkempi ja taloudellisempi ( mikäli nyt voi jostain taloudellisesta puhua +100hp/L tuottavasta pikkulohkosta
)
Ja siksi sekventiaalinen ruiskutus, ettei soppaa tarvitse suotta hukata suuremman overlapin takia pakosarjaan. Annetaan vain kauraa sen verran, kuin se sitä pienillä tehoilla tarvitsee matkanopeuksissa. Koneesta tulee pienillä kierroksilla jalkaan herkempi ja taloudellisempi ( mikäli nyt voi jostain taloudellisesta puhua +100hp/L tuottavasta pikkulohkosta

Anti -Histamiini 65
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Jos tekee yli 500hp katuauton, ei kai siinä enää kannata pensan kulutusta murehtia.
Hintaa tulee projektille jo sen verran, ettei muutaman kesäreissun kulutus pitäisi tuntua missään, ainakaan niin kauan kun ei tarvitse pensaa apteekista ostaa.
Hintaa tulee projektille jo sen verran, ettei muutaman kesäreissun kulutus pitäisi tuntua missään, ainakaan niin kauan kun ei tarvitse pensaa apteekista ostaa.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Olen edelleen erimieltäPertti kirjoitti:Jos tekee yli 500hp katuauton, ei kai siinä enää kannata pensan kulutusta murehtia.
Hintaa tulee projektille jo sen verran, ettei muutaman kesäreissun kulutus pitäisi tuntua missään, ainakaan niin kauan kun ei tarvitse pensaa apteekista ostaa.


- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Hirveesti jos olis ylimääräistä rahaa niin laittaisin 5,0 coyoten ruuvilla ja manuaalilla ja siihen sopiva perä. Olis varmaan suorituskykyä ihan tarpeeksi ja kulutuskin pientä ja varmatoiminen. Eihän moinen pelkkä kone paljoa tosin maksa ja johtosarja siihen. Ebaystä taisi löytyä kolariautoista tekniikkapakettia myös.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Mielestäni kysymyksen asettelu on jo harhaan johtava. Katuauto on auto joka on rekisteröity tieliikenteeseen.
Eli kyseessä voi olla lähes minkälaisia härpättimiä ja vaikka minkälaisiin tarkoituksiin.
Eli oikea vastaus liiennee: sellainen joka miellyttää ja toteuttaa omistajansa tarpeet parhaiten.
Joku haluaa veivata maata ristiin rastiin janoisella Amerikan ihmeellä.
Joku ajelee mypäri ympäri rataa maassa jonka radoille tuollainen Amerikan ihme ei oikein sovi.
Jollekin riittää +10 tai -10 sekuntia onneen.
Joku haluaa kokea noita kaikkia, huomatakseen...
On lähes mahdoton määrittää optimivälitystä tuolle joukkiolle. Jokainen valitkoon itse omansa.
PS. Jos joku ihan oikeasi lähtee puhumaan taloudellisuudesta tämän harrastuksen puitteissa niin jotain on mielestäni jäänyt täysin ymmärtämättä.
+500 hp moottori maksaa vähintään +5000€
siihen kytkin +600€
siihen vaihteisto +1500€
siihen perä +500€
siihen jarrut +1000€
jne. jne.
Onhanse taivaan tosi, ettei tuollainen malmikasa ja +500 hp kivikauttisella tekniikalla ihan tyhjällä kulje.
Välityksiä muutamalla saan ehkä noin 1-2 l/100km säästön, jos ajaa paljon 10 000 km/vuosi (lienee paljon tälle +500 hp joukolle).
Säästö on massiivinen 150 €/ vuosi.
Mistä me puhumme?
Eli kyseessä voi olla lähes minkälaisia härpättimiä ja vaikka minkälaisiin tarkoituksiin.
Eli oikea vastaus liiennee: sellainen joka miellyttää ja toteuttaa omistajansa tarpeet parhaiten.
Joku haluaa veivata maata ristiin rastiin janoisella Amerikan ihmeellä.
Joku ajelee mypäri ympäri rataa maassa jonka radoille tuollainen Amerikan ihme ei oikein sovi.
Jollekin riittää +10 tai -10 sekuntia onneen.
Joku haluaa kokea noita kaikkia, huomatakseen...
On lähes mahdoton määrittää optimivälitystä tuolle joukkiolle. Jokainen valitkoon itse omansa.
PS. Jos joku ihan oikeasi lähtee puhumaan taloudellisuudesta tämän harrastuksen puitteissa niin jotain on mielestäni jäänyt täysin ymmärtämättä.
+500 hp moottori maksaa vähintään +5000€
siihen kytkin +600€
siihen vaihteisto +1500€
siihen perä +500€
siihen jarrut +1000€
jne. jne.
Onhanse taivaan tosi, ettei tuollainen malmikasa ja +500 hp kivikauttisella tekniikalla ihan tyhjällä kulje.
Välityksiä muutamalla saan ehkä noin 1-2 l/100km säästön, jos ajaa paljon 10 000 km/vuosi (lienee paljon tälle +500 hp joukolle).
Säästö on massiivinen 150 €/ vuosi.
Mistä me puhumme?
Viimeksi muokannut Mexico65, 19 Huhti 2016, 08:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
En malta olla kommentoimatta... Kuten kirjoitin aiemmin, niin eihän se syy olekaan tuo bensan säästö. Se on vaan bonus. Itse ainakin haen välityksillä suorituskyvyn lisäksi mukavuutta. Kai ns tehokas auto saa olla myös mukava ajettava arkikäytössä?
"Pelkkä bensan säästö tässä ei olekaan se syy, vaan se että autolla on mukava ajella tapahtumiin ilman peltoreita päässä, ilmastointi päällä nauttien hyvästä musiikista tai yleensä nauttien 8 mukavasta matalasta murinasta. Ja pysähtyä huoltoasemalle kahville ilman tarvetta tankata aina samalla."
Totta, itse en ole aloittanutkaan tätä harrastusta sillä, että nämä kuluttaa vähän. Väärä laji siihen. Tuntuu vaan olevan ongelma, jos auto on yli 500hp ja kuluttas alle 10l/100km. Mustahan tuo on vaan mahtava juttu. Olen käynyt hiukan radalla kokeilemassa ja kulutus näyttäs pyörivän arvioilta siellä n 50l/100km. Jos tuon siirtäsin siviiliajoihin, jäis Mussella pyörimiset vähälle. Tuo, jonka heitin, että ajan 10-15tkm vuodessa, niin on se mitä ajan Mussella kesällä. Siviiliautoon tulee vielä lisää n 40tkm ja en aja työkseni. Työpäivät on siinä työmatkojen välissä. Lopetan nyt keskustelun tähän tämän asian tiimoilta. Tässä vielä yksi asian mietittäväksi: Ajattelin melko varmaan lähteä ensi syksynä Saariselälle Rautaa rajalle tapahtumaan. Tervetuloa letkaan ajamaan ja nauttimaan matkasta. Fun Run tietysti ennen sitä!!!
"Pelkkä bensan säästö tässä ei olekaan se syy, vaan se että autolla on mukava ajella tapahtumiin ilman peltoreita päässä, ilmastointi päällä nauttien hyvästä musiikista tai yleensä nauttien 8 mukavasta matalasta murinasta. Ja pysähtyä huoltoasemalle kahville ilman tarvetta tankata aina samalla."
Totta, itse en ole aloittanutkaan tätä harrastusta sillä, että nämä kuluttaa vähän. Väärä laji siihen. Tuntuu vaan olevan ongelma, jos auto on yli 500hp ja kuluttas alle 10l/100km. Mustahan tuo on vaan mahtava juttu. Olen käynyt hiukan radalla kokeilemassa ja kulutus näyttäs pyörivän arvioilta siellä n 50l/100km. Jos tuon siirtäsin siviiliajoihin, jäis Mussella pyörimiset vähälle. Tuo, jonka heitin, että ajan 10-15tkm vuodessa, niin on se mitä ajan Mussella kesällä. Siviiliautoon tulee vielä lisää n 40tkm ja en aja työkseni. Työpäivät on siinä työmatkojen välissä. Lopetan nyt keskustelun tähän tämän asian tiimoilta. Tässä vielä yksi asian mietittäväksi: Ajattelin melko varmaan lähteä ensi syksynä Saariselälle Rautaa rajalle tapahtumaan. Tervetuloa letkaan ajamaan ja nauttimaan matkasta. Fun Run tietysti ennen sitä!!!

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon
Saahaan sitä haaveilla +500 hevosvoimasta ja alle 8 litran kulutuksesta. Se voisi onnistua turbolla ja erinomaisella efi systeemillä varustetulla ajoneuvolla hys hys sukkasillaan ajamalle myötätuuleen tasaista matkanopeutta. Myös tuollaista 5.0 kojoottia voisi yrittää jalostaa tuollaiseen suuntaan pienellä ylipaineella, säädettävillä nokkien ajoituksella ja erinomaisella efillä. Voisi olla että onnistuisi tai sitten ei. Ei kai se mikään henkinen ongelma ole kenellekään, moni ymmärtää että se on hankala toteuttaa.
Me ketkä ajetaan tönäri museomoottoreilla, niin tuollaisiin kulutuslukemiin pääseminen vaatii perehtymistä. Pieniin lukemiin noilla päästään kyllä, kaverin efi 408w:lla ja Fordin omilla raskaasti muokatuilla softilla meni 10,2 litraan teholuokassa 450hv.
Minun tanelissa tilanne on, että 1-4 vaihdetta toimii kovaa ajettaessa ja sitten vitosella rykäistään kierrokset alas 0,63 ylivaihteella. Harva 0,63 ylivaihde taltuttaa tiheän perän 4,11 kertoimen lukemaan 2,5893, tämä vastaisi siis ns. suoran vaihteen kanssa peräruuvin lukemaa. Matkakierrokset 1950 rpm/100kmh. Harrastepiireissä 2,50 perävälitys luetaan aavikkovälitykseksi. Edellä keskusteltu Viperin 1,5 kerroin on sulaa hulluutta maantiekäytössä näillä kotimaisilla nopeusrajoituksilla. Natsikortti on mainittu, mutta esim. Viperin kotimaassa Amerikassa nopeudet ovat 96-128 kmh rajoissa, eli jos Viperilla nostetaan nopeus 128 kmh niin on moottorinkierrosluku jo selkeästi paremmin alueella.
Sitten tullaan moottorin ominaisuuksiin, moderni moottori varmasti toimii paremmin ehkä matalammilla kierroksilla, moottorin voitelu lienee fiksumpaa ja ei ole laahaavia nostajia kun on yläpuolista nokka-akselia yms. Museomoottoreilla esim. laahaavilla nokka-akseleilla voitelu perustuu roiskevoiteluun ja esim. 1200 rpm ajelu parisataa kilometriä saattaa aiheuttaa ennenaikaisen nostaja&nokkarikon. Samoiten mekaaniset nokat vaikka rullanostajilla eivät tykkää matalista kierroksista. Empiiristä tutkimusta on kotimaata myöten aiheesta rikkoutuneiden keinuvipujen muodossa ja voihan näistä lukeakin esim. Reher Morrisonin moottorikirjasta.
Mitä tulee Jannen pläklist puikkiin, niin perävälityksen vaihto esim. 2,75 luokkaan ja kakunsäännöstelijäksi EFI dominaattorin tilalle, niin pesisi meidän kaikki vartilla edelleen (poislukien Suojanen, Asseri, Laine ja Uhon uusin???) ja olisi muuten aika peto menemään Rautaa rajalle pippaloihin. Mutta tästä päästään taas välityksiin ja käyttötarkoitukseen.
Vaihteiston mitoituksesta suhteessa välityksiin, niin ykkösen ja peräruuvin kerroin ei saisi ylittää lukemaa 12. Esim. 2,87 ykkönen ja 4,11 peräruuvi tekee 11,7957, joka alkaa olemaan vähän yläpäätä, mutta erinomaisen toimiva kombinaatio empiiristen kokemusta valossa. Tuosta yli jos menee paljon, niin tulee vaihteesta vähän turhake, vähän kuin ryömintä vaihde. Toista ääripäätä edustaa Toploader closeratio jossa ykkösen välitys on miehekkään vittumainen 2,32 eli tosi harva ykkönen optimoitu 0-100 kiihdytykseen - ei tartte vaihtaa lainkaan. Siihen sitten matkaystävällinen 3,25 peräruuvi niin kerroin on 7,54 = hirveä ajettava, kytkintä saa luistattaa pitkän matkaa jottei nopeus kiihdy liikaa esim. ruuhka-ajossa. Rasittava vehje. En jaksa muista enää, mikä oli ns. vanha viisaus pienimmälle kertoimelle, mutta jo tuo edellä kuvatta closeratio toploader harvalla perällä saa hikikarpalot otsalle.
Tuo on käytännössä havaittu hyväksi tavaksi mitoittaa 1-4 vaihteet perävälityksen kanssa sopivaksi omaan käyttötarkoitukseen. Ylivaihde sitten taas omaan käyttöön sopivaksi, minun kohdalla se oli kierrokset alas versio. Valittavana olisi ollut myös tiheämmällä vitosella oleva yksilö, eroa n. 300-400 kierrosta, mutta nyt on matkajengat siellä missä halusin, eli 2000 rpm tuntumassa.
---------------
edit:
Tiheällä peräruuvilla ja harvoilla ylivaihteilla jos haetaan huippunopeuksia, niin kaarankin sivuama kardaanin kriittinen nopeus tulee ottaa huomioon. Kardaani tulee mitoittaa turvallisesti yli tämän kriittisen alueen, voi olla ettei alumiinijordaani edes riitä vaan tarvitaan hiilikuitujordaania. Mark Williamsin sivuilta tavailemaan asiaan liittyen. Luulen että erään meidänkin tutun ongelmat eräillä huippunopeus päivistä aiheutui kun kardaanin kriittinen nopeus ylittyi reilusti - aiheutti ongelmia voimalinjaan.
Me ketkä ajetaan tönäri museomoottoreilla, niin tuollaisiin kulutuslukemiin pääseminen vaatii perehtymistä. Pieniin lukemiin noilla päästään kyllä, kaverin efi 408w:lla ja Fordin omilla raskaasti muokatuilla softilla meni 10,2 litraan teholuokassa 450hv.
Minun tanelissa tilanne on, että 1-4 vaihdetta toimii kovaa ajettaessa ja sitten vitosella rykäistään kierrokset alas 0,63 ylivaihteella. Harva 0,63 ylivaihde taltuttaa tiheän perän 4,11 kertoimen lukemaan 2,5893, tämä vastaisi siis ns. suoran vaihteen kanssa peräruuvin lukemaa. Matkakierrokset 1950 rpm/100kmh. Harrastepiireissä 2,50 perävälitys luetaan aavikkovälitykseksi. Edellä keskusteltu Viperin 1,5 kerroin on sulaa hulluutta maantiekäytössä näillä kotimaisilla nopeusrajoituksilla. Natsikortti on mainittu, mutta esim. Viperin kotimaassa Amerikassa nopeudet ovat 96-128 kmh rajoissa, eli jos Viperilla nostetaan nopeus 128 kmh niin on moottorinkierrosluku jo selkeästi paremmin alueella.
Sitten tullaan moottorin ominaisuuksiin, moderni moottori varmasti toimii paremmin ehkä matalammilla kierroksilla, moottorin voitelu lienee fiksumpaa ja ei ole laahaavia nostajia kun on yläpuolista nokka-akselia yms. Museomoottoreilla esim. laahaavilla nokka-akseleilla voitelu perustuu roiskevoiteluun ja esim. 1200 rpm ajelu parisataa kilometriä saattaa aiheuttaa ennenaikaisen nostaja&nokkarikon. Samoiten mekaaniset nokat vaikka rullanostajilla eivät tykkää matalista kierroksista. Empiiristä tutkimusta on kotimaata myöten aiheesta rikkoutuneiden keinuvipujen muodossa ja voihan näistä lukeakin esim. Reher Morrisonin moottorikirjasta.
Mitä tulee Jannen pläklist puikkiin, niin perävälityksen vaihto esim. 2,75 luokkaan ja kakunsäännöstelijäksi EFI dominaattorin tilalle, niin pesisi meidän kaikki vartilla edelleen (poislukien Suojanen, Asseri, Laine ja Uhon uusin???) ja olisi muuten aika peto menemään Rautaa rajalle pippaloihin. Mutta tästä päästään taas välityksiin ja käyttötarkoitukseen.
Vaihteiston mitoituksesta suhteessa välityksiin, niin ykkösen ja peräruuvin kerroin ei saisi ylittää lukemaa 12. Esim. 2,87 ykkönen ja 4,11 peräruuvi tekee 11,7957, joka alkaa olemaan vähän yläpäätä, mutta erinomaisen toimiva kombinaatio empiiristen kokemusta valossa. Tuosta yli jos menee paljon, niin tulee vaihteesta vähän turhake, vähän kuin ryömintä vaihde. Toista ääripäätä edustaa Toploader closeratio jossa ykkösen välitys on miehekkään vittumainen 2,32 eli tosi harva ykkönen optimoitu 0-100 kiihdytykseen - ei tartte vaihtaa lainkaan. Siihen sitten matkaystävällinen 3,25 peräruuvi niin kerroin on 7,54 = hirveä ajettava, kytkintä saa luistattaa pitkän matkaa jottei nopeus kiihdy liikaa esim. ruuhka-ajossa. Rasittava vehje. En jaksa muista enää, mikä oli ns. vanha viisaus pienimmälle kertoimelle, mutta jo tuo edellä kuvatta closeratio toploader harvalla perällä saa hikikarpalot otsalle.
Tuo on käytännössä havaittu hyväksi tavaksi mitoittaa 1-4 vaihteet perävälityksen kanssa sopivaksi omaan käyttötarkoitukseen. Ylivaihde sitten taas omaan käyttöön sopivaksi, minun kohdalla se oli kierrokset alas versio. Valittavana olisi ollut myös tiheämmällä vitosella oleva yksilö, eroa n. 300-400 kierrosta, mutta nyt on matkajengat siellä missä halusin, eli 2000 rpm tuntumassa.
---------------
edit:
Tiheällä peräruuvilla ja harvoilla ylivaihteilla jos haetaan huippunopeuksia, niin kaarankin sivuama kardaanin kriittinen nopeus tulee ottaa huomioon. Kardaani tulee mitoittaa turvallisesti yli tämän kriittisen alueen, voi olla ettei alumiinijordaani edes riitä vaan tarvitaan hiilikuitujordaania. Mark Williamsin sivuilta tavailemaan asiaan liittyen. Luulen että erään meidänkin tutun ongelmat eräillä huippunopeus päivistä aiheutui kun kardaanin kriittinen nopeus ylittyi reilusti - aiheutti ongelmia voimalinjaan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3