289 ja Petronix -sytkäjärjestelmä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

289 ja Petronix -sytkäjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Poro »

Katselin vanhoja tarinoita, mutta en suoraan nähnyt olisiko kenelläkään tuota Petronixin sytkäjärjestelmää? Nyt kaivattaisiin kokemuksia sen asentamisesta ja käytöstä.

Itselläni vanha perinteinen systeemi toimii, enkä sitä vaihda ennenkuin rikkoutuu. Ajatuksena olisikin ostaa uusi _ennen_ kuin vanha hajoaa. Todistetusti olennaisten osien rikkoutuminen on suoraan verrannollinen rahatilanteeseen, joten ajattelin ennakoida. (näkis vaan)

Kaikki kokemukset olisi rok rok, ja mitäs väliä sillä on onko sama konekaan... =) Earlyssä olisi tietty kiva jos saa mahdollisimman piiloon.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

On ja toimii; täysin huoltovapaa eikä mitään ongelmia. Asennus menee "heittämällä", mutta toisilla taas ei ole kuulemma mennyt.

Ainoa ulkoinen muutos on 2 pihaa jakajaan, eli myös punainen piuha joka puolan plussalta sinne lähtee.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Hyvin pelaa ja taitaapi jo lähteä viides kesä menemään, eikä siinä asennuksessa ole mitään ongelmia, ei pidä pelotella turhaan ainut mitä piti tehdä viilata pyörijän ala helmaa vähän pois. Kun on tarvike sellanen oli korkeampi, punainen piuha +napaan puolalle ja musta miikkaan puolalle, jakaja noin kohdalleen ja tulille. Ennakkojen säätö strobolla kohdilleen eipä muutu enää ennakot ajon jälkeen niinkuin kärkien kanssa puljatessa. MUTTA laita kärjet ja konkka pikku purtiloon johonkin jemmaan autoon, meinaan jos sattuu niin ikävästi että sippaa jostakin syystä, saat heitettyyn kärjet paikalleen et jää matkalle. Jos tarvitset neuvoja kyseiseen hommaan, YV:n kautta saat puhelin numeron sillä on mielekkäämpi toimitella asioita.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Minulla oli edellisessä jakajassa sellainen tai mahdollisesti jopa edeltäjä Per-Lux. Toimi minulla melkein 10 vuotta ja vielä pari vuotta sitten, kun menin lainaamaan varajakajaa yhdelle sytkäongelmien kanssa painineelle aloittelijalle ja sille tielle tuo jakaja taisi jäädä.

Pertronix asennus ei ole kaikilta onnistunut ja lisäksi palikoita on väsähtänyt kesken kaiken, mitä on lukenut muutamien vuosien aikana, eli älä aja vanhoja kärkiä loppuun vaan pistä ne hanskalokeroon talteen. Yleensä ne Ameriikassa vaihdettu Pertronixin puolesta, täällä sitten kannattaa myyjältä kysyä takuuta. Pertronixin asennusohjeissa on vaihtelevasti ollut, että siihen vaan kiinni ja toisessa paperissa taas ollut, että vastus pitää poistaa, että saa 12V.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 30 Maalis 2005, 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Arto65FB kirjoitti: Pertronix asennus ei ole kaikilta onnistunut ja lisäksi ne ovat väsähtäneet kesken kaiken, mitä on lukenut muutamien vuosien aikana, eli älä aja vanhoja kärkiä loppuun vaan pistä ne hanskalokeroon talteen. Yleensä ne Ameriikassa vaihdettu Pertronixin puolesta, täällä sitten kannattaa myyjältä kysyä takuuta. Pertronixin asennusohjeissa on vaihtelevasti ollut, että siihen vaan kiinni ja toisessa paperissa taas ollut, että vastus pitää poistaa, että saa 12V.
Ehdottomasti etuvastus peliin, tai mikäli autossa on orggis etuvastuksellinen (kärjellisen) puola niin silloinhan sitä ei tarvitse.
Kokeilin omaan 302:n -myllyyn MSD:n BII puolaa ilman etuvastusta pertronixia ja lyhyenkin ajon jälkeen purkki kuumesi "totella voimallisesti" -ihan liikaa.

Ohjeessa muistaakseni sanotaan max virta/teho jonka purkki kestää.
Tämän saa laskettua helposti kun mittaa oman puolan ensiövastuksen ja laskeskelee hieman.


Muuten purkki kyllä pelasi hienosti, kerrankin mainospuheet pitivät 100% paikkansa. Käynnistyi huomattavasti paremmin kylmänä, tasaisempi käynti jne jne.
Autogagen rundimittari alkoi tosin sekoilla päivityksen jälkeen, mutta tähänkin on omat kikkansa. Ilmoittele jos ongelmia tulee.
Kuva
Avatar
fairlane
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 10 Heinä 2004, 10:36
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja fairlane »

kolme kesää olen ajanut tolla petronanaksilla ja hyvin pelaa, tosin jakaja oli tehdaskorjattu joten väljää ei pitäs älyttömästi olla .viimekesänä oli msd-6al boksi +petronax kärkien tilalla ja pelas ihan hyvin ,mulle ainakin ollu ihan positiivinen kokeilu.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Juu sit kun laittaa viellä uudenjakajan nin kuin minä tein, ei ole ongelmia kaikki uutta. Yleensäkkään en laita mitään vanhaa tai käytettyä jos saa utta tilalle.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

ROKI kirjoitti:J
Yleensäkkään en laita mitään vanhaa tai käytettyä jos saa uutta tilalle.
Ajat kuitenkin vanhalla mussella vaikka uusiakin olisi saatavana...hihihi :wink:
Kuva
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mussemaan kirjoitti:
ROKI kirjoitti:J
Yleensäkkään en laita mitään vanhaa tai käytettyä jos saa uutta tilalle.
Ajat kuitenkin vanhalla mussella vaikka uusiakin olisi saatavana...hihihi :wink:
Niinpä ajan, kun tykkään ajaa vanhanmallisella uusilla osilla kasatulla varmatoimisella harraste pelillä, ei vilku merkkivalot ei soi summerit :wink:. Joo kun ei sitä uutta mustia saanut Suomesta olin sitä ostattelemassa paikallisesta fort liikkeestä joensuusta, mutta eivät pystyneet toimittamaan. Joten rupesin rakentamaan taloa itselleni, toivotaan että uusi polle rantautuu sitten jahka on talo valmis jossainvaiheessa katotaan sitten.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Rupesin harkitsemaan kärjettömän sytkän asentelua 302;een. Jossakin muistaakseni oli paljonkin juttua siitä aiheesta?
Miten olisi Us-Partsista saatava Crane XR-i? Mikä olisi hyvä poropeukalo malli? Eli helppo asentaa.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Mulla toistaiseksi ainoa kokemus on Petronixista. Toimii, kukkuu ja on helppo asentaa kenen tahansa. On muuten toimiva Px kohta myynnissä...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
CO = häkä
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 19 Kesä 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CO = häkä »

tuli joskus 90 luvulla onkelmia jakajan kanssa ( väljä, söi kärkiä, vaelteli ym) vaihdoin tilalle accelin kärjettömän jakajan ja uuden accelin puolan ja onkelmat loppu 8) ei tartte vilkaista ku parin vuoden välein josko hapettuis tai jotain....
vanhus käykin paljon paremmin
-69 Ht / 302 4v HO / Toploader / 8" / aito suomiauto
-12 Coupe V6 Premium, Grabber Blue
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Pertronixia on tullu myös kokeiltua MSD BLASTER 2 puolalla
ILMAN Esivastusta, moduli tosiaan lämpenee = en suosittele
MSD B 2 puola ainakin vaatii esivastuksen = toimii ei ole vastavaa ilmiotä
vakiopuolalla vastuksella tai jos ei vaadi sitä , pitäis toimia ongelmitta 8)
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

BW-364 kirjoitti:Rupesin harkitsemaan kärjettömän sytkän asentelua 302;een. Jossakin muistaakseni oli paljonkin juttua siitä aiheesta?
Miten olisi Us-Partsista saatava Crane XR-i? Mikä olisi hyvä poropeukalo malli? Eli helppo asentaa.
Juhannusaattona survaisin Cranen "poropeukalomallin" paikoilleen jakakaan vähän alle tuntiin. Jos etuvastuspiuha (pinkki) olisi löytynyt heti kojelaudan alta, niin homma olisi mennyt tasan tuntiin. Nyt pihan etsintään paloi turhaa aikaa, koska tuo onneton pinkki piuha oli suojattu mustalla johtosukalla.

Crane on hyvän tuntuinen ratkaisu ja kone jysähti käyntiin ensimmäisellä yrityksellä.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Nyt olisi kamat pöydällä, tehaskorjattu motorcrafti+pertronixi,ohjeessa seisoo jotta kun etuvastus niin pitäis ottaa virta sieltä virtalukonpääjohdosta ennen vastusta mutta mitä toi tekee jos kytken vaan sen suoraan puolaan,siis jälkeen vastustuksen :?:
Vastaa Viestiin