nykii ja nyhtää pintakaasulla
nykii ja nyhtää pintakaasulla
morjesta.. osaisko joku neuvoa.. ilmesty seuraavanlainen vika... kun ajo nopeutta nostaa ei nyhdä .. tasakaasulla nyhtää ja nykii hieman kun ajelee tasasta vautia.. autossa holley 390 melkein uusi. hei virranjakala ... tulpat ja johdot käytännössä uudet samoin jakajan kansi. vika ilmesty kun maantiellä kävin ajamassa maantie nopeutta ja kaupunkiin tultaessa ilmesty moinen ns nyhtäminen..
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Epäilisin liian vähäistä polttoaineen saantia tyhjäkäyntipiirin kautta, kun moottori on lämmennyt ja ryyppy poistunut.
Kokeile avata seosruuveja varttikierros ja käy kokeilemassa oliko muutosta.
Tarkista myös, että alipaineletkut ovat paikoillaan
Kokeile avata seosruuveja varttikierros ja käy kokeilemassa oliko muutosta.
Tarkista myös, että alipaineletkut ovat paikoillaan
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Mulla oli sama ongelma viime kesänä. Ongelma hävisi kun kaasaria säätivät: "Co säätö osakaasulle. pääsuuttimen vaihto. 2500-3500 prm kohdalla seokset ovat nyt 3-4% luokkaa." Oli ennen säätöä huomattavan korkea. Nyt menee nykimättä myös taajamassa.
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
sen verran tutkimusta ja rassattu.. imuvuotoja ei ole seos ok sytkä lampulla ok.. hakee matalilla kierroksilla pyttyä mukaan eli matalalla ei kaikilla käy.. alkuu kävi kaikilla kun nyhtämään rupes..nyt selvästi hakee pyttyä mukaan matalilla kierroksilla. ja korkeilla käy kaikilla... liekkö sitten jossain tulpassa se vika sitten.... mistäs noita autoliten tulppia saa..saako suomesta jostain itellä ei nettiä selatessa silmään sattunu... ngk tulpilla kokeilin muuttu vaan huonommaks eikä pelannu senkään vertaa...
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
fomoco86 kirjoitti:sen verran tutkimusta ja rassattu.. imuvuotoja ei ole seos ok sytkä lampulla ok.. hakee matalilla kierroksilla pyttyä mukaan eli matalalla ei kaikilla käy.. alkuu kävi kaikilla kun nyhtämään rupes..nyt selvästi hakee pyttyä mukaan matalilla kierroksilla. ja korkeilla käy kaikilla... liekkö sitten jossain tulpassa se vika sitten.... mistäs noita autoliten tulppia saa..saako suomesta jostain itellä ei nettiä selatessa silmään sattunu... ngk tulpilla kokeilin muuttu vaan huonommaks eikä pelannu senkään vertaa...
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 4&_sacat=0
Ebaysta ainaki ite tilannu tulpat, eikä oo hinnalla pilattu.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Tossa alkanut ilmetä samanlaista ongelmaa, -3000 rpm. Epäilyt kohdistuneet kaasariin. Venepuolella kuulemma vanha bensa, talven seissyt, tukkinut suuttimia. Suuttimien puhdistus edessä!! 

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Ennenku alkaa hirveesti purkamaan ja ruuvaamaan (jos se nyt ei satu sit oleen sitä lemppari hommaa) kannattaa koittaa laittaa tankkin jotain suuttimien puhistusainetta. Kippari- lehti testasi noita (ruisku)suuttimien puhistusaineita ja tuloksena oli että nehän jopa toimii! Nuohan on tänäpäivänä suurin osa ruiskupeleihin tarkoitettuja, mutta miksei ne kaasarin suuttimiakin putsais. Eikä tartte ostaa sitä kalleinta purkkia, joku kympin purkki tankilliseen ei oo hirveen kallis operaatio jos vika vaikka sattuis korjaantumaan.Homer65 kirjoitti:Tossa alkanut ilmetä samanlaista ongelmaa, -3000 rpm. Epäilyt kohdistuneet kaasariin. Venepuolella kuulemma vanha bensa, talven seissyt, tukkinut suuttimia. Suuttimien puhdistus edessä!!
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Mie oon joka vuosi lorottanu tankkiin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608056/L ... distusaine
Vissii tuo jotain auttaa ???? ei oo ongelmia ollu ja imuvenat ja suuttimet pysyny puhtaana.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608056/L ... distusaine
Vissii tuo jotain auttaa ???? ei oo ongelmia ollu ja imuvenat ja suuttimet pysyny puhtaana.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Noi Liqui Moly tuotteet loisti muuten hinta/laatusuhteeltaan tossa Kippari-lehden testissä, mulla on se vissiin töissä kahvihuoneessa, voisin napata muutaman pätkän siitä tännekkin argumentiksi.ak72 kirjoitti:Mie oon joka vuosi lorottanu tankkiin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608056/L ... distusaine
Vissii tuo jotain auttaa ???? ei oo ongelmia ollu ja imuvenat ja suuttimet pysyny puhtaana.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Onko dampperin merkit tarkistettu ykkösen yläkuolokohtaan?fomoco86 kirjoitti: sytkä lampulla ok.. hakee matalilla kierroksilla pyttyä mukaan eli matalalla ei kaikilla käy.. alkuu kävi kaikilla kun nyhtämään rupes..nyt selvästi hakee pyttyä mukaan matalilla kierroksilla. ja korkeilla käy kaikilla...
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
meinasin jo manaajan kutsua autoa kahtomaan mutta muutamaa hetkeä ennen sitä sain vian selvitettyä ...
kaasuttimen ja imusarjan välillä olematon vuoto ei huomannut vaikka bräkliineria suihkutteli ensin...uudella tiivisteellä siitä huolimatta jostain kumman syystä vuoti enkä tiiä miksi....
purin kaasuttimen irti uudestaan ja tällä kertaa laitoin hitusen molemmin puolin tiivistettä tiiviste liimaa. ja kas kummaa rupes pelaamaan.. imusarja uus edelbrok ja kaasutin myös uus.. jostain syystä jää sinne väliin olematon vuoto kohta mistä vuotaa.. menee enemmän jo henkimailman puolelle ..
kiitos kaikille jotka parhaansa mukaan antoi neuvoa mistä tutkia..
kaasuttimen ja imusarjan välillä olematon vuoto ei huomannut vaikka bräkliineria suihkutteli ensin...uudella tiivisteellä siitä huolimatta jostain kumman syystä vuoti enkä tiiä miksi....
purin kaasuttimen irti uudestaan ja tällä kertaa laitoin hitusen molemmin puolin tiivistettä tiiviste liimaa. ja kas kummaa rupes pelaamaan.. imusarja uus edelbrok ja kaasutin myös uus.. jostain syystä jää sinne väliin olematon vuoto kohta mistä vuotaa.. menee enemmän jo henkimailman puolelle ..

kiitos kaikille jotka parhaansa mukaan antoi neuvoa mistä tutkia..
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
fomoco86 kirjoitti:meinasin jo manaajan kutsua autoa kahtomaan mutta muutamaa hetkeä ennen sitä sain vian selvitettyä ...
kaasuttimen ja imusarjan välillä olematon vuoto ei huomannut vaikka bräkliineria suihkutteli ensin...uudella tiivisteellä siitä huolimatta jostain kumman syystä vuoti enkä tiiä miksi....
purin kaasuttimen irti uudestaan ja tällä kertaa laitoin hitusen molemmin puolin tiivistettä tiiviste liimaa. ja kas kummaa rupes pelaamaan.. imusarja uus edelbrok ja kaasutin myös uus.. jostain syystä jää sinne väliin olematon vuoto kohta mistä vuotaa.. menee enemmän jo henkimailman puolelle ..![]()
kiitos kaikille jotka parhaansa mukaan antoi neuvoa mistä tutkia..
Hyvä että vika löytyi

Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Ei ole pulttaa kiinni osia!
On vain enemmän tai vähemmän sovittamista ja tarkastamista vaativia osia / osakokonaisuuksia.
Joten kaikki pitää sovittaa, tarkastaa ja tarvittaessa muokata sopiviksi.
Henkimaailmalla ei näissä 50 vuotta tai nuoremmissa vehkeissä vielä ole kysymys nehän on vain mekaanisista laitteita. Ehkä tiedolla ja taidolla on merkitystä mutta huolellisuus on ehkä tärkein tekijä.
Tämä sytkä / kaasarisäätö asia hieman ihmetyttää minua kun niin monella näyttää olevan ongelmia niiden kanssa. Pientä viilausta ja tehon lisää haetaan ja saadaan aikaan epämääräisesti käyvä kone. Perus asia ensin kuntoon ja siten lisää hepoja. Kone tarvitsee toimiakseen vain bensaa, ilmaa ja tulta -> lämpöä -> jokunen kW. Huolehtikaa noista asioista ja toteuttakaa ne erittäin huolella niin saatte aikaan toimivan pelin.
Nyt kun olen siirtynyt tuohon 65 ja vanhemmat ajoneuvot kilpaluokkaan, niin joudun käyttämään aikakauden tuotteita tulla sytkä ja bensapuolella. Sytkää hoitaa C5OF-12127 hipo kaksikärki jakaja ja kaasarina Holley 4150 650 dp.
Jakajan kunnostus taisi maksaa 50€ + kärjet ja kondensaattori pyörijä ja kansi. Tulpanjohdot ihan tavalliset musta 7mm johdot, NGK perus tulpat, kärkijakajalle sopiva puola ja siinä kaikki. Säätöarvot löytyi shop manuaalista. Niin vaan toimii puhtaasti ei puudu missään vaiheessa vetää puhtaasti 7000 rpm ja käy tyhjää nätisti 800 rpm.
Kaasari saa bensaa riittävästi ja jäähdytys hoituu mallikkaasti.
Uskoisi, että hieman rauhallisempi kone olisi helpompi laittaa säätöihin ihan vakio kamoilla.
HUOM!
1. Puhtaan bensaan saannin varmistaminen. Paine / määrä.
2. Puhtaan ilman saannin varmistaminen.
3. Tulta oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Perus / totaali ennakko.
4. Syntyy lämpöä huolehdi riittävästä jäähdytyksestä. Vesipumppu, jäähdytin PUHTAUS!
(kyseessä ei ole +500 hp kone vaan perus 200 – 350 hp Ford V8)
Selvitä itsellesi edellisten kohtien yksityiskohdat ja toteuta ne tinkimättömästi oikein. Tähän ei tarvita mitään hippo pippo osia, ihan perus osat ovat toimivia ja monesti myös halvimmasta päästä. Älä myöskään ylimitoita.
Nuo manuaali saa myös netistä pdf muodossa jos kirjan lukeminen ei kiinosta.
PS. voisiko FMOC ry ladata yleisimmät shop manuaalit kotisivulle?
On vain enemmän tai vähemmän sovittamista ja tarkastamista vaativia osia / osakokonaisuuksia.
Joten kaikki pitää sovittaa, tarkastaa ja tarvittaessa muokata sopiviksi.
Henkimaailmalla ei näissä 50 vuotta tai nuoremmissa vehkeissä vielä ole kysymys nehän on vain mekaanisista laitteita. Ehkä tiedolla ja taidolla on merkitystä mutta huolellisuus on ehkä tärkein tekijä.
Tämä sytkä / kaasarisäätö asia hieman ihmetyttää minua kun niin monella näyttää olevan ongelmia niiden kanssa. Pientä viilausta ja tehon lisää haetaan ja saadaan aikaan epämääräisesti käyvä kone. Perus asia ensin kuntoon ja siten lisää hepoja. Kone tarvitsee toimiakseen vain bensaa, ilmaa ja tulta -> lämpöä -> jokunen kW. Huolehtikaa noista asioista ja toteuttakaa ne erittäin huolella niin saatte aikaan toimivan pelin.
Nyt kun olen siirtynyt tuohon 65 ja vanhemmat ajoneuvot kilpaluokkaan, niin joudun käyttämään aikakauden tuotteita tulla sytkä ja bensapuolella. Sytkää hoitaa C5OF-12127 hipo kaksikärki jakaja ja kaasarina Holley 4150 650 dp.
Jakajan kunnostus taisi maksaa 50€ + kärjet ja kondensaattori pyörijä ja kansi. Tulpanjohdot ihan tavalliset musta 7mm johdot, NGK perus tulpat, kärkijakajalle sopiva puola ja siinä kaikki. Säätöarvot löytyi shop manuaalista. Niin vaan toimii puhtaasti ei puudu missään vaiheessa vetää puhtaasti 7000 rpm ja käy tyhjää nätisti 800 rpm.
Kaasari saa bensaa riittävästi ja jäähdytys hoituu mallikkaasti.
Uskoisi, että hieman rauhallisempi kone olisi helpompi laittaa säätöihin ihan vakio kamoilla.
HUOM!
1. Puhtaan bensaan saannin varmistaminen. Paine / määrä.
2. Puhtaan ilman saannin varmistaminen.
3. Tulta oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Perus / totaali ennakko.
4. Syntyy lämpöä huolehdi riittävästä jäähdytyksestä. Vesipumppu, jäähdytin PUHTAUS!
(kyseessä ei ole +500 hp kone vaan perus 200 – 350 hp Ford V8)
Selvitä itsellesi edellisten kohtien yksityiskohdat ja toteuta ne tinkimättömästi oikein. Tähän ei tarvita mitään hippo pippo osia, ihan perus osat ovat toimivia ja monesti myös halvimmasta päästä. Älä myöskään ylimitoita.
Nuo manuaali saa myös netistä pdf muodossa jos kirjan lukeminen ei kiinosta.
PS. voisiko FMOC ry ladata yleisimmät shop manuaalit kotisivulle?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: nykii ja nyhtää pintakaasulla
Näitä joskus lupailin, löysin lehden ja nappasin muutaman kuvan:
Nämä siis ei ole suoraan kaasutinmoottorille, vaan ruiskusuuttimilla testattu. Mutta aineet ei ole ihan täyttä humpuukia.
Nämä siis ei ole suoraan kaasutinmoottorille, vaan ruiskusuuttimilla testattu. Mutta aineet ei ole ihan täyttä humpuukia.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.