Kardaanikulmien mittaus
Kardaanikulmien mittaus
Millä ja mistä kohtaa olisi hyvä mitata kardaanin nivelien kulmia? Autossa AOD ja 8" perä. Onko noissa osissa jossain kohtaa sellaisia kohtia jotka olisi vaakasuorassa osaan nähden?
Auton alla tutkailin lootaa, kardaania ja perää, ja näyttäisi siltä että molemmat nivelet kallistuu samanlailla. Autossa ilmenee tärinää joka ehkä nopeuden noustessa vaan kasvaa. Kardaani on uusi teetetty, uusilla nivelillä ja renkaat ja vanteet on tasapainossa.
Auton alla tutkailin lootaa, kardaania ja perää, ja näyttäisi siltä että molemmat nivelet kallistuu samanlailla. Autossa ilmenee tärinää joka ehkä nopeuden noustessa vaan kasvaa. Kardaani on uusi teetetty, uusilla nivelillä ja renkaat ja vanteet on tasapainossa.
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: Kardaanikulmien mittaus
Ite mitannut pinionin kulmia öljypohjasta ja casen pohjasta. Standardi öljypohja taitaa olla sen verran kupera, ettei siitä saa luotettavaa tulosta, mutta 8 tuumaisessa casen alapinta on samansuuntainen välityksen akselin kanssa. Lyhyt kulma-asteikolla varustettu vesivaaka/vatupassi on kätevä työkalu.
Vaikka pinionin kulma olisikin väärin, ei se välttämättä aiheuta tärinöitä. Ainoastaan sen että ristikot ei kestä.
Vaikka pinionin kulma olisikin väärin, ei se välttämättä aiheuta tärinöitä. Ainoastaan sen että ristikot ei kestä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Re: Kardaanikulmien mittaus
Kiitoksia tiedosta. Täytyypä mitata kun joutaa auton alle!
Re: Kardaanikulmien mittaus
Tästä on vähän vaikea kirjoittaa niin käykää Googlettamassa.
Jo kieliongelmia niin katsokaa kuvia.
Hakusanaksi:
"pinion angle"
Eiköhän tuolta löydy sopiva vastaus.
Jo kieliongelmia niin katsokaa kuvia.
Hakusanaksi:
"pinion angle"
Eiköhän tuolta löydy sopiva vastaus.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Kardaanikulmien mittaus
Kardaani irti, http://www.aliexpress.com/item/2-IN-1-F ... 6,201409_2
tuo siihen. Pyöritetään ja piirretään laserin rajat esim pahville joka on loodan perässä. Esim 4 pistettä 90 asteen välein ja rasti niistä, siinä on keskipiste. Sivusuunnan saa tuolla hyvin kohdalle. Mittaa korkeusero lattiasta, ja keskipiste pitää olla sen verran korkeussuunnassa ylempänä.
Tremeciltä saa myös puhelimeen softan jolla voi mitata kulmat. http://tremec.com/menu.php?m=154
tuo siihen. Pyöritetään ja piirretään laserin rajat esim pahville joka on loodan perässä. Esim 4 pistettä 90 asteen välein ja rasti niistä, siinä on keskipiste. Sivusuunnan saa tuolla hyvin kohdalle. Mittaa korkeusero lattiasta, ja keskipiste pitää olla sen verran korkeussuunnassa ylempänä.
Tremeciltä saa myös puhelimeen softan jolla voi mitata kulmat. http://tremec.com/menu.php?m=154
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien mittaus
Tämänki on varmaan moni jo nähny mutta laitetaan kuitenki:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 07 Maalis 2014, 08:23
- Auto: Mercury Cougar
- Paikkakunta: Varsinais Suomi
Re: Kardaanikulmien mittaus
Onko vanteen ja pyörän navan välissä väljää? Eli keskittyykö vanne pyörän napaan vai pyöränpultteihin? Minulla tärinät häipyvät (miltei kokonaan ), kun sorvasin "rinkulat" vanteen keskiöön. Nyt vanteet keskittyvät pyörän napaan.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Rinkulat kyllä uupuu! 

Re: Kardaanikulmien mittaus
Ei kai earlyssa mitään rinkuloita?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien mittaus
Samat asiat niihin pätee olkoot auto uus tai vanha.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kardaanikulmien mittaus
Joo, onhan se parempi jos keskusta keskittää, mutta monella on ihan kartiomuttereiden avulla keskitetty, eikä mitään ongelmia ole. Oikein on tietty, jos napa keskittää.
Re: Kardaanikulmien mittaus
Väärän otsikon alla jankkaan, mutta ei esim. Magnum 500:sissa ole kuin yksi "keskireikä" ja siinä on se ponikiekko. Hämärän mielikuvan mukaan mulla on navat sen verta elämää nähneet, ettei niihin mikään rinkulat sopisikaan.
Edit: toki nuo vanteen muodot teoriassa voisivat "keskittää", mutta kyllä rengasliikkeessä tasapainottivat nimenomaan pultin rei'istä?
Edit: toki nuo vanteen muodot teoriassa voisivat "keskittää", mutta kyllä rengasliikkeessä tasapainottivat nimenomaan pultin rei'istä?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kardaanikulmien mittaus
Joo ei kaikki vanteet ole keskireiästä keskittäviä, mutta parhaimman lopputuloksen kuitenkin saa jos ne voi keskittää niillä. Olkoot auto edelleen uus taikka vanha. En itekkää oo käyttiksissä keskireiän suhteen mitään miettiny ku on ollu kierot vanteet ja tarpeeks iso keskireikä että vanne menee paikoilleen, mutta en puhukkaan parhaasta lopputuloksesta tässä tapauksessa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.