Kardaanikulmien mittaus

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Millä ja mistä kohtaa olisi hyvä mitata kardaanin nivelien kulmia? Autossa AOD ja 8" perä. Onko noissa osissa jossain kohtaa sellaisia kohtia jotka olisi vaakasuorassa osaan nähden?

Auton alla tutkailin lootaa, kardaania ja perää, ja näyttäisi siltä että molemmat nivelet kallistuu samanlailla. Autossa ilmenee tärinää joka ehkä nopeuden noustessa vaan kasvaa. Kardaani on uusi teetetty, uusilla nivelillä ja renkaat ja vanteet on tasapainossa.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Ite mitannut pinionin kulmia öljypohjasta ja casen pohjasta. Standardi öljypohja taitaa olla sen verran kupera, ettei siitä saa luotettavaa tulosta, mutta 8 tuumaisessa casen alapinta on samansuuntainen välityksen akselin kanssa. Lyhyt kulma-asteikolla varustettu vesivaaka/vatupassi on kätevä työkalu.

Vaikka pinionin kulma olisikin väärin, ei se välttämättä aiheuta tärinöitä. Ainoastaan sen että ristikot ei kestä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Kiitoksia tiedosta. Täytyypä mitata kun joutaa auton alle!
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tästä on vähän vaikea kirjoittaa niin käykää Googlettamassa.
Jo kieliongelmia niin katsokaa kuvia.
Hakusanaksi:
"pinion angle"
Eiköhän tuolta löydy sopiva vastaus.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Kardaani irti, http://www.aliexpress.com/item/2-IN-1-F ... 6,201409_2
tuo siihen. Pyöritetään ja piirretään laserin rajat esim pahville joka on loodan perässä. Esim 4 pistettä 90 asteen välein ja rasti niistä, siinä on keskipiste. Sivusuunnan saa tuolla hyvin kohdalle. Mittaa korkeusero lattiasta, ja keskipiste pitää olla sen verran korkeussuunnassa ylempänä.
Tremeciltä saa myös puhelimeen softan jolla voi mitata kulmat. http://tremec.com/menu.php?m=154
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Tämänki on varmaan moni jo nähny mutta laitetaan kuitenki:

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Uniflo
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 08:23
Auto: Mercury Cougar
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Uniflo »

Onko vanteen ja pyörän navan välissä väljää? Eli keskittyykö vanne pyörän napaan vai pyöränpultteihin? Minulla tärinät häipyvät (miltei kokonaan ), kun sorvasin "rinkulat" vanteen keskiöön. Nyt vanteet keskittyvät pyörän napaan.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Rinkulat kyllä uupuu! :?
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Ei kai earlyssa mitään rinkuloita?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Samat asiat niihin pätee olkoot auto uus tai vanha.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Joo, onhan se parempi jos keskusta keskittää, mutta monella on ihan kartiomuttereiden avulla keskitetty, eikä mitään ongelmia ole. Oikein on tietty, jos napa keskittää.
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Väärän otsikon alla jankkaan, mutta ei esim. Magnum 500:sissa ole kuin yksi "keskireikä" ja siinä on se ponikiekko. Hämärän mielikuvan mukaan mulla on navat sen verta elämää nähneet, ettei niihin mikään rinkulat sopisikaan.
Magnum Phase 1a.jpg
Edit: toki nuo vanteen muodot teoriassa voisivat "keskittää", mutta kyllä rengasliikkeessä tasapainottivat nimenomaan pultin rei'istä?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaanikulmien mittaus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Joo ei kaikki vanteet ole keskireiästä keskittäviä, mutta parhaimman lopputuloksen kuitenkin saa jos ne voi keskittää niillä. Olkoot auto edelleen uus taikka vanha. En itekkää oo käyttiksissä keskireiän suhteen mitään miettiny ku on ollu kierot vanteet ja tarpeeks iso keskireikä että vanne menee paikoilleen, mutta en puhukkaan parhaasta lopputuloksesta tässä tapauksessa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vastaa Viestiin