-68 rummut joka kulmassa tehostamattomana, olleet "pehmeät" jo aiemmin mutta tänään sitten hävis tehot melkein kertarysäyksellä. Poljin painuu pohjaan melko helposti.Pääsylinterin taaempi allas oli hieman vajaa, lisäsin jarrunestettä mutta eipä vaikuttanut jarrutehoihin. Jos oikein nopeasti polkaisi jarrua niin paineet pysy ja poljin ei painunut, jos hölläs jalkaa niin jo painuu poljin pohjaan (tosin talliin laittaessa ei enää pitänyt vaikka miten polki).
Eli oma diagnoosi on että pääsylinteri on loppu. Vuotoja en ole vielä ehtinyt tarkistaa muuten kuin silmämääräisesti katsomalla pääsylinteristä nestetasot, joissa en huomannut muutosta. Meneekö diagnoosi pahasti pieleen? Täytyyhän ne jarrut joka tapauksessa katsoa kaikkineen läpi ennen kuin lähtee kadulle uudelleen, aika orpo olo oli keskustan liikenteessä ajella kun ei jarrupaineita saanut aikaan oikein millään.
Jarrut hävis - poljin painuu pohjaan
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Jarrut hävis - poljin painuu pohjaan
Oisko se päässy hörppäämään ilmaa siinä kun ollu vajaana, eihän se itestään ilmaannu. Siis järjestelmä eikä vika. Voihan siellä olla pääsylinteri menny hajalle jos on poljettu pohjaan asti, myöskin tiivisteet ajanmyötä pehmenee ja antaa sellasen heikon jarrutuntuman. Ekana kannattaa ilmata joka pyörä ja kattoa alkaako jarrut paraneen, jos ei yhtään taho herkistyä alkaa purkaminen.
Eemeli
Eemeli
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- nugget68
- Hiljaisempi
- Viestit: 21
- Liittynyt: 29 Syys 2014, 19:09
- Auto: Mustang Convertible -68, 289-2V
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarrut hävis - poljin painuu pohjaan
Pähkäilin että pakko sen on olla viallinen pääsylinteri - oireet ei sovi ilmaan eikä vuotavaan putkeen / jarrusylinteriin (nopealla pumppauksella paineet jäi päälle ja poljintuntuma kova). Aamulla soitin Tradepartsille ja puoli kolmelta tuli jo Matkahuollosta tekstari että paketti on Helsingissä.
Vanhan irroitus ei sitten mennytkään ihan putkeen. Olisko yhdystangon pää lyttääntynyt tai edellinen mekaanikko jättänyt miinoja - ei vaan tanko suostunut hellittämään otettaan sylinteristä. Ei edes voimalla. Niinpä aloin irrottaa tankoa polkimen päästä, jossa ilmeisestikin yksi miinoista oli, eli sokka oli väännelty mutkille niin ettei se tullut pois paikaltaan. Oma niska ei taipunut että olis voinut edes yrittää katkaista sokka ja pojan katkaisuyritys ei mennyt ihan kohdalleen, eikä niillä työkaluilla olis voinutkaan. Alla kuvat niin kuin sokka on parin tunnin kiroilun jälkeen ja miltä sen pitäisi näyttää ilman aiempaa väkivaltaa.
Seuraava työkalu on nimeltään Dremel tai joku vastaava. Katotaan sitten miten sen yhdystangon saa irti sylinteristä.
Vanhan irroitus ei sitten mennytkään ihan putkeen. Olisko yhdystangon pää lyttääntynyt tai edellinen mekaanikko jättänyt miinoja - ei vaan tanko suostunut hellittämään otettaan sylinteristä. Ei edes voimalla. Niinpä aloin irrottaa tankoa polkimen päästä, jossa ilmeisestikin yksi miinoista oli, eli sokka oli väännelty mutkille niin ettei se tullut pois paikaltaan. Oma niska ei taipunut että olis voinut edes yrittää katkaista sokka ja pojan katkaisuyritys ei mennyt ihan kohdalleen, eikä niillä työkaluilla olis voinutkaan. Alla kuvat niin kuin sokka on parin tunnin kiroilun jälkeen ja miltä sen pitäisi näyttää ilman aiempaa väkivaltaa.
Seuraava työkalu on nimeltään Dremel tai joku vastaava. Katotaan sitten miten sen yhdystangon saa irti sylinteristä.
- nugget68
- Hiljaisempi
- Viestit: 21
- Liittynyt: 29 Syys 2014, 19:09
- Auto: Mustang Convertible -68, 289-2V
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarrut hävis - poljin painuu pohjaan
Lyhyehkön uurastuksen jälkeen ei-niin-jäykkäniskainen esikoiseni sai Dremelillä ja 38mm katkaisulaikalla tuon mutkalle väännetyn sokan viimein poikki, ja saatiin pääsylinteri tankoineen purettavaksi. Jos tietäisin kuka tuon jäynän oli tehnyt niin lähettäisin terveiset että 30 sekunnin hölmöilynsä teetti meille 3 tuntia turhaa työtä 
Etummainen tiiviste oli riekaleina eli meni ainakin diagnoosi oikein. Kumma että männän katkaisun jälkeen tanko irtosi melko helposti, eli olis voinut irrota hieman kovemmalla otteella ilman katkaisuakin. Mielestäni kuulin pienen kilauksen lattailla kun puoliskot erkanivat, mutta mitään ei löytynyt eli arvoitukseksi jäi että oliko siellä lukkoa vai ei.
Jos jollekulle sattuu sama vaiva niin toivottavasti tarinasta ja kuvista on apua. Katkaisukohta olisi voinut olla 2-3mm keskemmällä niin osuisi aika hyvin siihen lukkouran etureunaan. Jonkun kympin nuo tangot näyttää maksavan joten rautasaha ja ruuvipenkki säästää viidessä minuutissa aika hyvan tuntipalkan.

Etummainen tiiviste oli riekaleina eli meni ainakin diagnoosi oikein. Kumma että männän katkaisun jälkeen tanko irtosi melko helposti, eli olis voinut irrota hieman kovemmalla otteella ilman katkaisuakin. Mielestäni kuulin pienen kilauksen lattailla kun puoliskot erkanivat, mutta mitään ei löytynyt eli arvoitukseksi jäi että oliko siellä lukkoa vai ei.
Jos jollekulle sattuu sama vaiva niin toivottavasti tarinasta ja kuvista on apua. Katkaisukohta olisi voinut olla 2-3mm keskemmällä niin osuisi aika hyvin siihen lukkouran etureunaan. Jonkun kympin nuo tangot näyttää maksavan joten rautasaha ja ruuvipenkki säästää viidessä minuutissa aika hyvan tuntipalkan.