Joskus pari vuotta sitten autossani (-71 ht) ollut 8" taka-akseli alkoi osoittaa väsähtämisen merkkejä joten nappasin sen alta pois. Totesin, että en viitsi alkaa siitä rakentamaan kun parempiakin aihioita on olemassa.. Tai niinhän luulin, aikani 9" metsästettyäni totesin saatavuuden olevan huono/hinnoittelun taivaissa. Tutkin asioita netissä ja tuumin että 8.8 voisi olla minulle käypäinen tuote myös. No niitä aihioitahan olikin jo eri malliin tarjolla, mutta samaa vaivaa niissäkin kuten 9", että liian leveitä ovat. Tuumin, että edes joku näistä ehdoista pitää täyttyä: leveys, välitys, lukko. Sipoon nurkilta löytyi -94 Lincoln Town Car:n akseli, leveä kuin fan, lukoton, sopiva välitys (3.27) ja plussana levyjarrut. Hinta tosi sopiva/vaihtokauppa muuhun romuun. Ei muuta kuin akseli kyydissä kotiin ihmettelemään mitä on taas tullut hankittua.
Alkuun oli ideana lyhentää vetarit sopivaksi kotimaassa, tietysti putket myös, lisätä lukko ja baanalle. No, vetarithan olivat 28 spline, lisäksi pyöränlaakerin (lapsellinen systeemi) kohdalta kuluneet. Lisäksi mersu-tyylisestä käsijarrusysteemistä ei ollut oikein muistoakaan jäljellä. Pikaisen selvitystyön jälkeen ko. vivustoja ei tuntunut saavan mistään tarvikkeena, eikä kotimaisilla purkaamoilla ollut. Aina ei mene hommat niin kuin strömsössä.. Positiivista oli, että perässä oli hyvät öljyt sisällä ja välitys oli virheetön. Huhujen mukainen n. 100 tml ajomäärä saattaisi siis pitää paikkansa?
Lisää selvitystyötä, kävi ilmi että halvin levylukko oli Ford Racingin 31 spline. Summitilta mukaan tulivat Motive Gearin 30" vetarit. Takaiskarit, uretaanipuslat ja poskilaakerit tuli hankittua myös.
Akselista otettiin jyrsinkoneella putkien tulppahitsit auki. Kaverin työpaikalla laitettiin nosturilla 8 tonnia vetoja, kylmää, kuumaa ja lekaa. Lopulta putket irtosivat keskimurikasta, mutta juupeli olivat tiukassa! Jotkut jenkkipojat ovat kaventaneet näitä toisinkin, putket poikki ja holkkia väliin. Itse en oikein syttynyt tälle tyylille. Tässä välissä oli akselista nakerreltu ylimääräisiä korvakkeita pois.
Jossain välissä tuli myös fiksailtua tankki ja ja todettua että kontin pohja vaatii huomiota myös. Ilmeisesti autot on maalattu tehtaalla tankit paikallaan, sillä sekä pohjassa että tankin päällipuolella oli täysin peltikirkkaita kohtia! Tosin muutamaan kohtaa oli ruostepeikkokin iskenyt, mutta taitaa olla likimain ensimmäiset pohjanpaikkaukset tässä reilu nelikymppisessä autossa (Fordissa)?
Tässä vaiheessa heittikin pitemmän stopin, tuli kämppäremonttia, työpaikan vaihdos, emännän kanssa riitelyä ym. "normaalia". Reilu vuosi meni, että ei kiinnostanut juuri mikään, varsinkaan tämä poni. Mutta juhannuksena sain ällin täräyttää laite tulille. Sehän lähti kuin palmun alta

Aloin keräilemään todella sekaisin olevia osalaatikoita, yritin muistella mitä kaikkea on jo tehty, selvitelty ja hankittu. Päätös oli kuitenkin helppo: kyllä tästä vielä auto tehdään!