8.8 kavennus ym.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
SauliS
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 17:23

8.8 kavennus ym.

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Varoitus: "Pitkästyttävää projektikertomusta ilman kuvia"

Joskus pari vuotta sitten autossani (-71 ht) ollut 8" taka-akseli alkoi osoittaa väsähtämisen merkkejä joten nappasin sen alta pois. Totesin, että en viitsi alkaa siitä rakentamaan kun parempiakin aihioita on olemassa.. Tai niinhän luulin, aikani 9" metsästettyäni totesin saatavuuden olevan huono/hinnoittelun taivaissa. Tutkin asioita netissä ja tuumin että 8.8 voisi olla minulle käypäinen tuote myös. No niitä aihioitahan olikin jo eri malliin tarjolla, mutta samaa vaivaa niissäkin kuten 9", että liian leveitä ovat. Tuumin, että edes joku näistä ehdoista pitää täyttyä: leveys, välitys, lukko. Sipoon nurkilta löytyi -94 Lincoln Town Car:n akseli, leveä kuin fan, lukoton, sopiva välitys (3.27) ja plussana levyjarrut. Hinta tosi sopiva/vaihtokauppa muuhun romuun. Ei muuta kuin akseli kyydissä kotiin ihmettelemään mitä on taas tullut hankittua.

Alkuun oli ideana lyhentää vetarit sopivaksi kotimaassa, tietysti putket myös, lisätä lukko ja baanalle. No, vetarithan olivat 28 spline, lisäksi pyöränlaakerin (lapsellinen systeemi) kohdalta kuluneet. Lisäksi mersu-tyylisestä käsijarrusysteemistä ei ollut oikein muistoakaan jäljellä. Pikaisen selvitystyön jälkeen ko. vivustoja ei tuntunut saavan mistään tarvikkeena, eikä kotimaisilla purkaamoilla ollut. Aina ei mene hommat niin kuin strömsössä.. Positiivista oli, että perässä oli hyvät öljyt sisällä ja välitys oli virheetön. Huhujen mukainen n. 100 tml ajomäärä saattaisi siis pitää paikkansa?

Lisää selvitystyötä, kävi ilmi että halvin levylukko oli Ford Racingin 31 spline. Summitilta mukaan tulivat Motive Gearin 30" vetarit. Takaiskarit, uretaanipuslat ja poskilaakerit tuli hankittua myös.

Akselista otettiin jyrsinkoneella putkien tulppahitsit auki. Kaverin työpaikalla laitettiin nosturilla 8 tonnia vetoja, kylmää, kuumaa ja lekaa. Lopulta putket irtosivat keskimurikasta, mutta juupeli olivat tiukassa! Jotkut jenkkipojat ovat kaventaneet näitä toisinkin, putket poikki ja holkkia väliin. Itse en oikein syttynyt tälle tyylille. Tässä välissä oli akselista nakerreltu ylimääräisiä korvakkeita pois.

Jossain välissä tuli myös fiksailtua tankki ja ja todettua että kontin pohja vaatii huomiota myös. Ilmeisesti autot on maalattu tehtaalla tankit paikallaan, sillä sekä pohjassa että tankin päällipuolella oli täysin peltikirkkaita kohtia! Tosin muutamaan kohtaa oli ruostepeikkokin iskenyt, mutta taitaa olla likimain ensimmäiset pohjanpaikkaukset tässä reilu nelikymppisessä autossa (Fordissa)?

Tässä vaiheessa heittikin pitemmän stopin, tuli kämppäremonttia, työpaikan vaihdos, emännän kanssa riitelyä ym. "normaalia". Reilu vuosi meni, että ei kiinnostanut juuri mikään, varsinkaan tämä poni. Mutta juhannuksena sain ällin täräyttää laite tulille. Sehän lähti kuin palmun alta :lol:
Aloin keräilemään todella sekaisin olevia osalaatikoita, yritin muistella mitä kaikkea on jo tehty, selvitelty ja hankittu. Päätös oli kuitenkin helppo: kyllä tästä vielä auto tehdään!
SauliS
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 17:23

Re: 8.8 kavennus ym.

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Eli tilanne tällä hetkellä: Putket irrallaan, ei mitään kiinnikkeitä paikallaan, murikka kasattuna.

Jotenkin nyt vasta sain päähäni kuinka huono tuo c-clippi/laakerointisysteemi onkaan.

Ensimmäinen kysymys: kannattaisiko laittaa nyt samaan rytäkkään esim. Moserin C-Clip eliminaattori, hintaa kertyisi n. 250€. Jarrut ym on vielä mietinnässä/modattavissa jos tarve vaatii. Levyt kuitenkin tuloillaan?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 8.8 kavennus ym.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ite tein taakse levyt laittamalla -09 avensiksen levyt ja jonkun volkkarin satulat. Halpoja osia, satulat saa alle satasella ja samoin levyt. Tulevaisuudessa palatki on halvat ja tiivisteitä saa läheltä. Ite piti tehä kiinnikkeet satulalle ja sorvata levyn keskireikä isommaks mutta samallahan siinä tulee suoruus tarkistettua.

Tollaseen rojektiin ku alkaa tulee kyllä tekniikka tutuks, ite oisin ehkä alkanu kuitenki toisesta päästä ja sovittanu ysituumasen akselin päät ja vetarit, pääsee kerralla eroon noista heikoista lenkeistä. Mut toisaalta (riippuen kohteesta) koria saa levitettyä eikä perää tartte kaventaa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 8.8 kavennus ym.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Käsijarru on vielä väsäämättä, vaijerit makso kympin kappale mutten oo vielä kerinny kehitteleen alkupätkää.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
SauliS
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 17:23

Re: 8.8 kavennus ym.

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Joo, olisihan tässä voinut tehdä paljonkin toisin.. Aikaakin on kulunut välissä sen verran että en ihan tarkkaan muistakaan kaikkia alkuperäisiä visioita. Mutta toivottavasti lopputulos palkitsee. Koppaa ei ole tarkoitus levittää :shock:

Olisiko ne sun satulat jostain noin -99 Passatista? Sellaisia vähän suunnittelin, sais ehkä sen käsijarrun pelaamaan.. Jos sellaiset ostaa esim. Motonetista, onko siinä tarvittavat kilkkeet mukana vai vieläkö pitää hakea romikselta jotain? Kiinnityksen teko onnistunee jotenkin..
SauliS
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 17:23

Re: 8.8 kavennus ym.

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Jos nyt laittaisi esim. tuollaisen kitin -> http://www.ebay.com/itm/Moser-Engineeri ... r#shpCntId
niin eikö se sitten vastaisi aika lailla tuota 9" systeemiä, tuossakin laakeripaketti lukitaan krymppirenkaalla? Tosiaan kun ne vetarit on jo hankittuna..

Silloin päittäissuunnan "säätäminenkin" olisi helpompaa, oman pähkäilyn mukaan vetarin pään ei tarvitse törmätä ristitappiin enää? Mutta kannattaako se silti laittaa kiinni asti? Mä en siis ole mikään specialisti, pari japsiperää olen purkanut ja jopa koonnut ennen tätä.. :oops:

Kiitos kaikille "perämiehille" jos viitsitte vastailla! Nyt kun on kesäloma ja jo kerran kadonnut into löytynyt niin pitää yrittää hyödyntää ne :peukku:
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 8.8 kavennus ym.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Aika samantapanen satula kaikissa henkilövolkkareissa, ei tuu motonetistä ostettaessa jarrusatulan kiinnikettä mukana (siis sitä johon liukutapit tulee kiinni) vaan se pitää saada jostain purkaamolta, noita on aika paljon. Töissä yritän aina kattella sopivia osia, jostain transportterista vois saada paksummalle levylle tarkotetut satulat, tai sit sitikan etusatulat ja oikeesti järeempää levyä. Pitänee vähän kurkkia et mikä satula olis helppo sovittaa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vastaa Viestiin