Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Eli... Löytyy 81 Musseen alkuperäiset tehdasoptio TRX-vanteet mitkä haluaisin kunnostaa täysin uudenveroisiksi eli puhallus, kromaus, kiillotus yms.

Mistäköhän löytyy firma mikä tekee?
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Eikai niitä kromattu ole, vaan ihan harjattu??
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Lainaan hyvää otsikkoa.

Tasapainotutin renkaat ja kuulemma yksi vanteista on kiero (ja sitten paljon pohdintaa amerikanautojen toleransseista ja muusta). Kyseessä on vanhat Magnum 500:set (+koristekehä). Kuka tuollaisen oikaisee länsi-rannikolla?

Vanteet kaipavat muutenkin ehostusta, luulen jostakin lukeneeni että alkuperäiset olisivat olleet satiinikromattu (tjms., ei kuitenkaan uustuotannon täysin kiiltävät)? Vannehopea vai pitäisikö koittaa metallipinta kaivaa esiin ja lakata?

-Tomppa
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja Jukka »

tomeri kirjoitti:Lainaan hyvää otsikkoa.

Tasapainotutin renkaat ja kuulemma yksi vanteista on kiero (ja sitten paljon pohdintaa amerikanautojen toleransseista ja muusta). Kyseessä on vanhat Magnum 500:set (+koristekehä). Kuka tuollaisen oikaisee länsi-rannikolla?

Vanteet kaipavat muutenkin ehostusta, luulen jostakin lukeneeni että alkuperäiset olisivat olleet satiinikromattu (tjms., ei kuitenkaan uustuotannon täysin kiiltävät)? Vannehopea vai pitäisikö koittaa metallipinta kaivaa esiin ja lakata?

-Tomppa
Kiero vai soikea?
Miten vanne oli kiinnitetty tasapainokoneeseen??
Täristikö ajossa aiemmin?

Mun mielestä ei maksa vaivaa alkaa fixaan kieroja vanteita.
Osta uudet vanteet ja laita vanhat kiertoon.
-Jukka-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Turussa vanteita oikoo protomet.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja Jukka »

JaniC kirjoitti:Eli... Löytyy 81 Musseen alkuperäiset tehdasoptio TRX-vanteet mitkä haluaisin kunnostaa täysin uudenveroisiksi eli puhallus, kromaus, kiillotus yms.

Mistäköhän löytyy firma mikä tekee?
En lähtisi välttämättä puhalluttamaan, ainakaan hiekalla.
Kiillota itse?
Teettää ehkä vähän työtä mutta kyllä alumiiniin kiillon saa aikaiseksi.
-Jukka-
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Jukka kirjoitti: Kiero vai soikea?
Miten vanne oli kiinnitetty tasapainokoneeseen??
Täristikö ajossa aiemmin?

Mun mielestä ei maksa vaivaa alkaa fixaan kieroja vanteita.
Osta uudet vanteet ja laita vanhat kiertoon.
Sana oli kiero, mutten älynnyt siinä kysyä tarkemmin. Pultinrerei'istä oli kiinni ja tärinän takia ne tasapainotukseen veinkin. Tässä on muuttujana vielä todella huonot kumit, joiden vaihto odottaa vanteiden ehostusta (tai päätöstä hommata uudet). Etupyörät tuntuvat täristävän edelleen ("kiero" vanne takana).

Tässä nyt lähinnä mietityttää se, että ovatko nuo ehostuksen arvoiset eli antaako arvoa "oikean vuosikymmenen" vanteille plus minun silmään koristerinkulan vaakasuora pinta on hienompi kuin uustuotantovanteet. No, niihin saanee tosin samanlaisen rinkulan halutessaan....

Kuva



Täytyy tunkata kulma ylös ja pyöritellä niin saa käsityksen kieroudesta.

-Tomppa
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joskus eskortin peltivanteen olen oikaissut kovalla alustalla keskiöön lyömällä.
Aika helposti muokkaantuu esim. rautakangen kärjellä.
Takapuolelle kannattaa mäntätä, niin ei haittaa, jos tulee jälkiä
Pieni heitto ei takapäässä haittaa.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alkuperäisvanteiden kunnostus!

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Kiitos tiedoista tähän asti! :-)

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Vastaa Viestiin