351 w kaasutin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Pate64
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
Auto: Mustang convertible 1973
Paikkakunta: Ruokolahti

351 w kaasutin

Viesti Kirjoittaja Pate64 »

Omassa -72 vehkeessäni on 2 kurkkuinen kaasutin ja kone on muutenkin täysin vakio. Kysymys kuuluu että saako pelkästään 4 kurkkuisen kaasarin vaihdolla merkittävää hyötyä? vai saako tulokseksi vaan suuremman kulutuksen. Ei ole tullut perehdyttyä virityksiin ollenkaan kuten huomaatte :)
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 351 w kaasutin

Viesti Kirjoittaja starsky »

Pate64 kirjoitti: saako pelkästään 4 kurkkuisen kaasarin vaihdolla merkittävää hyötyä? vai saako tulokseksi vaan suuremman kulutuksen.
Tutkin tuota joskus ja 4-kurkkuiseen siirtymisen pitäisi pudottaa hieman polttoaineenkulusta.

Vaikka google haku "better mileage 2 barrel vs 4 barrel"

Pitää vaan vaihtaa sellaiseen 4-kurkkuiseen kaasuttimeen, että primäärit ovat pienempiä kuin nykyisessä 2-kurkkuisessasi olevat kaksi reikää.

Lisäksi pitää saada tietysti säädöt kohdilleen ja varoa sitten ulosmittaamasta polttoainekulutuksen säästöä raskaalla kaasujalalla.

Mutta saatko koskaan säästettyä kaasuttimeen ja imusarjaan (saatat joutua vaihtamaan myös imusarjan) kuluneita rahoja polttoainekulutuksessa?

Jotain keskusteluja jenkkifoorumeilla on 1 mpg säästöstä 4 bbl eduksi kun kulutus luokkaa 14 mpg (20 L/100km) - 1mpg tarkoittaa tuolla kulutuksella noin 1L/100km. Pienemmällä kulutuksella tietysti pienempi säästö. Säästöä tulee siis vain nätissä cruising-ajossa, ei radalla.

Hyötyähän tulee sitten tietysti myös vähemmän ahdistavasta kaasuttimesta, jos 2bbl kaasutin on ollut heikoin lenkki = muutama koni lisää kiihdytyksiin.

Ja tietysti hyötyä on sekin, että pääsee tutustumaan rakentelupuoleen.
Pate64
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
Auto: Mustang convertible 1973
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: 351 w kaasutin

Viesti Kirjoittaja Pate64 »

Kuulostas vähän siltä että pelkällä kaasuttimen vaihdolla ei merkittävämpiä tehonlisiä saa. Tuossa on nyt uusi 2 kurkkunen kaasutin ja toimii sillä hyvin muuten mutta tehotonhan tuo on. Eipä sitä sen takiakaan kannata vaihtaa että hieman kulutus laskis. Kuten sanoit, takaisin kuluja se ei tuo. Pitkässä matka-ajossa tuo männä kesänä kulki 15l/100km. Normaalisti n,18.
Vastaa Viestiin