
351 w kaasutin
-
- Aktiivi
- Viestit: 40
- Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
- Auto: Mustang convertible 1973
- Paikkakunta: Ruokolahti
351 w kaasutin
Omassa -72 vehkeessäni on 2 kurkkuinen kaasutin ja kone on muutenkin täysin vakio. Kysymys kuuluu että saako pelkästään 4 kurkkuisen kaasarin vaihdolla merkittävää hyötyä? vai saako tulokseksi vaan suuremman kulutuksen. Ei ole tullut perehdyttyä virityksiin ollenkaan kuten huomaatte 

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 351 w kaasutin
Tutkin tuota joskus ja 4-kurkkuiseen siirtymisen pitäisi pudottaa hieman polttoaineenkulusta.Pate64 kirjoitti: saako pelkästään 4 kurkkuisen kaasarin vaihdolla merkittävää hyötyä? vai saako tulokseksi vaan suuremman kulutuksen.
Vaikka google haku "better mileage 2 barrel vs 4 barrel"
Pitää vaan vaihtaa sellaiseen 4-kurkkuiseen kaasuttimeen, että primäärit ovat pienempiä kuin nykyisessä 2-kurkkuisessasi olevat kaksi reikää.
Lisäksi pitää saada tietysti säädöt kohdilleen ja varoa sitten ulosmittaamasta polttoainekulutuksen säästöä raskaalla kaasujalalla.
Mutta saatko koskaan säästettyä kaasuttimeen ja imusarjaan (saatat joutua vaihtamaan myös imusarjan) kuluneita rahoja polttoainekulutuksessa?
Jotain keskusteluja jenkkifoorumeilla on 1 mpg säästöstä 4 bbl eduksi kun kulutus luokkaa 14 mpg (20 L/100km) - 1mpg tarkoittaa tuolla kulutuksella noin 1L/100km. Pienemmällä kulutuksella tietysti pienempi säästö. Säästöä tulee siis vain nätissä cruising-ajossa, ei radalla.
Hyötyähän tulee sitten tietysti myös vähemmän ahdistavasta kaasuttimesta, jos 2bbl kaasutin on ollut heikoin lenkki = muutama koni lisää kiihdytyksiin.
Ja tietysti hyötyä on sekin, että pääsee tutustumaan rakentelupuoleen.
-
- Aktiivi
- Viestit: 40
- Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
- Auto: Mustang convertible 1973
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: 351 w kaasutin
Kuulostas vähän siltä että pelkällä kaasuttimen vaihdolla ei merkittävämpiä tehonlisiä saa. Tuossa on nyt uusi 2 kurkkunen kaasutin ja toimii sillä hyvin muuten mutta tehotonhan tuo on. Eipä sitä sen takiakaan kannata vaihtaa että hieman kulutus laskis. Kuten sanoit, takaisin kuluja se ei tuo. Pitkässä matka-ajossa tuo männä kesänä kulki 15l/100km. Normaalisti n,18.