Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Terve!
Vaihdoin tuohon ukkoslintuun kaasuläpän, vakiosta ->75mm power throttle bodies läppään. Säädöissä hieman epäselvyyksiä. Onko tuolla idle adjustment screw:lla ainoastaan tarkoitus säätää joutokäynti? Sitten tuo läppää rajoittava ruuvin säätö, Kun vapaana ruuvi vastaan eli vain rajoittaan ettei mene liian pitkälle kiinni? Vaiko auki tietyn verran? Sen verran hätäilin ja käyttelin autoa, hyvinhän se käy mutta aika korkea tyhjäkäynti n.950 kierrosta kokoajan, idle ruuvilla ei enempää tippunut. Alkuperäisessä on vesikierto, uudessa ei laitoin letkun väliin kait se on ihan ok? Toinen asia että mielestäni aikaisemmin kick downilla nosti enemmän kierroksia kuin nyt. Voisiko johtua vaijerien säädöistä? Osaisiko joku ohjeistaa kuinka nuo vaijerit säädetään. Osa nro paketista: 69233
Vaihdoin tuohon ukkoslintuun kaasuläpän, vakiosta ->75mm power throttle bodies läppään. Säädöissä hieman epäselvyyksiä. Onko tuolla idle adjustment screw:lla ainoastaan tarkoitus säätää joutokäynti? Sitten tuo läppää rajoittava ruuvin säätö, Kun vapaana ruuvi vastaan eli vain rajoittaan ettei mene liian pitkälle kiinni? Vaiko auki tietyn verran? Sen verran hätäilin ja käyttelin autoa, hyvinhän se käy mutta aika korkea tyhjäkäynti n.950 kierrosta kokoajan, idle ruuvilla ei enempää tippunut. Alkuperäisessä on vesikierto, uudessa ei laitoin letkun väliin kait se on ihan ok? Toinen asia että mielestäni aikaisemmin kick downilla nosti enemmän kierroksia kuin nyt. Voisiko johtua vaijerien säädöistä? Osaisiko joku ohjeistaa kuinka nuo vaijerit säädetään. Osa nro paketista: 69233
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Joo eli tosiaan se läpän jännite pitää säätää siihen alle volttiin, ja se letkun laitto ihan OK. Tuo TV-vaijerin säätö olikin tarkka homma, muistaakseni siellä kaasuläpän päässä on semmonen tosi tiuha hammastus, ensin sen lukitus auki, ja sitten säätö, olikohan niin että kaasuläppä täysin auki, ja sitten se TV-vaijeri sen mukaan tiukalle, mutta ei liian, ettei se vaijeri soi kun runttaat tallan pohjaan. Niin siis AOD-laatikossa on Throttle valve vaijeri, eikä kick-downia, tavallaan, tai onhan se tavallaan sekin. Sami tietää paremmin. Öljyn paineita sillä vissiin ohjattiin.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
rajoitinruuvilla estetään läpän jumiintuminen läppärungon seinämään. Eli läppä niin kiinni kuin saa ettei tarttuile. Joskus pitää avata vähän lisää että ei ole liian raskas avata joutokäynnillä kun alipaine vetää läppää. TPS jännite n. voltin ja ecu säätää joutokäynnin n.40% aukiolosuhteelle niin pitäisi toimia.
Sitten akku irti hetkeksi, auto käymään kylmästä kuumaksi joutuokäynnillä ilman kuormaa, sammuksiin 30 sek, ja parin minuutin käynti ilmastointi ja valot päällä, taas sammuksiin 30 sek niin pitäis olla oppinut.
Sitten akku irti hetkeksi, auto käymään kylmästä kuumaksi joutuokäynnillä ilman kuormaa, sammuksiin 30 sek, ja parin minuutin käynti ilmastointi ja valot päällä, taas sammuksiin 30 sek niin pitäis olla oppinut.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Kiitos. Ohjeet mitkä minulla on sanoo että ylhäältä harmaa ja toinen harmaa raidalla välistä mitataan, autossa virta päällä ei kuitenkaan käydessä. Menikö sinnepäinkään? Muuttuvatko lukemat kun anturia käännetään?
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Fordin ecu tekee kaasuläpän nollauksen itse, kunhan jännite on riittävän alhainen. En muista volttirajaa mutta kunhan on alle voltin. Pienet heitot ei vaikuta mihinkään, eli säätäminen ei vaikuta käyntiin.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Tässä on mitattuna, pieni ero jännitteessä tyhjäkäynnillä ja käydessä. On pahassa paikassa säädellä oikeastaan ainoa keino on jättää ruuvit löysään. Sen jälkeen merkata ja purkaa pois kiristellä pultit ja taas kasata paikoilleen.
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Niin muuten, eikös tuossa kaasuläpässä ollutkin se säätöruuvi myös siinä tyhjäkäynti kanavassa? Siinäkin ehkä pikkusen pelivaraa!
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Kyllä on, tyhjäkäynti on ihan siedettävä pikkuisen vajaa 800rpm. Olkoon nyt näin. Jos enemmän laittaa ruuvia kiinni käy rumasti tyhjäkäyntiä.Topias74 kirjoitti:Niin muuten, eikös tuossa kaasuläpässä ollutkin se säätöruuvi myös siinä tyhjäkäynti kanavassa? Siinäkin ehkä pikkusen pelivaraa!
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Oletko käyny kokeilemassa oliko mitään hyötyä kaasuläpän suurentamisesta? Nousiko ahdot?
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
Omasta mielestä herkemmin nousee alipaineelta jo ahtopaineen puolelle ja pienemmillä kierroksilla, tyhjäkäynti ja koko kierrosalue parantui jäi ne rötäävät alueet pois. En varsinaisesti huomannut että ahtopaineet olisivat nouseet ainakaan merkittävästi, muistasin että aiemmin olisi ollut se 10psi, nyt hieman yli ehkä noin 12psi.Topias74 kirjoitti:Oletko käyny kokeilemassa oliko mitään hyötyä kaasuläpän suurentamisesta? Nousiko ahdot?
Re: Ford 3,8 v6 SC Uusi kaasuläppä tyhjäkäynnin säätö
No sehän on hieno juttu. 
