Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Onko tosiaan noin viisas systeemi että MAF on ainoostaan 55 mm ja kaasuläppä 60 mm?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Eikä noi insinöörit niitä K&N suodattimia mainosta, vaan se on ihan eri tyyppien hallussa se, paljonko mainostettavista tuloksista on oikeesti totta?

http://www.maxmotorsport.co.za/pETC104. ... o-Kit.aspx
:mrgreen:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

En meinaa tilata, tuli vaan vastaan muutama viikko sitte ja sain sillonki nauraa hetken aikaa :devilhehe:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Siinä on kyllä viisaasti suunniteltu, onneks en tartte moisia kun megalla riittää letku imusarjasta.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jos joku lukee tämän ketjun pipo liian tiukalla, niin kyllä siitä hyvä hysteria syntyy. Onneksi ei pipo kiristä, ei muuta kuin lisää testiä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Minäkin olen tehnyt empiirisiä tutkimuksia siitä mitä +500 hp kone tarvitsee.
Lopputulema on, että toistaiseksi kaikki on mitoitettu vähintään riittävästi koska lopputulos ylitti joka suhteessa tavoitteen.
Mikään jälkikäteen tehty korjaus tai muutos ei ole nostanut koneen tehoa. Kuitenkin koneen kannalta oli ehkä parempi, että imuilman saannin osalta tehtiin imuputken lämpöeristy ja ilmanputsari eriytettiin konetilasta ja ilmanotto maskin kautta.
Kuvissa nuo minun testi penkit.

Yleisesti olin lähtenyt imupuolen kanssa siitä, että se on riittävä. Suurin ongelma oli löytää sopiva imusarja joka edes jotenkin pystyy virtaamaan lähelle kannen arvoja. läppärunko 90 mm virtaus 28" - 1369 CFM, imuputki alumiiniputkesta hitsattu 100 mm torvi, putsarin mitoitus +600 hp. Testi labroissa mitattiin vain imusarjan alipainetta joka ei antanut mitään aihetta muutoksiin, eli pysy lähellä "0" eikä mennyt ahdon puolelle, kyseessä siis vapari kone.
Suuttimet voi myös ylimitoittaa jos säätö palikka antaa mahdollisuuden, tossa minun versiossa oli ensi Simens Deka 3145, 75lb/hr @ 43.5PSI 788cc/min or 9.5gm/sec, joita sitten suurennettiin toivossa, että joskus ajettaisiin E85 polttoaineella.

Mielestäni tuo imupuoli pitäisi testata kokonaisuutena, putsari, imuputkista + härpäkkeet, läppärunko, imusarja ja kansi. Tietenkin tulee tietää (laskea) kuinka paljon kone tarvitsee ilmaa ja polttoainetta. Jonkin verran voi ylimitoittaa tätä puolta.

Huomaa, että viimeinen labra on ajettu täydellisellä imuputkistolla ja suodattimella sekä täydellä putkistolla, eli kaikki releet käytössä. Eikä oleellista eroa penkki dynoon nähden saatu aikaan.
Liitteet
Tämä oli koneen osalta laboratorio #2
Tämä oli koneen osalta laboratorio #2
Lopullinen koeponnistus ja säätö tapahtuu laboratoriossa #3
Lopullinen koeponnistus ja säätö tapahtuu laboratoriossa #3
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Minkäslaista suodatinta käytät Jyri siinä uusimmassa moottorissa, ja mistä ilma tulee, konehuoneesta lämmintä vai jostain muualta?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Topias74 kirjoitti:Minkäslaista suodatinta käytät Jyri siinä uusimmassa moottorissa, ja mistä ilma tulee, konehuoneesta lämmintä vai jostain muualta?
Perinteisesti avoin putsari konehuoneessa, lämmintä imee ei paljoa tuo shelby scuupi auta. Ei aiheuta minulle minkään laista ongelmaa tai pohdintaa kun mennään sääntöjen puitteissa. Näinhän noissa 65 autoissa oli toteutettu tuo ilman saanti.
Liitteet
289.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
ikk
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Heinä 2008, 10:49
Paikkakunta: Kotka

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja ikk »

Kaara, mä voin tarjota edullista dynoaikaa jos kiinnostaa tutkia mitä noi vaikuttaa ihan konkreettisesti ;)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti: Pannaan korvantaa.
Oletko nyt puhunut vaimolle ensin asiasta?
kaara91 kirjoitti:
Toi MAP versio on helpoin toteuttaa, kun moottori haistelee vain plennumia.
Yep, ilman maffia tekisin minäkin jos saisi lähteä tyhjältä pöydältä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja jls »

Tämä on autoharrastamista parhaillaan. Ei uskota markkinamiehiä, vaan tutkitaan ja mietitään porukalla. Itellä ei aika ja pääkoppa riitä tähän, mutta mukava kun joku on noin innostunut. Kiitos hyvästä työstä Kaara!
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Eikö nyt olisi hyvä testata auto esim. rulla dynossa ja verrata muutosta eri putsareilla ja imuputkilla mitään muuta muuttamatta. Silloin seviää mikä on oikeasti imuputkiston ja suodattimen virtausvastuksen vaikutus moottorin tuottamaan tehoon. Samalla voisi selvittää miten alipainen ennen ja jälkeen läppärungon vaikuttaa moottorin tehoon. Eli mikä on merkittävä alipaine moottorin tehon kannalta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Mexico65 kirjoitti:Eikö nyt olisi hyvä testata auto esim. rulla dynossa ja verrata muutosta eri putsareilla ja imuputkilla mitään muuta muuttamatta. Silloin seviää mikä on oikeasti imuputkiston ja suodattimen virtausvastuksen vaikutus moottorin tuottamaan tehoon. Samalla voisi selvittää miten alipainen ennen ja jälkeen läppärungon vaikuttaa moottorin tehoon. Eli mikä on merkittävä alipaine moottorin tehon kannalta.
ei lisättävää.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Mahtavaa, että on aikaa ja halua tehdä tälläistä! Tulee mieleen vuosien takainen topikki kaikenmaailman racing-suodattimista ja niiden ylivertaisuudesta vakioautossa, tieto oli silloinkin, nyt on todisteet :)
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:Eikö nyt olisi hyvä testata auto esim. rulla dynossa ja verrata muutosta eri putsareilla ja imuputkilla mitään muuta muuttamatta. Silloin seviää mikä on oikeasti imuputkiston ja suodattimen virtausvastuksen vaikutus moottorin tuottamaan tehoon. Samalla voisi selvittää miten alipainen ennen ja jälkeen läppärungon vaikuttaa moottorin tehoon. Eli mikä on merkittävä alipaine moottorin tehon kannalta.
Ihailen kaaran virtaa joka löytyy testien tekemiseen. Muussa tapauksessa olen mexicon kannalla, sillä ilmassa on paljon olettamuksia olettamuksien perään ja päälle - siksi luotettavien päätelmien tekeminen menee olettamus potenssiin kaksi linjalle. Testi tulee parhaiten tuolla rulladynossa tai stripilillä varttimailin loppunopeuksista - ne eivät valehtele jos ulkolämpötila säilyy kutakuinkin samana, siellä suodatin on myös silla tyypillisessä paikassa eli lämpöisessä ahtaassa konehuoneessa. Stripillä tulisi vielä esiin se, että miten ajoneuvon liikkeen siirtämät ilmamassat vaikuttavat ilmanputsarin toimintaan, minkälainen ali- tai ylipaine vaikuttaa putsariin kontra putsarin sijoituspaikka.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin