Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Onko tosiaan noin viisas systeemi että MAF on ainoostaan 55 mm ja kaasuläppä 60 mm?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Eikä noi insinöörit niitä K&N suodattimia mainosta, vaan se on ihan eri tyyppien hallussa se, paljonko mainostettavista tuloksista on oikeesti totta?
http://www.maxmotorsport.co.za/pETC104. ... o-Kit.aspx

http://www.maxmotorsport.co.za/pETC104. ... o-Kit.aspx

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
En meinaa tilata, tuli vaan vastaan muutama viikko sitte ja sain sillonki nauraa hetken aikaa 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Siinä on kyllä viisaasti suunniteltu, onneks en tartte moisia kun megalla riittää letku imusarjasta.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Jos joku lukee tämän ketjun pipo liian tiukalla, niin kyllä siitä hyvä hysteria syntyy. Onneksi ei pipo kiristä, ei muuta kuin lisää testiä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Minäkin olen tehnyt empiirisiä tutkimuksia siitä mitä +500 hp kone tarvitsee.
Lopputulema on, että toistaiseksi kaikki on mitoitettu vähintään riittävästi koska lopputulos ylitti joka suhteessa tavoitteen.
Mikään jälkikäteen tehty korjaus tai muutos ei ole nostanut koneen tehoa. Kuitenkin koneen kannalta oli ehkä parempi, että imuilman saannin osalta tehtiin imuputken lämpöeristy ja ilmanputsari eriytettiin konetilasta ja ilmanotto maskin kautta.
Kuvissa nuo minun testi penkit.
Yleisesti olin lähtenyt imupuolen kanssa siitä, että se on riittävä. Suurin ongelma oli löytää sopiva imusarja joka edes jotenkin pystyy virtaamaan lähelle kannen arvoja. läppärunko 90 mm virtaus 28" - 1369 CFM, imuputki alumiiniputkesta hitsattu 100 mm torvi, putsarin mitoitus +600 hp. Testi labroissa mitattiin vain imusarjan alipainetta joka ei antanut mitään aihetta muutoksiin, eli pysy lähellä "0" eikä mennyt ahdon puolelle, kyseessä siis vapari kone.
Suuttimet voi myös ylimitoittaa jos säätö palikka antaa mahdollisuuden, tossa minun versiossa oli ensi Simens Deka 3145, 75lb/hr @ 43.5PSI 788cc/min or 9.5gm/sec, joita sitten suurennettiin toivossa, että joskus ajettaisiin E85 polttoaineella.
Mielestäni tuo imupuoli pitäisi testata kokonaisuutena, putsari, imuputkista + härpäkkeet, läppärunko, imusarja ja kansi. Tietenkin tulee tietää (laskea) kuinka paljon kone tarvitsee ilmaa ja polttoainetta. Jonkin verran voi ylimitoittaa tätä puolta.
Huomaa, että viimeinen labra on ajettu täydellisellä imuputkistolla ja suodattimella sekä täydellä putkistolla, eli kaikki releet käytössä. Eikä oleellista eroa penkki dynoon nähden saatu aikaan.
Lopputulema on, että toistaiseksi kaikki on mitoitettu vähintään riittävästi koska lopputulos ylitti joka suhteessa tavoitteen.
Mikään jälkikäteen tehty korjaus tai muutos ei ole nostanut koneen tehoa. Kuitenkin koneen kannalta oli ehkä parempi, että imuilman saannin osalta tehtiin imuputken lämpöeristy ja ilmanputsari eriytettiin konetilasta ja ilmanotto maskin kautta.
Kuvissa nuo minun testi penkit.
Yleisesti olin lähtenyt imupuolen kanssa siitä, että se on riittävä. Suurin ongelma oli löytää sopiva imusarja joka edes jotenkin pystyy virtaamaan lähelle kannen arvoja. läppärunko 90 mm virtaus 28" - 1369 CFM, imuputki alumiiniputkesta hitsattu 100 mm torvi, putsarin mitoitus +600 hp. Testi labroissa mitattiin vain imusarjan alipainetta joka ei antanut mitään aihetta muutoksiin, eli pysy lähellä "0" eikä mennyt ahdon puolelle, kyseessä siis vapari kone.
Suuttimet voi myös ylimitoittaa jos säätö palikka antaa mahdollisuuden, tossa minun versiossa oli ensi Simens Deka 3145, 75lb/hr @ 43.5PSI 788cc/min or 9.5gm/sec, joita sitten suurennettiin toivossa, että joskus ajettaisiin E85 polttoaineella.
Mielestäni tuo imupuoli pitäisi testata kokonaisuutena, putsari, imuputkista + härpäkkeet, läppärunko, imusarja ja kansi. Tietenkin tulee tietää (laskea) kuinka paljon kone tarvitsee ilmaa ja polttoainetta. Jonkin verran voi ylimitoittaa tätä puolta.
Huomaa, että viimeinen labra on ajettu täydellisellä imuputkistolla ja suodattimella sekä täydellä putkistolla, eli kaikki releet käytössä. Eikä oleellista eroa penkki dynoon nähden saatu aikaan.
- Liitteet
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Minkäslaista suodatinta käytät Jyri siinä uusimmassa moottorissa, ja mistä ilma tulee, konehuoneesta lämmintä vai jostain muualta?
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Perinteisesti avoin putsari konehuoneessa, lämmintä imee ei paljoa tuo shelby scuupi auta. Ei aiheuta minulle minkään laista ongelmaa tai pohdintaa kun mennään sääntöjen puitteissa. Näinhän noissa 65 autoissa oli toteutettu tuo ilman saanti.Topias74 kirjoitti:Minkäslaista suodatinta käytät Jyri siinä uusimmassa moottorissa, ja mistä ilma tulee, konehuoneesta lämmintä vai jostain muualta?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Kaara, mä voin tarjota edullista dynoaikaa jos kiinnostaa tutkia mitä noi vaikuttaa ihan konkreettisesti 

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Oletko nyt puhunut vaimolle ensin asiasta?kaara91 kirjoitti: Pannaan korvantaa.
Yep, ilman maffia tekisin minäkin jos saisi lähteä tyhjältä pöydältä.kaara91 kirjoitti:
Toi MAP versio on helpoin toteuttaa, kun moottori haistelee vain plennumia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Tämä on autoharrastamista parhaillaan. Ei uskota markkinamiehiä, vaan tutkitaan ja mietitään porukalla. Itellä ei aika ja pääkoppa riitä tähän, mutta mukava kun joku on noin innostunut. Kiitos hyvästä työstä Kaara!
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Eikö nyt olisi hyvä testata auto esim. rulla dynossa ja verrata muutosta eri putsareilla ja imuputkilla mitään muuta muuttamatta. Silloin seviää mikä on oikeasti imuputkiston ja suodattimen virtausvastuksen vaikutus moottorin tuottamaan tehoon. Samalla voisi selvittää miten alipainen ennen ja jälkeen läppärungon vaikuttaa moottorin tehoon. Eli mikä on merkittävä alipaine moottorin tehon kannalta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
ei lisättävää.Mexico65 kirjoitti:Eikö nyt olisi hyvä testata auto esim. rulla dynossa ja verrata muutosta eri putsareilla ja imuputkilla mitään muuta muuttamatta. Silloin seviää mikä on oikeasti imuputkiston ja suodattimen virtausvastuksen vaikutus moottorin tuottamaan tehoon. Samalla voisi selvittää miten alipainen ennen ja jälkeen läppärungon vaikuttaa moottorin tehoon. Eli mikä on merkittävä alipaine moottorin tehon kannalta.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Mahtavaa, että on aikaa ja halua tehdä tälläistä! Tulee mieleen vuosien takainen topikki kaikenmaailman racing-suodattimista ja niiden ylivertaisuudesta vakioautossa, tieto oli silloinkin, nyt on todisteet 

"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Foxin imuilmaputkiston ja suodattimen tutkimuksia
Ihailen kaaran virtaa joka löytyy testien tekemiseen. Muussa tapauksessa olen mexicon kannalla, sillä ilmassa on paljon olettamuksia olettamuksien perään ja päälle - siksi luotettavien päätelmien tekeminen menee olettamus potenssiin kaksi linjalle. Testi tulee parhaiten tuolla rulladynossa tai stripilillä varttimailin loppunopeuksista - ne eivät valehtele jos ulkolämpötila säilyy kutakuinkin samana, siellä suodatin on myös silla tyypillisessä paikassa eli lämpöisessä ahtaassa konehuoneessa. Stripillä tulisi vielä esiin se, että miten ajoneuvon liikkeen siirtämät ilmamassat vaikuttavat ilmanputsarin toimintaan, minkälainen ali- tai ylipaine vaikuttaa putsariin kontra putsarin sijoituspaikka.Mexico65 kirjoitti:Eikö nyt olisi hyvä testata auto esim. rulla dynossa ja verrata muutosta eri putsareilla ja imuputkilla mitään muuta muuttamatta. Silloin seviää mikä on oikeasti imuputkiston ja suodattimen virtausvastuksen vaikutus moottorin tuottamaan tehoon. Samalla voisi selvittää miten alipainen ennen ja jälkeen läppärungon vaikuttaa moottorin tehoon. Eli mikä on merkittävä alipaine moottorin tehon kannalta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3