Vastus kadoksissa
Vastus kadoksissa
Onko kukaan kaivanut -68 Mussen puolalle menevästä kaapelista etuvastusta esille. Minulla on näköjään alkuperäiset kaapelit ja ehjät suojat kaapeleissa, mutta päälisinpuolin en löytänyt mitään pattia, mikä viittaisi tuohon vastukseen. Onko kenelläkään antaa "kordinaattia" mistä kannattaisi etsiä. Ei viitsisi turhaan halkaista ehjiä suojia.
Mustang Convertible -68
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vastus kadoksissa
Ei kait noissa mitään patteja ole, vaan johto itsessään tekee vastusta?
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Vastus kadoksissa
Hämärä mielikuva... Vaaleanpunainen vähän paksumpi johto virtalukon lähellä. Toivottavasti joku voi varmistaa 

Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Vastus kadoksissa
Muistaakseni velipojan -69:stä se löytyi myös sieltä mittariston takaa! 

- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Vastus kadoksissa
Juu tais virtalukolta lähteä vaaleanpunainen paksu johto, joka on se vastus. Netistä taitaa löytyä myös kuvahaulla kaavio sähköistä, joka on parin A4: n kokoinen. Itse tulostin tuollaiset. Omasta mielestä helppolukuinen.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Vastus kadoksissa
No voi tana! Hain ns. perinteistä vastusta mikä on liitetty kaapelin väliin. Mutta tässä tapauksessa kaapelin materiaalilla muodostetaan tuo tarvittava vastus.
Täytyy rinnalle laittaa toinen kaapeli. Kiitos taas vinkeistä. On tää ropaaminen hieno harrastus.
Täytyy rinnalle laittaa toinen kaapeli. Kiitos taas vinkeistä. On tää ropaaminen hieno harrastus.

Mustang Convertible -68
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vastus kadoksissa
No en kyllä turhia releitä asentaisi. Normi johtoa ja vastus.
Re: Vastus kadoksissa
Tosiaan olen laittamassa Flame-Thrower kärjettömän jakajan vanhan kärjellisen tilalle. Mittasin vastuksen ja ei se kaksinen ollut 50Ω.
Mustang Convertible -68
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Vastus kadoksissa
Kun vaihtaa uudempaan kärjettömään systeemiin, niin kannattaa hoidella releellä sähkönsyöttö suoraan akusta puolalle ja virranjakajalle.
Pura samalla solenoidista puolalle menevä turhaksi jäävä johto pois ( antaa tuon tehostetun kipinän startatessa):
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23#p107623
Alkuperäinen virtalukolta puolaan tuleva signaali riittää ohjaamaan relettä ilman etuvastuksen poistoa.
Muista laittaa erillinen sulake akun ja releen väliin.
Huomioi johtoon laitettavan sulakkeen kanssa, että ovat sopivat toisiinsa (ei liian isoa sulaketta liian pienen poikkipinnan johtoon).
Ohjetta sulakkeiden ja johtimien mitoitukseen vaikka oheisesta OD-ketjusta:
1,5mm - 10A
2,5mm - 16A
4mm - 20A
6mm - 25A
10mm - 32A
16mm - 63A
25mm - 100A
tässä tapauksessa riittänee 1,5mm ja 10A sulake (tai voi laittaa pienemmänkin sulakkeen tuohon 1,5mm:n johtoon, vaikka esim. 5A ja kestänee normaalitilanteessa kärjettömän sytytyksen tarpeisiin).
Pura samalla solenoidista puolalle menevä turhaksi jäävä johto pois ( antaa tuon tehostetun kipinän startatessa):
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23#p107623
Alkuperäinen virtalukolta puolaan tuleva signaali riittää ohjaamaan relettä ilman etuvastuksen poistoa.
Muista laittaa erillinen sulake akun ja releen väliin.
Huomioi johtoon laitettavan sulakkeen kanssa, että ovat sopivat toisiinsa (ei liian isoa sulaketta liian pienen poikkipinnan johtoon).
Ohjetta sulakkeiden ja johtimien mitoitukseen vaikka oheisesta OD-ketjusta:
1,5mm - 10A
2,5mm - 16A
4mm - 20A
6mm - 25A
10mm - 32A
16mm - 63A
25mm - 100A
tässä tapauksessa riittänee 1,5mm ja 10A sulake (tai voi laittaa pienemmänkin sulakkeen tuohon 1,5mm:n johtoon, vaikka esim. 5A ja kestänee normaalitilanteessa kärjettömän sytytyksen tarpeisiin).
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Vastus kadoksissa
Jos enemmänki noita sähköhommia autoonsa aikoo tehä, on ihan suotavaa opetella tää ulkoa ja hallita tämmöset pienet laskutoimitukset, ettei tartte alkaa kyseleen minkäkokonen sulake tälle ja tälle tarvitaan, vaan osaa ite laskee sen ja saa avun heti!

Toi on hyvä ripustaa tallinseinälle sen "väri väriin ja loput maihin" -tekstin viereen, vaikka sen muistais nii ei tulils virheitä!

Toi on hyvä ripustaa tallinseinälle sen "väri väriin ja loput maihin" -tekstin viereen, vaikka sen muistais nii ei tulils virheitä!
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vastus kadoksissa
Jotkut, esim. Mallory Unilite vaatii tuon vastuksen ( mielellään heidän oma), jottei valosilmä kärähdä. Useimmat kärjettömät jakajat eivät häiriinny "ylijännitteestä"
Ajatushan noissa on että startatessa saavat maks 12v, ja sitten kun laturi nostaa jännitteen, tuo vastus laskee sen 12v:iin.
Ajatushan noissa on että startatessa saavat maks 12v, ja sitten kun laturi nostaa jännitteen, tuo vastus laskee sen 12v:iin.