V8 tyhjäkäynti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
SN95GEETEE
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 12:20

V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja SN95GEETEE »

Tervehdys,

Tällainen automaatti GT V8 -95 tuli viime syksynä hommattua ja pientä huoltoakin jo tehtiin eli vaihdettiin ilmansuodatin, sytytystulpat, öljyt+suodatin koneeseen. ”Huollon” jälkeen auto käynnistyy normaalisti niin kylmänä kuin kuumanakin mutta tyhjäkäynti pompsahti tasolle 1150 – 1350 rpm. Ajamaan lähdettäessä kun peruutteli tallista ulos ei probleemia mutta kun tuuppasi D:n päälle ja nosti jalkaa jarrulta niin sammui miltei joka kerta (ikäänkuin tukehtui) , kännistyi kuitenkin samantien normaalisti ja otti kierroksia, varovasti jalkaa kaasulle ja muutaman sadan metrin ajon jälkeen ei enää sammu pysähdyttäessä, tyhjäkäynti kuitenkin noissa aiemmin mainituissa lukemissa. Eikä tässä vielä kaikki, rupesi sytyttelemään CHECK ENGINE valoa ajon aikana, muuten kaikki tuntuu pelaavan ihan normaalisti. Auto laitettin talviteloille marraskuussa eikä ole sen kummemmin vielä vikaa tutkittu, jos sitte Vapuksi :bileet: ”virittelisi” kuntoon .... jotain tsekkauslistaa kaipailisin mistä lähteä vikaa etsiskelemään ?
Leimallakin tuli käytyä ja läpi meni, tosin huomautuksella, että takasumuvalo ei toimi, eihän se voi toimiakaan kun ei sellaista ole autoon ikinä laitettukkaan ... ensi syksynä se viimeistään pitää olla tai eivät leimaa enää luvanneet. Edellisillä omistajilla (2) ei ollut ongelmia takasumarin kanssa katsastuksessa, aina oli leima tullut ilman ko. valoa. Olisko tähän jollakin hyviä neuvoja/vinkkejä mistä piuhat fiksuimmin vetää ja virrat ottaa takasumarille ?
Avatar
Rita GT
Mega-addikti
Viestit: 541
Liittynyt: 11 Heinä 2012, 16:42
Auto: FORD MUSTANG 1998 SVT COBRA
Paikkakunta: Lahti

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Rita GT »

Hei.En osaa nyt juuri tähän neuvoa mutta meillä Lahdessa on aktiivinen toiminta ja paljon Sn.nää,ota alueyhteyshenkilöihin yhteyttä Samuel tai Kari.Yht.tiedot löydät alue osastosta.Varmaan saat heti paljon hyviä neuvoja ja tarvittaessa apua kädestä pitäen.Samoin mukaan toimintaan mars/mars.t.Rita
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jyge »

Jos Check Engine valo loistaa niin vikakoodien lukuun.

Autosta löytyy OBD2-portti, joskin toimii vain V6-malleissa (tämä siis '94-'95).
Kasikoneinen kertoo tilastaan "paperiklipsiperiaatteella".

Jos englanti sujuu, niin vaikka näillä ohjeilla:
http://www.allfordmustangs.com/Detailed/445.shtml
Töpseli on pelkääjän puolen jousitornin kupeessa.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Olisko joku alipaineletku murtunu ja alkanu vuotaan? Käykö varmasti kaikilla?

Onko auto katsastettu ennen vai jälkeen vian ilmenemisen, millaset päästöt siitä tuli?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kari gt »

tuntus jotenkin loogiselta et huollon yhteydessä olisi tapahtunut jotan joku alipaine letku saanut siipeensä . Tuo tyhjäkäynti moottori kannattaa kyl putsata niin kuin tuossa Kaara jo mainitsikin .Ja jos tarviit ohje kirjaa niin multa pitäis löytyä, niin saat sen lainaa kyllä sieltä löytyy ohje arvoja et pystys mittailee eri sensoreita.
live fast die young and have fun
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Lainaan ketjua...
Voiko -96 cobrasta ottaa vikakoodit samalla tavalla vilkutellen kuin tuossa edellä on neuvottu?
Pistoke on vissiin sisällä sulakerasian lähellä ja erilainen.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Pertti kirjoitti:Lainaan ketjua...
Voiko -96 cobrasta ottaa vikakoodit samalla tavalla vilkutellen kuin tuossa edellä on neuvottu?
Pistoke on vissiin sisällä sulakerasian lähellä ja erilainen.
Jos siinä toi pistoke löytyy nii eiköhän se toimi tuolleen, Cobrassa kuitenki sama johtosarja kun normi GT:ssä?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

96 malli on eec-5 ohjainlaite, ei saa yhdistellä johtoja. Mutta halvalla saa obd-testereitä joilla homma hoituu. Esim IKH myy, suomennettua mallia http://www.ikh.fi/tuotehaku/OBD
Kaikista koodeista ei tule kuin numero tuollakaan ,mutta manuaalista sitten loput.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiitokset Korvalle!
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
SN95GEETEE
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 12:20

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja SN95GEETEE »

Joo noi vikakoodit tietty vois ensitöikseen luetuttaa (missä tää Lahdessa onnistuis ?) heti kun auto otetaan ajoon tuolla huhtikuun loppupuolella (on talvisäilössä paikassa, jossa ei remppaa tehdä). Tuo Jygen mainitsema ”paperiklipsiperiaate” ei sano mulle mitään.
... ja sitten noiden alipaineletkujen kimppuun. Mielestäni kone kävi kyllä kaikilla pytyillä ja tyhjäkäyntivika ilmeni vasta katsastuksen jälkeen, päästöt katsastajan mukaan kohdillaan tai ei ainakaan niistä mitään huomauttanut, rapsa auton hanskalokerikossa. Kävin kyllä tankilla ennen katsastusta ja silloin ekan kerran kiinnitin huomiota korkeaan tyhjäkäyntiin mutta konttorin pihalla/sisällä hallissa kone taas kävi ihan normaalikierroksilla, CHECK ENGINE valo ei palanut vielä tässä vaiheessa.
Mites toi tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, onko paha rasti ? Niin ja missä se ihan noin fyysisesti on, löytyiskö jollakin vaikka kuvaa aiheesta ?
Vaikuttaako nää kaikki em. myös siihen, että kone sammahteli kylmänä liikkeelle lähdettäessä ?
Akku irroitettu 30.11.2014 eli silloin kun auto talviteloilleen jätettiin -> muisti varmaankin tyhjentynyt eculta ?
Mites MAF , se kannattanee myös varmaan tarkistaa/puhdistaa ?
Voiko takasumariin napata virrat etusumareiden katkaisijalta, toimiiko oikein, jotta katsastusinssikin on tyytyväinen ? Onko parempia konsteja ?
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja PeteP »

:krooh:
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Etusumareiden kytkimen voi käyttää takasumariin, joka on pakollinen, etusumarit eivät ole.
Tai sitten laittaa siihen kolikkosyvennykseen oman kytkimen takasumarille, niin toimii molemmat.
Kytkimessä pitää olla merkkivalo.
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Liekö tämäkin jo EU:n jyräämää, samassa kokoelmassa puhutaan ajovalojen pesureistakin pakollisina ja takavalopakosta huomiovalojen kanssa.

"29 §

Takasumuvalo

1. Autossa saa olla enintään yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä takasumuvalon käsittävä valaisin. Jos autossa on kaksi takasumuvaloa, katsotaan valaisinten määrää koskeva rajoitus täytetyksi, jos oikeanpuoleisen takasumuvalaisimen johtimet kytketään irti. Takasumuvalaisimen on oltava vähintään 0,25 m ja enintään 1,00 m korkeudella auton vasemmalla puolella. Takasumuvalaisimen etäisyyden jarruvalaisimesta tulee olla vähintään 0,10 m.

2. Takasumuvalon tulee näkyä vähintään 5° ylös- ja alaspäin sekä 25° sivuille päin.

3. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta.

4. Takasumuvalon tulee olla E-hyväksytty säännön n:o 38 mukaisesti.

5. Kuljettajaa varten on oltava takasumuvalon toimintaa osoittava merkkivalo.

"

Edit: Heti löytyi ainakin päivitys seuraavalta vuodelta (-88)
" 29 §

Takasumuvalo

3. Takasumuvalon tulee olla kytketty siten, ettei se voi toimia yksinään tai seisontavalon ollessa yksin kytketty. Takasumuvalo tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta. Jos autossa on etusumuvalot, saa takasumuvalo olla kytkettynä siten, että se toimii vain etusumuvalojen toimiessa.

"
SN95GEETEE
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 12:20

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja SN95GEETEE »

Mitä kaikkea täytyy purkaa/irroittaa jotta saa tuon tyhjäkäyntimoottorin irti puhdistusta varten ? Alempi ruuvi näyttäis olevan hieman hankalassa paikassa.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V8 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Se on hankala, mutta kyllä sen varmaan sieltä ilman muuta purkamista saa pois, ainakin cobrassa sai, vaikka on hieman erimuotoinen imusarja.
Vastaa Viestiin