1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Kaarvonen
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Marras 2013, 11:23
Auto: Mustang 289 vm. 66

1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Kaarvonen »

Eli itsellä on tuommoinen vm. 1966 289 koneella oleva HT Mustang ja siihen olisi nyt suunnitelmissa tehdä jotain päivityksiä ajettavuuteen ja ulkonäköön.

1. Aihe
Minkä levyiset ja millä specseillä olevat renkaat ja vanteet tuonne mahtaa mennä fiksusti alle? Olen selaillut tuota galleriapuolta nyt hyvän tovin ja todennut että 15" tai 16" olisi sopiva halkaisija, mutta gallerian kuvissa harvassa näkyy vanteiden kokoja eli jos löytyy tietoa ja mieluusti kuvia että minkä kokoiset näyttää miltäkin niin kiitokset jo etukäteen.

2. Aihe
Suunnitelmissa olisi myös jonkinmoinen levyjarrusarja eteen. Mistä moisia kannattaa katsoa kun suomessa ainakin jossain näytti olevan hinta +1000e? Mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon tilaillessa ja onko minkämoinen työmaa?

3. Aihe
Iskunvaimennusta ja jousitusta olisi myös tarkoitus päivittää. Takapää on senverran löysä että kun neljä henkeä istui autossa niin takapää raappii kiinni pienemmissäkin montuissa. Tämä raapiminen täytyisi siis saada kuriin ja mieluusti myös saada renkaan ja kaaren väliä hieman fiksumman näköiseksi että uudet vanteet pääsee oikeuksiinsa :) Mistä kannattaisi katsella ja minkämoisia palikoita että ajettavuus olisi järkevä ja pirssi madaltuisi tosiaan aavistuksen verran?

Kiitokset etukäteen mikäli joltain löytyy tietoa ja jaksaa nähdä vaivaa vastailla! :D :peukku:
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

1.
15" vanne menee earlyyn 7" leveänä 0-offsetillä. 8" tuumainen pitää tulla hieman sisäänpäin.(4 1/5" BS)
Itsellä on ollut earlyssä 18x8,5 ET18 sisäänpäin levittävät, mutta pienempihalkaisijaisessa vanteessa ei voi tuoda noin paljon sisään. Oikea rengas noihin on esim. 225-60-15 tai 225-50-16

2.
Sinulla lienee edessä runpu jarrut? Takana ne onkin ok, mutta eteen jotain vakion 4-mäntäisen kelsey hayesin tyylistä. Vakiot vanteethan noissa on 14", ja niihin tuo n.255mm levy satuloineen mahtuu. Noihin pystyy sovittelemaan vaikka mitä, jos haluaa itse tehdä. Ebay.de on hyvä jarrusatula lähde budjetti linjalla oltaessa. Tämä tietty edellyttää että sovitus palat satulan ja olkaakselin väliin tehdään itse tai teetetään ( Kunnollisten teettäminen maksaa n. 4-500 eur. Itse kun tekee niin kuluu vaan tunteja :)

5-pulttisen toyotan, nissanin ja uudempien usa fordien levyjä noihin on paljon soviteltu. Esim fox:n jotkut 12" levyt saattaisi sopia ihan kivasti 16" vanteeseen. (katsoo vaan ettei osta nelipulttista sarjaa). Itsellä oli pitkään nuo originaalit satulat ferodon paloilla ja vakio levyillä. Nyt ne on nostettu hyllylle, ja hidastusta hoitaa RS6 satulat ja Shelbyn brembo mallin levyt. Näihin nyt saa rakenneltua melkein mitä vaan.
Hyllystä löytyy yhdet audin keraamisille levyille tarkoitetut 6 mäntäiset satulat, jos joku tarttee...
Mikä se budjetti näihin sitten oikeasti on?

3.
Etupää. Uudet puslat ja pyörien suuntaus. Niin paljon casteria kun pystyy niin alkaa kulkemaan suoraan. Jousina käytetään paljon ns. 620 lbs 1" madaltavia, mutta ovat melko kovat kadulle, ja nykyään onkin tarjoll amyös 1" madaltavia 480 lbs jousia.

Takapään jousitukseen 4 tai 5 lehtiset uudet jouset. Näitäkin saa valmiiksi 1" madaltavia. Takapäätä on helppo tarvittaessa madaltaa lisää madalluspalikoilla, jotka tulevat jousen ja akselin väliin. Nämä toimivat alle 300hp autossa ihan hyvin.

a
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Aika kattava toi Antin vastaus. Lisäisin vielä nuo apurunkojen yhdistäjät, niillä on uskomaton vaikutus väsyneeseen runkoon! Tärkein asia on miettiä tarkkaan, mitä autolta haluaa ja pyrkiä siihen!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
SKB
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Touko 2010, 19:53
Auto: V8 289 V-65

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja SKB »

Homer65,

mikäli ymmärsin oikein niin tarkoitit näitä

http://store.uscartool.com/65-66-mustan ... g-kit.html

http://www.cjponyparts.com/catalogsearc ... +connector

mikähän noista olis ns. paras hinta laatu suhteeltaan?
vai piisaako halvimmat mikäli vain hitsaa kiinni?

-skb
Visa
Addikti
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Kesä 2010, 11:18
Auto: Ford Mustang Gt -88. Ford Mustang Gt -91, Ford Mustang ht -66
Paikkakunta: Mietoinen

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Visa »

Meillä on tuossa tyttären shetlanniponissa 0 et Amarican Racing vanteet koossa 7 X 16, ja renkaina 205 / 50 - 15.
Liitteet
WP_20140723_001.jpg
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

SKB kirjoitti:Homer65,

mikäli ymmärsin oikein niin tarkoitit näitä

http://store.uscartool.com/65-66-mustan ... g-kit.html

http://www.cjponyparts.com/catalogsearc ... +connector

mikähän noista olis ns. paras hinta laatu suhteeltaan?
vai piisaako halvimmat mikäli vain hitsaa kiinni?

-skb
Tuo riippuu siitä mitä osaa ja viittii tehä. Ei ehkä halvin mutta kovasti ovat HHP jäykkäreitä kehuneet, mulla ei oo kokemusta tosta.

Noihan voi tehä itekkin, todennäkösesti se on se halvin ja kovatöisin vaihtoehto, ja menee monesti vaan nii päin että mitä enemmän maksaa sitä vähemmän tarttee tehä työtä.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Firebolt kirjoitti:
SKB kirjoitti:Homer65,

mikäli ymmärsin oikein niin tarkoitit näitä

http://store.uscartool.com/65-66-mustan ... g-kit.html

http://www.cjponyparts.com/catalogsearc ... +connector

mikähän noista olis ns. paras hinta laatu suhteeltaan?
vai piisaako halvimmat mikäli vain hitsaa kiinni?

-skb
Ei ehkä halvin mutta kovasti ovat HHP jäykkäreitä kehuneet,
Eikä ole turhaan kehuttu! :peukku:
-Jukka-
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Toisaalta, voihan sillä silleen retrohengessä ajella vaan...kivaa sekin on, eikä maksa kun pensat :wink:
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

SKB kirjoitti:Homer65,

mikäli ymmärsin oikein niin tarkoitit näitä

http://store.uscartool.com/65-66-mustan ... g-kit.html

http://www.cjponyparts.com/catalogsearc ... +connector

mikähän noista olis ns. paras hinta laatu suhteeltaan?
vai piisaako halvimmat mikäli vain hitsaa kiinni?

-skb
Noitapa juurikin. Riittävyydestä ja paremmuudesta en tiedä, kun olen kokeillut vain noita HHP.itä tai nykyään Hakala Performanceja. Pääasia mielestäni riittävä seinämäpaksuus ja hitsattavat!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kaarvonen kirjoitti:1. AiheMinkä levyiset ja millä specseillä olevat renkaat ja vanteet tuonne mahtaa mennä fiksusti alle? Olen selaillut tuota galleriapuolta nyt hyvän tovin ja todennut että 15" tai 16" olisi sopiva halkaisija, mutta gallerian kuvissa harvassa näkyy vanteiden kokoja eli jos löytyy tietoa ja mieluusti kuvia että minkä kokoiset näyttää miltäkin niin kiitokset jo etukäteen.


vanne 15x7 ET 0 ja rengas 195-60-15:
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Edessä 1" pudottavat Traction master 600lbs jouset + shelby drop
Takana Grab-a-track 1" madaltavat 4,5 lehtiset jouset

Täksi kesäksi tarkoitus nostaa etu- ja takapäätä ainakin 1" ylöspäin (paradoksaalista, miksi en ottanut 0" madaltavia settejä :) ). Hiukan liian matala liikennekäyttöön oman headertyypin suhteen ( ottavat kontaktia asfalttiin liian helposti montuissa ja korokkeissa).

Kun nämä kumit poltettu alta, niin pitää kokeilla leveämpää. Maksimikokoista jos haluaa alle ilman lokasuojien mankelointia mm.:
Wheel and Tyre Combinations for Classic Mustangs.

Aiheeseen liittyviä foorumin ketjuja mm.:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =11&t=1359
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =11&t=2296

Kaarvonen kirjoitti:2. AiheSuunnitelmissa olisi myös jonkinmoinen levyjarrusarja eteen. Mistä moisia kannattaa katsoa kun suomessa ainakin jossain näytti olevan hinta +1000e? Mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon tilaillessa ja onko minkämoinen työmaa?
Ota yhteyttä kerholehdessä mainostaviin yrityksiin ja pyydä kokonaispakettia/suositusta omaan autoosi.

Ihanan kallista.

lisäyksenä Antin jo mainitsemaan, että jos/kun jarruja alat muokkaamaan, niin muuta saman tien 2-piirisiksi.

Jarrupääsylinterin valintaan vaikuttaa esim. levyjarrumuutoksessa työsylintereiden (jarrusatulan sylinterit) pinta-ala. Edessä levyt takana rummut = paineentasausventtiili pakollinen. Edessä ja takana levyt = riippuu työsylintereiden pinta-alasta tarvitseeko paineentasausta.

Tehostin valittava sopiva riippuen pääsylinterin halkaisijasta ja jarrukokonaisuudesta (itselläni omassa kombinaatiossa: edessä ja takana levyt, oli 7" liian tehoton, tänä kesänä on 9" ja kokemuksia odotellaan)

Aiheeseen liittyviä foorumin ketjuja mm.:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =11&t=4578
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =11&t=1986
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=11&t=794
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 11&t=13390

Kaarvonen kirjoitti:. AiheIskunvaimennusta ja jousitusta olisi myös tarkoitus päivittää. Takapää on senverran löysä että kun neljä henkeä istui autossa niin takapää raappii kiinni pienemmissäkin montuissa. Tämä raapiminen täytyisi siis saada kuriin ja mieluusti myös saada renkaan ja kaaren väliä hieman fiksumman näköiseksi että uudet vanteet pääsee oikeuksiinsa Mistä kannattaisi katsella ja minkämoisia palikoita että ajettavuus olisi järkevä ja pirssi madaltuisi tosiaan aavistuksen verran?
Aiheeseen liittyviä foorumin ketjuja mm.:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 11&t=11266
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 11&t=14548
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 11&t=13228
Kaarvonen kirjoitti:Kiitokset etukäteen mikäli joltain löytyy tietoa ja jaksaa nähdä vaivaa vastailla!
Tervetuloa porukkaan ja mukavan harrastuksen pariin.

edit: typoja
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Justiin kattelin, että kerrankin on korkeus kohdallaan!! :peukku:
Ilman ilmajousia on hankalaa saada auton korkeutta kohdilleen ja joutuu tekeen kompromisseja! Mulla on matalalla, 80mm, alimmasta kohdasta ja välillä kolahtaa (rysähtää) jonka näkee myös jäljistä :mrgreen: , mutta offroad-mallia en halua. Ulkonäkö ja ominaisuudet ovat ratkaisevat omalla kohdallani, muuta saa tehdä maastoautoja :lol: .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Paljon hyviä linkkejä myös minulle, kiitän. :wink:

Ja Homerin kanssa samaa mieltä, omaan silmään sopii myös hieman matalammat laitteet. :peukku: :)
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Naulan kantaan! Omaakin pitäis saada vielä vähän lähemmäs maata, on vähän semmonen traktori meininki! :lol:
Kaarvonen
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Marras 2013, 11:23
Auto: Mustang 289 vm. 66

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja Kaarvonen »

Tännehän on tullut mukavasti vastauksia, eiköhän tässä saa sitten ruveta suunnittelemaan ostoksia seuraavaksi :) Vannevalinta osu ny sitte 7x15" American Racingeihin ku sattu sopuhintaan löytymään käytettyinä ja päällä on 225/60 kummit... ET:lukua ei tullut kyllä mittailtua mutta aivan näppärän näköiset olivat alla.

Madalluspa tuolle tuli nyt ainakin nuolla vanteilla pakolliseksi, alkoi ns. keulimaan hieman ja muutenkin keula jäi aivan järjettömän korkealle... Onneksi on vielä talvea/kevättä jäljellä :)
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1966 Mustang alusta ja vannepäivitystä

Viesti Kirjoittaja jls »

Mulla olis käytetyt jouset eteen. Madaltanee noin tuuman. Ja käytetyt kyb iskarit. Vaikka 50e satsi.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Vastaa Viestiin