Minkälainen ilmanputsari/imuputkisto 300-500hp katukoneeseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kaara hei...
Jos alkaa konehuoneesta tila loppumaan, niin mulla on neljän tuuman korotuksella oleva kuitupeitto Foxiin jonka voisin vaihtaa vastaavaan matalampaan. :wink: :wink:
-Jukka-
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti:Olisit sanonut ton kuukausi sitten. Mulle on jo tulossa semmonen. Tavallinen ehjä ylimääräinen peltinen kyllä löytyy.
Oisit kysynyt.
Peltinen löytyy multakin tuon kuupan lisäksi.
-Jukka-
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti:Toisaalta mulla ei olis ollu kuitusta sulle tilalle. Punaisessa GT ssä on jo 2in ja tulevaan Ronttoseen on sitten tulossa korkeampi 3,5in sn95 mallinen.
Jos punaisessakin GT:ssä tila loppuu niin otahan yhteyttä niin vaihellaan. :wink: :wink:
:backtotopic: :backtotopic: :backtotopic:
-Jukka-
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Olen miettinyt että jos tämmönen mysteeri ja isot thyyninki tötteröt päihin. Saattais olla viileempääkin??

http://www.spectreperformance.com/cat/a ... rsal-other
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Tästä keskusteltiin kaaran kanssa puhelimessa, voishan siitä tännekkin tarinoida. Ei oikeen oo tullu tuota oman auton ilmanputsarivalintaa vielä tehtyä, kun ei toi kutonen ihmeitä tartte, mutta suunnittelua silti tapahtuu. Nascar mallin kotelotyyppi näyttää fiksulta vaihtoeholta, siihen tulee sopiva imu suoraan tuulilasin alta eikä vaparissa tartte vedellä noita ylimääräsiä putkia ynnämuita hässäköitä. Lisäks se ilma on paljon puhtaampaa kun pyöränkotelosta imettynä, jolloin huollontarve vähenee. V koneen päällä tosi yksinkertanen rakenne ja kaasarin kanssa ei oikeen muut putsarin paikat oo vaihtoehtona. Mutta ruiskulla tossa tulee pientä ongelmaa, kaasuläppä ei ookkaan enää pystyssä vaan sivulle sojottamassa eikä siihen kannata tollasta perinteistä pyöreetä sovittaa, joutuu soveltaan kaikenlaisia erikoisratkasuja.

Tossa aikasemmin kirjotin noista K&N suodattimista etteivät ole performance tuotteita, korjataan nyt sen verran että kyllähän ne niitäkin myy, mutta niillä ei sit ajetakkaan sitä miljoonaa mailia mitä toisaalla mainostavat. Katuautokäyttöön kun olis kiva olla sellanen suodatin joka myös suodattaa ja päästää läpi tarvittavan määrän ilmaa.

Oli puhetta myös siitä että pelkkä suodatin ei oo avain onneen, vaan myös sillä on väliä miten se imetään suodattimelle ja kuinka siitä taas eteenpäin. Ei niitä kiihytyssuppiloita turhaan oo kaasareihin laitettu iät ja ajat, pyöreellä ulkoreunalla oleva imee paremmin kun terävä, suoraan putkesta katkastu saman paksunen ja muutenkin identtinen imutorvi. Tällasia pyöreitä muotoja pitäs olla joka paikassa jossa imuputkessa tulee "kuristus". Noitahan vois tehä vaikka ja mistä materiaaleista, itelle tuli ekana mieleen valmiit refleksiputket joita myydään kaupoissa bassokoteloihin tai mihinlie. Motonetissä 100 mm halkasijalla oleva n. 300mm pitkä putki jossa olis kaks pyöristettyä päätyä maksaa alle 15€.

Onkos raadilla kokemusta esim. Pipercross- tyyppisistä suodattimista? http://www.pipercross.net/
Noita ainakin käytetään paljon motocrossissa yms. lajeissa joissa tarvitaan hyvä suodatuskyky aika rajulla viritysasteella oleville koneille.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Verkoista kun oli puhetta, niin en tarkoittanut mitään rapumertaluokkaa vaan hieman tiheäsilmäisempää. Nämä ovat kuin metallisukkahousua, todella tiheää ja kaunista katsella. Näitä käytetään mm. suodattimissa. Näitä aion testata tulevaisuudessa. Tätähän voi testata, kuinka verkon öljyäminen toimii, jos haluaa tai siltä tuntuu. Läpäisykykyä voidaan nostaa kasvattamalla pinta-alaa, esim. painamalla verkko pallomaiseksi. Kiinnitys sitten käyttötarpeen mukaan, minulle röttöseen kiinnitys on jo ratkaistu.

Tämä on tiheämpi versio, jossa silmäkoko on 0,047 mm x 0,047 mm. Materiaaliana rosterilanka.
Kuva

Tässä on hieman horompi versio, silmäkoko 0,154 mm x 0,154 mm ja rosterista (verkon alla näkyy tuo tiheämpi verkko osittain).
Kuva
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Joissain moottorikelkoissa muuten tais olla jotain ton kaltasta verkkoa/kangasta suodattimena, samoin mönkkäreissä esisuodattimena on kankainen sukka putsarin päällä. On muuten paljon mukavampi putsata ja autokäytössä normaali paperisuodattimen elinikä moninkertaistuu.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuolla imuputkella sen pinnan laadulla ja muodolla on aika iso merkitys virtaus vastukseen. Lisäksi olisi hyvä kiinnittää vähän huomiota putken suuaukon muotoon.
Kuva selventää hieman tilannetta.
Liitteet
Ram pipe
Ram pipe
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Käykö vaimon avovaimon kusenpolttamat sukkahousut suodattimena? :lolkops:

:backtotopic: No onse aikamoinen velho tuo kaara :peukku:
:krooh:
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Toi on hyvää testausta, sit vielä kun saat imuputkiston tehtyä niin taas testipenkkiin paljonko alle ysikymppiset mutkat vaikkuttaa.

Siinähän sitä ois, kuka keksii ilmanputsarin joka virtaa paremmin ku pelkkä suppilo :P
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja kari gt »

mites Kaara kun en huomannut tuossa taulukossa noita sukkahousuja enkä alkkareita ollenkaa. Et oliks ne niin huonoja ei muuten kun noihin omiin ronttosiin rupesin jo noita sukkiksia virittelemään :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
sori :backtotopic: :backtotopic:
live fast die young and have fun
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

kari gt kirjoitti:mites Kaara kun en huomannut tuossa taulukossa noita sukkahousuja enkä alkkareita ollenkaa. Et oliks ne niin huonoja ei muuten kun noihin omiin ronttosiin rupesin jo noita sukkiksia virittelemään :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
sori :backtotopic: :backtotopic:
Pete ei oo vielä lähettäny, eihän se oo voinu niitä testata :lol:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Mielenkiintoista dataa. Tuo vakio ilmanotto tulos lienee uudella/puhtaalla vakiolla paperisuodattimella?

Olen miettinyt että mitäköhän apua on K&N paneelisuodattimesta. Nyt ajelen vakiopaperilla. Nurkiin on myös eksynyt vaahtomuovinen paneelisuodatin ainakin sen pitäisi olla jossain. Voisin laittaa virisuodattimet tulemaan niin näkisi mitä eroja löytyy. :idea:
Marcus
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Loka 2006, 06:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Marcus »

Karua luettavaa tämä suodatustehotesti..
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm

Tarkoitus oli laittaa isompaa kaasuläppäkoteloa ja cold air intakea SN95:seen mutta en tiedä haluanko kuvassa näkyviä partikkeleita (katu)koneeseeni.
Kyllähän se on tietysti aina ollut tiedossa että noissa on omat juttunsa etenkin maffiongelmien suhteen mutta aika merkittävästi kankainen paneelifiltteri ainakin prätkässä päästi filtterin alle likaa kun valkoinen rätti muuttui aina huoltotoimenpiteiden jälkeen väriään. Tietysti sitä "viri"filtteriä voisi vähän parannella johonkin suuntaan, lienee aika vaikea kuitenkin saada vakiosuodatin ympättyä vaikkapa 70mm kaasuläppäkoteloon ilman muutoksia.
Mustang 5.0 GT Convertible -94 (Ex Mustang 3.8 Convertible)
Marcus
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Loka 2006, 06:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle

Viesti Kirjoittaja Marcus »

kaara91 kirjoitti:Käytännössähän kaiken lian poistavaa suodatinta ei ole olemassa. Jos näin halutaan liikutaan molekyylitasolla. Samoin ilman virtausnopeus suodattimessa pitää pudottaa, jotta partikkelit yleensä tarttuvat suotimeen. Hyvä suodin on sähkösuodin, mutta mites semmoisen autoon laitat näille ilmamäärille. Oikeastaan moottorin kulumisen kannalta ilmansuodattimen läpi meneviä hiukkasia voisi rinnastaa hiomapaperiin. Ajatellaan metallipintaa, jota hangataan eri karkeisilla himapapereilla. Kun karheutta hienonnetaan tarpeeksi pintaan ei enää jää näkyvää jälkeä hionnasta. Samalla hionnassa poistuva materiaali vähenee paperin karheuden pienentyessä. Jossain vaiheessa moottorissa tullaan siihen pisteeseen, että partikkelikoolla ei ole enää merkitystä. Tässä olen samaa mieltä K&N insinöörien kannssa. Samalla voin todeta, että tuo 10-20 micronin luku täytyy olla mm eikä tuumia, alakuvassa punainen alue. Eli moottorille 0,01-0,02mm partikkelikoko on kuluttavin.
Tuon Dinairin kuvan mukaan pitäisi siis suuremmat kuin 0,001mm partikkelit saada suodatettua pois ja kokoluokassa 0,01 suuremmat K&N mukaan ehdottomasti pois. Kuvan mukaan alle 0,001mm koossa ei ole moottorille kuluttavia aineita. Pakokaasua ja savuahan sieltä ei pois saa, joten aika hyvin tuo asia tuosta kuvasta selvinnee, mikä koko on vaarallista ja saatava suodatettua katuautosta pois.
Samoin tuon G3 ilmastointivillan käyttö on kait turvallista, koska lähes kaikki yli 0,005mm partikkelit jää 100% suotimeen. Suotimen muuttuminen sisäpuolelta mustaksi ei välttämättä johdu suodattimen huonoudesta, vaan kyse voi olla hiukkasista esin noki, joka ei vaikuta enään moottorin kulumiseen. Kovassa luokassa kyllä liikutaan, jos tuo kaikki kiinteä aineinen pitää saada pois eli 0,001mm 1mikroni koko 100%. Suodattimesta tulee tällä kriteeerillä valtava, muutoin paineero kasvaa liikaa. Täytyy vielä kaivaa paperisuodattimista käppyröitä, niin ollaan paljon viiisaampia. Veikkaan kyllä, että en varmasti ole ensimmäinen joka asiaa tutkii. Nyt vaan asia on niin, että tämä asia selvitetään perin pohjin, vaikka insinöörit ja suodatinvalmistajat on jo asian tutkineet. Todennetaan vaikka sitten vaan, että he ovat olleet oikeassa.

http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html
Jep, täytyy nostaa hattua asenteelle. Tietysti K&N insinöörit ovat varmaan päteviä kavereita mutta mielestäni kyseenalaistaminen on monesti älykkyyden merkki ;)
Siispä ihan järkevää tehdä omat testit ja sen pohjalta johtopäätökset miten hyvä tuote loppupeleissä on. Onhan sekin asia selvä että ei ne metallipinnat moottorissa todellakaan kuivana käy eli öljyllä lienee vaikutuksensa siinä etteivät partikkelit tee niin pahasti tuhoa mitä ne kuivana tekisivät.
Mustang 5.0 GT Convertible -94 (Ex Mustang 3.8 Convertible)
Vastaa Viestiin