Kuuntelehan nyt mitä firebolttikin sanoo ja luehan nyt vielä ajatuksella, mitä kirjoitin tuolla ylempänä. Auto dynamometriin uudella Shelby tekniikalla ja sellaiset paperit joissa 7kg/kw ei ylity. Thats it - voilá. Katsuria kiinnostaa tasan, se että sillä on dokumentti hevosvoimista ettei vahingossa joudu perseen tervaukseen jos on päästänyt liian tehokkaan auton läpi muutoskatsastuksessa. Trafille jää dokumentti jonka sinä olet toimittanut. Jos siinä katsuri alkaa epäille, että onko siinä 400 hv akselilla vai 500 hv ja homma katkeaa siihen, niin sitten toiselle konttorille. Dyno lappu on se joka ratkaisee, joten harmillista kun peruutit sen Shelby kauppasi. Sitten jos omatunto on kultaa, niin aja kylillä niillä tehoilla jotka koneesta on säädetty dynotusta varten eli hyväksyttävillä kg/kw suhteilla. Ota sitten radalle kaikki möyhy irti koneesta. Näin se homma toimii käytännössä. Tietysti jos rekisteriotteeseen pitää saada 370 kW niin sitten saa shelbyn voimalinjan unohtaa.Hopia kirjoitti:Se >7kg/kW on Trafin nykyohjeilla niin ehdoton, ettei tästä maasta taida löytyä semmoista katsuria, joka uskaltaisi hyväksyä. Sama pätee GT:n ahtamiseen. "Vanhoina hyvinä aikoina" katsuri saatto hyväksyä normaalia matalammat ahdot, mutta nykyään linja on se, että jos valmistaja lupaa ahtimelle tietyt tehot, ei niiden alle merkittävästi oleva dynolappu katsurille kelpaa. Ja kaikki GT:n ahdinsarjat menee yli 330 RWHP:n, joka on siis tuo 7kg raja-arvo. Toki poikkeuslupaa voi hakea, mutta......
Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Hopia
- Aktiivi
- Viestit: 139
- Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
- Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Oh hoh, sittenpä annoin pissiä itteäni silmään. My bad. Tuota pitänee tutkia sitten uudesta näkökulmasta!
- Hopia
- Aktiivi
- Viestit: 139
- Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
- Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Jos näin todellakin on, olen sitten kysynyt asiaa ihan väärin tai ihan vääristä paikoista. Vai onko täällä joku Savon Mafia?
No toisaalta ihan samaa mulle kerrottiin Pirkanmaalaisessa alan luotettavassa liikkeessä.

No toisaalta ihan samaa mulle kerrottiin Pirkanmaalaisessa alan luotettavassa liikkeessä.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Tottakai ne sanoo firmoissa virallisen kantansa, eli sen että jos ne virittää autoa niin se on omalla vastuulla virittää lisää. Täähän on vähän tollasta kiertoa, mutta täysin laillista.
Välijäähdytin on muuten siitä kiva että se ei tuo dynossa paljoo lisätehoo, kun ei ajoviima oo jäähyttämässä, saattaa jopa heppa tai kaks karata sen asentamisella. Tai no toki riippuu kuinka isot puhaltimet siinä on hyrräämässä pakkasella kun autoa säädetään
Välijäähdytin on muuten siitä kiva että se ei tuo dynossa paljoo lisätehoo, kun ei ajoviima oo jäähyttämässä, saattaa jopa heppa tai kaks karata sen asentamisella. Tai no toki riippuu kuinka isot puhaltimet siinä on hyrräämässä pakkasella kun autoa säädetään

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Kyllä se valitettavasti niin on ettei niitä tehoja voi todistaa "uudestaan" eli se mitä valmistaja ilmoittaa on totuus. Tehon laskeminen tarkoittaisi että moottoriin on tehty muutoksia jolloin katsotaan ettei se enää täytä päästömääräyksiä. Noiden jälkiasennussarjojen osalta varsinkin ikävää kun ne tehot on usein ilmoitettu varsin optimistisesti ja siis väärään suuntaan tuon teho/painosuhteen kannalta.
Niin, ja jos dynossa ei välijäähdytin tuo lisää tehoa niin kannattaa mennä johonkin toiseen dynoon
Niin, ja jos dynossa ei välijäähdytin tuo lisää tehoa niin kannattaa mennä johonkin toiseen dynoon

- Hopia
- Aktiivi
- Viestit: 139
- Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
- Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Tuo ikk:n kertoma versio on se mitä mullekin on tässä parin vuoden aikana "markkinoitu" jokapaikassa mistä olen neuvoa kysynyt... Lisätiedoksi parista paikkaa on sanottu että aiemmin pysty hyväksymään kuten tuo toinen versio menee, nyt ei enää, kun Trafi tarkastaa toimintaa aktiivisesti.
Henk.koht. en osaa sanoa mikä totta mikä tarua. Jos jollain asiasta "hiljaista tietoa", saa mulle laittaa myös yksityisviestiä.
Henk.koht. en osaa sanoa mikä totta mikä tarua. Jos jollain asiasta "hiljaista tietoa", saa mulle laittaa myös yksityisviestiä.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Täytyi oikein konsultoida ford homppelia kuka touhuaa joskus uudempienkin autojen kanssa. Vähäpäästöisyys näkyy olevan aikalailla rajoittava tekijä, sitten tulee eu hyväksynnät yms. Tuo tulee itseltä aika usein unohdettua, päästöthän saa kohdilleen parilla helpollakin tavalla, mutta päästömittaukseen jos joutuu niin se sitten vaan maksaa. KW/kg sääntö ei poistu. Aika persiistä on koko lakikeksintö. Sitä on vaikeaa muuttaa esim. V6 autoa ahdetuksi v8 autoksi, mutta jos sulla sattuisi olemaan esim. tehdaslainen ahdettu tanari niin ei ole enää mitään väliä mitä moottorille tekee. Lakia jos lukee kuin piru raamattua, niin auto myyntiin ja valmiiksi tehtaalta ahdettu auto tilalle. Sitten on taas taivaan ovet auki.Hopia kirjoitti:Tuo ikk:n kertoma versio on se mitä mullekin on tässä parin vuoden aikana "markkinoitu" jokapaikassa mistä olen neuvoa kysynyt... Lisätiedoksi parista paikkaa on sanottu että aiemmin pysty hyväksymään kuten tuo toinen versio menee, nyt ei enää, kun Trafi tarkastaa toimintaa aktiivisesti.
Henk.koht. en osaa sanoa mikä totta mikä tarua. Jos jollain asiasta "hiljaista tietoa", saa mulle laittaa myös yksityisviestiä.
Helppoa on elämä näitten vanhojen tanarien kanssa lakiteknisesti kuin käytännössäkin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Ei se kovin helppoa ole täällä härmässä näiden vanhempienkaan kanssa, ainakaan 65-66 kopassa. Tuo 7kg/kW sääntö on aika rajoittava. Ei oo monta vuotta kun katsurille kelpas vielä 271 vertailuhevosta + 20%. Nyt raja vastaavassa autossa kulkee jossain 240 hevosvoiman luokassa. Vakio 351w rullalohko trukkimoottorikin tuottaa noin 215 hevosta paperien mukaan, joten ei jää paljon varaa ahtamiselle. Kait näistä vähän enemmän saa vaparinakin irti, sitähän ei tarvitse erikseen todistella.Fastback kirjoitti:
Helppoa on elämä näitten vanhojen tanarien kanssa lakiteknisesti kuin käytännössäkin.
Kannattaa kyllä selvitellä tarkasti ennekuin tekee muutoksia. Aika tiukkaa, mutta asiallista on palvelu konttoreilla nykypäivänä.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
On se. Hanki aftermarket lohko, ei ole hv tietoa rasitteena, ahda tai et, omavalmiste moottori - dynopaperit yli 7kg/kW ja toimii. Jos ei toimi niin katsuri tulkitsee olemattomia. Päästömittausta tai eu hyväksyntää ei ole tiellä. Näin tää toimii täälläpäin, mutta eipä tuo eka kerta olisi kun jossain päin maata oli käytäntö erilainen. SAE ja DIN hv:t kyllä konttorillakin käännetään siihen heikompaan muotoon.jls kirjoitti:Ei se kovin helppoa ole täällä härmässä näiden vanhempienkaan kanssa, ainakaan 65-66 kopassa. Tuo 7kg/kW sääntö on aika rajoittava. Ei oo monta vuotta kun katsurille kelpas vielä 271 vertailuhevosta + 20%. Nyt raja vastaavassa autossa kulkee jossain 240 hevosvoiman luokassa. Vakio 351w rullalohko trukkimoottorikin tuottaa noin 215 hevosta paperien mukaan, joten ei jää paljon varaa ahtamiselle. Kait näistä vähän enemmän saa vaparinakin irti, sitähän ei tarvitse erikseen todistella.Fastback kirjoitti:
Helppoa on elämä näitten vanhojen tanarien kanssa lakiteknisesti kuin käytännössäkin.
Kannattaa kyllä selvitellä tarkasti ennekuin tekee muutoksia. Aika tiukkaa, mutta asiallista on palvelu konttoreilla nykypäivänä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3