Äänen vaimennusta Earlyyn
- mussette
- Addikti
- Viestit: 222
- Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
- Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932 - Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Äänen vaimennusta Earlyyn
Putkistossa on 1kpl/puoli äänenvaimentimia ennen taka-akselia, mallia motonet.
Putkisto on 3" ja alusta madallettu ja kone 392 W
Lopputulos on nyt se että äänimaailma on liian suuri ja toisille äänenvaimentimille ei ole tilaa.
Näillä äänillä katsastuksessa voi tulla ongelmia. Ratkaisu voi olla myös vain katsastuksen aikainen.
Ainut mitä olen keksinyt on laittaa vaimennusta putkiston ulostuloihin noin 0,5m matkalle.
Jos polttoainetankki olisi kapeampi ei ongelmaa olisi laittaa toiset äänenvaimentimet, nyt vaan on kuskin puolella niin vähän tilaa tankin ja lehtijousen välissä ettei onnistu.
Mitä survoisi 3" putken päästä sisään että ääni vaimenisi hieman, kuitenkaan tukkimatta pakoputkistoa.
Ainut mitä tulee mieleen on spiraali (esim. kuljetin ruuveissa käytetty) jonka keskelle rei'itetty putki.
Onko hyviä ehdotuksia ?
Putkisto on 3" ja alusta madallettu ja kone 392 W
Lopputulos on nyt se että äänimaailma on liian suuri ja toisille äänenvaimentimille ei ole tilaa.
Näillä äänillä katsastuksessa voi tulla ongelmia. Ratkaisu voi olla myös vain katsastuksen aikainen.
Ainut mitä olen keksinyt on laittaa vaimennusta putkiston ulostuloihin noin 0,5m matkalle.
Jos polttoainetankki olisi kapeampi ei ongelmaa olisi laittaa toiset äänenvaimentimet, nyt vaan on kuskin puolella niin vähän tilaa tankin ja lehtijousen välissä ettei onnistu.
Mitä survoisi 3" putken päästä sisään että ääni vaimenisi hieman, kuitenkaan tukkimatta pakoputkistoa.
Ainut mitä tulee mieleen on spiraali (esim. kuljetin ruuveissa käytetty) jonka keskelle rei'itetty putki.
Onko hyviä ehdotuksia ?
Vanhoja Fordeja
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Mahtuvatko Supertrappit?
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
Pituus olisi 17,5" ja halkaisija 5". Noihin vaan extrapakat sisään ja ääni olemattomiin - ryöstää kyl tehoa, mutta sitten katsastuksen jälkeen voi ottaa pakat pois ja ajaa "läpivaimentimena" jos tykkää. Pornon näkööset noi on. Korpelan Timon '73 MAchissa oli tollaiset joskus.
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
Pituus olisi 17,5" ja halkaisija 5". Noihin vaan extrapakat sisään ja ääni olemattomiin - ryöstää kyl tehoa, mutta sitten katsastuksen jälkeen voi ottaa pakat pois ja ajaa "läpivaimentimena" jos tykkää. Pornon näkööset noi on. Korpelan Timon '73 MAchissa oli tollaiset joskus.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- mussette
- Addikti
- Viestit: 222
- Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
- Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932 - Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Tuo super trap voisi olla ratkaisu 5" ulkohalkaisija pitäisi sopia, pitääpä mitata.
Yhteen aikaan noita näkyikin monessa autossa, mistähän syystä suosio loppui ?
Kohtuu kalliit on 2x207$. Mutta voishan tuon maksaakkin jos mökä hiljenisi ja tehot ei katoaisi.
Yhteen aikaan noita näkyikin monessa autossa, mistähän syystä suosio loppui ?
Kohtuu kalliit on 2x207$. Mutta voishan tuon maksaakkin jos mökä hiljenisi ja tehot ei katoaisi.
Vanhoja Fordeja
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Tuohon hintaan saa jo melkein koko putkiston, pienempi putkisto kokonaan leimalle, eihän siellä leimalla tehoja tarvii!
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
En sitten kyl muuten muista, että pitikö levyjä lisätä vai poistaa, jotta hiljeni tai tuli läpivirtausta lisää. Piti hakea kohdalleen jotta toimi parhaiten. Vaihtoehto on, että teet kuten eräs kotoseudun Fordisti... 4" tuplaputkistosta kun katsastusmies mainitsi melusta, niin lyhensi putkia takapuskurin alta n. 40 cm, hitsasi laipat kiinni ja perään vielä yhdet 4" pöntöt katsastuksen ajaksi. Koneena oli 302 cid, kiristetty, aika paljon kiristetty mm. nokka-akselin kortissa luki "prostock".
Kuka vaihtaa koko putkiston leimaa varten...??? Vaihtaisitko itse??
Kuka vaihtaa koko putkiston leimaa varten...??? Vaihtaisitko itse??
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
nuo mahtuu sinne minne putkikin.
http://www.jegs.com/p/Cherry-Bomb/Cherr ... 4/10002/-1
http://www.jegs.com/p/Cherry-Bomb/Cherr ... 4/10002/-1
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- mussette
- Addikti
- Viestit: 222
- Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
- Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932 - Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Ei kyllä viitti toista putkistoa tehdä, mutta oman version super trapeistä voisi tehdä-
Työpaikalla on kuitulaser ja rosteria.
Työpaikalla on kuitulaser ja rosteria.
Vanhoja Fordeja
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Kiihdytysautoissa, joissa käytetään pelkkiä pakosarjoja tai erittäin lyhyitä putkistoja, niin pakosarjan kollektori osaan hitsaillaan kuvion mukaiset kartiot. Kaveri teki kiihdytysautoonsa pakosarjat itse, niin tekivät myös itse tuollaiset kartion ja lähinnä porailivat sen täyteen n. 8 mm reikiä ja pakosarjan tukkeeksi. Ääni hiljeni riittävästi, jotta heltisi katsastus leima fhra kisoissa. Tuollainen on kohtuu helposti tehtävissä, kannattaisi testata jos firmassa on vehkeitä.
http://www.summitracing.com/int/parts/dtc-772-32520

http://www.summitracing.com/int/parts/dtc-772-32520

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- mussette
- Addikti
- Viestit: 222
- Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
- Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932 - Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Tuon tyyliset mulla olikin aikaisemmin, mutta ovat liian pitkät tuonne ulostuloon ( tai pitääpä vielä tarkistaa )Galaxie61 kirjoitti:nuo mahtuu sinne minne putkikin.
http://www.jegs.com/p/Cherry-Bomb/Cherr ... 4/10002/-1
Pelkästtän noilla ääni oli miehekäs, mutta motonettien jatkeena voisi olla ok.
Vanhoja Fordeja
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Eihän se putkiston vaihtokaan ole kuin tunnin homma jos on valmiina. Jos on nosturi tai monttu niin ei homma eikä mikään. Itse on putkistoja tullu veivattua alas ja ylös. Itse pyrin heti tekemään sellaisen putkiston jota jaksaa kuunnella pitkääkin matkaa. Tarkoitus ajaa koko kesä. Ja kuunnella vaikka musiikkiakin välillä, sen V8 musiikin lisäksi. 
Itse laittaisin hiljaisen putkiston matka-ajoa ajatellen ja cut-out- venttiilit silloin auki kun tarvii.

Itse laittaisin hiljaisen putkiston matka-ajoa ajatellen ja cut-out- venttiilit silloin auki kun tarvii.
Viimeksi muokannut Topias74, 23 Marras 2014, 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Kuinkahan paljon meteliä ohjaamoon lisää jos putkisto on niin jämäkästi asennettu, että kannatinkumien tehtävä on lähinnä painaa putkistoa alaspäin eikä estää sitä notkumasta? Aattelin kun itsellä rosteri putkiston ja x putken asrntaminen a sai aikaan hirmu jytinän ohjaamoon. Kai sen putkiston olisi hyvä jonkin verran joustaa?
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Taidan alkaa toistamaan itseäni, mutta sen enempää tietämättä moottorisi tehoista, osista jne. Sanoisin että mikäli kollektorit ovat turhan ylimitoitetut kokonaisuuteen ( monesti ovat), paitsi että oikeaoppisilla kollektoreilla tehot paranevat, niin myös äänet pakopuolella pienentyvät, mutta imuäänet taas kasvavat reilusti entisestään.
Toki myös sellaisia ns. resonanssivaimentimia voi käyttää ( asennetaan ulostulopäähän). Muistuttaa ohutta pyöreää vaimenninta, jossa pieni vaippa ympärillä ja putkessa reikiä kuten absorbtiovaimentajassakin ( suora vaimennin ilman mitään kammioita). sekä vaipan sisällä vaimentavaa materiaalia ( basalttivillaa tms. jotain sopivaa materiaalia joka vaimentaa). Yleensä noin tuuman tai hieman yli putken ulkohalkaisijasta tämä kys. osa. Tekevät mm. Marteliuksella niitä tilauksen mukaan.
Toki myös sellaisia ns. resonanssivaimentimia voi käyttää ( asennetaan ulostulopäähän). Muistuttaa ohutta pyöreää vaimenninta, jossa pieni vaippa ympärillä ja putkessa reikiä kuten absorbtiovaimentajassakin ( suora vaimennin ilman mitään kammioita). sekä vaipan sisällä vaimentavaa materiaalia ( basalttivillaa tms. jotain sopivaa materiaalia joka vaimentaa). Yleensä noin tuuman tai hieman yli putken ulkohalkaisijasta tämä kys. osa. Tekevät mm. Marteliuksella niitä tilauksen mukaan.
Anti -Histamiini 65
- mussette
- Addikti
- Viestit: 222
- Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
- Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932 - Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Juu, ulostulo päähän pitää jotain keksiä. Mainitsemasi vaimentimet on jotain sellaista jota olisi tarkoitus sovitella paikalleen. Noista super trapeista oli aika negaatiivista juttua toisilla palstoilla, lähinnä tehon menetyksen takia. Motista löytyy 500+ hevosta ja kollektorin lähtö on 3", siksi aikoinaan tein putkiston 3", ettei vaan ahdista. Kierroksilla meteli on juuttaan iso. Pikkuhiljaa tuo meteli vaan on alkanut haittaamaan. Ihme kyllä aina on mennyt katsastuksesta läpi, kun ovat lähes tyhjäkäynnillä toimituksen hoitaneet. Voishan tuota laittaa johonkin pulttilaippa liitokseen kuristuksen esim. 2,5" kokoiseksi tai pienemmäksi, jos se hiljentäisi hieman ilman tehonmenetystä.porttari kirjoitti:Taidan alkaa toistamaan itseäni, mutta sen enempää tietämättä moottorisi tehoista, osista jne. Sanoisin että mikäli kollektorit ovat turhan ylimitoitetut kokonaisuuteen ( monesti ovat), paitsi että oikeaoppisilla kollektoreilla tehot paranevat, niin myös äänet pakopuolella pienentyvät, mutta imuäänet taas kasvavat reilusti entisestään.
Toki myös sellaisia ns. resonanssivaimentimia voi käyttää ( asennetaan ulostulopäähän). Muistuttaa ohutta pyöreää vaimenninta, jossa pieni vaippa ympärillä ja putkessa reikiä kuten absorbtiovaimentajassakin ( suora vaimennin ilman mitään kammioita). sekä vaipan sisällä vaimentavaa materiaalia ( basalttivillaa tms. jotain sopivaa materiaalia joka vaimentaa). Yleensä noin tuuman tai hieman yli putken ulkohalkaisijasta tämä kys. osa. Tekevät mm. Marteliuksella niitä tilauksen mukaan.
Vanhoja Fordeja
- mussette
- Addikti
- Viestit: 222
- Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
- Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932 - Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Voishan nuo pöntöt tehdä itsekkin, jos vaan on tarpeeksi hyvä syy. Oliko noista läpällisistä kiertopöntöistä jossain toiminta periaate kuvaa /mallia ?kaara91 kirjoitti:Mites nuo läpälliset kiertopöntöt, jossa on pöntön sisällä ohitus. Pikkuvirtauksilla kiertää pöntössä eestakaisin ja isommilla sitten läpän kautta suoraan. Mulla on tämmöset omatekoiset pöntöt.
Aika pienet pöntöt on jos nuo vielä on läpinäkyvät suorat. Taatusti on ääntä.
Kuskin puolella tankin ja lehtijousen väli on vain n. 10cm .
Vanhoja Fordeja
- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Omassa ex ratalelussa oli apexin pönttö takana ja sen kanssa tuli ongelmia Ahvenistolla kun ei ollut ns. "melupäivä". Vähän liikaa tuli ääntä läpi eikä ajamaan päässyt. Tohon löyty nopeesti ratkaisu sellaisesta "venttiilistä" joka kiinnitettiin vaimentimen päähän. Vähän hankala selittää miten tuo toimii, mutta siis tuosta venttiilistä tulee pieni putki suoraan läpi ja kun vähän antaa lisää kierroksia niin aukeaa koko venttiili auki. Vaikka koko venttiili oli auki niin silti äänet pysyi sallituissa ja kun taas oli melupäivä niin tuon koko venttiilin sai irroitettua yhdellä pienellä pultilla vaimentimen perästä pois.
Itseasiassa jos kiinnostaa niin voin tuollaisen käytetyn venttiilin myydäkin. Löytyi vähän aikaa sitten autotallia siivotessa, eikä itsellä tuolle enään taida käyttöä olla.
Tuossa vielä pari kuvaa, toivottavasti vähän selventää toimintaa
Itseasiassa jos kiinnostaa niin voin tuollaisen käytetyn venttiilin myydäkin. Löytyi vähän aikaa sitten autotallia siivotessa, eikä itsellä tuolle enään taida käyttöä olla.
Tuossa vielä pari kuvaa, toivottavasti vähän selventää toimintaa
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21