Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Käykö se Omegan simpukka samoille kiinnitys reijille kuin orkkis simpukka? Jos ei, niin eihän siinä silloin ole järkeä sitä käyttää! Kun orkkis simpukkaa lähdetään korvaamaan jollain toisella, niin kyllä kiinnitys täytyy olla samoille reijille! Voi kun joku valaisis vähän asiaa kenellä on kokemusta kyseisestä swapista! :roll:
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

Toi omegan simpukka nimenomaan ei käy orkkis reikiin. Täytyy kaivella esiin ne muutosohjeet...
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Ville K »

No ei se nyt mikään amerikantemppu ole tehdä ne kiinnityspisteet.. näitä laitteita jos vähänkin enemmän rakentelee niin mikään ei oo bolt-on..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mutta eikös borgeson käy orkkis reikiin? Luulisi että tuota borgesonin runkomallia olisi käytössä muissakin autoissa, että varmaan kun kaivelee niin jossain autossa on sama tehostettu simpukka missä kiinnitysreijät samassa kohtaa. Vai onko borgeson tehnyt tuon simpukan nimenomaan mustangiin?
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

Borgeson käy suoraan koska siihen on hitsattu uusi kiinnityslaippa, http://www.borgeson.com/xcart/catalog/M ... -1550.html

Olikohan toi joku jeepin simpukka alkujaan...
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

jaro55 kirjoitti:Borgeson käy suoraan koska siihen on hitsattu uusi kiinnityslaippa, http://www.borgeson.com/xcart/catalog/M ... -1550.html

Olikohan toi joku jeepin simpukka alkujaan...
Eiköhän tuo ole joku GM simpukka?

Jos on halu muuttaa ohjausta, pysyä simpukassa ja tehostinta tarvitaan niin Borgeson on kai hyvä vaihtoehto.
Minulla ei henkilökohtaista kokemusta, mutta eräässä -69 "BOSS 302" autossa on toi Borgeson tehostettu simpukka ja toimii kuulema hyvin ja on riittävän nopea (taitaa olla ainakin Suomen ellei pohjoismaiden nopein historic G ikäkauden ratapeli).

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Handyy
Addikti
Viestit: 277
Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Handyy »

Topias74 kirjoitti:Mutta eikös borgeson käy orkkis reikiin?
Simppelisti käy orkkisreikiin. Ainut ongelma oli minulla pakosarja, jouduin vähän paukuttelemaan sitä lyttyyn että mahtui... Mutta lyhyen ajan kokemuksien mukaan myös ajotuntuma on mainio, mutta sopii kyllä vaikka seuraavassa Jyväskylän kk-miitissä käydä koeajamassa!
Avatar
Charo
Aktiivi
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Marras 2009, 13:11
Auto: -67HT, 302, T5
Paikkakunta: Lohja

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Charo »

3 vuotta on Borgeson ollu kiinni, eikä moitteen sanaa ole. Ei minkään moista. Ei ole mitään ongelmia ollut.
Hyvin sai paikoilleen, muutamia sovituksia oli, mm. pakosarja, mutta ei mitääm isompia.
Tässä pitää siis koputtaa puuta.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Taitaa olla ainut järkevä simpukka vaihtoehto tuo borgeson, ei muuta kuin säästämään siihen..... :roll:
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja SamiM »

kaara91 kirjoitti:Mitä noita simpukoita sovittelee, kun valmiita hammastankosarjojakin on olemassa. Simpukalla ei päästä koskaan vastaavaan ohjaustuntumaan kuin hammasräkillä.
Siksi sovitellaan simpukoita kun kaikki eivät tarvitse tai yksinkertaisesti halua vaihtaa hammastankoon. Sitä ei tarvitse millään muulla muille perustella.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä olen yksi niistä, joka osti romikselta Omegan simpukan, eikä vielä ole saanut sitä kiinni.
Ulkomuoto näyttää hyvältä ja kiinnityksenhän saa aina välilaipalla vaikka mihin asentoon.
Koko paska maksoi pumpun ja letkujen kanssa 60e, mutta ei ole bolton.
Ei vaan ole ehtinyt, kun auto on ollut koko ajan ajossa.
Muutoksesta oli tälläkin sivulla ainakin kuvia, tai linkki johonkin ulkomaiseen...
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Juu, jos ei ole toistatonnia laittaa borgesoniin, mutta työkalut pysyy käsissä, niin tuollaisen omegan simpukan saa kyllä huokealla. Mä taisin maksaa 40e pumpusta, letkuista ja simpukasta.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

SamiM kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Mitä noita simpukoita sovittelee, kun valmiita hammastankosarjojakin on olemassa. Simpukalla ei päästä koskaan vastaavaan ohjaustuntumaan kuin hammasräkillä.
Siksi sovitellaan simpukoita kun kaikki eivät tarvitse tai yksinkertaisesti halua vaihtaa hammastankoon. Sitä ei tarvitse millään muulla muille perustella.
Hmm, tossa 7:assa on simpukka. Ja aika kovaa silläkin voi vetää motarin ramppeihin, kun linjaa sillen, ettei tarvii muuttaa ohjausta vaan kaasua. Yhtä hyvältä tuntuu kuin hamputangolla olevalla Mussella. Mutta jos 7:lla joutuu kesken mutkan vaihtamaan ratin kulmaa, niin epämääräiseltä se tuntuu. Mussella ei ole vastavaa epämääräisyyttä. Toisaalta, pakkoko sinne on ajaa niin kovaa kuin mahdollista, nostaa ajoissa pois, niin pärjää millä tahansa ohjauksella. Eikä tarvi perustella yhtään mitään :D Eli Samin pointti on erinomaisen pätevä.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Pertti kirjoitti:Minä olen yksi niistä, joka osti romikselta Omegan simpukan, eikä vielä ole saanut sitä kiinni.
Ulkomuoto näyttää hyvältä ja kiinnityksenhän saa aina välilaipalla vaikka mihin asentoon.
Koko paska maksoi pumpun ja letkujen kanssa 60e, mutta ei ole bolton.
Ei vaan ole ehtinyt, kun auto on ollut koko ajan ajossa.
Muutoksesta oli tälläkin sivulla ainakin kuvia, tai linkki johonkin ulkomaiseen...
Käykös se omegan simpukan booritus tuohon rättiniveleen, tai mites se pit-arm, onko se omegan käypänen vai joutuuko sitäkin soveltamaan?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mustang 1966:n tehostettu ohjaus & Borgeson & Omega

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

SamiM kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Mitä noita simpukoita sovittelee, kun valmiita hammastankosarjojakin on olemassa. Simpukalla ei päästä koskaan vastaavaan ohjaustuntumaan kuin hammasräkillä.
Siksi sovitellaan simpukoita kun kaikki eivät tarvitse tai yksinkertaisesti halua vaihtaa hammastankoon. Sitä ei tarvitse millään muulla muille perustella.
Molemmilla ohjausmalleilla olen ajanut niin tehostetuilla kuin tehostamattomilla.
Huonoimpana pidän Mustangin tehostettua ohjaussysteemiä, lähes täysin tunnoton.
Parhaana tehostettua hammastankoa TCP. (kuitenkin BMW:n tehostettu hammastanko on parempi)
Mutta nopein radalla on tähän mennessä ollut Ford 16:1 simpukka + quick steer kit + roller apusimpukka + bump steer säätö.
Olisiko ollut nopeampi jollain muulla ohjaus järjestelmällä se jää minulta kokematta koska pysyn simpukassa. Mutta joku joskus varmaan todistaa asian käytännössä toisin.
Eikä tuokaan tuota ongelmia kesken mutkan jos joutuu vähän ohjailemaan.

Mielipiteeni on yksinkertainen, kunnostakaa ohjaus oikein, niin se toimii, oli kyseessä simpukka tai hammastanko, tehostettu tai tehostamaton.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin