Edelbrock 1404 (500) säätöihin
Edelbrock 1404 (500) säätöihin
Mielelläni ottaisin vastaan mielipiteitä kyseisen kaasarin ja koneen säätöihin. Olisi kyseessä -68 ja 289 johon on laitettu tämä 500:n. kaasari ja Hedmanin pitkät
peltisarjat. Kone on muuten ihan vakio, mutta ihmetyttää bensan kulutus. Kevyellä kaasulla maantietä ja osa kaupunkia kulutus on 18-19l/100km.
Aikaisemmin oli kaksikurkkuisella ja valusarjoilla 13-14. Ennakkoa on yritetty muutta, mutta ei paljoa ollut vaikutusta. Kone käy hyvin tyhjäkäyntiä ja ei
ajettaessa mitään omituista. Lämpimänä käynistettäessä joutuu hetken sahaamaan ja painamaan kaasua. Tulpat vaihdoin Championin RF11YC 0,8 kärkivälillä.
Tulppien väri on aika vaalea (salama voi vähän vaalentaa kuvan väriä). Pitäiskö olla tu suositus 0,95? Kaasari tosin otettiin suoraan paketista ja perus säädöillä.
Jakajana on tuollaine "mooseksen poikavuosilta" , mutta vaikea sanoa miten tuon alipaine säätö toimii. Olisiko ideoita osavalintoihin ja säätöihin?
peltisarjat. Kone on muuten ihan vakio, mutta ihmetyttää bensan kulutus. Kevyellä kaasulla maantietä ja osa kaupunkia kulutus on 18-19l/100km.
Aikaisemmin oli kaksikurkkuisella ja valusarjoilla 13-14. Ennakkoa on yritetty muutta, mutta ei paljoa ollut vaikutusta. Kone käy hyvin tyhjäkäyntiä ja ei
ajettaessa mitään omituista. Lämpimänä käynistettäessä joutuu hetken sahaamaan ja painamaan kaasua. Tulpat vaihdoin Championin RF11YC 0,8 kärkivälillä.
Tulppien väri on aika vaalea (salama voi vähän vaalentaa kuvan väriä). Pitäiskö olla tu suositus 0,95? Kaasari tosin otettiin suoraan paketista ja perus säädöillä.
Jakajana on tuollaine "mooseksen poikavuosilta" , mutta vaikea sanoa miten tuon alipaine säätö toimii. Olisiko ideoita osavalintoihin ja säätöihin?
Mustang Convertible -68
Re: Edelbrock 1404 (500) säätöihin
Mä mistään mittään tiiä mut pirun hyvä olen arvaamaan. Kumminkin omassa edellisessä harrastekikottimessa oli 600 edeli ja kyseisessä kaasuttimessa oli ainakin tehtaan jäljiltä aikas ronskit aina saa ainetta perussäädöt. Auto toimi hienosti mutta soppa maistui. Tyhjäkäynnillä haisi puolipalanut bensa. Neuloja vaihdettiin pykälä kerrallaan pienemmäksi edelbrockin kartan mukaan sekä niitä alipainejousia jotka neuloja nostavat kun alipaine heikkenee. Kiihdytyspumpun vipu siihen reikään jossa liike ei ole niin pitkä. Näillä sain kulutuksen putoamaan useamman litran satasella. http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm Tuossa hyvä perusjuttu säätämisestä.
- ak72
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Jos haluaa kunnolla seokset sun muut kohilleen niin asiantuntevassa dynossa onnistuu. Ostaa vaan ensin Edel kalibrointikitin ja se mukana päräyttää dynopajalle säätöön.
Jos auto on muuten suht vakio niin kyllä pitäs kulutus saada sinne alle 14 litran. Omassakin vaikka moottoria on viilattu sinne 330hp asti kulutus pysyy alle 15 litrassa suht nätillä ajolla.
Jos auto on muuten suht vakio niin kyllä pitäs kulutus saada sinne alle 14 litran. Omassakin vaikka moottoria on viilattu sinne 330hp asti kulutus pysyy alle 15 litrassa suht nätillä ajolla.
- FFreak
- Aina äänessä
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Luulen, että mun ajo motti meni lähemmäks 10l tuolla 500:lla. Voithan kokeilla säätää siitä edestä niitä kahta ruuvia vaikka 1/8 kierrosta kerrallaan pienemmälle. Sitten kun käynti heikkenee niin siitä vähän takaisin. Ja taas viisaammat saa korjata virheellistä tietoa, mutta noin itse tekisin.
Ja teinkin. Laitoin ensin 1,5 kierrosta auki ja siitä läksin kokeilemaan. Ei oo pakko hei.

Viimeksi muokannut FFreak, 31 Touko 2014, 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Tosiaan nyt tuntuu siltä, kun heittäisi ämpärillä pensaa. Tuo Dyno ja kalibrointikitti voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei jää paljoa arvailuun.
Onko kokemuksia etelä Suomen dynoista ja säätäjistä? Missä olisi hyvä hinta/ laatusuhde. Onko kellään ST-Motors:stä. kokemuksia?
Tuosta jakajasta ei ole ihan varmaa oloa.
Onko kokemuksia etelä Suomen dynoista ja säätäjistä? Missä olisi hyvä hinta/ laatusuhde. Onko kellään ST-Motors:stä. kokemuksia?
Tuosta jakajasta ei ole ihan varmaa oloa.
Mustang Convertible -68
- NooB
- Mega-addikti
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Laitappa laajakaistalambdaohjain MTX http://www.autotune.fi/tuote/247/innova ... ain-anturi ja lukaset tämän ajatuksella.
http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm
Voi olla että tuo kaasarijuttu jo auttaa sinua.
http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm
Voi olla että tuo kaasarijuttu jo auttaa sinua.
laajakaista lambada on ehdoton edellytys seoksien säätöön. Kaasarit myydään oletus suuttimilla.
holleyn ollessa kyseessä alipaine miittari tarpeellinen. oletettavasti edelbrokkin on säädetty rikkaalle.
laajakaistalla saadaan tieto missä seoksien suhteen ollaan.
Itse mittari ei mahdoton investointi.
Mulle dynömies anto seos arvot jota tavoitella.
12.5= Paras teho
15.5= taloudellisin
tyhjäkäynti arvo 13 nurkilla
Ei muuta kuin kokeilemaan. Ps.lähtötilanne paperille ja muutos myös
holleyn ollessa kyseessä alipaine miittari tarpeellinen. oletettavasti edelbrokkin on säädetty rikkaalle.
laajakaistalla saadaan tieto missä seoksien suhteen ollaan.
Itse mittari ei mahdoton investointi.
Mulle dynömies anto seos arvot jota tavoitella.
12.5= Paras teho
15.5= taloudellisin
tyhjäkäynti arvo 13 nurkilla
Ei muuta kuin kokeilemaan. Ps.lähtötilanne paperille ja muutos myös
Mulla on veneessä tollanen 500 cfm edelbrock. Siinä piti laittaa ensiöpuolelle 6-8% pienemmät suuttimet/neulat (cruise/power) ja toisiopuolelle pienimmät suuttimet (0.77) mitä löytyy.
Tällöin seokset on matka-ajossa 14 nurkilla ja wot noin 12.5 näin kesähelteellä.
Koneena on 5.0 ho -93, johon laitettu kaasari-imusarja ja kärjetön jakaja.
Sytytysennakko hieman jännä 750rpm 10astetta -> 2500 28astetta( en ole varma voisiko olla enemmänkin, ja vaikuttaako seoksiin)
Matka-ajossa kierrokset 3000rpm ja alipainetta 35-40 KPa.
Tällöin seokset on matka-ajossa 14 nurkilla ja wot noin 12.5 näin kesähelteellä.
Koneena on 5.0 ho -93, johon laitettu kaasari-imusarja ja kärjetön jakaja.
Sytytysennakko hieman jännä 750rpm 10astetta -> 2500 28astetta( en ole varma voisiko olla enemmänkin, ja vaikuttaako seoksiin)
Matka-ajossa kierrokset 3000rpm ja alipainetta 35-40 KPa.
Kiitos Kaara91.
Nyt kun on kysely päällä, niin osaisitko sanoa jos säädän ennakon parhaallevteholle 3000rpm, niin voinko jatkaa kyseisellä ennakolla loppuun 5000 rpm, jos ennakko on vaikkapa se 32 astetta?
Nyt kun on kysely päällä, niin osaisitko sanoa jos säädän ennakon parhaallevteholle 3000rpm, niin voinko jatkaa kyseisellä ennakolla loppuun 5000 rpm, jos ennakko on vaikkapa se 32 astetta?
Jep kiitos. Lähinnä optimointia ja ainahan on kiva säätää. Oikeastaan maksimiennakko on sellainen hieman hankalampi säätökohde. Venemoottorin jakaja kun ei anna kuin perus +15astetta. Tätä olen varovaisesti lähtenyt nostamaan ja en ole ollut varma kuuleeko nakutuksen ajossa. Venemoottori on kiitollinen säätökohde kun kulutussäästö on helposti litroja/h. Nykyään kulutus matka-ajossa kuormasta riipuen 25-35l/h 25kt nopeudella.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Nuo viimeiset asteet eivät välttämättä juurikaan tuo lisää hevosia, niin jättäisin konservatiiviselle säädölle. Suomessa bensanlaadun vaihtelu on aika minimaalista, mutta mites jos sattuu keväällä olemaan vähän vanhempaa kamaa tankissa? Toisaalta näillä ajetaan korkeilla tasaisilla kierroksilla pitkään, eli nakutus tappaa koneen huomattavasti opeammin kuin autossa, jossa se voi olla hyvinkin hetkittäistä ja siten harmitonta. Polttoaineen suodatus pitää olla kunnossa, jottei siitä johtuen pääse laihemmalle. Esim. 10 micronin suodin jo riittää, mutta 100 micronin esi suodin ei riitä, vaan päästää läpi sellaista hitusta joka jumittuu kaasariin. Kokemusta tästä on...Corsair kirjoitti:Jep kiitos. Lähinnä optimointia ja ainahan on kiva säätää. Oikeastaan maksimiennakko on sellainen hieman hankalampi säätökohde. Venemoottorin jakaja kun ei anna kuin perus +15astetta. Tätä olen varovaisesti lähtenyt nostamaan ja en ole ollut varma kuuleeko nakutuksen ajossa. Venemoottori on kiitollinen säätökohde kun kulutussäästö on helposti litroja/h. Nykyään kulutus matka-ajossa kuormasta riipuen 25-35l/h 25kt nopeudella.
Nykyinen kone on ihan vakio 5.0 ho -93 kaasarilla. Puristuksia ilmeisesti se 9 pintaan ja vakionokka.
Endoskooppi löytyy tallista, millaisia jälkiä pitäisi etsiä.
Kannet pitäisi koneeseen uusia, kun joskus läppäsin koekäyttökuntoon. Niin pitäisi löytää tilalle jotkin sopivat kannet.
Alunperinhän Mercruiser käyttää venemoottoreinachevyn koneita, mutta mulla oli sopivasti mussen kone ja tykkään muuten vaan Fordista.
Endoskooppi löytyy tallista, millaisia jälkiä pitäisi etsiä.
Kannet pitäisi koneeseen uusia, kun joskus läppäsin koekäyttökuntoon. Niin pitäisi löytää tilalle jotkin sopivat kannet.
Alunperinhän Mercruiser käyttää venemoottoreinachevyn koneita, mutta mulla oli sopivasti mussen kone ja tykkään muuten vaan Fordista.