Ohut/olematon alavääntö
Re: Ohut/olematon alavääntö
Miten se "rauhoitetaan" ja miksi? Eihän tuosta rauhoittamisesta ole kuin haittaa. Luulisi tehtaiden ennemminkin ylpeilevän sillä ominaisuudella että autossa on hyvä alavääntö ja helppo liikkeelle lähtö ja tuntuma!? Eihän siinä ole mitään tolkkua! Miten se alavääntö sinne sitten saadaan? Rikastamalla, sytyllä vai miten? 

- hannu
- Aina äänessä
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Eiköhän sinne check engine-valo jää palamaan, mutta eipä minua ainakaan se valo nämä 7 vuotta häirinnyt yhtään. Johdon minä vaan irrotin ja läppää ruuvasin pikkasen auki....balez kirjoitti:Mulla sama myös.. kun tietää ni ei paha mutta tietämättömälle huonompi.. jos tyhkäkäynti moottorin poistaa niin riittääkö pelkkä johdon irrotus? Antaako vikakoodeja? Entäs ohivirtauskanavan ruuvaus siinä tilanteessa?
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Viesti:
Jos oikein miettii niin ei mulla tollaista ongelmaa ole tai siten olen liian tottunut. Mutta tokikin mulla on ihan toisenlainen ohjelma kuin vakiossa, joutokäynti ei vielä ole täydellinen, mutta käy alle 1000 rpm, eikä ole tehty mitään ruuvi tms temppuja kaasuläpälle. Harvakseltaan sammuu itsestään.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Vee8
- Aina äänessä
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Täähän on ominaisuus, aika moni ensikertalainen sammuttaa parikin kertaa ennenkun pääsee liikkeelle, ite tuohon on jo tottunu. Toisaalta taas heti kun pääsee liikkeelle, ei kone sammu vaikka ryömii tyhjäkäynnillä ylämäkeen. Eli ongelma on kehnot parametrit ECU:ssa tehtaan jäljiltä. Mutta kyllä tuohon tottuu ja antaa "sopivasti" kaasua ihan huomaamattaan lähteissä...
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
------Ford Mustang Mach-E------
------Ford Mustang Mach-E------
-
- Webmaster
- Auto: HT '65
- Viesti:
Voin allekirjoittaa tämän kans. Tuo on vaan vielä sattuneesta syystä tuoreessa muistissa. Ja siihen tottuu joo.Vee8 kirjoitti:Täähän on ominaisuus, aika moni ensikertalainen sammuttaa parikin kertaa ennenkun pääsee liikkeelle, ite tuohon on jo tottunu. Toisaalta taas heti kun pääsee liikkeelle, ei kone sammu vaikka ryömii tyhjäkäynnillä ylämäkeen. Eli ongelma on kehnot parametrit ECU:ssa tehtaan jäljiltä. Mutta kyllä tuohon tottuu ja antaa "sopivasti" kaasua ihan huomaamattaan lähteissä...
Niinpä, ominaisuus ilmeisesti kertoo siitä, että ohjelmassa tyhjäkäynti on asetettu mahdollisimman ohueksi (päästöt). Liikkeelle lähdettäessä ohjelma ei ihan heti huomaa, että seosta ja sytkää pitäisi hieman muuttaa eikä ECU myöskään reagoi riittävän nopeasti imusarjan alipaineen / ilmamäärän muutokseen (kaasari tekee sen ilman ohjelmaa) ja kone tuntuu tosi lussulta.
Tuosta tyhjäkäynti alueesta saa kyllä herkän ja vahvan, mutta koska kyseessä on vähän niin kuin mummo ja pappa auto, tehdas teki ohjelmanniin, ettei vehje karkaa käsistä. Ilmeisesti automaattiaskin kanssa ei ongelma ole niin suuri.
Tuosta tyhjäkäynti alueesta saa kyllä herkän ja vahvan, mutta koska kyseessä on vähän niin kuin mummo ja pappa auto, tehdas teki ohjelmanniin, ettei vehje karkaa käsistä. Ilmeisesti automaattiaskin kanssa ei ongelma ole niin suuri.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Auto: Autoton
Ja päästöt jos pitää autosta saada nii tyhjäkäynti alle 1000rpm...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Näinhän se on näissä uudemmissa. 

Äkkiä tuohon tottuu, mutta ei kuitenkakaan niitä helpoimpikäytöksisisä. Poika 6v on ainakin tykännyt kun lähdetään isomalla kaasulla, varsinkin risteyksestä lähtiessä, kun lukko vietättää persusta sivulle
Muistaa aina muistuttaa, "iskä mentäiskö taas luisua" 

Jaa?
Onkohan mun Foxissakin tuollainen vaiva?
Töissä tuohon ilmiöön olen törmännyt usein TDI Klonkswageneiden kanssa.
Nuorempi tytär joskus kertoili mummolle että meillä oli taas vähän liukasta...
Onkohan mun Foxissakin tuollainen vaiva?
Töissä tuohon ilmiöön olen törmännyt usein TDI Klonkswageneiden kanssa.
Ihan kun olisin kuullut tuon ennenkin..?PeteP kirjoitti:Poika 6v on ainakin tykännyt kun lähdetään isomalla kaasulla, varsinkin risteyksestä lähtiessä, kun lukko vietättää persusta sivulleMuistaa aina muistuttaa, "iskä mentäiskö taas luisua"

Nuorempi tytär joskus kertoili mummolle että meillä oli taas vähän liukasta...

-Jukka-
- Homer65
- Over The Top
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Viesti:
kaara91 kirjoitti:Jep. Ruutassahan ei ole kiihdytyspumppuja, eikä tyhjäkäynnin erillistä seossäätöä, joita voi muutella haluttuun suuntaan. Ilmiö varmaan juontaa päästöistä kaupunkiliikenteeseen, jolloin rikkaammalla kone tuottaisi enemmän päästöjä. Kevyillä vauhtipyörillä ja kovilla kytkimillä homma vaan korostuu. EFI koneet muutoinkin toimivat stökiömetrisellä alueella lämpimänä lambdojen ohjaamina tyhjäkäynnillä ja sen yläpuolella vajaalla kaasulla, mihin kaasarikonetta ei edes pysty säätämään, ilman että tulee todella käyntiongelmia. Eli on koko ajan kaasarikoneeseen nähden vanhan käsityksen mukaan laihalla.
Eikös näillä muutoinkin kuulu antaa aina näyttävä lähtö. Polkaistaan oikea jalka lattiaan ja hetkeä myöhemmin käännetään vasemman jalan jalkaterä sivulle. Ei muuten sammu vasta kuin sinisten valojen syttyessä. Tähän ei muuta voi sanoa, kuin ECUa ropaamaan, mikä ei välttämättä tuota heti tulosta, ellei ruiskutuksen toimintaan ole kunnolla perehtynyt. Jos olis sähkökaasu, niin siihen saisi hidastuksen helposti toteutettua.

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Pitää vissiin korjata vähän mitä tarkoitan, eli kysymys koskee oikeastaan juuri tyhjäkäyntiä ja siinä kintaalla olevaa käyntiä, eli esimerkkinä käytin käyttiksenä toimivaa -01 2-litraista BENSA mondeota, älkää sotkeko tiisseleitä tähän keskusteluun, eli mondeollakin voin vaikka lähteä ryömien liikkeelle koskematta kaasuun, mutta kaksi kertaa suuremmalla moottorilla varustetulla mustangilla semmoinen ei onnistu, se sammahtaa kun yrittää kytkintä luistattamalla autoa liikuttaa. Mutta ehkäpä se on auton ominaisuus. Vauhtipyörä on muuten vakio, ei ole mulla ainakaan kevennetty.
Ja kyllähän tuolla kylillä tulee lähdettyä reippaammalla kaasulla, mutta kotona kun peruuttaa tallista ulos ja kääntää auton pihassa, niin tuntuu pöllöltä siinä pumppailla kaasua ettei sammu, tän takia asiasta kyselin.
Ja kyllähän tuolla kylillä tulee lähdettyä reippaammalla kaasulla, mutta kotona kun peruuttaa tallista ulos ja kääntää auton pihassa, niin tuntuu pöllöltä siinä pumppailla kaasua ettei sammu, tän takia asiasta kyselin.
- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
tai vaikka isompi moottori ja kaasari.Homer65 kirjoitti:
Kannattasko laittaa raskaampi ....
vauhtipyörä?? Emmää, Hannu, olis mitään keksiny
kumminkaan!!
..nooh olihan se jo tulossa..

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3