Aloittelijan murheita
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Aloittelijan murheita
Uskallan tähän laittaa omat murheeni kun tunnen myös itseni edelleen täysin aloittelijaksi. Mulla laturi lataa jos jaksaa. Starttaan auton, ei lataa. Sammutan ja käynnistän uudelleen, nyt lataa jne. Jännitemittari näyttää ladatessa 13V. laturi putsattu ja hiilet tarkistettu. Onko muita vinkkejä mistä latausvikaa etsisi? (mustang 64,5 HT jälkiasennettu laturi.sisäinen jännitteensäädin)
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Aloittelijan murheita
alkaako lataamaan jos nostaa hetkeks kierroksia?Tahavo kirjoitti:Uskallan tähän laittaa omat murheeni kun tunnen myös itseni edelleen täysin aloittelijaksi. Mulla laturi lataa jos jaksaa. Starttaan auton, ei lataa. Sammutan ja käynnistän uudelleen, nyt lataa jne. Jännitemittari näyttää ladatessa 13V. laturi putsattu ja hiilet tarkistettu. Onko muita vinkkejä mistä latausvikaa etsisi? (mustang 64,5 HT jälkiasennettu laturi.sisäinen jännitteensäädin)
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Aloittelijan murheita
14,4 V olisi optimi latausjännite, jos akku halutaan täyteen.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF
"Normaalin latausjännitteen 12 V:n järjestelmässä tulee olla 14,2 - 14,4 V lämpötilassa +25 °C akun napojen väliltä mitattuna moottorin käydessä 2000 r/min ja lähivalojen ollessa päällä."
Itsellä on toisessa käyttiksessä latausjännite 14,4V ja toisessa 13,6V. 14,4 voltin auto polttaa lamppuja ehkä triplatiuhaan verrattuna tuohon 13,6V autoon.
66ht latausjännite (100A laturi, sisäinen säädin) noin 14,4V.
Onko Tahavolla herätevirtainen laturi vai onko vain yksi napa laturissa?
Mittasitko latausjännitteen akun navoista vai jostain muualta?
Liitosten ja johtojen kunto kannattaa tietysti tarkistaa. Johtojen poikkipinta-ala kannattaa olla sen verran reilu, että ei tule jännitehäviöitä.
Earlyssä hirvitti alkuperäisessä latausjärjestelmässä mm. tuo kaiken latausvirran kiertäminen mittariston kautta. Sisäisellä säätimellä varustetulla laturilla sai purettua melko paljon turhaa johtoviidakkoa konehuoneesta pois, toki kustannuksena alkuperäisyyden menetys.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF
"Normaalin latausjännitteen 12 V:n järjestelmässä tulee olla 14,2 - 14,4 V lämpötilassa +25 °C akun napojen väliltä mitattuna moottorin käydessä 2000 r/min ja lähivalojen ollessa päällä."
Itsellä on toisessa käyttiksessä latausjännite 14,4V ja toisessa 13,6V. 14,4 voltin auto polttaa lamppuja ehkä triplatiuhaan verrattuna tuohon 13,6V autoon.
66ht latausjännite (100A laturi, sisäinen säädin) noin 14,4V.
Onko Tahavolla herätevirtainen laturi vai onko vain yksi napa laturissa?
Mittasitko latausjännitteen akun navoista vai jostain muualta?
Liitosten ja johtojen kunto kannattaa tietysti tarkistaa. Johtojen poikkipinta-ala kannattaa olla sen verran reilu, että ei tule jännitehäviöitä.
Earlyssä hirvitti alkuperäisessä latausjärjestelmässä mm. tuo kaiken latausvirran kiertäminen mittariston kautta. Sisäisellä säätimellä varustetulla laturilla sai purettua melko paljon turhaa johtoviidakkoa konehuoneesta pois, toki kustannuksena alkuperäisyyden menetys.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Aloittelijan murheita
Muistaakseni ainakin Castrolilla on öljyä, joka on suunniteltu vanhempiin laahaaviin moottoreihin, ja bensaan on hyvä laittaa lisäainetta, lyijyä korvaamaan! Vähän vasemmasta hihasta ravistettua muistikuvaa, kun itellä uudempi mylly pellin alla. Sitten vaan ajelua, rennolla otteella. Matkalla saattaa sattua ja tapahtua sitäSalmja1 kirjoitti:Kiitokset vinkeistä!
Kysynpä nyt sitten vielä niistä bensiinin, öljyn, jäähdytin yms. Nesteiden lisäaineista. Varmasti on asiaa puitu ja mielipiteitä on paljon, mutta kun tuo autoni on ollut lähes kymmenen vuotta ajamatta, niin mietin vaan olisko niistä lisäkemikaaleista jotain hyötyä. Entäs se Forte tms. käsittely. Jos jollakn kokemusta, niin ottaisin taas oppia vastaan.


nimim. "aloittelija jo vuodesta -91"
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: Aloittelijan murheita
Oliko niin, että vanhoihin laahurikoneisiin pitäisi/suositellaan käytettäväksi sinkkipohjaista öljyä tai lisäainetta? Jostain öljy koulutuksesta jäänyt vain tuollainen muistikuva. Vai olikohan se sittenkään sinkki se aine? 

"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Aloittelijan murheita
on se.Juke66 kirjoitti:Oliko niin, että vanhoihin laahurikoneisiin pitäisi/suositellaan käytettäväksi sinkkipohjaista öljyä tai lisäainetta? Jostain öljy koulutuksesta jäänyt vain tuollainen muistikuva. Vai olikohan se sittenkään sinkki se aine?
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Aloittelijan murheita
zddp-hakusanalla löytyy infoa öljyn lisäaineistuksesta (laahurinokkakoneet).
Pari öljyä, joiden sopivuus yleisesti tiedossa (kesäkäyttöön):
Valvoline VR1 Racing 20W-50
Gulf 20w-50 zinc plus
Pari öljyä, joiden sopivuus yleisesti tiedossa (kesäkäyttöön):
Valvoline VR1 Racing 20W-50
Gulf 20w-50 zinc plus
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Aloittelijan murheita
No se olikin vissiin Gulf, eikä Castrol....starsky kirjoitti:zddp-hakusanalla löytyy infoa öljyn lisäaineistuksesta (laahurinokkakoneet).
Pari öljyä, joiden sopivuus yleisesti tiedossa (kesäkäyttöön):
Valvoline VR1 Racing 20W-50
Gulf 20w-50 zinc plus
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Aloittelijan murheita
Kiitos vastauksista mitä tulee tuohon latausongelmaan? Vielä kun joku jaksaisi selostaa herätevirran periaatteen
Itse vaan epäilen, josko sen johdon kontakti olisi huono.

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Aloittelijan murheita
Juuri tuota Kaaran selittämää juttua tarkoitin herätevirralla, en itsekään tiedä mikä tuolla oli oikea nimitys.