Aloittelijan murheita

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Uskallan tähän laittaa omat murheeni kun tunnen myös itseni edelleen täysin aloittelijaksi. Mulla laturi lataa jos jaksaa. Starttaan auton, ei lataa. Sammutan ja käynnistän uudelleen, nyt lataa jne. Jännitemittari näyttää ladatessa 13V. laturi putsattu ja hiilet tarkistettu. Onko muita vinkkejä mistä latausvikaa etsisi? (mustang 64,5 HT jälkiasennettu laturi.sisäinen jännitteensäädin)
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Tahavo kirjoitti:Uskallan tähän laittaa omat murheeni kun tunnen myös itseni edelleen täysin aloittelijaksi. Mulla laturi lataa jos jaksaa. Starttaan auton, ei lataa. Sammutan ja käynnistän uudelleen, nyt lataa jne. Jännitemittari näyttää ladatessa 13V. laturi putsattu ja hiilet tarkistettu. Onko muita vinkkejä mistä latausvikaa etsisi? (mustang 64,5 HT jälkiasennettu laturi.sisäinen jännitteensäädin)
alkaako lataamaan jos nostaa hetkeks kierroksia?
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja starsky »

14,4 V olisi optimi latausjännite, jos akku halutaan täyteen.

http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF

"Normaalin latausjännitteen 12 V:n järjestelmässä tulee olla 14,2 - 14,4 V lämpötilassa +25 °C akun napojen väliltä mitattuna moottorin käydessä 2000 r/min ja lähivalojen ollessa päällä."

Itsellä on toisessa käyttiksessä latausjännite 14,4V ja toisessa 13,6V. 14,4 voltin auto polttaa lamppuja ehkä triplatiuhaan verrattuna tuohon 13,6V autoon.

66ht latausjännite (100A laturi, sisäinen säädin) noin 14,4V.

Onko Tahavolla herätevirtainen laturi vai onko vain yksi napa laturissa?

Mittasitko latausjännitteen akun navoista vai jostain muualta?

Liitosten ja johtojen kunto kannattaa tietysti tarkistaa. Johtojen poikkipinta-ala kannattaa olla sen verran reilu, että ei tule jännitehäviöitä.

Earlyssä hirvitti alkuperäisessä latausjärjestelmässä mm. tuo kaiken latausvirran kiertäminen mittariston kautta. Sisäisellä säätimellä varustetulla laturilla sai purettua melko paljon turhaa johtoviidakkoa konehuoneesta pois, toki kustannuksena alkuperäisyyden menetys.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Salmja1 kirjoitti:Kiitokset vinkeistä!
Kysynpä nyt sitten vielä niistä bensiinin, öljyn, jäähdytin yms. Nesteiden lisäaineista. Varmasti on asiaa puitu ja mielipiteitä on paljon, mutta kun tuo autoni on ollut lähes kymmenen vuotta ajamatta, niin mietin vaan olisko niistä lisäkemikaaleista jotain hyötyä. Entäs se Forte tms. käsittely. Jos jollakn kokemusta, niin ottaisin taas oppia vastaan.
Muistaakseni ainakin Castrolilla on öljyä, joka on suunniteltu vanhempiin laahaaviin moottoreihin, ja bensaan on hyvä laittaa lisäainetta, lyijyä korvaamaan! Vähän vasemmasta hihasta ravistettua muistikuvaa, kun itellä uudempi mylly pellin alla. Sitten vaan ajelua, rennolla otteella. Matkalla saattaa sattua ja tapahtua sitä :lol: ja tätä :cry: , mutta se kuuluu harrastamiseen! Zemppiä ja tapaamaan lajitovereita.

nimim. "aloittelija jo vuodesta -91"
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

Oliko niin, että vanhoihin laahurikoneisiin pitäisi/suositellaan käytettäväksi sinkkipohjaista öljyä tai lisäainetta? Jostain öljy koulutuksesta jäänyt vain tuollainen muistikuva. Vai olikohan se sittenkään sinkki se aine? :?
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Juke66 kirjoitti:Oliko niin, että vanhoihin laahurikoneisiin pitäisi/suositellaan käytettäväksi sinkkipohjaista öljyä tai lisäainetta? Jostain öljy koulutuksesta jäänyt vain tuollainen muistikuva. Vai olikohan se sittenkään sinkki se aine? :?
on se.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja starsky »

zddp-hakusanalla löytyy infoa öljyn lisäaineistuksesta (laahurinokkakoneet).

Pari öljyä, joiden sopivuus yleisesti tiedossa (kesäkäyttöön):
Valvoline VR1 Racing 20W-50
Gulf 20w-50 zinc plus
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

starsky kirjoitti:zddp-hakusanalla löytyy infoa öljyn lisäaineistuksesta (laahurinokkakoneet).

Pari öljyä, joiden sopivuus yleisesti tiedossa (kesäkäyttöön):
Valvoline VR1 Racing 20W-50
Gulf 20w-50 zinc plus
No se olikin vissiin Gulf, eikä Castrol....
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos vastauksista mitä tulee tuohon latausongelmaan? Vielä kun joku jaksaisi selostaa herätevirran periaatteen :) Itse vaan epäilen, josko sen johdon kontakti olisi huono.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja starsky »

Juuri tuota Kaaran selittämää juttua tarkoitin herätevirralla, en itsekään tiedä mikä tuolla oli oikea nimitys.
Vastaa Viestiin