Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Nyt on jo tullut 65 mussella jonkin verran ajeltua ja pikkumurheita riittää. Auto ei suostunut enää starttaamaan ilman apuakkua, joten vein sen tarkempaan syyniin ja vikaa on ainakin laturissa. Kuskin oven lukitus reistailee (vetonuppi jumittaa) ja ovi ei meinaa mennä kiinni. Ohjaustehostin vuotaa ja menee vaihtoon. Mut asiat hoituu ja jopa vaimokin aamulla kehui autoa kun heitin töihin
Ja sitten varmastikin tyhmä kysymys: mitä öljyä ohjaustehostimeen. Edelliseltä omistajalta oli jäänyt vajaa pullollinen Nesteen automaattilaatikkoöljyä (atf-x) kai sitäkin siis voi käyttää? Ja voiteleeko se öljy ohjaustehostimen säiliöön kaadettuna myös sen vaihdelaatikon?
Vai, niinkuin joissakin kuvissa on, niin sen vaihdelaatikon mittatikun putken kautta suppiloa käyttäen, ilmeisesti näin.
Opetellaan...
Automaatti öljy käy ohjaustehostimeen, mutta se ei voitele samalla vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikon mittatikku löytyy sieltä koneen takakulmalta apukuskin puolelta, ja melko aina varmaan tarkastetaan moottori ja laatikko normaalilämpöisenä, käynnissä ja laatikko N-asennossa, muista laittaa käsijarru päälle!
Kaikki tuntuu puhuvan, että ton ikäisissä ohjaustehostin vuotaa aina, tai ainakin "hikoilee". Omaan autoon on kanssa tulossa tehostin ja ainakin yritetään rakennella sellanen vuotamaton Lukko ongelmaa lähtisin tarkastelemaan lukosta sekä niistä tangoista jotka ovat kahvojen ja lukon väleillä. Omassa autossa niissä oli jotain vaseliini töhnää joka oli kovettunut mössöksi ja siksi ei meinannut toimia. Puhdistus ja voitelu voi helpottaa kummasti.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
YouTubesta on tullut parin viikon aikana katsottua lukemattomat määrät erilaisia vinkkivideoita mm. tuosta oviasiasta. Ajattelinkin ovipahvin irroittaa ja kurkata sisälle. Todennäköisesti vika on juurikin tuossa kovettuneessa rasvassa. Pääseeköhän sitä ikinä sellaiseen "nyt tarvii vaan kiillotella" vaiheeseen
Salmja1 kirjoitti:YouTubesta on tullut parin viikon aikana katsottua lukemattomat määrät erilaisia vinkkivideoita mm. tuosta oviasiasta. Ajattelinkin ovipahvin irroittaa ja kurkata sisälle. Todennäköisesti vika on juurikin tuossa kovettuneessa rasvassa. Pääseeköhän sitä ikinä sellaiseen "nyt tarvii vaan kiillotella" vaiheeseen
Tuupisa on ihan hyviä Diy-videoita, joskus vaan Joe höpättää enempi kuin tekee
Kiilloteluvaiheeseen pääset vain lopettamalla ajamisen kokonaan
Älä sure, kyllä näissä vuosikymmenten ikäisissä aina jotain puuhaa on kiillottamisen lisäksi Mutta kun teet hommat näin alusta saakka perusteellisesti ja oikein (ei mitään purkkapatentteja) niin kyllä vanhuksestakin voi saada varsin huolettoman kesäauton. Tärkeää on puuttua ongelmiin heti kun ne ilmenee, harva korjaantuu itsekseen. Juuri niinkuin olet lukkoja korjaamassa, nyt selvinnee vielä puhdistelemalla mutta kohta voi jo jotain mennä rikki kun joutuu kikkailemaan. Mitään orastavaa vikaa ei kannata selittää "vanhan auton kuuluukin kolista / vuotaa / olla paha ajettava tms.". Toimivaksi se on 50 vuotta sitten suunniteltu ja sellaisena kannattaa pitää. Hyvin hoidetulla klassikolla uskaltaa lähteä koska vaan pidemmällekin reissulle.
Alottelijoita on kaikki joskus olleet, matkan varrella kukin ehkä jotain oppinut. Ei muuta kun rohkeasti tekemään ja tutkimaan. Parhaiten oppii. Ihmisten suunnittelemia mutterikasoja nämä vaan on
Kiitokset vinkeistä!
Kysynpä nyt sitten vielä niistä bensiinin, öljyn, jäähdytin yms. Nesteiden lisäaineista. Varmasti on asiaa puitu ja mielipiteitä on paljon, mutta kun tuo autoni on ollut lähes kymmenen vuotta ajamatta, niin mietin vaan olisko niistä lisäkemikaaleista jotain hyötyä. Entäs se Forte tms. käsittely. Jos jollakn kokemusta, niin ottaisin taas oppia vastaan.
Kyllä sillä orkkis laturilla ja erillisellä säätimelläkin pärjää kun vaan ovat kunnossa. Ei tarvi johtosarjoja muokata. Molempia saa uutena ja säätimetkin nykyään elektronisia, toimii varmemmin kuin vanhat mekaaniset.
Pitkään seisseeseen autoon vaan uudet nesteet joka paikkaan ja laaja huolto, suodattimet, kumiletkujen ja tiivisteiden tarkistus ja uusiminen tarvittaessa. Hapertuneet kumiosat ja kutistuneet tiivisteet on niitä ikävimpiä ja vaarallisimpia pitkän seisotuksen aiheuttamia vaivoja. Sitten vaan ajoa ja ekoilla reissuilla tarkalla korvalla kuuntelee ja havainnoi toimintaa.
fortesta sen verran että jos kone on sisältä likanen niin forte irrottaa sitä p*askaa ja sitten on nostajia tukossa ja muuta pikkuvaivaa. vähemmäöllä pääsee jos vaihtelee alkuun vähän useammin öljyjä.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Nyt on uusi laturi ja säädin sekä uusi akku paikallaan. Oli sellainen vanhempi asentaja ja oli harkinnut uudempaa laturia, jossa säädin sisällä. Oli kuitenkin laittanut alkuperäisen näköisen, kun oli sitä mieltä, että sellainen sen pitää olla