Aloittelijan murheita

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Nyt on jo tullut 65 mussella jonkin verran ajeltua ja pikkumurheita riittää. Auto ei suostunut enää starttaamaan ilman apuakkua, joten vein sen tarkempaan syyniin ja vikaa on ainakin laturissa. Kuskin oven lukitus reistailee (vetonuppi jumittaa) ja ovi ei meinaa mennä kiinni. Ohjaustehostin vuotaa ja menee vaihtoon. Mut asiat hoituu ja jopa vaimokin aamulla kehui autoa kun heitin töihin :)
Ja sitten varmastikin tyhmä kysymys: mitä öljyä ohjaustehostimeen. Edelliseltä omistajalta oli jäänyt vajaa pullollinen Nesteen automaattilaatikkoöljyä (atf-x) kai sitäkin siis voi käyttää? Ja voiteleeko se öljy ohjaustehostimen säiliöön kaadettuna myös sen vaihdelaatikon?
Vai, niinkuin joissakin kuvissa on, niin sen vaihdelaatikon mittatikun putken kautta suppiloa käyttäen, ilmeisesti näin.
Opetellaan...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Automaatti öljy käy ohjaustehostimeen, mutta se ei voitele samalla vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikon mittatikku löytyy sieltä koneen takakulmalta apukuskin puolelta, ja melko aina varmaan tarkastetaan moottori ja laatikko normaalilämpöisenä, käynnissä ja laatikko N-asennossa, muista laittaa käsijarru päälle! :peukku:
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Joo, näin itseasiassa muistinkin. Tuntui vaan oudolta, että se öljy pitää siitä mittaputkesta kaataa. Huomenna retki Motonettiin...
Kiitokset.
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

Kaikki tuntuu puhuvan, että ton ikäisissä ohjaustehostin vuotaa aina, tai ainakin "hikoilee". Omaan autoon on kanssa tulossa tehostin ja ainakin yritetään rakennella sellanen vuotamaton :) Lukko ongelmaa lähtisin tarkastelemaan lukosta sekä niistä tangoista jotka ovat kahvojen ja lukon väleillä. Omassa autossa niissä oli jotain vaseliini töhnää joka oli kovettunut mössöksi ja siksi ei meinannut toimia. Puhdistus ja voitelu voi helpottaa kummasti.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

YouTubesta on tullut parin viikon aikana katsottua lukemattomat määrät erilaisia vinkkivideoita mm. tuosta oviasiasta. Ajattelinkin ovipahvin irroittaa ja kurkata sisälle. Todennäköisesti vika on juurikin tuossa kovettuneessa rasvassa. Pääseeköhän sitä ikinä sellaiseen "nyt tarvii vaan kiillotella" vaiheeseen :D
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Salmja1 kirjoitti:YouTubesta on tullut parin viikon aikana katsottua lukemattomat määrät erilaisia vinkkivideoita mm. tuosta oviasiasta. Ajattelinkin ovipahvin irroittaa ja kurkata sisälle. Todennäköisesti vika on juurikin tuossa kovettuneessa rasvassa. Pääseeköhän sitä ikinä sellaiseen "nyt tarvii vaan kiillotella" vaiheeseen :D
Tuupisa on ihan hyviä Diy-videoita, joskus vaan Joe höpättää enempi kuin tekee :)

Kiilloteluvaiheeseen pääset vain lopettamalla ajamisen kokonaan :D
:krooh:
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Late »

Älä sure, kyllä näissä vuosikymmenten ikäisissä aina jotain puuhaa on kiillottamisen lisäksi :lol: Mutta kun teet hommat näin alusta saakka perusteellisesti ja oikein (ei mitään purkkapatentteja) niin kyllä vanhuksestakin voi saada varsin huolettoman kesäauton. Tärkeää on puuttua ongelmiin heti kun ne ilmenee, harva korjaantuu itsekseen. Juuri niinkuin olet lukkoja korjaamassa, nyt selvinnee vielä puhdistelemalla mutta kohta voi jo jotain mennä rikki kun joutuu kikkailemaan. Mitään orastavaa vikaa ei kannata selittää "vanhan auton kuuluukin kolista / vuotaa / olla paha ajettava tms.". Toimivaksi se on 50 vuotta sitten suunniteltu ja sellaisena kannattaa pitää. Hyvin hoidetulla klassikolla uskaltaa lähteä koska vaan pidemmällekin reissulle.

Alottelijoita on kaikki joskus olleet, matkan varrella kukin ehkä jotain oppinut. Ei muuta kun rohkeasti tekemään ja tutkimaan. Parhaiten oppii. Ihmisten suunnittelemia mutterikasoja nämä vaan on :wink:
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Late »

Ja laatikkoon ja tehostimeen sitten type f - öljyä, saa motonetista. Nämä foordin vanhemmat laitteet ei tykkää dexroneista.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Jos uuden tehostimen laitat, nii laita ihmeessä sinne ihan ohjaustehostimeen tarkotettua öljyä, ei sitä turhaan oo kehitetty.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Kiitokset vinkeistä!
Kysynpä nyt sitten vielä niistä bensiinin, öljyn, jäähdytin yms. Nesteiden lisäaineista. Varmasti on asiaa puitu ja mielipiteitä on paljon, mutta kun tuo autoni on ollut lähes kymmenen vuotta ajamatta, niin mietin vaan olisko niistä lisäkemikaaleista jotain hyötyä. Entäs se Forte tms. käsittely. Jos jollakn kokemusta, niin ottaisin taas oppia vastaan.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja starsky »

Itsellä oli kanssa kuskin oven nuppi todella jäykkä. Selvisi pelkällä voitelulla.

Ovipahvi varovasti irti ( videoita youtubessa).

CRC-voitelua lukon liukumekanismeihin (näkyy hyvin kun pahvin irrottaa) -> nappi alkoi pelata todella kevyesti.

Jos autossa vielä alkuperäinen laturi + lataussäädin, niin kannattanee heti vaihtaa laturi sellaiseksi, jossa säädin sisäänrakennettuna.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Late »

Kyllä sillä orkkis laturilla ja erillisellä säätimelläkin pärjää kun vaan ovat kunnossa. Ei tarvi johtosarjoja muokata. Molempia saa uutena ja säätimetkin nykyään elektronisia, toimii varmemmin kuin vanhat mekaaniset.

Pitkään seisseeseen autoon vaan uudet nesteet joka paikkaan ja laaja huolto, suodattimet, kumiletkujen ja tiivisteiden tarkistus ja uusiminen tarvittaessa. Hapertuneet kumiosat ja kutistuneet tiivisteet on niitä ikävimpiä ja vaarallisimpia pitkän seisotuksen aiheuttamia vaivoja. Sitten vaan ajoa ja ekoilla reissuilla tarkalla korvalla kuuntelee ja havainnoi toimintaa.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Mulla tuli orkkis säätäjän paikalle elektroninen, joka käy suoraan liittimeen ja muistuttaa alkuperäistä käyden myös auton moottoritilan lookkiin. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

fortesta sen verran että jos kone on sisältä likanen niin forte irrottaa sitä p*askaa ja sitten on nostajia tukossa ja muuta pikkuvaivaa. vähemmäöllä pääsee jos vaihtelee alkuun vähän useammin öljyjä.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan murheita

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Nyt on uusi laturi ja säädin sekä uusi akku paikallaan. Oli sellainen vanhempi asentaja ja oli harkinnut uudempaa laturia, jossa säädin sisällä. Oli kuitenkin laittanut alkuperäisen näköisen, kun oli sitä mieltä, että sellainen sen pitää olla :peukku:
Vastaa Viestiin