Kolinat hävisi

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Pate64
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
Auto: Mustang convertible 1973
Paikkakunta: Ruokolahti

Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Pate64 »

Tuossa ihmettelin kun tuo auto on koko ajan päästellyt melkosta kolinaa kun ajaa kuoppiin. Tänään se otettiin nosturille ja tutkittiin et mikä siellä riivaa. No asentaja piti lähes varmana kolinan tulevan etujarrusatuloista. Testiajo sen sitten varmisti. No sitten siitä otettiin satulat irti ja kappas kummaa, sieltä puuttui ne kumiset vaimentimet tapin ympäriltä. Niiden tilalla oli lähinnä jäykkää alustamassaa muistuttavaa paskaa. Voi herra varjele mitä virityksiä noista löytyy. Tilapäis ratkaisuksi siihen tehtiin sopivasta kumiletkusta vaimennus siksi aikaa kun saan oikeat osat. Tuo tilapäisratkaisukin poisti kokonaan etupään kolinat. Ai että tuli hyvä fiilis :P Joskus se on pienestä kiinni.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Jukka »

:peukku: :peukku:

Vähintään sormet poikki siltä kuka sellaisia virityksiä tekee?
Vai olisko varmempi laittaa ranteista asti?? :LMAO: :LMAO:
-Jukka-
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuttu tapaus ilman kolinoit!
Nuo akuperäiset kumit sulavat ajan saatoksi jännäksi massaksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mexico65 kirjoitti:Tuttu tapaus ilman kolinoit!
Nuo akuperäiset kumit sulavat ajan saatoksi jännäksi massaksi.
Tämä selevä!
Aika siis tehnyt tehtävänsä eli ei katkota kenenkään sormia. :mrgreen: :mrgreen:
-Jukka-
Pate64
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
Auto: Mustang convertible 1973
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Pate64 »

Ahaa eli se ei ollutkaan kyläsepän korjaus vaan se kumi on sulanut mömmöksi. Uudet osat sain jo siihen tilattua.
Pate64
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
Auto: Mustang convertible 1973
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Pate64 »

No en tiedä mikä sen kumin suomenkielinen nimi on mutta englannin kielisenä se on caliper pin insulator. Eikä tuo haitarikumia ole. Kyllä tuolla oli ihan valtava merkitys asiaan.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Late »

Taitaa olla toisenlaiset kun kysyjän autossa (klassikko kenties?). Tuttu on itsellekin tuo liukutapin eristekumivaiva, tuossa omassani sellaiset takasstuloissa ja haperat olivat. Eli varsinainen tapin reikä vähän suurempi kuin tappi ja tuon välyksen tiivistää putkimainen kumi. Kun kumi kuluu niin satula pääsee liikkumaan ja kilisee metalli metalliin.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noissa Fordin 1 mäntäisissä 68 - 73 satuloissa on tuollaiset kumi lerssit jotka aikaa myöten muuttuu mössöksi, muuntuminen tapahtuu alle 50 vuodessa.
Olettaen / arvaten, että kyseessä on vastaava jarrukaliperi.
Liitteet
71-3diskassy.jpg
Insulators.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Pate64
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Syys 2013, 18:38
Auto: Mustang convertible 1973
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Pate64 »

Just tuollasia kumeja tarkoitin.
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Meikäläisen -68 piti sellaista kolinaa Stadin nupukivillä ajettaessa että hävetti, kunnes syyksi paljastui poikkiruostuneet etujarrupalojen "hold down spring:t", jotka on tuossa Mexicon kuvassa merkinnällä "Clip 2B164". Ne pitää jarrupalan pohjassa eikä päästä sitä heilumaan ylös-alas kun pyörä ravistaa pikku pompuissa. Niemensivulta varmaan löytyy...

t. Olli
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kolinat hävisi

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos noissa yksimäntä kaliipereissa on jotain korjattavaa, niin ehkä kannattaa hankia kuvan mukainen satsi + männän tiiviste ja - pölytiiviste ehkä myös uusi mäntä.
Jarrupalat vaihtoon samalla.
Onkohan noissa paloissa jotain oleellista eroa kun Summitilla halvin noin $19 ja kallein $146?
Liitteet
fvUG-v8A.jpg
fvUG-v8A.jpg (5.14 KiB) Katsottu 6141 kertaa
f3698_1.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin