4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
jjs
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Syys 2011, 22:58
Paikkakunta: Nummela

4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja jjs »

Mikä öljy on sovelias raskaampaan käyttöön -02/-03 V8 4.6 modularissa?

Alkuperäinen suositus on 5W20, osa- tai täyssynt. Moista ei lähifirmoista löydy, ja alan firmoissakin suosittelevat 5W30:stä. Laitoin siis 5W30 Fordin omaa zetec F -öljyä (täyssynt.)
Ongelmana on että kuumana nostimet nakuttavat. Traileri perässä, ilmanlämpö +5-10 astetta ja 10-15 km rauhallista ajoa, alkaa rällätys. Jäähdytys 20-30 min, käyntiin, nakuttaa yleensä vähän, kaasun polkaisu kerran ja toimii taas ok, ei pienintäkään ylimääräistä ääntä. Sama tapahtuu ilman kärryäkin +15-20, 120-140 km/h kymmenen-viistoista km; sama laulu.
Näillä öljyillä ajettu jo liki kymppi, mutta ääntely alkoi jo noin 5-6 tkm paikkeilla.

Pohjia:
- 4.6 l, 258 hv -versio
- veivattu +200tkm
- omapaino 2200 kg, automaatti

Setti kysymyksiä:
- onko esiintynyt samaa vaivaa?
- öljynvaihto- ja laatusuosituksia kokemuksiin perustuen?
- onko ylitäytöstä ollut näissä ongelmia, eli onko herkkä oireilemaan jotenkin jos on vaikkapa +0,5 l?

Jk. Kysyn tällä palstalla auton olematta Mustang tai sen rinnakkaismalli, pahoittelut etikettivirheestäni; oletan että tietoa ko. moottorityypistä löytynee Mustang-omistajilta parhaiten ja asiallisimmin.

- jyrki
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja SamiM »

kaara91 kirjoitti:Katso mitä ohjekirja sanoo api luotituksesta öljylle. 5W20 on lähes jo pelkkä talvi öljy, ei ainakaan helteille, ellei moottorissa ole hyvää jäähdytintä. Raskaampaan käyttöön esim. 10W-40 tai jopa 15W-50 kuumaan kesäajoon.
Huomioitko kaara sen, että kyseessä on pienillä välyksillä varustettu moottori, johon ei mielestäni turhaan ole laitettu tuota 5W-20 suositusta? Toki kokeilla voi että miten toimii paksummallakin, omalla vastuulla. Itse en suosittele laittamaan kuumasta päästä jäykempää tuohon koneeseen. En näkisi 5W-30 olevan liian paksua, mutta sitä jäykempää en enää suosittele. Ja kylmän pään suosittelen pitämään tuossa 5W tai 0W.
jjs kirjoitti:Näillä öljyillä ajettu jo liki kymppi, mutta ääntely alkoi jo noin 5-6 tkm paikkeilla.
- onko ylitäytöstä ollut näissä ongelmia, eli onko herkkä oireilemaan jotenkin jos on vaikkapa +0,5 l?

Jk. Kysyn tällä palstalla auton olematta Mustang tai sen rinnakkaismalli, pahoittelut etikettivirheestäni; oletan että tietoa ko. moottorityypistä löytynee Mustang-omistajilta parhaiten ja asiallisimmin.

- jyrki
Oliko tuo edellinen öljynvaihto ensimmäinen sun tekemä ja edellisestä käytetystä öljystä ei ole tietoa tai öljyn merkki vaihtui tuossa vaihdossa? Jos kyllä, niin suosittelen tekemään uuden öljyn- ja suodattimenvaihdon. Saattaa korjaantua vaiva jo sillä. Ylitäytöstä ei ole mielestäni ainakaan mitään hyötyä.

Tuli mieleen että olisiko tuo pakosarjavuoto, mutta pitäisikö sen kuulua sitten aina... :?

Itse käytin '96 Cobrassa enimmäkseen Gulfin Formula FE:tä ja sitä M-netistäkin löytyvää Ford-merkillä olevaa 5W-30 mallia. Ja hyvin pelasi rauhalliset ja rauhattomat ajot, muisti vain kovan kurmootuksen jälkeen tarkistaa öljynpinta, kun moottoriöljyä väistämättä kovemmassa ajossa kuluu. Vaihdoin noin 10 tkm välein suodattimen kanssa.

Ei tarvitse anteeksi pyydellä kyselyitään, Fordien perään täällä ollaan mallista riippumatta. :)
Avatar
Charo
Aktiivi
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Marras 2009, 13:11
Auto: -67HT, 302, T5
Paikkakunta: Lohja

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Charo »

Tuuhan käymään Lohja asemalla sijaistevassa T-kirjaimella alkavalla Tarvikeliikkeessä, niin tilataan vaikka noi öljyt. Yhden merkkistä 5w-20 litkua on hyllyssäkin....
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vanhemmat, paljon ajetut VAG-autot tykkäävät Valvolinen öljyistä. Esim. Mobilin 1:llä naputtava moottori hiljenee Valvolinella, ellei sitten ole jotakin oikeaa vikaa.
Samaa synteettistä "kilometrimittariöljyä" olen käyttänyt 65:ssa ja Sn:ssä.
Tuo kuusvitonen ainakin lakkasi näkyvän savuamisen ja parista nostajasta kuuluva naputus loppui. Luultavasti öljyssä oleva kumia elvyttävä lisäaine toimii.
Vaikka onkin markettikamaa, ainakin näin maallikkona luulisin, ettei aivan kuraa ole.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja kari gt »

Itse oon käyttänyt tuota ford formula 5w30 kohta kahden vuoden ajan ilman mitään nakutuksia, öljyt olen vaihtanut kerran vuoteen vaikkei kilometrejä paljoa kerrykkään ja samalla myös vaihtanut suodattimen.
live fast die young and have fun
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Hyvää tekstiä kaaralta.

Toivottavasti kuitenkin modulaarissa, jolla on ajettu noinkin paljon on vielä ainakin nokka-akselien laakerivälykset lähellä ohjearvoa. Erillisiä laakereita nokka-akseleilla ei ole, vain tarkkuuskoneistettu reikä kannen ja laakerikansien alumiinissa, jossa akseli pyörii. Siellä ja muissa venttiilikoneiston osissa ne pienet välykset ovat, joita varten suosittelisin tuon öljyn kylmän pään viskositeetin pitämään notkeana.

5.0 on kuitenkin sen verran eri tekniikoilla rakentuva moottori kuin modulaarit, että sillä perusteella minusta vertailu näissä käytettävistä öljyistä ei ole ihan reilu. Toki samat periaatteet pätevät molemmissa.

Suosittelisin edelleen tekemään uuden öljynvaihdon ja jos ei sillä tokene, niin sitten näkisin, että nostajat tai välyksensäätimet ovat kuluneet ja päästävät öljynpaineen laskemaan liikaa sisällään, jolloin syntyy välys koneistoon ja naputus alkaa.
jjs
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Syys 2011, 22:58
Paikkakunta: Nummela

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja jjs »

Kiitoksia vastauksista.
Naapurikylän mies nm. kaara91 satsasi hommaan näköjään huolella :) Hatunnosto täältä.

Joitain vastauksia-huomioita:

- öljynpaineet alkuperäisen mittarin mukaan kohdillaan, pysyvät koko ajan 1/2-3/4 välillä "kylmä-kuuma/600-6000 rpm". Paineiden käyttäytyminen normaalia kaikin puolin joten en epäile mittarilukemaa. Tieto viisarin asento-todellinen paine vielä puuttuu.
- oli ensimmäinen oma öljynvaihto, vaihdettu aiemmin hurreissa noin kympin välein, näemmä Mobilin 5W30.
- kysyin ylitäytöstä siksi että öljyä lisättiin koneeseen jossain kohden, ja annostelu näemmä ollut tuhti, arviolta 3-5 dl liikaa. Ja jotkut moottorit kun ovat hyvinkin herkkiä yli- tai alitäytölle; tästä moottorityypistä minulla ei ole aiempaa kokemusta. Tietyissä eurofodeissa kuulee moottorin käyntiäänistä jos öljynpinta on laskenut lähelläkään minimiä, ja esim. cosworthin yb ei siedä yhtään ylitäyttöä, itseasiassa jätän niissä aina puoleenväliin.
- auto on tow pack -varusteltu ja sisältää tehokkaamman öljynjäähdytyksen laatikolle ja moottorille, näyttäisivät olevan kennot tallessa.
- peruskysymyksiä tässä tapauksessa on että loppuuko ns. laatuöljymerkistä voitelukyky jo reilusti alle 10 tkm, miten tässä moottorissa hytikat reagoivat kilometrien myötä tulleeseen kulumaan -> onko öljy nyt kuumana "liian ohutta vai paksua"? jne. Haussa tietysti ratkaisu ongelmaan; öv. väli lyhyemmäksi, merkki ja-tai laatu vaihtoon vai onko vähän yli 200tkm liikaa säännöllisesti huolletulle modularille/sen nostimille?

Aiheena öljy on yhtä herkkä kuin vaikkapa sytytystulpat nelipyttyiseen kilpacosworthiin, mielipiteitä on liki enemmän kuin miehiä. Oma autoalan koulu-, työ- ja harrastekokemus viimeisen reilun 30v ajalta on opettanut että mitä enemmän näitä opettelee, sitä vähemmän tietää... :D

Charo; tuun moikkaamaan :)
jjs
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Syys 2011, 22:58
Paikkakunta: Nummela

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja jjs »

Nostetaanpas vanha turina tiskille.

Syyllinen naputukseen löytyi, jo ajat sitten, ja ihan youtuben kautta :!:

Joku amerikano oli tehnyt videon naputtavasta -97 4.6:sta; otti auki oikeanpuoleisen (hantin) venakopan -> purki taaemman nokkapukkikannen pois jonka alta paljastui teräksinen öljyn ylösnousukanavan kuristin. Sen alla/sisällä oli pitkä muovinen tiivisteen pätkä joka tukki kuristimen osittain. Roska pois ja vehkeet tulille, ei ääntänyt enää.

Tein saman.
Oli erinäköinen tämän vuosituhannen moottoriversiossa koko kuristinjuttu, mutta syyllinen sama, pitkä muovipitoinen tiivisteen tjsp. rämmäle (1 x 25 mm). Pois ja eipä ole nakuttanut enää kuumana eikä kylmänä, kertaakaan.
Öljynä nyt Motorcraft Formula E 5W-30.

Öljy nousee ensin ylösnousukanavaa nokkapukkikannen alle, menee kuristimen läpi ja palaa takaisin 180 astetta kanteen, siellä pitkittäisporaukseen josta menee mm. hytikoille. Jää säätimet ilman öljyä.
Ehkä hyvä tietää ennenkuin menee tilaamaan modulariin uudet "venttiilinvälyksien hydrauliset säätimet" :)
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: 4.6 modularin öljyt, laatu/vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Ja jos joku tekee näitä öljynpainearviointeja sen alkuperäisen mittariston perusteella niin huomioikaa että siellä mittarinanturina on todennäköisesti vain kytkin joka nostaa viisarin keskelle kun öljynpaine ylittää 0.6 bar. Ei se vain näyttää mittarilta mutta on valoakin huonompi vaihtoehto. Varmistukseksi vm. 2000 mallin kytkentäkaaviokuva asiasta. http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=11081 Varmistin vielä 2003 mallista, sama asia vaikka olisi Cobrakin.
öljynpaine.jpg
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Vastaa Viestiin