<300hp 5.0 rakentaminen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Grease Monkey
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 20:28
Auto: 1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac

<300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Grease Monkey »

Kysytäänpä täältä, kun täältä taitaa löytyä tietoa parhaiten. En ole aikaisemmin Fordin koneita tehnyt, vaikka jenkkien kanssa on tullut pelattua jo 90-luvulta asti.

Eli, tavoitteena olisi rakentaa 5.0 kone ja tehotavoite on lähellä/alle 300hp. Moottori on lähtöisin vm. 1985 Mercury STW:stä, eli ei ole mikään paras mahdollinen lähtökohta, mutta tiettyjen syiden takia tätä on nyt pakko käyttää... Kone menee 1300kg painavaan koriin, jatkeeksi tulee ylivaihteellinen 5-vaihteinen manuaali ja perävälityksenä on 3,73.

Kannet ja nokka menee vaihtoon, se on selvä. Peltisarjat tulee, mutta onko mitään alkuperäisen kaltaista imusarjaa mahdollisuus käyttää? Tuossahan on se 2-kurkkuinen TBI-ruisku (Vai miksi sitä Fordissa sanotaan) ja sen rajat tulee vastaan varmaan suht pian. Onko mitään vastaavanlaista ruiskua joka piisais ja oliko HO-moottorit aina 8-piste ruiskuja? Ruiskussa on siis tarkoitus pysyä.

Tässä olisi siis ideana säilyttää kone alkuperäisen näköisenä, mutta voimaa tarvis saada lisää. :roll: Realistinen budjettikin on, eli siitä ei ole kiinni. Ylimääräinen tietokonesäädettävä moottorinohjauskin löytyis.

Niin, mitään kiihdytintä ei olla rakentamassa. Sellaista pirteää harrasteautoa lähinnä, jolla on mukava ajaa ja polttoaineen kulutus on kohtuullinen.

Löytyiskö reseptiä?
1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac Coupe DeVille
Avatar
MrFairlane
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja MrFairlane »

Chevalta löytyy ainakin 454:n päällä oleva TBI-paketti, jos välttämättä haluaa pysyä normi imusarjassa.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Grease Monkey
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 20:28
Auto: 1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Grease Monkey »

MrFairlane kirjoitti:Chevalta löytyy ainakin 454:n päällä oleva TBI-paketti, jos välttämättä haluaa pysyä normi imusarjassa.
Ok, tuo oli hyvä muistaa. En kyllä välttämättä haluais pysyä normi imarissa, mutta se on hieman pakko...
1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac Coupe DeVille
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mihinkäs autoon tää kone olis tulossa? Jos vanhempaan missä ei ole pakko olla ruisku, niin laita ensin kaasarilla ja kunnon imusarjalla niin ei jää ainakaan ahistamaan! Suunnittele sit rauhassa sitä ruiskua, mikä toimis parhaiten siinä tulevassa kokoonpanossa. Paljonkos siinä koneessa on puristukset? Taitaa olla aika matalat jos piilofarkun kone. Onkos se kumminkin jo rullanokka-kone? Ei muutakuin puristukset yli 9, ja jotkut hyvin virtaavat kannet amuliini tai rauta, hyvä mieto nokka-akseli (ei liian raju kadulle, ja ruiskua ajatellen), rullakeinut, peltisarjat ja sopiva imusarja ja kaasari niin sulla on se 300hp.

Itellä on puristukset vähän yli 10, Ford Racing 302X kannet, rullakeinut 1,7-imu ja 1,6-pako, cobran oma imusarja, 70mm läppis, compin 270 XE nokka ja pitkät peltisarjat, niin yli 300hv ja menee vielä päästöihinkin. 8)
Grease Monkey
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 20:28
Auto: 1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Grease Monkey »

Kone on menossa hiukan erillaiseen koppaan. :lol: Alkuperäistyyppinen polttoaineensyöttö on säilytettävä, enkä viitsi tehdä mitään väliaikaista virtystä kaasuttimella. Tutkin asioita ja vaikuttais, että tuo <300 on aika helppo tavoite. Tuohon koriin ihan riittävä, kun pahin polkemisvimma on jo ohi.

Tuo alkuperäinen imusarja jäänee kyllä ahdistamaan. :roll:
1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac Coupe DeVille
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Joku eurokinneri...?
Mach1 -71
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jls »

Grease Monkey kirjoitti:Kone on menossa hiukan erillaiseen koppaan. :lol: Alkuperäistyyppinen polttoaineensyöttö on säilytettävä, enkä viitsi tehdä mitään väliaikaista virtystä kaasuttimella. Tutkin asioita ja vaikuttais, että tuo <300 on aika helppo tavoite. Tuohon koriin ihan riittävä, kun pahin polkemisvimma on jo ohi.

Tuo alkuperäinen imusarja jäänee kyllä ahdistamaan. :roll:
Vaseliini-apinasta tulis kyllä poliitikko. Monta lausetta peräkkäin ja vaikka tuon kuin monesti lukee ei viisastu pätkääkään :D
Sorry offtopic....
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Yhdessä dynossa käyneessä 302:ssa tuli mun mielestä aika helposti 300 rikki. 9,0:1 puristukset, procomp alukannet, compin 268 laahurinokka, rpm imusarja, edelbrock 600cfm kaasari ja msd sytkävehkeet. 301hv :)
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Melkein vakiosta 5.0HOOOOSTA penkiteltiin 254hp, ainakin kannet, imusarja, putkisto, sytkävehkeet yms oli ihan orkkista. tuosta voisin arvailla että 300hp tulee kun vakioon HO-pannuun vaihtaa kannet tai kairaa orkkikset.

sellaseen farkun ruiskupannuun saa vaihtaa sitten ensin ne kaikki HO:n kamat.. mitä siitä mainostetaan tehoa.. 143hp? ei taida montaa osaa olla samalla varaosanumerolla 5.0ho:n kanssa.

Tein joskus ihan perus laahuri 302:n, 11 ruttu, vakiot edelin rpm:t, 670cfm kaasari yms perusromut ja 374hp ihan persedynolla säädettynä. Oli vaan testimielessä kasattu niin en tiedä mitä siitä olisi saanut jos olisi hieronut sytkän ja seoksen oikeasti kohdalle. Stumppas yläkierroksilla liikaan bensaan joten jotain heppoja jäi pöydälle.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Grease Monkey
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 20:28
Auto: 1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Grease Monkey »

302TT kirjoitti:Joku eurokinneri...?
Ehkä. Kun on 15 vuotta ajanut kaikki arki- ja harrasteajonsa amerikkalaisilla, niin välillä vois kokeilla rakentaa jotain erillaista. Sen voi sitten kuitenkin pilata amerikkaisella moottorilla. :lol:
1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac Coupe DeVille
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mikä nokka ja imari oli r.z:n koneessa?
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Topias74 kirjoitti:Mikä nokka ja imari oli r.z:n koneessa?
Nokasta ei voi enää muistaa, joku suht oldskool cranen mekaaninen laahuri, hiljaa se kävi joten aika loivat rampit. Imusarja oli dual plane airgappi.

Teho alkoi laskea pikkuhiljaa 6800k kohdalla, vääntöä about 460nm, 400nm rikki 2550rpm ja laski alle 400nm 6600rpm eli aika hengetön se oli alhaalla.

Nokka olis ollu aika kymppi hiukan isompaan pannuun.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Täytyy kyllä kokeilla tohon omaan moottoriin sitä imusarjan vaihtoa, ahistaako se todella niin paljon tuota heppamäärää! Tuolla hyllyssähän on vissiin se sun entinen victor jr. jossa ne suuttimien paikat. Se ei varmaan enää ahista! 8)
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Juu mutta siitä victorista ei ole kyllä hyötyä ellei kone oikeasti halua tuottaa tehoa likempänä 7000rpm. mutta 302:ssa helposti yli 400hp... tarkkaan en tiedä kun pannu räjähti ennen dynoa. Tietty kaikki muutkin palikat tars olla kohdllaan ja puristussuhde ennemmin sen nokan speksien yläpäässä kuin alapäässä.

Vertailin muuten dynokäppyröitä ja tuo ikivanha mekaaninen laahuri tuotti ala ja keskikierroksilla enemmän voimaa kuin nykyaikainen vastaavilla spekseillä oleva hydraulinen rullaneä samassa koneessa. Huipussakaan ei juuri eroa. Harmittaa kun myin sen jollekin.

Tossa ihan hauskoja vertailuja eri nokkaakseleilla, ylemmät käyrät pitkällä iskulla, alemmat lyhyellä iskulla.

Tehua:
Kuva

..ja nyyttoneita:
Kuva
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: <300hp 5.0 rakentaminen

Viesti Kirjoittaja r.z. »

.. ja näyttäis siltä että taidanpa ostaa mekaanisen laahurin seuraavaksi :)
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Vastaa Viestiin