ohjainsimpukan öljy
ohjainsimpukan öljy
Pääsi ohjainsimppukka kaatumaan kun jouduin ottamaan autosta irti.
Seuraavana päivänä kun saavuin pajalle oli öljy lammikko pöydällä, oli vuotanut täyttö reijästä.
Mussessa ei ole ohjaustehostinta.
Minkäslaista nasetta tulisi laittaa tilalle? Onko vaihdelaatikko öljy käypää tavaraa?
Seuraavana päivänä kun saavuin pajalle oli öljy lammikko pöydällä, oli vuotanut täyttö reijästä.
Mussessa ei ole ohjaustehostinta.
Minkäslaista nasetta tulisi laittaa tilalle? Onko vaihdelaatikko öljy käypää tavaraa?
Kyllähän mä tästä vielä Saunan teen!!!
Ford Taunus 1600 -73 (museorekisterissä)
Ford Mustang HT -69 (projekti)
Ford Taunus 1600 -73 (museorekisterissä)
Ford Mustang HT -69 (projekti)
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: ohjainsimpukan öljy
ihan tavallista peräöljyä mun autossa on ollu ko, paikassa jo parikymmentävuotta.
joskus olen tainnu jopa vaihtaa ne ..
joskus olen tainnu jopa vaihtaa ne ..
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: ohjainsimpukan öljy
Simpukassa tulisi käyttää litium- tai molyvaseliinia (siis alustarasvaa, ei laakerirasvaa, joka on liian jäykkää). Rasvalla se on alunperin suunniteltu toimimaan, sillä voideltavia osia on simpukan yläosissa, johon öljy ei kunnolla voitele ollessaan kotelon pohjalla.roqu88 kirjoitti:Pääsi ohjainsimppukka kaatumaan kun jouduin ottamaan autosta irti.
Seuraavana päivänä kun saavuin pajalle oli öljy lammikko pöydällä, oli vuotanut täyttö reijästä.
Mussessa ei ole ohjaustehostinta.
Minkäslaista nasetta tulisi laittaa tilalle? Onko vaihdelaatikko öljy käypää tavaraa?
Tuolta löytyy täyttöohjeet:
Simpukan rasvan täyttöohjeet
Re: ohjainsimpukan öljy
Kyllä sinne simpukkaan kuuluu öljy ei vaseliini, olettekos nähneet simpukassa rasvanippoja. Eipä taida olla , mulla on tuo musse ollut 82 vodesta asti ja sinä on ollut simpukassa öljy kokoajan. Kerran olen sen kunnostanut ja on edelleen peräöljy eikä ole välyksiä edelleenkään. Vaseliini kuuluu ihan eri kohteisiin. Sitävarten siinä päällä on täyttöproppu, piripintaan vain öljyä ja hyvä tulee. Ei pidä uskoa kaikkea mitä amerikan poikien rosyyreissä lukee.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: ohjainsimpukan öljy
Onko Ford Shop Manual korjaamokirja "ameriikan poikien rosyyri"?ROKI kirjoitti:Ei pidä uskoa kaikkea mitä amerikan poikien rosyyreissä lukee.
Pitääpä tarkistaa vielä se Shop Manualin voiteen tyyppi mitä se tarkoittaa.
Menestyksekkäästi on siis ajettu vuosikaudet öljylläkin.

Re: ohjainsimpukan öljy
Ei millään pahalla sami, mutta edelleenkin vaseliini on vaseliini öljy on öjyä vaikkakin samaa paskaa loppujen lopuksi kumpikin. Silti simpukkaan kuuluu vetreeämpi voiteluaine, pitää käyttää järkeä. Amerikaanot eivät sitä käytä ihan aina oikeassa kohtaa, soppamanuskat joopa joo jotkut niitä tarvii toiset ei ja silti vehket pelaa hienosti.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: ohjainsimpukan öljy
Niin, vaseliini on vaseliinia ja jäykimmillään lusikoimalla siirrettävää, vetreimmillään valuu purkista lattialle kun purkkia kallistaa. Öljy on öljyä ja jäykimmillään sekin on lusikoimalla siirrettävää, vetreimmillään ei pysy purkissa ollenkaan, kun purkissa on vain halkeama.
Kuten todettua, tarkistan mille jäljille alkuperäissuositus ESA-M1C75-B johtaa, jos mihinkään.
roqu88 kannattaa pistää simpukkaansa täytöksi perä- tai laatikkoöljyä kun sieltä sitä on ilmeisesti tullut ulos. Pahasta hajusta tunnistaa peräöljyn.

Kuten todettua, tarkistan mille jäljille alkuperäissuositus ESA-M1C75-B johtaa, jos mihinkään.
roqu88 kannattaa pistää simpukkaansa täytöksi perä- tai laatikkoöljyä kun sieltä sitä on ilmeisesti tullut ulos. Pahasta hajusta tunnistaa peräöljyn.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: ohjainsimpukan öljy
en ole koskaan moista opusta nähnykkään ja silti auto toimii. tosin ei mulla mustangia olekkaanROKI kirjoitti:Ei millään pahalla sami, mutta edelleenkin vaseliini on vaseliini öljy on öjyä vaikkakin samaa paskaa loppujen lopuksi kumpikin. Silti simpukkaan kuuluu vetreeämpi voiteluaine, pitää käyttää järkeä. Amerikaanot eivät sitä käytä ihan aina oikeassa kohtaa, soppamanuskat joopa joo jotkut niitä tarvii toiset ei ja silti vehket pelaa hienosti.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: ohjainsimpukan öljy
No joo...
Täältä löytyy yksi vaseliinin käyttäjä!
Rasvaa koko simpukka täyteen, tällä olen pärjännyt koko Mustang harrastuken ajan.
Motorcraft® Premium Long-Life Grease
* Premium lubricant for Ford, Lincoln and Mercury vehicles
* Use on chassis, ball joints, U-joints, wheel bearings, brake self-adjusting screws and steering gear
* Resists washout and component wear under extreme pressure
* Fights rust, abrasion and high-temperature breakdown
* Contains high-density polyethylene and molybdenum disulfide
* 275°F (135°C) upper temperature limit; 350°F (177°C) dropping point
* NLGI Grade #2
* Recommended by Ford Motor Company
* Available in 14-oz. tubes or 120-lb. containers
Täältä löytyy yksi vaseliinin käyttäjä!
Rasvaa koko simpukka täyteen, tällä olen pärjännyt koko Mustang harrastuken ajan.
Motorcraft® Premium Long-Life Grease
* Premium lubricant for Ford, Lincoln and Mercury vehicles
* Use on chassis, ball joints, U-joints, wheel bearings, brake self-adjusting screws and steering gear
* Resists washout and component wear under extreme pressure
* Fights rust, abrasion and high-temperature breakdown
* Contains high-density polyethylene and molybdenum disulfide
* 275°F (135°C) upper temperature limit; 350°F (177°C) dropping point
* NLGI Grade #2
* Recommended by Ford Motor Company
* Available in 14-oz. tubes or 120-lb. containers
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: ohjainsimpukan öljy
Jep, Mobiloilin punasella vaseliineilla on ajettu Mustangilla vuodesta-81 ilman ongelmia. Ei taida olla myytäväkään enää moista tököttiä...liian hyvää nykypäivän kulutushömppään...ei käy kauppa kun ikuisesti kestävää kerran myy.
Eihän simpukassa mitään voitelevuutta vaativia kierrosnopeuksia kait ole paihti rallissa jos siinäkään. Taitaa olla hammastangot enempi käytössä, rallihommissa meinaan.
Edit: Kilon purkin ostin em. joskus -70 luvun lopulla ja vieläkin on jäljellä...en ole raskinut käyttää toisarvoisiin voiteluihin joihin kelpaa nämä nyky rasvat.

Eihän simpukassa mitään voitelevuutta vaativia kierrosnopeuksia kait ole paihti rallissa jos siinäkään. Taitaa olla hammastangot enempi käytössä, rallihommissa meinaan.

Edit: Kilon purkin ostin em. joskus -70 luvun lopulla ja vieläkin on jäljellä...en ole raskinut käyttää toisarvoisiin voiteluihin joihin kelpaa nämä nyky rasvat.
Mustang -67HT
Re: ohjainsimpukan öljy
Hitaat nopeudet kuormitettuna ne juuri niitä hankalia on voitelun kannalta, kun rasvan tai öljyn kalvo ei kestä, uutta kalvoa ei pääse syntymään ja näin pääsee metalliosat kosketukseen keskenään. Rasvaa käytetään jäykkyytensä vuoksi juuri hitaasti liikkuvissa ja/tai raskaasti kuormitetuissa rakenteissa. Toki öljyäkin, mutta se onkin sitten aika jäykkää tavaraa lämpinäkin.IronHorse kirjoitti:Jep, Mobiloilin punasella vaseliineilla on ajettu Mustangilla vuodesta-81 ilman ongelmia. Ei taida olla myytäväkään enää moista tököttiä...liian hyvää nykypäivän kulutushömppään...ei käy kauppa kun ikuisesti kestävää kerran myy.![]()
Eihän simpukassa mitään voitelevuutta vaativia kierrosnopeuksia kait ole paihti rallissa jos siinäkään. Taitaa olla hammastangot enempi käytössä, rallihommissa meinaan.
Edit: Kilon purkin ostin em. joskus -70 luvun lopulla ja vieläkin on jäljellä...en ole raskinut käyttää toisarvoisiin voiteluihin joihin kelpaa nämä nyky rasvat.
Taitaapa kotipuolesta löytyä joskus aikanaan isän hankkimana tuota Mobilin punaista. On käytetty moneen paikkaan, sen verran hyvää tavaraa, ettei tosiaan ihan mihin tahansa sotketa. Mausta en kyllä tiedä...

Ford ESA-M1C75-B vaatimuksen täyttää esim. Castrol Syntec MP (Multi Purpose) Grease. NLGI luokitus nro 2.
Shop Manualin tarvitsemisesta niin tiedä, vaan on loistava hakuteos Mustangin ja muidenkin USA-Ford tuotteiden kanssa puuhatessa.
Re: ohjainsimpukan öljy
Kyllä se taitaa jätkät ja tytöt olla niin että kyllä "Roki" tietää miten nää asiat onROKI kirjoitti:Kyllä sinne simpukkaan kuuluu öljy ei vaseliini, olettekos nähneet simpukassa rasvanippoja. Eipä taida olla , mulla on tuo musse ollut 82 vodesta asti ja sinä on ollut simpukassa öljy kokoajan. Kerran olen sen kunnostanut ja on edelleen peräöljy eikä ole välyksiä edelleenkään. Vaseliini kuuluu ihan eri kohteisiin. Sitävarten siinä päällä on täyttöproppu, piripintaan vain öljyä ja hyvä tulee. Ei pidä uskoa kaikkea mitä amerikan poikien rosyyreissä lukee.

Re: ohjainsimpukan öljy
Tässä vaihtoehto mutta rasvassa edelleen pysytään!
R157-A C3AZ-19578-A Steering Gear Lubricant (14 1/2 Oz Tube)
Tuosta linkistä muutkin rasva ja litku suositukset vanhaan Fordiin.
http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/R ... oldrot.htm
It is also important to use the proper grease inside the steering box. Notice I said grease, not oil. Some people pour 90-weight gear oil in the box thinking that it is an axle or transmission or something. Oil puddles in the bottom of the housing - the important parts are in the top of the housing. The seal on the bottom of the box was designed to contain grease, not oil. Now, you can check your owners manual or shop manual for the exact specification of the grease that Ford recommended for use in the steering box, but I have found that any good modern lithium or moly-based chassis grease will work well. It is designed for high load lubrication, softens sufficiently from engine heat and clings to parts. Never use wheel bearing grease. It is designed for high heat and does not soften as it should. Plus it is not designed for gear compression operation. And please don't put any liquid oil into the box. It doesn't work effectively and I hate it when during a rebuild I remove the sector shaft from the housing and the box poops all over my floor.
Although the grease in the box should last the "life" of the box, keep in mind that if you have headers on the engine, the box will get much hotter and the grease can cook inside the box. I would consider trying to pump as much fresh grease in the box, and in doing so, force out as much of the old grease. I would try to do this every 50,000 miles if there are headers on the car. I see a lot of boxes come in that the fluid is burned so bad it has started to cake and harden. This also probably applies to cars like big-block Mustangs where the engine is wider and sits closer to the steering box.
So for a happy and long-lived steering box, make sure the box is completely full of a quality lithium or moly-based chassis grease.
R157-A C3AZ-19578-A Steering Gear Lubricant (14 1/2 Oz Tube)
Tuosta linkistä muutkin rasva ja litku suositukset vanhaan Fordiin.
http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/R ... oldrot.htm
It is also important to use the proper grease inside the steering box. Notice I said grease, not oil. Some people pour 90-weight gear oil in the box thinking that it is an axle or transmission or something. Oil puddles in the bottom of the housing - the important parts are in the top of the housing. The seal on the bottom of the box was designed to contain grease, not oil. Now, you can check your owners manual or shop manual for the exact specification of the grease that Ford recommended for use in the steering box, but I have found that any good modern lithium or moly-based chassis grease will work well. It is designed for high load lubrication, softens sufficiently from engine heat and clings to parts. Never use wheel bearing grease. It is designed for high heat and does not soften as it should. Plus it is not designed for gear compression operation. And please don't put any liquid oil into the box. It doesn't work effectively and I hate it when during a rebuild I remove the sector shaft from the housing and the box poops all over my floor.
Although the grease in the box should last the "life" of the box, keep in mind that if you have headers on the engine, the box will get much hotter and the grease can cook inside the box. I would consider trying to pump as much fresh grease in the box, and in doing so, force out as much of the old grease. I would try to do this every 50,000 miles if there are headers on the car. I see a lot of boxes come in that the fluid is burned so bad it has started to cake and harden. This also probably applies to cars like big-block Mustangs where the engine is wider and sits closer to the steering box.
So for a happy and long-lived steering box, make sure the box is completely full of a quality lithium or moly-based chassis grease.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.